Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: volvo 929 - 05.04.2014, 09:05:37
-
Oisko kellään kokemusta/tietoa millainen homma on asentaa 242 vm74 volvoon vinokone, tappikoneen tilalle? saako kyseiseen koriin asennettua myös m47? millainen prosessi olisi muutos katsastaa jos olisi volvon vakio FT tekniikka? :)
-
Oisko kellään kokemusta/tietoa millainen homma on asentaa 242 vm74 volvoon vinokone, tappikoneen tilalle? saako kyseiseen koriin asennettua myös m47? millainen prosessi olisi muutos katsastaa jos olisi volvon vakio FT tekniikka? :)
Varmaa tietoa en valitettavasti osaa antaa, mutta itselle on jäänyt käsitys että kunhan on vinokoneen kannakkeet niin pitäisi sopia ihan bolt-on. Myöskin M47 perässään.
FT-konversiosta löytyy foorumilta juttua todella paljon, hieman kun jaksaa etsiä ja lukea, mutta jäähdytetyt etujarrut, 1031-perä ja paksummat vakaajat taita olla suurimmat
-
M47 olis hyvä olla mittarilähdöllä että saa mittarin toimimaan. Itsellä ei vaadittu muuta kuin jäähdytetyt levyt ja kaasuiskarit.
-
hieman asian vierestä:onkohan kukaan soveltanut muita ratkaisuja alkuperäisen nopeusmittarin korvaajaksi.esim polkupyörätyylinen sigma,noitahan käytetään moottoripyörissä.ehkä joku oikea moottoripyörän mittari,sähkötoiminen/vaijeri.entä kiinteästi asennettu navigaattori,kelpaisikohan katsastuksessa.
-
hieman asian vierestä:onkohan kukaan soveltanut muita ratkaisuja alkuperäisen nopeusmittarin korvaajaksi.esim polkupyörätyylinen sigma,noitahan käytetään moottoripyörissä.ehkä joku oikea moottoripyörän mittari,sähkötoiminen/vaijeri.entä kiinteästi asennettu navigaattori,kelpaisikohan katsastuksessa.
Pitää olla nopeuden mittaamiseen tarkoitettu laite, eli navi ei riitä. Ja myös taustavalaistus pitää löytyä. Tuo rajaa jo jonkinverran.
-
Kysessä lienee vm74 volvo joten nopeusmittari ei ole pakollinen. Näin olin jostain lukeneeni että vasta 80-luvulla tuli pakolliseks. olikohan 84.
Viisaammat jatkaa.
-
Uuudemman mallin perä jossa on anturikehä nopeudelle.
-
Kysessä lienee vm74 volvo joten nopeusmittari ei ole pakollinen. Näin olin jostain lukeneeni että vasta 80-luvulla tuli pakolliseks. olikohan 84.
Viisaammat jatkaa.
Nopeusmittari oli noihin aikoihin pakollinen vain linja-autossa. Muihin mootoriajoneuvoihin se tuli pakolliseksi 1. käyttöönottopäivästä 01.01.1984 alkaen. Näin tiesi Google.
Nopeusmittarin puuttuminen ei vapauta ylinopeussakosta.
-
Vaihdoin b20 koneen tilalle b21+m45 yhdistelmän. Aikaa tuosta tempauksesta on jo melkein 15 vuotta. Mutta muistelisin että purkuautosta otin koneenkorvat ja kardaanin. Mutta muuten meni heittämällä paikalleen.
Tuohon nopeusmittarijuttuun. Käsittääkseni autossa tulee olla nopeutta mittaava laite. Ja noin vanhassa kierroslukumittari riittää.
-
Ei tartte olla mitään nopeutta mittaavia laitteita. Monessako vm74 autossa on edes ollut kierroslukumittari? Kierrosten mukaan kyllä pystyy ajaan ihan hyvin jos kiekkamittari löytyy.
-
kiitoksia vastauksista :) mutta vielä tarvis vähän tietoa/kokemusta että esim. tarviiko penkki lappua jos laittaa muokkaa mattoman b230ft koneen. mitä kaikkea pitäisi vaihtaa muutos katsastukseen? omakäsitys on että eteen jäähdyt. jarrut, iskarit, vakaajat turbosta. mitä muuta ?
-
http://hmbe.com.au/products/analogue-gps-speedometer
http://dasrestoparts.com.au/speedometer-gps-dual-gauge-revolution-metric-4inch-gps-260-kmh-speedometer-fuel-level-dual-gauge-with-turn-signals-high-beams.html
-
Laita siihen uudempi perä samassa rytäkässä, leimalla saattavat vaatia isomman perän 1031. Tuossa sun tikkukoneen perässä on aika tiuha välitys ja se sopii huonosti yhteen M47 kanssa kun siinä on tajuttoman lyhyt ykkönen. Vanhan nopeusmittarin voi helposti vaihtaa uudempaan sähköiseen vm 86-91. Nimimerkki Jonza ainaskin on tehnyt sillai.
-
kiitoksia noista vastauksista.
nyt olisi tiedossa tekniikan luovuttaja eli 945 vm 95. mooottori siinä on b230fk, mutta automaatti..(joutuu hommaan m47 tai m46).
miten tuo kardaani homma meneekö mikä vain m47 kans ollut vai?
onko tuomosessa 940 mikä perä? menisköhän tuohon kyseiseen 242?
on vissiin helpoin asentaa moottori 240 lh2,4 sähköillä, koska olen saanu käsityksen että 940 on yhtenäiset sähköt.
voiko siis 240 vapari ruiskun sähköt laittaa suoraan fk koneesen kuhan vaihtaa turbon poksit?
ja miten toi alusta homma voiko 940 laittaa vakaajia ym. 242?
on sekavasti selitetty, mutta kyselkää niin yritän selittää paremmin
-
kiitoksia noista vastauksista.
nyt olisi tiedossa tekniikan luovuttaja eli 945 vm 95. mooottori siinä on b230fk, mutta automaatti..(joutuu hommaan m47 tai m46).
miten tuo kardaani homma meneekö mikä vain m47 kans ollut vai?
onko tuomosessa 940 mikä perä? menisköhän tuohon kyseiseen 242?
on vissiin helpoin asentaa moottori 240 lh2,4 sähköillä, koska olen saanu käsityksen että 940 on yhtenäiset sähköt.
voiko siis 240 vapari ruiskun sähköt laittaa suoraan fk koneesen kuhan vaihtaa turbon poksit?
ja miten toi alusta homma voiko 940 laittaa vakaajia ym. 242?
on sekavasti selitetty, mutta kyselkää niin yritän selittää paremmin
jos turbotekniikkaa laitetaa nii ei tuo m47 oo kovin suositeltava, ei kestä. ennemmin mainitsemistas siis m46.
ja sille kardaaniksi 240 m46 etupätkä joka on samalla laipalla kuin laatikko.
240 sähköillä helpompi asennella, IMM johdot siirtää toiselle puolelle konehuonetta jos IMM laitetaan fk:n vakiopaikalle pakosarjan puolelle. niin ja ne boksit vaihdella.
jakaja pitää ottaa kannenpäästä pois ja lohkoon "tyhjä ja jäykkä" jakaja, samalla vaihtaa vanhasta koneesta apuakseli että saa jakajan pyörimään.