Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Keskustelua Volvoista => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: Axu85 - 16.04.2011, 17:05:45
-
Eli nyt kun on tietoinen siitä että on 850, 854 ja 855. (ainakin noi tiedän)
niin mistä sen tunnistaa mikä se tarkalleen on?
onko niissä jotain eroa jollain tavalla ja mitä ne erot on?
vai onko se vain vuosimallin kertoma juttu?
Valaiskaa tietämätöntä/kiinnostunutta. ::)
-
Eli nyt kun on tietoinen siitä että on 850, 854 ja 855. (ainakin noi tiedän)
850:iä ne on kaikki, noita 854:ää ja 855:ttä käytetään vaan erottamaan sedan ja farkku.
-
850:iä ne on kaikki, noita 854:ää ja 855:ttä käytetään vaan erottamaan sedan ja farkku.
Kiitos tästä, en olisi heti arvannut tota. :)
-
Noita on enemmänkin joku esim elk voisi huvikseen ilman korvausta kasata listan mikä pistettäs johonkin faq-osioon nuo numerosarjat ovat yleensä tehtaan sisäiseen käyttöön jne. kaikilla malleilla on numerointi.
-
Mahtanee tuo 855 olla enemmän tuolla naapurimaassa käytössä. Garagetia kun selailee niin muutamassa lukee kontissa että 855. Tiedä sitten onko itse tehty tuo 855 merkki mutta kuitenkin.
-
850:iä ne on kaikki, noita 854:ää ja 855:ttä käytetään vaan erottamaan sedan ja farkku.
Meillä V70 -97 on rekisteriotteessa 855 tyypillä.
-
Ja tuohan tottakai pätee muihinkin kuin kasipätkään..
242 = 240 2-ovinen, 244 = 240 sedan, 245 = 240 farmari, eli tuo viimeinen luku on se ovien lukumäärä.
-
Mutta ei aina pidä paikkaansa tuo keskimmäinen numero joka merkkaa sylinterimäärää. Eli 780 ei ole 8 sylinterinen ja 960:stä löytyy myös 4 sylinterisellä koneella.
-
Mahtanee tuo 855 olla enemmän tuolla naapurimaassa käytössä. Garagetia kun selailee niin muutamassa lukee kontissa että 855. Tiedä sitten onko itse tehty tuo 855 merkki mutta kuitenkin.
On. Samoin kun se sun autos persiissä oleva Classic.
-
Onko se keskimmäinen numero koskaan virallisesti tarkoittanutkaan sylinterimäärää?
Sillä eihän se taida pitää paikkaansa kuin ainoastaan 140/160 -sarjan kohdalla.
Esimerkiksi 24x merkinnällä olevia Volvoja kun on saanut 4, 5 ja 6 -sylinterisillä moottoreilla.
-
On sitä suunnilleen yritetty esim 960, 850
-
Jonkin aikaa Volvo käytti mallimerkinnöissä kolmen numeron systeemiä. Ensimmäinen numero oli mallinumero, toinen kertoi sylinterien määrän (lukuun ottamatta muutamaa poikkeusta, esimerkiksi 780:ssä ei ole 8-sylinteristä moottoria) ja kolmas ovien määrän. Viimeinen numero muuttui nollaksi 1983.
Wikipedian sivuilta.
Mutta 850:stä:
- 240:n seuraaja
- 1991 esiteltiin porrasperäinen GLT, ja 1993 tuli farkku versio
- Valmistettu Belgiassa ja Ruotsissa, enimmäkseen tietääkseni Belgiassa
- 9 bensa konetta ja yksi diesel (Audin valmistama)
- Ensimmäinen auto jossa SIPS:it, sivuturvatyynyt, 1994
- Seuraajana V70, joka on edelleen tuotannossa, olisko V70 uusi 240 :P
- Aloittelija sekoittaa helposti 850 farkun ja ykköskoppaisen V70:sen
AutoWiki Volvo 850 (http://www.autowiki.fi/index.php/Volvo_850)
Dieselin tunnistaa tuosta alas päin suunnatusta pakoputken päästä ;)
(http://img10.auto24.ee/auto24/560/076/18503076.jpg)
(http://www.volvocars.com/SiteCollectionImages/TopNavigation/Community/Heritage/ModelsDropDownImages/850ESTATE_01_maxi.jpg)
V70 on hieman pyöreämpi muodoiltaan ja 850:ssä on mustat lista.
