Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Showroom => Aiheen aloitti: Jonttu_ - 05.04.2014, 09:00:42

Otsikko: 242 Turbo viritelmä
Kirjoitti: Jonttu_ - 05.04.2014, 09:00:42
Kyseessä siis ihan perus vuoden -82 Volvo, B19A ja M45, ajettu 220 tkm. Auto on pappani vanha ja oli hänellä käytössä joskus 2003-2007. Liikaa pensaa vievänä ja turhan isona autona se jäi kuitenkin seisomaan ja vietti kuusen alla viitisen vuotta. Lähtökohta oli siis tämmönen. Pahoittelut perunalla otetuista kuvista...

 (http://i.imgur.com/YtivtPS.jpg)

Yritin korjailla ruosteet pois ja 2013 kesällä auto sai uuden maalin pintaansa. Ja tietenkin kiiltävän musta, että lika näkkyy. :D

(http://i.imgur.com/O11nEMT.jpg)

Ja tekniikkakin koki pientä päivitystä. Alusta asti oli selvää, että turbo oli saatava, eihä tää muuten kulkis tolla konneella yhtään minnekkään. Tällä hetkellä tekniikkana:
 
-alkuperänen mooseksen aikanen b19 ja vakio -160 kansi sekä A nokka. 
-Holset HX35 12 pakopesällä
-Itetehty pakosarja ja tial style 38mm hukkis
-MS1 V.2.2 sekä hukkakipinä
-630cc suuttimet
-Innovate MTX-L laajakaistalambda
-450x300x76mm kinuski välijäähy
-3” putkisto
-Jaz turvatankki
-044 kopio bensapumppu
-Kuolemaa tekevä M45 M47+740 kardaani
-SRE kytkin ja sintteri levy
-spartan räikkälukko
- Alustassa ja jarruissa ei mitään erikoista...
-Isot renkaat. 8)

Tällä kokoonpanolla irtosi syksyllä 2013 287hv/6185rpm sekä 401nm/3936rpm @1bar Motestin penkkiin. Enempää ahtopainetta ei voinut nakutuksen vuoksi käyttää... Ja venttiilit sekos jo 6000 jälkeen huonojen venttilin jousien vuoksi. Ja kannentiivistekkin paloi mutta muuten meni hyvin.:D

(http://i.imgur.com/T9kogpI.jpg)
(http://i.imgur.com/4RLb9gl.jpg)

Lisää hienoja hetkiä koettiin 26.3.2014 kun auto meni muutoskatsastuksesta läpi. Joskus luin että jos sen auton saa rakennettua niin kyllä sen saa silloin katastettuakin, se näköjään piti paikkansa.

(http://i.imgur.com/dLoaWUx.jpg)

Alipaine aluella ei säädöt ole vielä kohallaan ja listoja puuttuu... Suunnitelmissa olisi ainakin kunnollinen vaihelaatikko, pitempi perävälitys, 2,3 kone jne.
Jatketaan... :hello:





                     
Otsikko: Vs: 242 Turbo viritelmä
Kirjoitti: Teemu- - 05.04.2014, 09:05:05
Olis kiva nähä enempi kuvia tuosta alkuvaiheesta ja mihin oot päätyny. Ainankin ison eron näkee jo nyt. :pomo:
Otsikko: Vs: 242 Turbo viritelmä
Kirjoitti: mirok - 05.04.2014, 12:04:47
Täähän on hieno ja suunnitelmat kuulostaa hyviltä!  :-*
Otsikko: Vs: 242 Turbo viritelmä
Kirjoitti: p3lt0n3n - 05.04.2014, 15:21:42
Hienoon kuntoon oot kyllä laittanu, komea vehje!  -H-
Otsikko: Vs: 242 Turbo viritelmä
Kirjoitti: 240 - 05.04.2014, 15:21:50
Upeaa työtä. Pappa kerinnyt laittamaan tuuliohjaimet oviin. Ei olekkaan tullut koskaan vastaan 2-ovisessa.
Otsikko: Vs: 242 Turbo viritelmä
Kirjoitti: Jonttu_ - 05.04.2014, 20:03:34
Kiitoksia kommenteista! Ja kuvia projetktin alkuvaiheista ei oikeastaan enempää ole... Joutuu tuon vaihelaatikon vaihtamaan nyt iha lähipäivinä ku ei korvat kestä sen ääntä, kyllä se toimii ihan oikein. :D 262 getraggi olis mutta siinä on liian vähä vaihteita, varmaan joku bemarin zf olis hyvä...
Otsikko: Vs: 242 Turbo viritelmä
Kirjoitti: Merlin - 05.04.2014, 21:49:08
Tosi komea Volvo! :pomo:

Kylkilistat pois ottamalla tulee vielä kliinimpi ulkokuoresta. S*
Otsikko: Vs: 242 Turbo viritelmä
Kirjoitti: Jussi.L - 05.04.2014, 22:17:20
Toivottavasti pappa on ylpee. Taas on tehty romusta taidetta, sikasiisti 242  -H-
Otsikko: Vs: 242 Turbo viritelmä
Kirjoitti: V70 2.5 - 06.04.2014, 00:25:36
Tosi komea Volvo! :pomo:

Kylkilistat pois ottamalla tulee vielä kliinimpi ulkokuoresta. S*

Ei missään nimessä listoja pois, paljon parempi niitten kanssa... ;)
Otsikko: Vs: 242 Turbo viritelmä
Kirjoitti: Jambo - 06.04.2014, 12:46:10
Ei missään nimessä listoja pois, paljon parempi niitten kanssa... ;)

+1

Ja pirun komea laite  :pomo:
Otsikko: Vs: 242 Turbo viritelmä
Kirjoitti: Rusakko - 06.04.2014, 12:57:58
Kyllä on asiallinen laite. Tätä kun jatkojalostaa pikku hiljaa niin nam!
Otsikko: Vs: 242 Turbo viritelmä
Kirjoitti: Jonttu_ - 21.04.2014, 16:44:19
Pari tuoretta kuvaa hyvän kevätpäivän kunniaks. Laatikko vaihtu vähemmän ääntävään, nyt on M47...

(http://i.imgur.com/9FQSvwI.jpg)

(http://i.imgur.com/4RLb9gl.jpg)

(http://i.imgur.com/fCVMkEx.jpg)
Otsikko: Vs: 242 Turbo viritelmä
Kirjoitti: Jonttu_ - 21.05.2014, 20:36:26
Tuli hommattua kunnollinen vaihelaatikko tähän.
(http://i.imgur.com/A4f9Zee.jpg)
Elikkäs zf:n 6-vaihteinen loota. Pitää sovitella paikalleen kunhan kerkiää.

Ja 2,3 lohkokin on porattavana, ft:n ylikokoko männät tulee. Pitäs h-profiili veivit vielä ostaa niin olis kunnolliseen koneeseen osat olemassa. Vaikka on tuolla jäteöljyn vatkaimellakin ihan kiva ajella. :D

Nyt helteillä ollu lämpöjen kanssa ongelmia, pari kertaa vähä keittäny. Pitää varmaan syyläri vaihtaa, aika hapan on tuo entinen. Riittääköhän uusi vakio vai tarviikohan isompaa... Myöskin öljynlauhdutin pitäs laittaa paikalleen.
Otsikko: Vs: 242 Turbo viritelmä
Kirjoitti: Jonttu_ - 11.09.2014, 18:05:46
Jaahas, pitkästä aikaa... Tämä auto toiminu koko kesän ilman mitään isompia murheita, jopa m47 kestäny. Laajakaista lambda vaihtu joskus kesällä PLX:stä Innovaten MTX-Ällään. Innovate oli paljon helpompi asentaa ja näyttö on paremman näköinen ja yleisesti koko laite laadukkaamman oloinen. Aivan samoja lukuja tosin näyttää kun plx:kin. Sen homman lisäks en tainnu ku tankata, mitä auton laittoon tulee. :D

(http://i.imgur.com/tzqtPMU.jpg)
Tuommoset askartelin, voi olla että on ens kesä ennen kun saan nuo paikalleen... Taaksekkin tulee kynäjouset ja kierreholkit.

