Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Takavetoiset => Aiheen aloitti: Make - 04.04.2014, 09:19:43
-
Mitä öljyä olette käyttäneet viritetyissä vinokoneissa? Puhutaan nyt vaikka 400-500hv koneista. Mietin tuossa kun venttilin nostimet naputtaa edelleen vaikka ne on uusittu kaikki. Onko tuo 10W/60 öljy liian paksua tuonne koneeseen? Merkkinä ollut Valvoline. Öljyn tuskin kuumuu tässä tapauksessa kun keulalla isohko öljynjäähdytin.
Mietin että jos pistäisi 5W/40 öljyt esim Castrol magnatec.
-
Vinokoneesta en tiedä, mutta b20 rallipeliin laitoin valvolinen jälkeen castrolia, niin paineet nousi kautta kierrosalueen puoli kiloa??? Jotain outoa valvolinen tuotteessa mun mielestä on! Ite käytin myös X-1R öljyn lisäainetta (tiedä sitten sen toimivuudesta) :idiot2:
-
Vinokoneesta en tiedä, mutta b20 rallipeliin laitoin valvolinen jälkeen castrolia, niin paineet nousi kautta kierrosalueen puoli kiloa??? Jotain outoa valvolinen tuotteessa mun mielestä on! Ite käytin myös X-1R öljyn lisäainetta (tiedä sitten sen toimivuudesta) :idiot2:
Itsellä ollut nyt Valvoline VR1 Racing 10W-60 5l. Laitoitko mitä Castrollia?
-
10w-60 ja 10w-50 öljyjä olen tuossa omassani käyttänyt ja merkkeinä valvoline ja ligui moly.
-
Ravenöl 10-60 ja nyttemmin ollu vissii valvolinen(VR1?) samaa, ei oo ollu nostajien naputusta :pomo:
-
Valvoline VR 1 10W-60 ollut käytössä 16v vinokoneissa ja 245:n tinakutosessa. Saanut sopivampaan hintaankin kuin esim. Liqui Molya.
-
Omiin syötetty Mobil 1 5W50 "peak-life", edullinen ja toimii hyvin.
Naputtaviin nostajiin toimii seuraava konsti, jos eivät vaan ole väljät:
Nostajat irti, reikä alaspäin ja pumpataan "tapilla" tyhjäksi, sitten nostaja ylösalaisin öljykylpyyn, ja pumpataan taas uudet öljyt sisään, ja lopuksi mielellään vielä reikä ylöspäin viimeiset ilmat ulos.
Näin korjasin omista koneistani naputtavat nostajat.
-
Omiin syötetty Mobil 1 5W50 "peak-life", edullinen ja toimii hyvin.
Naputtaviin nostajiin toimii seuraava konsti, jos eivät vaan ole väljät:
Nostajat irti, reikä alaspäin ja pumpataan "tapilla" tyhjäksi, sitten nostaja ylösalaisin öljykylpyyn, ja pumpataan taas uudet öljyt sisään, ja lopuksi mielellään vielä reikä ylöspäin viimeiset ilmat ulos.
Näin korjasin omista koneistani naputtavat nostajat.
Tuossa on uudet nostajat vaihdettu.
-
Castrol EDGE 10W-60 vois olla hyvää öljyä isommin viritettyihin moottoreihin, on myös täyssynteettistä toisin kuin VR1 vastaava. Tosin on myös kalliimpaakin. Suositeltu öljy BMW M-sarjalaisiin.
-
Castrol EDGE 10W-60 vois olla hyvää öljyä isommin viritettyihin moottoreihin, on myös täyssynteettistä toisin kuin VR1 vastaava. Tosin on myös kalliimpaakin. Suositeltu öljy BMW M-sarjalaisiin.
Tuota ajattelinkin seuraavaksi laittaa.
-
Castrol EDGE 10W-60 vois olla hyvää öljyä isommin viritettyihin moottoreihin, on myös täyssynteettistä toisin kuin VR1 vastaava. Tosin on myös kalliimpaakin. Suositeltu öljy BMW M-sarjalaisiin.
Ainakin joihinkin ämmäläisiin vielä erityisesti hieman kalliimpi Castrol edge 10W-60 TWS. Ainakin V10 koneeseen taisi olla tuo öljy. Mutta joo ainakin kuuman pään ominaisuudet ei heti romahda pitkissä vedoissa.
-
Joo tuota EDGEä käytin sittemmin ja ei sen kanssa ollut ongelmia. Jos testaat sitä, laita Make tietoa tänne miten se toimii verrattuna valvolineen.
-
Mulla on 242:ssa Shellin 10W60. Sillä öljyllä ainakin öljynpaine nousee. :o Kovasta paineesta huolimatta pysynyt hyvin moottorin sisäpuolella.
-
Ainakin joihinkin ämmäläisiin vielä erityisesti hieman kalliimpi Castrol edge 10W-60 TWS. Ainakin V10 koneeseen taisi olla tuo öljy. Mutta joo ainakin kuuman pään ominaisuudet ei heti romahda pitkissä vedoissa.
Tuo TWS on nykyään edge 10w 60.
-
Joo tuota EDGEä käytin sittemmin ja ei sen kanssa ollut ongelmia. Jos testaat sitä, laita Make tietoa tänne miten se toimii verrattuna valvolineen.
laitan tietoa.
-
Tuo TWS on nykyään edge 10w 60.
Niinpäs näkyy olevan! Oli saksalaisessa öljykaupassa vielä erikseen se TWS merkinnällä oleva.
edit. Tuolla: http://www.juingoil.de/Cars-Engine-Oil/Viscosity/10W-60:::1_99_7.html (http://www.juingoil.de/Cars-Engine-Oil/Viscosity/10W-60:::1_99_7.html)
-
Tuossa on uudet nostajat vaihdettu.