(http://www.theautochannel.com/media/photos/volvo/1998/98_volvo_v70.jpg)
-
Vielä tuosta mallimerkinnöistä Hikipedia sivuilta:
Jonkin aikaa Volvo käytti mallimerkinnöissä kolmen numeron systeemiä koska ruotsalaisten on helpompi laskea kolmeen. Ensimmäinen numero oli mallinumero, toinen kertoi sylinterien määrän jotta tielle hajotessa autoon on voinut varata tarpeeksi sytytystulppia (lukuun ottamatta muutamaa poikkeusta, esimerkiksi 480:ssä ja 780:ssä ei ole 8-sylinteristä moottoria koska Volvon silloinen johto päätti huijata kuluttajaa) ja kolmas ovien määrän jotta ihmiset erottaisivat takakontin luukun ovesta koska pakkasella kaikki ovet jumivat. Viimeinen numero muutettiin myöhemmin nollaksi jotta ei tarvitsisi keneenkään vaivata päätään.
-
nojoo, korjataan sen verran että 850 taitaa myös olla sellainen, jossa tuo keskimmäinen numero kertoo sylinterien määrän.
960 ei kelpaa, sillä sitä on saanut nelisylinterisellä koneella. Yhden sellaisen saattoi nähdä virittäjät -ohjelmassa ja kuluneena viikonloppuna Tampereella. :)
-
On. Samoin kun se sun autos persiissä oleva Classic.
Jos tuo classic kovasti häiritsee niin soppii kysyä edelliseltä omistajalta että miksi on siinä. Kun auton laitoin niin oletin että kuuluu tuossa olla. Mun puolesta on aivan sama vaikka siinä lukisi avensis :D.
-
- Seuraajana V70, joka on edelleen tuotannossa, olisko V70 uusi 240 :P
Tuo on enemmän nimikikka kuin tosiaan pitkäikäinen malli, ilman parempaa tietoa voisin väittää että '75 24x:n ja '93 240:n välillä on suurin osa osista vaihdettavissa keskenään mutta yritäpä samaa '97 V70:n ja '11 V70:n välillä. '97 ja '01 on sekin jo aika tekemätön juttu.
Mutta joo, jos vähän isompaa listaa laittaisi. Kaiveltu sieltä sun täältä ja voi olla virheellinen. 200, 700 ja 900-sarjat on varmaan riittävän itsestäänselviä, S90 ja V90 käsitellään kuten 960. Uutta V60:a ei löytynyt.
854 = 850 sedan 1992-1997
855 = 850 farmari 1992-1997
533 = C30 2006-
644 = S40 MkI 1995-2004
544 = S40 MkII 2004-
645 = V40 MkI 1995-2004
545 = V50 (ilmeisesti alkusarja V40-nimellä eli V40 MkII on sama) 2004-
384 = S60 MkI 2000-2009
134 = S60 MkII 2010-
156 = XC60 2008-
872 = C70 MkI coupe 1997-2006
873 = C70 MkI avo 1997-2006
542 = C70 MkII 2007-
874 = S70 sedan 1998-2000
875 = V70 MkI 1998-2000
285 = V70 MkII 2000-2007
135 = V70 MkIII 2008-
875 = XC70 MkI 1997-2000 (myös nimellä V70 Cross Country, varmaan tästä syystä V70:n koodi)
295 = XC70 MkII 2001-2007
136 = XC70 MkIII 2008-
184 = S80 MkI 1998-2006
124 = S80 MkII 2007-
275 = XC90 2002-
-
Jonkin aikaa Volvo käytti mallimerkinnöissä kolmen numeron systeemiä. Ensimmäinen numero oli mallinumero, toinen kertoi sylinterien määrän (lukuun ottamatta muutamaa poikkeusta, esimerkiksi 780:ssä ei ole 8-sylinteristä moottoria) ja kolmas ovien määrän. Viimeinen numero muuttui nollaksi 1983.