Pitäs varmaan joskus purkaa tuo kone ja laatikko pois, että voi alkaa suunnittelemaan parempia paikalleen.

(http://i.imgur.com/rgBCvva.jpg)
On siellä uus kiinalainen nokkapyörä. ::)
Otsikko: Vs: 242 Turbo viritelmä
Kirjoitti: AUH - 11.09.2014, 23:47:54
Hyvin lähellä täydellisyyttä!  S*
Ainu mikä pistää silmään on tuo taka änkkäri.
Alkuun nähen on kyllä käyny vanha satu rumasta ankanpoikasesta toteen!!  :hello:
Otsikko: Vs: 242 Turbo viritelmä
Kirjoitti: Jonttu_ - 12.09.2014, 08:01:45
No eihän tämä oo täydellisyyttä lähelläkään. :D Ohan tässä vikoja, tai siis ominaisuuksia: kone huohottaa sillei että öljytikku ei paikallaan pysy ja kartaani vähä ravistaa jossain 80 km/h vauhissa. Ja pitemmällä matkalla peltorit ois kivat, kaikki äänieristeet ja sisämatot siis poistettu. (Koska ne oli vettyneet ja homeessa.) Vois tunkee turvakaaret tonne autoon että ois vielä hieman epäkäytännöllisempi. Ja pitää toi räyhäkkä Bilteman vaimennin laittaa kyllä jotenkin paremmin. :idiot2:
Otsikko: Vs: 242 Turbo viritelmä
Kirjoitti: Jonttu_ - 23.03.2015, 18:36:45
Jaahas, kevät koittaa ja tämäkin pommi pitäs kaivella hallista ja laittaa ajuun... Vanha moottori myyty ja uusi olis melkein kasassa.

Tekniikaks siis tulossa aika tutun kuulosta osaa... :D
-B230FD lohko öljyruiskuilla, 96,6 poraus ja mahlen turbo männät
-H-profiiliveivit
-531- kansi ja KLR T2 nokka
-Alumiini imusarja
-HX35 ja MS1 saa kelvata edelleen
-Teräs vp ja SRE 765
-6v ZF
(http://i.imgur.com/I64jqIG.jpg)
alakerta ois kasassa

(http://i.imgur.com/hn8oT5L.jpg)
Muitakin osia vähän hahmoteltu paikalleen

Leimaakin ois heinäkuulle, hankaloittaa kun vain viikonloppusin pääsee pirssiä rassaamaan opiskelujen takia
Otsikko: Vs: 242 Turbo viritelmä
Kirjoitti: QLITY - 24.03.2015, 15:04:54
Taas yksi hyviin käsiin päätynyt vanhus! Mukavaa katseltavaa!  :)

Oman ysin FT sylkee kans öljytikun ylös aika innokkaasti  :-\
Ja tosiaan.. pysyy positiivisempänä meno, kun pidetään asioita ominaisuuksina eikä vikoina  ;)
Otsikko: Vs: 242 Turbo viritelmä
Kirjoitti: 8-pätkä - 24.03.2015, 17:27:35
Ihan näin välihuomautuksena tuohon öljytikun paikallaan pysymiseen. Onko huohotus alkuperäisellä purkilla ja vedetty ahtimen imuun?
Otsikko: Vs: 242 Turbo viritelmä
Kirjoitti: Jonttu_ - 24.03.2015, 18:01:29
Mulla kun ei vanhalla koneella pysyny öljytikku paikallaan, niin oli alkuperäinen huohotuspurkki josta letku oli vain ulkoilmaan. Nyt meinasin laittaa pakoputkeen huohotuskaasut.

Taas yksi hyviin käsiin päätynyt vanhus! Mukavaa katseltavaa!  :)

Juu todellakiin hyviin käsiin, joka auton unelma omistajahan on 20v jätkä jolla ei juurikaan oo aikasempaa kokemusta auton rakentelusta... :D
Otsikko: Vs: 242 Turbo viritelmä
Kirjoitti: Jonttu_ - 14.04.2015, 17:30:54
Kylläpä tämä etenee vauhdilla, kohta ei moottorista puuttus kun triggeri härveleitte istuttaminen kampiakselin päähän. Imusarjankin laitoin veljen mukkaan, että saa hitsailla sen kokoon koulussa. Venttilivälysten säätämiseenkään ei mennyt kun kaksi päivää, aika ikävää hommaa säädellä ja kun saa niitä säätölätkiä ehtiä ympäri kyliä. Pieniä toiveita olis että juhannuksena pääsee jo herättämään pahennusta.

 (http://i.imgur.com/Jl5dmRR.jpg)
Dp:tä vähän muokkailin, tein pellistä tommosen 2,5''-3'' suurenevan kartion. Ja mitä noihin hitsisaumoihin tulee niin teoriassa kyllä osaan hitsata mutta käytännössä en. :idiot2:

Ite auto on edelleen hupun alla hallissa, koko ajan joku roskapönttö tuossa nosturilla työn alla...
Otsikko: Vs: 242 Turbo viritelmä
Kirjoitti: Jonttu_ - 12.06.2015, 22:04:55
Ensin oli tavoitteena, että maaliskuussahan saa tällä jo päristellä. No eihän se vappunakaan ollut vielä ollenkaan siinä kunnossa kuin piti ja nyt taitaa juhannuskin tulla liian äkkiä. Välillä käyny mielessä myyminenkin ohimennen... Mutta enhän mä nyt pappa-vainaan vollee ilkiä myyä. :D Joka tapauksessa jotain saatu aikaseks ja monen päivän homma ei enää ois laittaa autoo ajokuntoon. Tällä hetkellä paikalleen asennusta odottaa moottori ja laatikko, kardaani pitää kanssa tehä ja kaikkee pikku laittelua. Millonkahan evoluution tuloksena ihmiselle kasvaa kolmas käsi, se nimittäin ois aika usein tarpeellinen, tuli vaan mieleen...

(http://i.imgur.com/9ZwDBqf.jpg)
Tommone näppärän kokonen kerääjäsäiliö tuli tehtyä

(http://i.imgur.com/VMdNgUr.jpg)
Taakse tuli Superpron polyuretaanipuslat ja korkeus-säätö alustaan, rajoitinvaijerit puuttus vielä. Ja koska olen niin helvetin laiska niin perävälitys on edelleen 3,91, joka on ihan saatanasti liian tihee ton zf:n kanssa. Pitää joskus ottaa itseä (tai veljeä) niskasta kiinni ja vaihtaa se.

Laitetaan vielä pari kivaa kuvaa triggerisätöstyksestä, niitähän on just niin monta kuin tekijöitäkin. ;D Elikkä blingfactoryn 36-1 triggeri sovitettuna vakio hihnapyörään.
(http://i.imgur.com/t0jFSNI.jpg)
(http://i.imgur.com/WypSAdf.jpg)
(http://i.imgur.com/18xn11K.jpg)

Ei mulla muuta, kyllähän tää koko laitos vähän surkeelta tuntuu kun netistä muitten rojekteja kattelee. :hello:

Otsikko: Vs: 242 Turbo viritelmä
Kirjoitti: Jonttu_ - 06.09.2015, 22:09:02
Joiltakin moottorin vaihto vie päivän, multa se vei vuoden. :D No vaihtuhan sinne nyt paljon muutakin palikkaa... Mutta kuitenkin, uusi motti paikallaan ja äsken sain sen vielä käyntiinkin, oli kiva kuulla taas pitkästä aikaa turbo-Volvon ääni. Ihan räväkästi pyöri vaikka kaikki kylmäkäynnistys jutut megassa iha metässä edelleen ja tankissa yli vuoden vanhat bensat.

