Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Renkaat ja Vanteet => Aiheen aloitti: massamaahinen - 16.04.2011, 19:35:41
-
Faija aikoinaan neuvoi minua poistamaan renkaista kivet lamellien välistä ennen säilöön pistämistä.
Näin olen tehnytkin. Äsken juuri kulutin puolitoista tuntia kaivellen tuhansia pikkukiviä Misukoista.
Onko tuossa järkeä? Kannattaako homma vai onko se yhtä tyhjän kanssa? Tuntuisi ainakin varsin
järkevätä hommalta koska lamellit venyvät kivien takia eikä tuntuisi ainakaan lisäävän kestoikää.
-
Oma mielipide on että ihan turhaa touhua.. Ilmeisesti kyse talvirenkaista? Mulla vaihtuu talvirenkaat vähintään 3 vuoden välein, yleensä kulumisen takia kun tulee niin paljon kilometrejä. Kesärenkaita meneekin sitten sarja joka kesä. On sitten eri asia jos haluu ajaa ~10 vuotta samoilla kumeilla niin silloin varmaan kannattaa tuokin toimenpide tehdä, unohtamatta pehmittää niitä kovettuneita kumeja muun muassa lamppuöljyllä.
-
Lamppuöljyllä? Onko ihan oikeesti käypänen konsti? Kovettuneet kumit kun on oikeasti huonot. Ajelen hyvin vähän nykyään joten ei tule 3 vuoden välein vaihdettua.
-
Itse tulee putsattua nuo kivet siten että pikkusen jarrua vasten verryttää lamelleja asvaltilla :2funny:
Sanoisin että turhaa touhua.
Muistattehan että renkaita ei sais myöskään varastoida pinossa, rungot kärsii alimmaisissa :2funny:
-
Muistattehan että renkaita ei sais myöskään varastoida pinossa, rungot kärsii alimmaisissa. :-*
Kerroppas miten ne siitä kärsii? Ne alimmaisen päällä olevat 3 rengasta on aika paljon kevyemmät kuin auto ja ei rungot kärsi auton allakaan.
-
Kerroppas miten ne siitä kärsii? Ne alimmaisen päällä olevat 3 rengasta on aika paljon kevyemmät kuin auto ja ei rungot kärsi auton allakaan.
Rengas saa painetta sivulta, eikä päältä ;D.
-
Renkaat on kulutustavaraa ja oikeastaan se riittää kun suojaa suoralta auringonpaisteelta.
-
Renkaat on kulutustavaraa ja oikeastaan se riittää kun suojaa suoralta auringonpaisteelta.
Juur näin. Kivien poisto on kyllä turhaa hommaa.
-
no jos siihen menee 90 minuuttia ni sit voi ehkä heittää hanskat tiskiin..
Ite ihan muodon vuoks nypin kesärenkaista kivet irti ennen ku laitoin alle, mutta niitä oliki ~5-10 kiveä per rengas eli parin minuutin operaatio (yhen kesän ajetut).
Talvirenkaista en jaksanu enää nyppiä, niissä näkyki olevan enemmän kiviä, ehkä sit jos samat kumit tulee vielä ens talveks alle.
-
No kun oli niin hieno kevätpäivä ja autotallin edessä istuskelin lepuuttuneena onnistuneen ohjausvaihteiston paineputken
vaihdon jälkeen niin kyllähän niitä nyppi. Etenkin kun se tuolla muualla mainitsemani paha äänikin hävisi. Vaikka alkoi kyllä
muulla tavalla nyppiä se kivien määrä kun taisi olla oikeasti tuhansia. Varmaan olisi riittänyt kun ne pahimmat olisi kerännyt
eikä kaikkia lamelleja kaivellut mikä vähän irvisti. Pääasia on se, että kumi ei pääse kovettumaan vaan pysyy pehmeänä.
-
Muistattehan että renkaita ei sais myöskään varastoida pinossa, rungot kärsii alimmaisissa. :-*
Siis nimenomaan pinossa jos ei ole telinettä, koukkuja seinällä tms. Huonot on rungot jos tuosta kärsii.
Kulutuspinta maata vasten ei ole suositeltavaa koska tyhjentyessään renkaaseen jää tasainen paikka "muistiin" ja alkuun aiheuttaa tärinää.
Mutta isommat kivet voi poistaa jos tykkää, muuta ei kannata. ;)
-
Kerroppas miten ne siitä kärsii? Ne alimmaisen päällä olevat 3 rengasta on aika paljon kevyemmät kuin auto ja ei rungot kärsi auton allakaan.
Siis nimenomaan pinossa jos ei ole telinettä, koukkuja seinällä tms. Huonot on rungot jos tuosta kärsii.
Kulutuspinta maata vasten ei ole suositeltavaa koska tyhjentyessään renkaaseen jää tasainen paikka "muistiin" ja alkuun aiheuttaa tärinää.
Mutta isommat kivet voi poistaa jos tykkää, muuta ei kannata. ;)
Heii, se oli läppä !!11
Minä olen aina varastoinut renkaat pinossa ja tulen varastoimaan.
:-*
-
Minä olen aina varastoinut renkaat pinossa ja tulen varastoimaan.
:-*
Sama juttu.
S*
-
Minä olen aina varastoinut renkaat pinossa ja tulen varastoimaan.
Kuin myös. Näyttää Lidlissä myytävä seinälle kiinnitettävä rengasteline niin vahvatekoiselta että vähempi tulee vaurioita päällekkäin pinotessa kun renkaiden putoillessa seiniltä.
-
Oma kokemus osoittaa ettei ole kivien nyppiminen ole turhaa. Tai ainakin kannattaa katsoa missä ne kivet on. Itsellä oli aikoinaan kivi tarttunu kesärenkaissa johonkin kohtaan kulutuspinnan kuviota ja sopivan mallisena kihnuttanut itsensä ajossa renkaan läpi. Eli rengas alkoi vuotamaan ja siihen kohtaan ei saanut edes paikkaa. Eikä rengas ollut edes tiensä päässä kun pintaa oli vielä reilusti >:(