Wikipedian sivuilta.
Taitaa 850 malli olla ainoa jossa tuo toinen numero on kertonu sylinterimäärän. Wikipedia on mikä on, sinne voi kuka tahansa kirjoittaa mitä tahansa. :)
-
875 = XC70 MkI 1997-2000 (myös nimellä V70 Cross Country, varmaan tästä syystä V70:n koodi)
295 = XC70 MkII 2001-2007
136 = XC70 MkIII 2008-
1997-2000 ei ole XC70 vaan V70 XC. Myös kakkoskorinen oli V70 XC johonkin about 2002-03 asti.
-
Taitaa 850 malli olla ainoa jossa tuo toinen numero on kertonu sylinterimäärän.
140-sarjaa ja 164:ää unohtamatta ::)
-
1997-2000 ei ole XC70 vaan V70 XC. Myös kakkoskorinen oli V70 XC johonkin about 2002-03 asti.
Niinhän se on mutta veikkaan että "suorakylkinen XC70" kertoo suurimmalle osalle ihmisistä huomattavasti enemmän kuin "V70 Cross Country".
-
140-sarjaa ja 164:ää unohtamatta ::)
No just näinhän mä sanoin jo aiemmin tässä topicissa! :)
-
Jonkin aikaa Volvo käytti mallimerkinnöissä kolmen numeron systeemiä. Ensimmäinen numero oli mallinumero, toinen kertoi sylinterien määrän (lukuun ottamatta muutamaa poikkeusta, esimerkiksi 780:ssä ei ole 8-sylinteristä moottoria) ja kolmas ovien määrän. Viimeinen numero muuttui nollaksi 1983.
Wikipedian sivuilta.
Mutta 850:stä:
- 240:n seuraaja
- 1991 esiteltiin porrasperäinen GLT, ja 1993 tuli farkku versio
- Valmistettu Belgiassa ja Ruotsissa, enimmäkseen tietääkseni Belgiassa
- 9 bensa konetta ja yksi diesel (Audin valmistama)
- Ensimmäinen auto jossa SIPS:it, sivuturvatyynyt, 1994
Side Impact Protection System -SIPS
Volvon kehittelemä SIPS - Side Impact Protection System on sivu törmäys suoja, joka tuli ensimmäisen 900-sarjalaisiin autoihin.
-
No just näinhän mä sanoin jo aiemmin tässä topicissa! :)
Juujuu, se oli kommentti lähinnä tuohon -->
Taitaa 850 malli olla ainoa jossa tuo toinen numero on kertonu sylinterimäärän.
-
ja tuolla tietoa moteista
http://www.autowiki.fi/index.php/Volvo_5-sylinterinen_N-moottori
-
Side Impact Protection System -SIPS
Volvon kehittelemä SIPS - Side Impact Protection System on sivu törmäys suoja, joka tuli ensimmäisen 900-sarjalaisiin autoihin.
Kyllä se ekana esiteltiin 850 malliin ja heti perään 900-sarjaan.
-
Side Impact Protection System -SIPS
Volvon kehittelemä SIPS - Side Impact Protection System on sivu törmäys suoja, joka tuli ensimmäisen 900-sarjalaisiin autoihin.
Kyllä se ekana esiteltiin 850 malliin ja heti perään 900-sarjaan.
http://www.youtube.com/watch?v=wA09vM7Zufs&feature=player_detailpage
-
Kyllä se ekana esiteltiin 850 malliin ja heti perään 900-sarjaan.
Joo ja 740:kin sai sen ainakin -92 malliin.
Puhutaan nyt kahdesta eriasiasta, tyynyistä(sips bag) ja palkeista(side impact protection system).
-
140-sarjaa ja 164:ää unohtamatta ::)
Entäs 260 sarja? :)
-
260 ei kelpaa koska 240 on saanut 6-pyttyisellä koneella. :)
-
Entäs 260 sarja? :)
Ettei sitä ole saanut turbovinokoneella kuten 760 ja 960?
260 ei kelpaa koska 240 on saanut 6-pyttyisellä koneella. :)
Ei kait se oma vika ole jos pikkuveli mokaa.