(http://i.imgur.com/3zsdhA5.jpg)
Konehuoneessa pitäs vielä vähän siivota ja syyläri nakata paikalleen, alavesiletkulla on vaa pirun ahasta, toivottavasti ei paistu. Imusarja käsitelty rohkeasti Bilteman tuotteilla. :idiot2:

(http://i.imgur.com/Pwylxyy.jpg)
Kardaania pitäs pari senttiä lyhentää nii pääsin kytkimen toimintaa ihmettelemään. Ja kun aloin hukkaportinohjausletkua laittamaan kiinni nii huomasin, että enpä muistanu tehä ahtoputkeen sille lähtöö. :D

Hitto kun Suomen kesä on nii lyhyt...
Otsikko: Vs: 242 Turbo viritelmä
Kirjoitti: Jonttu_ - 21.09.2015, 19:05:09
No nyt sillä on ajettukkin tälle kesälle! Kytkin toimii yllättävän hyvin vaikka epäilen, että siellä vielä vähän ilmaa onkin. Asetelmana siis sre 765, blingfactory vp, laatikko zf gs6-37dz ja massalevy, Saffa merkkinen moposportilta http://www.moposport.fi/kytkinlevy-bmw-330d-240mm-22-uraa-racing-s-a-f-f-a. Painelaakeri jostain bemarista, piti kuitenkin vähän muokkailla... Kytkimen pääsylinteri Volvo 740 ja työsylinteri Bmw E36, letkua kytkinhilujen väliin olikin hieman vaikea löytää, paikallisilla hydrauliikka puljuissa ei ollu tarvikkeita nii solvelsin 240:n etujarruputken osia. Ja kytkin-nestesäilio Ladasta, tässäkin autossa on jo monesta eri merkistä osia. :D Pitäis tehä itelle joku parempi muistio mikä osa on mistäkin, parin kolmen vuoden päästä on kiva arvailla jos jotain hajoaa.

Seuraavaks kardaani painotukseen ja penkki aikaa varailemaan, varmaan yli 400hv ois iha realistine... Sitten varmaan vois iskareihin investoia, motonetin zingzongeja en suosittele kenellekkään. Tein joskus hirmu hienot etutolpat mutta edelleen oottavat asennusta, ei viittis laittaa niitä ennen kun saa paremmat iskarit heittää samalla alle. Opiskelijan elämä on vaan valintoja täynnä, jos ostan iskarit niin veronpalautuksiin asti syön makaroonia, tai niin mä kyllä syön joka tapauksessa. :2funny: Loppuun vielä pari ihanaa kuvaa tuosta kauniista Ruotsalaisesta luomuksesta:

  (http://i.imgur.com/ikV96Cs.jpg)
Ihanaa peruna laatua kuvat, pahoittelut siitä.

(http://i.imgur.com/lT3Y5jV.jpg)
Otsikko: Vs: 242 ja 245 Turbo viritelmät
Kirjoitti: Jonttu_ - 13.12.2015, 15:51:49
Vaikka 242 ei vielä ole aivan täydellisessä iskussa ole, niin tuli uusi pienempi muotoinen projekti hankittua... Eli vuoden -78 245. Auto tuli haettua Sastamalasta tänne Pohjois-Savoon, matkaa tuli semmonen kevyet 300km. Ylivoimaisesti karmein 200 -Volvo jolla olen ajanut, paljon ikävämpi matkustusmukavuudeltaan kuin keskimääräinen jokkis auto. Yli 80km/h ei pystynyt ajamaan tärinän, vapinan ja huojumisen takia (siis auton). Koriltaan ihan ryhdikäs, pohja uskomattoman hyvä, helmat ja takakaaret joskus vaihettu. Kuvat kertovat enemmän.

(http://i.imgur.com/l9pHeFn.jpg)
Enimmät sammaleet pesty pois, jäkälää jäi vielä katolle...

(http://i.imgur.com/K6Vr3rh.jpg)

(http://i.imgur.com/kXFGbA0.jpg)

(http://i.imgur.com/molL5Pt.jpg)

(http://i.imgur.com/ss79a2C.jpg)

Auton historiasta sen verran, että auto oli jollain professorilla 1979- 2013, alkuun Oxfordissa ja sitten Suomessa. Kaikkiaan minä olen neljäs omistaja.

Tarkotus tehä jonkinlainen modernisointi tälle katiskalle, kuitenkin säilyttäen ulkonäkö alkuperäisenä. Ryyppyvipu aiheuttaa oksennusreaktion ja ajettavuus huonompi kuin Itäblokin vehkeissä. Sisustahan on komean värinen, harmi kun kuskin jakkara on niin rähjäisessä kunnossa, pitää yrittää varastaa jostain parempi samanlainen. Kaikki jarrulevyt myös kierot, iskarit sököt, ei varmaan yhtäkään tiukkaa puslaa tai niveltä missään jne. Uskomatonta että on mennyt katsastuksesta läpi heinäkuussa, eikä sen jälkeen ole ajettu...

Jotain pientä osaakin joutunut jo hankkimaan, jotta auton saisi ajoon:
-Bilsteinin B4 iskarit
-Kaikki jarrulevyt (brembot)
-Ohjaustehostin vermeet
-Moottoriin laakerit ja tiivisteet yms
-ATdriveboard ja erillispuolat
- Holset HX35 Super

Helpostihan tämä olisi myös museoitavissa, jos joku pussihousu haluaa tästä museoauton tehä niin soittoo mulle äkkiä. :D

Otsikko: Vs: 242 ja 245 Turbo viritelmät
Kirjoitti: Jonttu_ - 10.01.2016, 11:00:46
245 edistynyt olosuhteisiin nähden ihan hyvin. Joskus joulun pyhinä tein pakosarjan ja sen jälkeen moottori ja laatikko nostettiin pois. M45 taitaa päästä odottamaan uutta elämää jossain roskapönttö vehkeessä ja matkustus mukavuuden vuoksi laitan M47 tilalle. Moottori oli kaikkiaan aika järkyttävässä kunnossa, öljyjä ei oltu varmaan vaihettu koskaan. Nuukana kuitenkin aattelin että kyllä siitä vielä koneen tekee. Uudet laakerit ja männänrenkaat jne. niin ihan käyttökelpoinen alakerta vielä tuli, ainakin saakelin herkkä.  :D Männät oli sentään vielä ihan hyvät. Tästä kuitenkaan ei ole tarkoitus ottaa tehoa.

(http://i.imgur.com/D9ed9EW.jpg)

(http://i.imgur.com/o1fidcf.jpg)

(http://i.imgur.com/TpQqhg3.jpg)

Ongelma tulikin sitten kannen kanssa, en viittiny laittaa alkuperäistä isoilla vesikanavilla olevaa 160 kantta josta pitäs laittaa kaikki uusiksi jos hyvän haluaa. Pitää yrittää omista ja kavereittein varastoista ettiä joku hyvä kuntoinen 530, jolle ei tarviis remonttia tehä. Jännä miten vähän ajetutkin kymppisarjan koneet on lähes poikkeuksetta karmeessa kunnossa ja yli puoli miljoonaa ajetut satasarjan vinokoneet puolestaan tosi hyviä. Liekkö öljyjen kehittyminen ja materiaalien parantuminen syynä...

Kytkin oli myös aivan loppu, levyn niitit oli kaivanu aikamoiset urat vauhtipyörään, roskis tavaraa kaikki. Tilalle tulee pottapyörä johon sovitettu vissiin M3 kolmosen bemarin 240mm asetelma. Pahimman tärinänkii syy tais selvitä, perä ilmeisesti rikki. Kardaani pyörii puoli kierrosta ilman että auto liikkuu mihinkään, pitää siis sekin vaihtaa. Tekniikan osalta tässä autossa ei ollut siis mitään ehjää. :D

Etupenkit myös löysin, en tosin alkuperäisiä. Naapurista löyty Audi A4 todella hyväkuntoiset nahkapenkit edullisesti niin pitää yrittää ne sovittaa tuohon.

