Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Turbo 242 - 01.04.2014, 11:21:48

Otsikko: 940 -98 etupyörien käännön rajoitin
Kirjoitti: Turbo 242 - 01.04.2014, 11:21:48
Onko etupyörissä edes olemassa mitään kääntöä rajoittavaa tekijää? Huomasin renkaita vaihtaessa, että kuskinpuoleinen pyörä on ottanut tukivarteen ja sisälokasuojaan kiinni, eli vasemmalle käännettäessä. Toisella puolella ei ollut mitään jälkiä.  ??? Hammastangossa jotain vikaa?  ???

Puslia katselin samalla ja totesin, että taitaa ruveta olemaan aiheellista vaihtaa niitä pikkuhiljaa. Ikinä vissiin vaihdettu.
Otsikko: Vs: 940 -98 etupyörien käännön rajoitin
Kirjoitti: TVS - 01.04.2014, 11:49:19
Käännönrajotin on hammastanko. Sulla lie raidepäät säädetty vaan jotenkin, jollonka hammastanko ei suoraan ajaessa ole aivan keskikohdassaan -> kääntyy toiseen suuntaan enempi kun toiseen. Eli ensiks ratti alkuperäiseen asemaan (käännät laidasta laitaan ja katot ääriasennot, siitä sitten näppäränä arvioit puolivälin ja käännät hammastangon liikkeensä puoliväliin, ja siitä ratti irti ja takasin suoraan), sitten säädetään raidepäistä auto kulkemaan suoraan ja auraukset kohdilleen. Myös mikäli rengastusta on selkeästi muutettu alkuperäsestä niin tuo efekti voi syntyä, kannattaa tosiaan mittoa tuo että kuin keskellä tanko on suoraan ajaessa.
Otsikko: Vs: 940 -98 etupyörien käännön rajoitin
Kirjoitti: Vauxi - 02.04.2014, 17:12:23
Bägillisessä pitää sitten rattia irrotettaessa ja akselia kääntäessa pitää kehä aina keskiasennossa..
Otsikko: Vs: 940 -98 etupyörien käännön rajoitin
Kirjoitti: Lankku - 02.04.2014, 17:15:28
Ja muistettava lukita airbagin kontaktikehä ratissa olevalla pikkuruuvilla.
Otsikko: Vs: 940 -98 etupyörien käännön rajoitin
Kirjoitti: Turbo 242 - 03.04.2014, 04:52:54
Käännönrajotin on hammastanko. Sulla lie raidepäät säädetty vaan jotenkin, jollonka hammastanko ei suoraan ajaessa ole aivan keskikohdassaan -> kääntyy toiseen suuntaan enempi kun toiseen. Eli ensiks ratti alkuperäiseen asemaan (käännät laidasta laitaan ja katot ääriasennot, siitä sitten näppäränä arvioit puolivälin ja käännät hammastangon liikkeensä puoliväliin, ja siitä ratti irti ja takasin suoraan), sitten säädetään raidepäistä auto kulkemaan suoraan ja auraukset kohdilleen. Myös mikäli rengastusta on selkeästi muutettu alkuperäsestä niin tuo efekti voi syntyä, kannattaa tosiaan mittoa tuo että kuin keskellä tanko on suoraan ajaessa.

Sikäli jännä ilmiö, että ilmeni vasta tänä talvena ja mihinkään säätöihin ei ole koskettu. Talvirengastus on kokoa, 205/55R16. Pyörien kulmat on säädetty kolmisen vuotta sitten. Täytyy ajaa auto nosturille ja ruveta tutkimaan.
Otsikko: Vs: 940 -98 etupyörien käännön rajoitin
Kirjoitti: HembalanD - 03.04.2014, 06:35:38
Tuppaavat noissa "asiansa osaavissa" liikkeissä tekemään helpoimman kautta eli säätö vain toisesta ja ratti pooriltaan suoraan... Ainakin näihin vanhempiin. Tarinahan ei toki kerro oletko itse laittanut vai liikkeessä.
Otsikko: Vs: 940 -98 etupyörien käännön rajoitin
Kirjoitti: Turbo 242 - 03.04.2014, 10:13:56
Tuppaavat noissa "asiansa osaavissa" liikkeissä tekemään helpoimman kautta eli säätö vain toisesta ja ratti pooriltaan suoraan... Ainakin näihin vanhempiin. Tarinahan ei toki kerro oletko itse laittanut vai liikkeessä.

Liikkeessä laitettiin, olin mukana toimenpiteessä. En nyt muista kuollaksenikaan, että kumpaa puolta siinä säädettiin. Mutta, silti tämä ominaisuus tuli vasta tänä talvena.