-
http://www.youtube.com/watch?v=wA09vM7Zufs&feature=player_detailpage
Tuo videon auto on 850 :)
Joo ja 740:kin sai sen ainakin -92 malliin.
Puhutaan nyt kahdesta eriasiasta, tyynyistä(sips bag) ja palkeista(side impact protection system).
Juurikin näin. 850 sai sen -91, muut sai -92. Siis nämä palkit. Bagit tuli vasta -94 ja silloinkin muistaakseni ekana 850 malliin.
-
Juurikin näin. 850 sai sen -91, muut sai -92. Siis nämä palkit. Bagit tuli vasta -94 ja silloinkin muistaakseni ekana 850 malliin.
Ensimmäinen auto maailmassa, jonka varustukseen kuului sivuturvatyynyt (SIPS, syksyllä 1994).
Taas AutoWikin sivuilta.
-
tyhmääkin tyhmempi kysymys, mutta kysyttävä on. onko tuoreessa autossani 20v kone vai 10v kone, koneen päällä olevassa muovikannessa lukee dohc. 20v?
sitten jos joku tietää, käykö näiden 10v ja 20v koneisten ilmamäärämittarit keskenään?
-
tyhmääkin tyhmempi kysymys, mutta kysyttävä on. onko tuoreessa autossani 20v kone vai 10v kone, koneen päällä olevassa muovikannessa lukee dohc. 20v?
sitten jos joku tietää, käykö näiden 10v ja 20v koneisten ilmamäärämittarit keskenään?
10v.
Eikös kakskyttappisessa lue se:
(http://memimage.cardomain.com/ride_images/1/1707/1341/4265670004_large.jpg)
Näin käsittääkseni...
Niin ja eikös rekisteriotteessa ole tehot? 10-tappinen on joku 104kw vaimitensemeni..
-
tyhmääkin tyhmempi kysymys, mutta kysyttävä on. onko tuoreessa autossani 20v kone vai 10v kone, koneen päällä olevassa muovikannessa lukee dohc. 20v?
sitten jos joku tietää, käykö näiden 10v ja 20v koneisten ilmamäärämittarit keskenään?
10V-koneessa ei ole ilmamäärämittaria. Siemens Fenix ruisku kun käyttää MAPia.
-
ok, no voi pahus. olisi mieltä lämmittänyt enemmän se 20v ;D
joo tosiaan otteessahan tuo lukikin.
ai ei ole ilmamäärämittaria, hmm jaahas.. ei kun autossa palaa vikavalo ja tyhjäkäynti seilaa, eikä sen johdon irtiottaminen siitä kohdasta minkä oletin olevan ilmamäärämittari, vaikuttanut asiaan mitenkään, seilaa tyhjäkäynti samalla lailla.
-
ai ei ole ilmamäärämittaria, hmm jaahas.. ei kun autossa palaa vikavalo ja tyhjäkäynti seilaa, eikä sen johdon irtiottaminen siitä kohdasta minkä oletin olevan ilmamäärämittari, vaikuttanut asiaan mitenkään, seilaa tyhjäkäynti samalla lailla.
Juu ei oo, ei. Se on muistaakseni imuilman lämpötila-anturi joka siinä imuputkessa on. Mun referenssiauto on nyt vähän kaukana ja se pahus käy vaihteeks niinku kasipätkän kuuluukin...
Imuvuotoja lähtisin etsimään.
-
voiko joku olla lisännyt mittarin jälkikäteen? itseltä se löytyy -96 vuoden pätkästä ja on 106kw papereilla ja muovissa ei lue 20valvee? onko mahdollista että joku vaihtanut tilpehöörit koneen sun muut ja ei ole muutoskatsastanut? selviääkö koneen tyyppi mistään lohkon kyljestä?
muok: onko se anturi saman näköinen vai onko eroja?
-
voiko joku olla lisännyt mittarin jälkikäteen? itseltä se löytyy -96 vuoden pätkästä ja on 106kw papereilla ja muovissa ei lue 20valvee? onko mahdollista että joku vaihtanut tilpehöörit koneen sun muut ja ei ole muutoskatsastanut? selviääkö koneen tyyppi mistään lohkon kyljestä?
muok: onko se anturi saman näköinen vai onko eroja?