Tähän koriin ois kyllä joskus kiva laittaa joku tinakone tai joku muu edes vähän moderninmpi kone joskus...
Otsikko: Vs: 242 ja 245 Turbo viritelmät
Kirjoitti: Jonttu_ - 09.03.2016, 20:58:15
Reilut pari kuukautta, noin 250 tuntia "töitä" ja n.2500e siihen meni, mutta nyt ois 245 koeajua vaille. Nätisti pyörii jo ainakin paikallaan. Tekniikkassa ei ole mitään erityistä eikä oikeastaan autossa muutenkaan. Mutta konehuoneeseen ja siihen liittyen siis tuli:
-B21A vakio alakerta
-530 vakio kansi ja vx3 nokka
-Holset HX35 Super
-Ite tehty jonkinlainen pakosarja
-600x300x75mm välijäähy
-3"/2,5" putkisto kahdella vaimentajalla
-AT Driveboard (eli siis Megasquirt 3) ja GM:n Ls2 puolat
-Innovate laajakaistalambda
-Nyt väliaikaisesti 870cc suuttimet
-Lh vakio imusarja
-044 bensapumppu

Ja voimansiirroksi
-M47
-Kevennetty pottapyörä ja bmw:n 240mm kytkin ja sintteri levy
-vakio avoin perä

Ja alustaan ja jarruihin:
-Bilstein B4 iskarit
-lesjö jouset
-Uudet vakio jarrulevyt ja kunnostetut satulat
-ohjaustehostin

Muita muutoksia oli, että akku siirtyi peräkonttiin varapyörän koteloon. Ja paljon kaikkea muuta pientä näpräystä... Täytyy kyllä sanoa että toi AT driveboard oli kyllä kaikkiaan hyvä ostos, toistaseks ainakin oon siihen tyytyväinen. 600e siitä maksoin johtosarjan, puolien, ja satasarjan koneeseen sopivan alumiinihihnapyörän kanssa. :)
Loppuun vielä pari tosi huonolaatusta kuvaa, pitää yrittää huomenna ottaa parempia ulkona.

(http://i.imgur.com/TS6j1ou.jpg)

(http://i.imgur.com/3d4CvOK.jpg)

(http://i.imgur.com/RChelzN.jpg)

(http://i.imgur.com/jlm1XsG.jpg)

Semmonen se nyt on. Sisustasta puuttuu vielä pikku juttuja ja johtoja roikkuu vielä vähän, pitää siistiä huomenna. Sitten pitäis alottaa se saatanallinen säätäminen. :D
 


Otsikko: Vs: 242 Turbo viritelmä
Kirjoitti: Jonttu_ - 30.03.2016, 16:25:14
Terve taas kaikille! 242 odottaa edelleen hallissa parempia aikoja, tullut nyt tähän 245 keskityttyä enemmän... Tulikin nyt laitettua testaukseen korkeus-säädettävät tolpat tähän farkkuun eteen, etujouset ovat muistaakseni 450lbs ja aika jäykiltä tuntuuvat normi ajussa. Pitää hieman löysemmät ostaa tähän ja nämä jouset luultavasti päätyvät sitten joskus 242:sen alle. Takana olevat lesjöt ovat taas sitten vastaavasti aivan liian löysät joten keskiarvohan on todella hyvä.

(http://i.imgur.com/X9SfkKD.jpg)

Megan säätöäkin pikkuhiljaa aloittelin mutta aika tuskaselta tuntuu, vien penkkiin tuonkin säädettäväksi niin pääsee paljon vähemmällä vahingolla...  Flektin ohjauksen muutin myös megan kautta. Unohdin varmaan jo toisella ajokerralla laittaa sen päälle pienempää tietä ajaessa hitaasti, jolloin vedet tuli kertaalleen kaverin pihaan. :D Onneks kannentiiviste ei palanut tai muutakaan vahinkoa päässyt kaymään. Turbolle laitoin myös vesijäähdytyksen käyttöön ja oman pumpun kierrättämään vettä siellä. Ongelmia aiheutti löytää ylimääräisiin turbon vesilähtöihin (M16 x 1,5) sopivat tulpat. Sopiva kierre löytyikin sitten volvon vanhoista raidetangon sisäpäistä joista tein tulpat hitsaamalla mutterin katkaistun kierre osan jatkoksi. Kuvia tuosta operaatiosta ei onneksi ole.

Finjectorilta tuli tilattua E85 kestävät bensaletkut, jotta voi siirtyä viinaksien käyttöön sitten kun vehkeet rokkaa bensalla ensin hyvin. Houkuttaisi myös flexifuel anturi hankkia jotta vois ajaa kummalla tahansa polttoaineella tai niiden sekoituksella. Pohjois-savossa kun e85 saatavuus ei ole kovinkaan hyvällä tasolla.

Yksi operaatio oli kanssa tuossa pääsiäisen pyhinä saada linuxin kanssa mega toimimaan. Nörtti serkkuni taisteli ajureita vastaan useamman tunnin ja onnellinen olen vain siitä, että itse en edes yrittänyt moista operaatiota. :D Mutta nyt kelpaa kun parinkympin miniläppäri saa olla aina autossa mukana. Seuraavaks pitäs penkkilappu hakee katsastukseen.
Eipä tässä kai sen kummempia, vielä sen verran että tuo turbo herää jopa ärsyttävän aikaisin...  ;D
Otsikko: Vs: 242 Turbo viritelmä
Kirjoitti: Jonttu_ - 24.04.2016, 15:32:57
Valkeella tullut n 500km tässä ajeltua ja säädöt on jo ainakin sinnepäin. Ahdot nyt 0,6bar ja kulkee jo ihan kivasti verrattuna vakioon. Toistaseks hajonnut lämmityslaitteen vesiletku ja mappi anturi sekos, Finjectorilta tuli onneks uusi vuorokaudessa. Ei meinaa vaan mennä vaihteet oikei päälle, houkuttas tähänkin laittaa samanlainen zf kun tuossa toisessakin autossa. Jostain syystä kuitenkin nyt tykästyin tähän viis oviseen, tavara kulkee mukana paremmin kuin kaks ovisessa. :)

(http://i.imgur.com/pImxCUo.jpg)
Tuommoset Motecin vanteet laitoin alle kun sattu ylimääräsenä olemaan.

(http://i.imgur.com/0ccBbaH.jpg)
Kauppakassit.
Otsikko: Vs: 242 Turbo viritelmä
Kirjoitti: Jonttu_ - 16.05.2016, 20:59:52
Vaikka tämä farkku ei taida ihmisissä kovin suuria tuntemuksia herättää kumpaankaan suuntaan, niin kirjoittelempa silti. :D Viikonloppuna tuli sisustaa hieman ehostettua, nahkatuoli vaihtui jo kuskin paikalle ja ensi viikonloppuna sama operaatio apukuskin jakkaralle. Sovitin siis Audi A4 penkin 240:n omiin kiskoihin. Ei oikein tahtonut saada penkkiä tarpeeksi alas, vieläkin penkin takareuna jäi aavistuksen liian ylös. Lämpöongelmat myös vaivaa, syyläri ei taia olla ihan tolkuissaan koska kenno on viileä vaikka koneen lämmöt n 100C. Uusi syyläri vaihtunee lähipäivinä.
Dynoon pitäisi mennä nyt ensi perjantaina VRT motorsportille katsastustehot ottamaan. Koska kuvat kertoo enemmän kuin 1000 sanaa niin pari peruna kuvatusta sisustasta.