Onko ajo ollut millaista?
340 rupesi naputtamaan joskus kun driftailin sillä, tosin meno oli sellasta 50-100km/h kylki edellä kuivalla asfaltilla 2-3 vaihteilla, ja sit välillä spinnaus. Epäilen et öljyt loisku niin paljon ympäriinsä, et paine pääsi heittelemään. Aina hetken kuluttua naputtaminen sitten hävisi, kun ajoi normaalisti.
Ettei sulla olis kannen öljykanavat tukossa tai huono öljynpaine?
Onko nokat vakiot?
-
Onko ajo ollut millaista?
340 rupesi naputtamaan joskus kun driftailin sillä, tosin meno oli sellasta 50-100km/h kylki edellä kuivalla asfaltilla 2-3 vaihteilla, ja sit välillä spinnaus. Epäilen et öljyt loisku niin paljon ympäriinsä, et paine pääsi heittelemään. Aina hetken kuluttua naputtaminen sitten hävisi, kun ajoi normaalisti.
Ettei sulla olis kannen öljykanavat tukossa tai huono öljynpaine?
Onko nokat vakiot?
Maantieajo lähinnä.
EI tietoa että onko tukossa. Moottorin kasaaja on ajellut edellisen 10 000km tuolla 20W/50 öljyillä ja hänellä ei ole naputellut. Ajossa 3kg öljynpainetta ja tyhjä käynnillä joku 1,5kg.
Nokat on vapari 16v koneesta,
-
W-kirjaimen perässä oleva kylmäviskositeettia kuvaava numero ei virikoneessa ole olennainen. Tärkeää on, että öljy ei kuumana mene liian veteläksi. Mitä lähempänä toisiaan SAE W ja SAE numerot ovat toisiaan, sitä kestävämpää öljy on. Virikonetta ei kannata rakentaa Long-Life-koneen pienillä laakerivälyksillä. Suuret laakerivälykset vaativat jäykän öljyn, joka ei karkaa liukulaakerista ennen aikojaan. Suosittelen jonkun tunnetun valmistajan täyssynteettistä SAE 60 öljyä, jonka SAE W-numero on mahdollisimman suuri. Tunnetulla valmistajalla tarkoitan valmistajaa, joka on ollut tunnettu jo ennen 2. maailmansotaa.
-
Maantieajo lähinnä.
EI tietoa että onko tukossa. Moottorin kasaaja on ajellut edellisen 10 000km tuolla 20W/50 öljyillä ja hänellä ei ole naputellut. Ajossa 3kg öljynpainetta ja tyhjä käynnillä joku 1,5kg.
Nokat on vapari 16v koneesta,
Ajossa mulla on paineet 3-5,5bar, tyhjäkäynnilläkin 2,5-4bar. Eli omassa ne ei koskaan laske alle tuon 2,5bar, ei edes pitkän täyskaasuvedon jälkeen, kun öljyt on jossain 120-150ºc välimaastossa.
Pumppuna on ihan vakio "lyhyt" malli, kun 300 sarjan öljypohjaan ei FT:n pitkä mahdu. Välykset siitä tarkistin, että olivat hyvin toleranssien sisällä, pentan pumppu, ni sillä on autokäyttöön verrattuna ajettu tyyliin 10-20tkm.
Veneessä sama kone ja sama öljy, tosin ollut nyt vaparina. Tyhjäkäynnillä mittarin mukaan 3bar nurkilla, ajossa 5-5,5bar (3000rpm+) Nostajat ei siinä oikeastaan koskaan naputa, joskus voi napaus tai pari kuulua, jos kone seissyt yli talven.
Sais tossa kyllä olla kovemmat paineet kun 1,5bar tyhjäkäynnillä, ja ajossakin vois olla parhaimmillaan enemmän. Onkohan toi pumppu ihan kunnossa?
Löytyykö öljyruiskuja, ja ovatko jatkuvasti auki, vaiko BMW tyyppisiä, eli paineensäätimellä?
Vai olisko ahtimen öljykierrossa jotain?
On se ihme, jos mulla on tollaset öljypaineet, ja tollanen "liruöljy", ja sulla on ns. paksu rataöljy ja alhaiset paineet.
Kyllä nyt on vika jossain muualla kun öljyissä.
-
Nyt ajeltu edgellä tovin. Venttilikoneiston äänet ovat pikku hiljaa vaimentuneet. Öljynpaineet nyt tyhjäkäynti 2,5bar ja ajossa 3-3,5 bar.
Öljyä on n 1000 km matkalla mennyt sen verran että juuri huomaa että tikku on vajunut maksimista.
-
Ootteko muuten ajellu samoilla öljyillä kesät talvet, jos autot ollu ympärivuotisessa käytössä? Mä en nyt oo jaksanu mitään talviautoo ostaa erikseen niin mietin pitäiskö talveks laittaa jotain vähän notkeempaa tavaraa...
-
Ootteko muuten ajellu samoilla öljyillä kesät talvet, jos autot ollu ympärivuotisessa käytössä? Mä en nyt oo jaksanu mitään talviautoo ostaa erikseen niin mietin pitäiskö talveks laittaa jotain vähän notkeempaa tavaraa...
Ehdottomasti. Suurin kuluminen moottorissa tapahtuu koneen lämmetessä kylmästä. :)
-
kun öljyt on jossain 120-150ºc välimaastossa
aika jämäkät lämmöt öljyille!!!