Oletko nyt ihan varma? 10-tappinen kun yleensä on tuolla Siemens Fenix ruiskulla.
-
Oletko nyt ihan varma? 10-tappinen kun yleensä on tuolla Siemens Fenix ruiskulla.
päätäni en takuiks anna, mutta hyvin varma olen siltikin, kun katsonut sitä "mittaria" niin näyttää erehdyttävästi ilmamäärämittarilta ???
-
tuota, siihen menee sellainen pieni liitin jossa oli liittimessä tai siinä imuputken osassa sinistä, en muista kummin päin, mutta tarkemmin ajatellen ei tosiaan ole sellainen perinteinen leveä liitin jollaisia ne yleensä on.
ja joo, tiedän että vaikuttaa asiaan kun on se haitariputki sitä möttiä ja ilmanputsarikoteloa ennen mennyt paskaksi edelliseltä omistajalta, nyt siinä on joku omatekoinen putki+teippiviritys. hommaan siihen kuuluvan alkuperäisen putken ilman muuta, mutta ajattelin siksi kysyä tuosta ilmamäärämittarista kun olin melkein satavarma että sekin on mennyt pimeäksi, mutta ei siinä nyt vika voi olla jos autossa ei sellaista olekkaan.
huomioitavaa on, että tyhjäkäynti ei eilen seilaillut, ennenkuin tänään otin akkukaapelin irti pariksi tunniksi josko vikavalo olisi hävinnyt, no vikavalo syttyi heti käynnistämisen jälkeen ja se tyhjäkäynti alkoi seilaamaan siitä lähtien.
tulee vähän urpo olo, no ostin auton eilen joten ei se tietämys siitä ole niin suurta, ja kun tuo v70 on toiminut moitteetta niin ei ole ollut tarvis oikeen mitään vikaetsintöjä ja tutkintoja sille tehdä niin on vähän uusia nämä asiat. :)
-
Heh, imuilman lämpöanturi se kaksnapasella sinisellä liittimellä varustettu on.
-
Heh, imuilman lämpöanturi se kaksnapasella sinisellä liittimellä varustettu on.
entä ruskealla 4 piuhalla joiden värejä en muista?
muoks: joku varmaan muutellut omassa niitä. pakko olla sama kone ku papereissa :)
-
Onko se keskimmäinen numero koskaan virallisesti tarkoittanutkaan sylinterimäärää?
Sillä eihän se taida pitää paikkaansa kuin ainoastaan 140/160 -sarjan kohdalla.
Esimerkiksi 24x merkinnällä olevia Volvoja kun on saanut 4, 5 ja 6 -sylinterisillä moottoreilla.
Mitä 24x-Volvoa on saanut 5-sylinterisellä?
-
Mitä 24x-Volvoa on saanut 5-sylinterisellä?
Diesel konetta olikohan joskus -80 luvun alussa.
-
Diesel konetta olikohan joskus -80 luvun alussa.
Okei. Tuosta en olekaan kuullut. Onko näitä paljonkin tehty tai elossa edelleen?
-
Onko näitä paljonkin tehty tai elossa edelleen?
Oma muistikuva on että tuo diesel kone olisi ollut hetken -70 luvun lopun -80 luvun alun Volvossa ja se tekniikka oli aivan surkea. Tuolloinhan oli jo 6 sylinterinen dieselikin. Katoin Käytetty Volvo 1975-1984 lehtistä/esitettä niin siinäkään ei ole mainittu. Joku jolla on sata varmaa tietoa niin ois mielenkiintoista tietää.
-
omistin aikoinaa 740 -84 dieselin.siinä oli tuo volkkarin/audin 5-pyttyinen.en toki ole varma oliko alkuperäinen.muistan kyllä että näitä vitos dieseleitä oli,ja kansa puhui että ei ole hyviä.itse ajoin ko.härppeellä 1,5vuotta ilman suurempaa tuskaa.ainakin audeissa ko.mottia käytettiin enemmältikin.