(http://i.imgur.com/30UbIJT.jpg)

(http://i.imgur.com/yveA67O.jpg)

(http://i.imgur.com/petnfdg.jpg)
 
(http://i.imgur.com/MSd4F7X.jpg)
Everlastin AC/dc tig kone tuli myös hankittua pajalle (Kiitokset isä-ukolle) niin pääsee myös alumiinin hitsausta harjoittelemaan. Mustaa tullut vähän hitsailtua ja tuntuu ihan soivalta peliltä.
Otsikko: Vs: 242 ja 245 Turbo viritelmät
Kirjoitti: Jonttu_ - 23.05.2016, 18:22:26
Tuli farkkua käytettyä penkissä VRT Motorsportilla, kaikin puolin asiallinen paikka ja hinnatkin harrastaja ystävälliset. Katsastustehot otettiin, papereihin tulee 175hp... Lämpö ongelmien vuoksi ei ruvettu edes harkitsemaan paineiden nostoa. Ennakoita hieman säädeltiin ja 212hp (n.5600rpm) ja 296Nm (n.4500rpm). Huippu vääntö tulee melko korkeilla kierroksilla, hukkaportissa ei virtaus riittänyt ja portti hiipii pikkuhiljaa auki. Jousi oli n. 0.5 bar ja juuri ennen rajoitinta (6500rpm) paineet kävi 0,7bar:issa. Eli isompaa hukkaporttia, lämpöongelmat kuriin ja uudestaan kokeilemaan. Kyllä sieltä se 300 lähtee että heilahtaa. :D
Otsikko: Vs: 242 ja 245 Turbo viritelmät
Kirjoitti: Jonttu_ - 31.05.2016, 18:15:40
Kaupungissa asuessa on kyllä auton laitto hankalaa kun ei oikei tallia ole, tai siis työpaikalla on mutta siellä ei kehtaa kuitenkaan kaikkia iltoja istua... Kysynpä siis onko Kuopion lähistöllä innokkaita volvoilijoita joiden tallilla voisi joskus tarvittaessa käydä ruuvaamassa näitä katiskoita? Jos on niin yv:llä tavoittaa...
Viikonloppuna tuli taas valkeaa ruuvattua. 242 meinasin turvakaaret tehdä kuhan tältä käyttöauton ruuvaukselta kerkeäisi. :D

Lämpöongelmat tuli kyllä nyt kerralla kuntoon. 940 isohko uusi syyläri ja ilmeisesti 850 volvon iso flekti. Laturin myös vaihdoin 80 ampeeriseen, nyt kärsii pitää kaikkia sähkövermeitä yhtaikaa päällä. Hukkaportin vaihdoin myös, tuli siis bilteman 50mm hyväksi (halvaksi) havaittu portti. Aika työmaa oli kun sai purkaa koko pakopuolen ja tehdä portille sopivan laipan. Portin mukana tullutta ohutta laippaa jossa on seetirengas ei siis tarvinnut hitsata vaan se on pelkästään siellä välissä. Jotain huonoakin bilteman portissa toki on, ensinnäkin se on helvetin suuri, 2 kertaa entisen Tialin kopion kokoinen. Myöskin nyloc mutteri portin sisällä on huono koska se ei kestä lämpöä... No ei tuohon hintaan voi kaikkea saadakkaan. Seuraavaksi pitäsi laittaa vielä hukkiksen ohjaus kuntoon...

(http://i.imgur.com/Tbvz5po.jpg)
Siinä kuva vielä konehuoneesta nyt. Toinen "GT-tuki" ei pikaisella sovituksella enään mahtunutkaan hervottoman korkean hukkaportin vuoksi...
 
(http://i.imgur.com/tCH5cEa.jpg)
Laitetaan penkkilappukin (paine n 0,6bar) näkyviin vaikka ei mikään esittelykelpoinen olekkaan... Vääntökäyrästä huomaa hyvin viturallaan olevan hukkiksen ohjauksen.
Otsikko: Vs: 242 ja 245 Turbo viritelmät
Kirjoitti: Jonttu_ - 15.06.2016, 16:42:11
Viime perjantaina ajeltiin farkkua taas penkissä vähän... pienellä paineen nostolla ja säädöillä saatiin hyvin potkua lisää. 1,2 barin paineella oli jtn 290hv/390Nm mutta lappua ei saatu kun kaikille megamiehille tutut triggeri häiriöt iski. Ei kiertäny enää lopuks 3500rpm yli millään. Lauantai aamuna sitten sulatin triggerianturin telineeseen varmaan kilon lisää rautaa ja häiriöt oli poissa, resonoi ilmeisesti juuri sopivasti ennen.

Homma alkaa muutenkiin karata taas käsistä tämän farkun suhteen. Tuli viime viikolla haettua Juvan suunnalta pitkäiskuseen 16v moottoriin rakennustarpeita... ::) Ja 305mm etulevytkin kävin hakemassa, meneköhän vakio satulan kanssa kun katselin että melko paksu tuo levy... Jos ei niin sitten pitänee jostain ettiä etuvedon satulat, ei kai tästä ongelmaa kannata tehdä. :D Uudemmasta 240:stä sovittelin myös etuspoilerin. Keulan käytös kovemmissa nopeuksissa tuntui hieman rauhoittuneen.

Seuraava operaatio olisi katsastaa tämä härveli...


Otsikko: Vs: 242 ja 245 Turbo viritelmät
Kirjoitti: Kalamies - 17.06.2016, 15:56:08

Homma alkaa muutenkiin karata taas käsistä tämän farkun suhteen.

Farkun jatkojalostus ei ole koskaan huono asia. Eikä erityisesti tämän yksilön kohdalla.  O0
Otsikko: Vs: 242 ja 242 Turbo viritelmät
Kirjoitti: Jonttu_ - 30.06.2016, 21:15:36
Tuli käytettyä farkkua konttorilla ja leimahan sieltä napsahti. 8) Muutosprosentteja ei montaa tullut ja muutenkin homma sujui jouhevasti, eikä turhanpäiväisyyksiin puututtu. Huomautus tuli etuvaloista, heijastinpinnat ovat karmeessa kunnossa ja valokuviot näin ollen epäselvät. Tuollaiset umpiot tuntuvat kuitenkin olevan hieman kiven alla... Pitäis vähän paikkamaalailuja myös tehdä ennen kuin pienet pintaruosteet etenee, värikoodia en vaan tahdo autosta löytää.

"Uudet " vanteet tuli tuossa myös puoli vahingossa hankittua kun sattu työkaverilta löytymään. Olleet joskus 940 alla mutta viettäneet vuosia nyt varastossa. Hintakaan ei mielestäni ollut paha, vanteet renkaineen + pottapyörä ja uusi SRE 763 asetelma yhteensä 100e... Vanteet siis ihan perus alession 17 tuumaset, leveyttä 7 1/2. ET sattu olemaan 20 eli menee ilman spacereita eli pysty nyt leimaamaankin niillä. Hieman karussa kunnossa mutta käyttäs puhallettavana ja maalattavana niin varmaan ihan kelvolliset sais.

Laitetaan kuva vielä nuilla vanteilla... ja jos jollain sattuu nuita vanhoja umpioita olemaan jemmassa niin saapi tarjota.  :)

(http://i.imgur.com/rMGnloL.jpg)

Otsikko: Vs: 242 ja 245 Turbo viritelmät
Kirjoitti: Jonttu_ - 19.09.2016, 18:04:53
Pitkästää aikaa jotain tarinaa. Tarkoitus ollut vähän tuota tavaran määrää vähentää tässä mutta aika vaikealta tuntuu... 245 ollut kaupan ja kiinnostuneita on riittänyt mutta oikeat ostajat harvemmassa.

Pieni heräteostoskin tuli tehtyä. Pitkään tuossa jo katellut naapuritalon parkkipaikalla pitkään seissyttä Amazonia ja tuli rekkarin avulla selviteltyä omistaja ja kysyttyä, että ei sattuisi olemaan myynnissä. No, olihan se, kaikkihan on myynnissä kun hinnasta sovitaan.

(http://i.imgur.com/UMR6WlC.jpg)
(http://i.imgur.com/agcka1r.jpg)
Eli tuollainen tuli hankittua. VM -70 viritetyllä B20 koneella. Autolla ajettu joskus 90 - luvulla asfalttisprinttiä ja sen jälkeen muutettu takaisin tieliikenne käyttöön. Nyt seissyt viime talvesta asti.
Tekniikkana tällä hetkellä:
- B20 kone, 45 tuplakaasarit, peltisarja, kosusen tekemä kansi, joku parempi nokka-akseli
- M47 laatikko ja olikohan joku transitin kytkin  :idiot2:
- 240 taka-akseli jollakin hipo-lukolla
- Turvakaaret ja kuppipenkit
- Ja paljon kaikkea muuta

Startti oli rikki ja se tuli vaihdettua, mutta akku oli liian tyhjä, että ei käyntiin saanut vielä. Kaikkea tavaraakiin tuli pakettiautollinen, slicksi-renkaat aluvanteilla, vuori sekalaisia tikkukoneen osia, amazonin peltiosia, vinokoneen kansi ja joku pikku turbo, vinokoneen h-profiiliveivejä ja takomäntiä ja kaikkea mahdollista maan ja taivaan väliltä. Pitää käydä tavarat ensi viikonloppuna läpi ja laittaa myyntiin itselle tarpeettomia tavaroita.

Vielä en oikein tiedä mitä tälle jatkossa teen, alkuun ainakin pientä ehostusta ja katsastaakkin pitäisi tämän kuun aikana... 2.5 16V turbo vinokone ois ja hx40 superi ylimääräsenä mutta aika ahas tuo amazonin konehuone.
Otsikko: Vs: 242 ja 245 Turbo viritelmät
Kirjoitti: Jonttu_ - 17.10.2016, 18:37:01
Amazoni tuli tutkailtua tarkemmin läpi tuossa pari viikkoa sitten ja todettiin, että onpa hemmetin hyvä kori... Vahvikehitsattu joskus ja yhden pienen paikkausta vaativan reiän löysin. Akselin vaihto tehty myös viimeisen päälle hyvin ja kaaret ovat myös erittäin siistit. Moottori tuntui hieman hengettömältä ja ei piristynyt tulpien vaihdolla ta kaasarien kanssa kikkailulla. No kone osiks ja "just tehty" kone ei ollut mikään ihan huippu, nokka-akseli melkein sileä, pari nenää tais olla ehjiä ja ykkösestä ylempi männänrengas poikki... Sekä alakerta hervottoman väljä. Tilalle tarkotus nostaa omaperäisesti vinokone, kuulin huhua, että kolmelitrasella kerkeää... Mutta Amazonin tarkotus olla ajussa viimeistään 2025 ja tarkotus rakennella edes vähän ajan ja rahan kanssa, siitä lisää myöhemmin.

245 tuli tuossa viime pyhinä vähän ruuvailtua, että pääsee töissä käymään. Perus syyshuoltoon kuului mm. vuotavan hammastangon ja ääntävän perän vaihto. Samalla vaihdoin taakse Gazin säädettävät iskarit ja täytyy kyllä sanoa että ovat kolme kertaa paremmat kuin perus mustat Bilsteinit. Bilsut olivat ainakin omaan makuun aivan liian löysät farkussa taakse kuormajousien kanssa. M90 laatikko tuli myös hankittua ja se olisi tarkotus laittaa paikalleen ensi viikonloppuna jos saan kytkinlevyn käsiini tässä viikolla.

242 seissy taas tyhjän panttina hyvän aikaa. Valmis auto mutta ei oo tullu käytettyä penkissä niin ei oo uskaltanu enempää ajella. Pitäs myös paremmat penkit hankkia ja sisustaa laitella muutenkin, mutta en oikein osaa päättää että rakentaako enemmän ratavehkeen suuntaan vaiko koittaisi tehdä hieman mukavamman pelin kruisailla menemään. Nykyine välimuoto on kuitenkin surkea. Alustaakin pitäisi jatkojalostaa... Ihan liikaa hommia yhelle immeiselle kun pitäisi kuulemma olla normaaliakin elämää Volvojen lisäksi. :idiot2:

(http://i.imgur.com/K8Rd3vm.jpg)
Otsikko: Vs: 242 Turbo viritelmä
Kirjoitti: janne102 - 08.11.2016, 01:19:44
Seurantaan ehottomasti! Komeita ovat volvot.
Otsikko: Vs: 242 ja 245 Turbo viritelmät
Kirjoitti: Jonttu_ - 16.11.2016, 17:42:09
Tuuliviiri pyörinyt taas kuin viimeistä päivää. 16V kannen säästänkin nyt Amazoniin ja farkkuun rakentelen räyhäkämmän 8V koneen. Farkkuun tulee nyt tuo 2,5 alakerta ja laiteltu kansi sekä 40 Superi. Uuden pakosarjankin sain jo melkein valmiiksi, tein pulssisarjan tälläkertaa ja toivottavasti herääminen pysyy kohtuullisena 14 pakopesällä. 35 Superi ja pakosarja tuli jo myytyä joten paluuta ei ole.  :D Korkeamman puristussuhteen ja isomman iskutilavuuden uskon kuitenkin tuovan potkua myös alas.

Viime perjantaina pääsi käymään hieman ikävästi, kun moottorinohjaimen ison liittimen yksi pinni kärvähti. ATDriveboardissa kun polttoainpumpun rele on kotelossa sisällä ja virta kulkee liittimen läpi. Ilmeisesti oli jäänyt koko iso liitin lukitsematta kun lämppärin moottorinvaihdoin pari viikkoa sitten, siinä yhteydessä tuli käytettyä moottorinohjainta irti. Huonon kosketuksen myötä päässyt lämpeämään. Nyt muutan tuon siten, että levyllä oleva rele ohjaan vain toista relettä jotta virtaa ei enää kulje tuon kohdan läpi juurikaan.

Täytyy kyllä vielä todeta, että on tämä toisaalta typerä harrastus, rakentaa laittomia vehkeitä jotka ovat aina rikki ja rahhaa palaa aivan liikaa. Jännä nähä aikuistuuko sitä ikinä ja hankkii vaikka Skodan jolla siirtyy paikasta toiseen. :D



Otsikko: Vs: 242 ja 245 Turbo viritelmät
Kirjoitti: Wompatti - 16.11.2016, 18:15:13


Täytyy kyllä vielä todeta, että on tämä toisaalta typerä harrastus, rakentaa laittomia vehkeitä jotka ovat aina rikki ja rahhaa palaa aivan liikaa. Jännä nähä aikuistuuko sitä ikinä ja hankkii vaikka Skodan jolla siirtyy paikasta toiseen. :D

minäkin olen jo kohtuullisen kauan odotellut aikuistumista ;) ei näy helpottavan ja sama typeryys jatkuu geeniperimän kautta seuraavassa sukupolvessa, jopa pahempana kuin itsellä. kokemuksesta tiedän että tauti voi akkaantumisen ja perheen perustamisen aikana pysytellä oireettomana jopa vuosia, silloin saatat erehtyä luulemaan että olet " aikuistunut".

tällainen on vain petollista harhaa, vaikka olisit hävittänyt kaikki vermeet eläen normaalia elämää niin sinulla on bensalenkkarin vaistot. tulee päivä päivien joukossa jolloin teet jonkun löydön, silloin on jälleen peli pelattu ja paluuta ei ole ;D ;D

tervetuloa taas käymään....
Otsikko: Vs: 242 ja 245 Turbo viritelmät
Kirjoitti: Jonttu_ - 16.11.2016, 18:44:52
Todenäköisesti aivan liian totta.  :D
Otsikko: Vs: 242 ja 245 Turbo viritelmät
Kirjoitti: Jonttu_ - 20.11.2016, 17:44:07
Pakosarjan sain valmiiksi tuossa, lukuunottamatta turbonlaippaa kun oli jaettujen T3 laippojen varasto päässyt ehtymään. Hukkaportin paikkaa en meinannut myöskään osata päättää, mutta tuleepa nyt vaihtelun vuoksi taakse ja alas. Alhaalta päin joutuu vaan ropamaan porttia mutta kun nosturi löytyy niin eipä ole niin iso ongelma. Seuraavaksi pitää pakopesään hitsata 3" V-band lähtö, jotta on putkee mukavampi irrotella. Ja kun onhan tuolla TIG:illä niin kivaa hitsata. :D Pedaalinkin ostin, jotta alumiinia helpompi sulatella.

Kuva vielä ennen kuin tein hukkaportin lähtöjä.
(http://i.imgur.com/jhDxjpz.jpg)

(http://i.imgur.com/PUomGu0.jpg)

Tein myöskin kanteen tulevan jigin, jolla saa tuorbon laipan aina asettumaan tuolle samalle kohtaa. Ahdin tulee melko eteen, mutta tulppien vaihto on helppoa ja muutenkin tuntuu istuvan ihan hyvin paikalleen. Tuo sarja on myös helppo laittaa paikalleen.

Otsikko: Vs: 242 ja 245 Turbo viritelmät
Kirjoitti: Jonttu_ - 21.02.2017, 09:40:09
Kirjotellaas jotain pitkästä aikaa, kun kuumehorkassa tässä ei oikein muuhunkaan pysty. :D Hieman vähemmälle jäänyt ajelut nyt talvella, farkkuun ois uusi moottori kasassa ja pitäsi vaan paikalleen vaihtaa, siitä lisää myöhemmin... Jääradalla tullut vähän leikittyä Ladalla, farkku tuntu vaan liukuvan eikä vetopitoakaan oikein löytynyt ja pieni ahtoviive häirihti.

(http://i.imgur.com/3UEGxjs.jpg)
(http://i.imgur.com/7Rt2gWa.jpg)
(http://i.imgur.com/Ow6l0IA.jpg)

Ollaan veljen kanssa joskus rakennettu jokkikseen tuo mutta taietaan pitää hupiautona itellä ja vois Superrokkia vaikka käyä kokeilemassa. Kyseessähän siis valeasuinen Volvo.
2,2l kone kuplan 94 männillä, veiveistä ei mitään muisti kuvaa.
531 kairattu kansi, 45dellortot ja peltipakosarja.
SRE 763 asetelma ja läpivälitetty M45 ja volvon 1030 perä 5.3 välityksellä.

Tuohon kun vaihtais vielä ruiskuvermeet ja maalais siistiks nii ois ihan kelpo peli. Erittäin mukava tuolla kyllä on jo nytkin laskee menemään, kilpa-auton tuntua.:D
Otsikko: Vs: 242 ja 245 Turbo viritelmät
Kirjoitti: Jonttu_ - 15.03.2017, 17:17:48
Kevät tulee ja pitäisi ottaa turboviritelmät ajuun. 242:sta tuli Megasquirt myytyä serkulle jokkisautoon (tulkaa joku ostamaan tuulen nopea pikku Volvo sitten Kemoraan). Tilalle tuli kyllä jo tilailtua pitkän harkinnan jälkeen Maxxecu, jota toivottavasti pääsen ensi viikolla asentelemaan. Vaikka Megastakaan ei ole kun hyviä kokemuksia, on kiva tutustua välillä johonkin muuhunkin.

Samoin pääsin itseni kanssa yhteisymmärrykseen auton sisustasta. Kaaria ei 242:een tule, jäärata hommissa kun kaarien väliin ihteesä pujotellu ja 6-piste vöitä vetäny päälle niin ei niitä kyllä katuautoon kaipaa sitten yhtään.:D Kaarien kanssa kun on melkein käytettävä myös kypärää jos haluaa, että niistä on oikeasti hyötyä.  Eli sisustaan nyt ajattelin melko orkkis tyylistä ratkaisua, takapenkit ja lattiamatot tekevät paluun ja radionkin voisi laittaa takaisin. Tuninki kuppijakkaroitten tilalle pitäisi löytää jotkut mukavammat kippaavat tuolit. 240 alkuperäisiä ei viittis laittaa olemattoman sivuttaistuen takia. Samoin jonkinlaista äänieristyksen parantamista voisi harkita. 

Sellaista tällä kertaa.
Otsikko: Vs: 242 ja 245 Turbo viritelmät
Kirjoitti: Jonttu_ - 09.04.2017, 20:12:28
Hieman taas keritty Volvojen kimppuun, vaikka opinnot ja työt tahtoo harrastuksia haitatakkin. 242 pyörii taas, nyt MaxxECU:n ohjaamana. Johtosarjan teko meni ihan jouhevasti vaikka en mikään spesialisti olekkaan. Johtosarja paikalleen, liittimet kiinni, ulostulojen testaus ja asetukset purkista vähän sinnepäin ja lähti käyntiin kun palmunalta. :D Eli toistaseks tuon homman osalta kaikki mennyt jopa hieman liian hyvin... Moottorinohjauksen tuli siis nyt
- MaxxECU Street (koska olen köyhä)
- Bosch EV14 1000cc suuttimet
- GM LS2 Truck puolat

Nokka-akselin asentoanturin teline puuttuu vielä ja sen vuoksi puolat ns. hukkakipinä moodissa mutta eiköhän pääsiäisenä tilanne korjaannu.

Pari kuvatusta hieman keskeneräisestä johtosarjasta ja releiden, sulakerasian ja ohjainboksin sijoittelusta.

(http://i.imgur.com/7Dk1xmw.jpg)
(http://i.imgur.com/yLcYES4.jpg)

Arkistojen kätköistä löytyi myös kuva vuodelta 2006, isoveli tämän 242 ratissa kun sitä pihassa jonnekkin hinasivat. :D Oli se vaan hienossa kunnossa silloin...

(http://i.imgur.com/3GaDTiS.jpg)


Otsikko: Vs: 242 ja 245 Turbo viritelmät
Kirjoitti: Jonttu_ - 11.05.2017, 20:20:33
Terve vaan kaikille. 242 tullut pajotettua sen minkä kerkiää ja jaksaa. Moottorinohjauksen osalta kaikki meni hyvin ja nyt pirssi pelaa jo ihan kohtalaisesti, toki vaatii vielä aika paljon säätöä. Sähköinen ahtopaineen ohajus vielä vähän kusee kun portissa liian löysä jousi jonka pakopaineet avaa. Sekventaalisena tuntuu muuten menevän paljon pienemmillä ve-arvoilla kuin, että kaikki suuttimet aukeasivat samaanaikaan. Nokan ajoitus tulee apuakselilta jossa M10 pultti jota lukee perus Honeywellin gt101dc hall anturi. Kampuralla fordin VR-anturi.
(http://i.imgur.com/s6jl9jp.jpg)

Penkiin vien kunhan kerkeän, pitää ylipaine alue ajella siellä, suorastaan vaarallista liikenteen seassa.:D Moottorinohjain, sulakerasia ja releet sijaitsevat nyt apukuskin jalkatilassa ja eivät siltä pahemmin silmille hypi kun on verhoilut paikallaan.
(http://i.imgur.com/fnDVofH.jpg)

Sisustaa tuli kanssa vähän muutettua. Farkusta otin nahkapenkit tähän ja siihen orginaalit takaisin. Tuommonen kokonaisuutena nyt.
(http://i.imgur.com/vbajsJz.jpg)

Isommat jarrut kanssa turasin tuossa yks ilta eteen. Tai vakiosatulat ja XC90 308mm takalevyt. Aika helppo ja nopea muutos, ajaa levystä sorvilla takapinnalta ilmeisesti käsijarrulle tarkoitetun ulokkeen pois ja tekee adapterin satulan ja tolpanväliin. Jarruista tuli herkemmät ja ulkonäkökin parani hieman.
(http://i.imgur.com/Hh7d8sG.jpg)

Auto ei ulkoapäin ole muuttunut mihinkään ja on niin rapakossa, että ei kuvaa kehtaa ottaa.:D Tuore leimakin tuli haettua. Ainut hieman mietityttävä asia on tuon ZF:n resonointi moottorijarrutuksessa, kuulunee kai asiaan, pitää seurailla.:P

(http://i.imgur.com/62tnKpz.jpg)

Otsikko: Vs: 242 Turbo viritelmä
Kirjoitti: Jonttu_ - 04.06.2017, 22:21:50
Kaikenlaista tässä taas tapahtunut ja vähän yrittänyt Volvojakin rassailla. 245 tuli eilen myytyä pois kun ei ole aikaa eikä rahaa toteuttaa kaikkia suuria suunnitelmia sen suhteen lähivuosina. Tulee kyllä aivan varmasti harmittamaan vielä monta kertaa sen myyminen.

Jatketaan siis 242:sen parissa. Ahtimen ja pakosarjan heitin vielä ristiin 245 kanssa ennen sen myyntiä. Eli tähän tuli nyt 40 Superi, tuntuu kyllä heräilevän hienosti ja kulkua on jo kohtuullisesti 0,8bar paineella kun sain ahtopaineenohjauksen kuntoon. Ari E:n kanssa säädeltiin pari viikkoa sitten jo ajoalueiden kartat melko hyväksi ja ensi lauantaina VRT: motorsportille kokeilemaan mitä sieltä koneesta lähtee.

Vihdoinkin sain myös perän vaihdon aloitettua. 1031 akseli löytyi kaverin heinikosta jossa sattui olemaan 3,31 välitys ja nimimerkiltä Eeni tuli hankittua modailtu kitkalukko jonka tänään laittelin akseliin valmiiksi. Ensi viiikonlopulle jäi siis akselin vaihto. Räikkälukko päätynee myyntiin. Alustaankin pitäisi saada vielä rutkasti parannusta, teho ja ajettavuus eivät kohtaa edes nyt, saati korkeammalla ahtopaineella. Pitänee soittaa rallyraceen ja tilata parempaa iskaria ja suunnata renkaat huolella. Muutenkin auto vaatisi järkyttävän paljon pientä viimeistelyä vähän joka paikkaan. Katsastuspyörätkin vielä alla ja Brockit odottaa puunattuna alle laittoa.   :nohnoh

(http://i.imgur.com/CuNxXGN.jpg)

Jatketaan... Jospa edes 450hv saataisiin lappuun.  ::)
Otsikko: Vs: 242 Turbo viritelmä
Kirjoitti: Jonttu_ - 12.06.2017, 19:53:43
Volvoo ajeltiin penkissä viikonloppuna VRT-motorsportilla, vähän jäi hommat kesken kun imusarja otti ja repes. n 2,5h kuitenkin kerittiin autoa pyöritellä. Paikanpäällä ei edes keksitty miksi ei ahdot nouse kunnolla ja syytettiin Bilteman hukkista. Illemmalla sitten huomasin noin 15cm pitkän siistin halkeaman keskella hitsiä imusarjassa, korjailin TIGillä ja sunnuntain pikku ajojen perusteella ihan raikkaasti on vetoja.

Penkissä kuitenkin koko ajan olin hieman ihmeissäni miksi tuo paska ei tuota enempää tehoa... 1,4 - 1,5bar paineella oli lopussa n 400hv (6100rpm) / 500Nm (4500 rpm) mutta ei vissiin toi kansi virtaa paljoa mitään. Ehkä 3" Dp ja pakoputkikin ahdistaa ja onko #14 pakopesä myös jarruna. Teho kun pysyi lähes samana 4500rpm - 6500rpm. Sähköinen ahtopaineen ohjaus toimi erittäin nätisti ja turbon heräävyttä sai parannettua sillä.

Pientä viimeistelyä ja kun saisi tuon kannen/nokan pelaamaan nii irtoaisi kyllä paljon lisää. Kyllähän tuon kokoisella ahtimella pitää yli 500hv saada heittämällä.
Otsikko: Vs: 242 Turbo viritelmä
Kirjoitti: Xuppo - 12.06.2017, 21:55:52
Dp tuskin vielä suuremmin ahdistaa mutta kun 8v vinokkaasta halutaan 500 tai yli niin se kyllä vaatii isompaa pakopesää ja kannellekkin joutuu jo tekemään jotain jos alle 2 bar ahtopaineella sen aikoo saavuttaa.
Otsikko: Vs: 242 Turbo viritelmä
Kirjoitti: Jonttu_ - 13.06.2017, 18:54:35
Kyllä, näinhän se on. Ei se näköjän 500hv 8v punalohkosta ihan itsestään irtoa järkevillä paineilla.:D  Pitää kokeilla miten vaikuttaa kun vaihtaa #18 pakopesän.
Otsikko: Vs: 242 Turbo viritelmä
Kirjoitti: Jonttu_ - 20.08.2017, 12:21:38
242:sta tullut hieman päivitettyä tässä kesän mittaan. Pakopesäks vaihtui 16 ja meno muuttui persdynolla selvästi raikkaammaksi yläkierroksilla enkä havainnut heräämisenkään huonontuneen. Oikeaan dynoon en ole saanut aikaiseksi mennä vielä... Kulkee nytkin jo kädettömälle ihan riittävästi, henki tuolla lähtee  :D

Räikkälukkoon kyllästyin ja tilalle tuli Opelin lukosta modailtu 75% kitkalukko, en vaihtaisi mistään hinnasta takaisin. Erittäin sivistynyt normiajossa ja tarpeen tullen pitää. Peräksi vaihtui samassa yhteydessä 1031 3,31 välityksellä, on passeli tuon 6v ZF:n kanssa.

Alustankin päivitin tuossa pari viikkoa sitten. BC Racingin DR alustan asentelin paikalleen ja pienten säätelyiden jälkeen ei voi olla kun tyytyväinen, erittäin jämäkkä mutta ei mikään pintakova. Pitkästä aikaa laittelin myös Brockit alle ja samalla totesin etuvanteen ottavan iloisesti jarrusatulaan kiinni tekemäni jarrupäivityksen vuoksi, eli paluu vakiolevyihin oli edessä. Pitää hankkia jotkut etuvedon satulat ja pikkuspacerit niin saa sopimaan...

Pientä viimeistelyä olisi vielä paljon jäljellä. Pari kuvaa lopuksi.

(http://i.imgur.com/Jsr1QyH.jpg)

(http://i.imgur.com/2TKSZDz.jpg)

(http://i.imgur.com/PrDYe5A.jpg)
Otsikko: Vs: 242 Turbo viritelmä
Kirjoitti: Jonttu_ - 11.06.2018, 19:07:10
Eli lopeteaanpa hiljaiselo tämänkin projektin osalta. Viime syksy ja tämä kevät mennyt pitkälti oman alustadynon rakentelussa, eipähän tarvii lähteä enää muualle laitteita testaamaan ja rikkomaan. :D Kaikkeen virittelyynkin voi suhtautua nyt hieman erilailla kun ei tarvitse arvailla ja tuonut aivan erilaista mielekkyyttä tekemiseen.

242:sta tullut jonkin verran testailtua ja hyvin pelaa muuten mutta teho loppuu melko aikaisin, huippu teho tulee jo n.5500rpm. Uutta nokkaa ja kantta tulossa, uusille sataluvuille mennään että heilahtaa kun saa koneen hengittämään ja painetta (paljon) lisää.

(https://i.imgur.com/uofAA5A.jpg)

(https://i.imgur.com/21b349d.jpg)

Eli nyt oli lukemat takapyörältä 342 hv ja 470 Nm 1,5 bar. Häviöt hyvin tarkkaan 15%.
Vertailun vuoksi omasta vakiosta 940 Turbosta 138 hv takapyörältä.

Jatketaan...
Otsikko: Vs: 242 Turbo viritelmä
Kirjoitti: TomBale - 11.06.2018, 19:21:34
Hyvännäkönen paketti  O0
Otsikko: Vs: 242 Turbo viritelmä
Kirjoitti: pete881 - 11.06.2018, 19:46:52
Vaihda nyt ensimmäisenä tuo ahtimen imuletku, jos meinaat voimaa saada.
Otsikko: Vs: 242 Turbo viritelmä
Kirjoitti: Jonttu_ - 11.06.2018, 22:28:01
Joo vaihdan, ja raportoin montako hevosvoimaa tuli lisää, mutta aivan varmasti tuo on jarruna. Meinasin jo viimeks kokeilla ilman koko putkee ja ilmanputsaria, mutta en viittiny ottaa riskiä että joku orava juoksee ahtimesta sisään. :D