Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: volvo960 - 17.04.2011, 15:48:51
-
Volvo 960 vm-95, ilmastoinnin kompura ei käynnisty, toimi vielä noin kuukausi sitten kun kun oli lämpöisessä katsastus hallissa. Aineet laitettu vuosi sitten ja kompura uusittu 2005. Ei edes yritä päälle niin kuin tekee kun aineet on vähissä.
Aihe siirretty oikeaan osioon ja otsikkoa muutettu kuvaamammaksi / Taavi.H
-
Otappa se säätöpaneli irti ja tarkista tinaukset. Viime kesänä oli sama ongelma ja sielä oli tinauksien korjausta ja nyt toimii hyvin.
-
Volvo 960 vm-95, ilmastoinnin kompura ei käynnisty, toimi vielä noin kuukausi sitten kun kun oli lämpöisessä katsastus hallissa. Aineet laitettu vuosi sitten ja kompura uusittu 2005. Ei edes yritä päälle niin kuin tekee kun aineet on vähissä.
VADIS auki ja sieltä opastusta.
Kompuran kylkeen tulevaan piuhaan tarvitsisi saada se +12VDC, ja jos tulee niin todennäköisesti on kompuran kytkimen shimmilevyjen poisto edessä.
Se matalapaine anturi on siinä kuivaimen kyljessä ja hyppylangalla voi testata onko siitä paineanturista kiinni, vai siitä että se vuoden vanha täytös on talven aikana kadonnut kuten hyvin usein käy, toiset saa olla iloisia siitä että edes vuoden pysyy litkut sisällä kun toisilla ei pysy viikkoakaan.
-
Aineiden sisälläolon voi helposti tarkistaa juuri em. liittimestä - pöntön kyljessä pitääsi olla jotain muuta kuin ääretön resistanssi. Koitithan käyntiin taas lämpösessä, 940 ainakin suostuu pistään kylmästöinnin päälle vasta yli +4 asteen lämpötilassa.
-
Vika ehkä paikallistettu, 2005 kun vaihdoin kompuran sain kompurasta lähteviin putkiliittimiin mustat o-renkaat, vadiksesta katsoin että ne on keltaiset r134 aineelle, vihreätkin käy, kysyin asiaa, vuoto saattaa olla siinä. Sähköinen puoli on kunnossa, täytyy seuraavaksi katsoa uv- valolla vuotokohta. Kerrompa lisää kun asia selviää.
-
No niin, lupailin lisää tietoa. Sähköpuoli kunnossa, vadiksesta saa hyvää tietoa. Melkein olisin toivonut että vika olisi ollut o- renkaissa mutta eipä ollut. Lauhduttimen kenno vuotaa, pieni vuoto, varmaankin voi kesän pärjätä. Nyt kaipaan tietoa mistä kennoa voisi kysellä?
-
No niin, lupailin lisää tietoa. Sähköpuoli kunnossa, vadiksesta saa hyvää tietoa. Melkein olisin toivonut että vika olisi ollut o- renkaissa mutta eipä ollut. Lauhduttimen kenno vuotaa, pieni vuoto, varmaankin voi kesän pärjätä. Nyt kaipaan tietoa mistä kennoa voisi kysellä?
http://www.motonet.fi/motonet/renderProductList.jsp?vehicleGroup=658&year=1995
JÄÄHDYTYS JA LÄMMITYS / ILMASTOINTILAITTEEN OSAT
Ilmastointilaitteen lauhdutinkenno, kuivain ja muut vain ilmastoinnin osat. Kompressori on vaihtolaite, jonka hintaan lisätään 80 euron pantti, joka palautetaan vanhaa KORJAUSKELPOISTA kompr. vastaan!
AC-lauhdutin Volvo900 94- 30-8378 940 94->98 Lauhduttimen kenno (56x41cm/ei TD) [1994 - 1998] 112.00 €
AC-lauhdutin Volvo900 94- 30-8378 S90-3,0 Lauhduttimen kenno (56x41cm) [1990 - 1998] 112.00 €
AC-kuivain Volvo-900srj 94- 30-8258 940/960/90 94->97 Kuivain (ø86x226mm/"2+1", isommat liitännät 90-asteen kulmassa) [1994 - 1997] 39.00 €
-
Täytyypä laittaa tänne tietoa mistä löysin lauhduttimen kennon ilmastointiin.
Saksassa, www.skandix.de, löytyy varaosia volvoon ja saabiin. Maksoi alle 200€ rahteineen.
-
Aineiden sisälläolon voi helposti tarkistaa juuri em. liittimestä - pöntön kyljessä pitääsi olla jotain muuta kuin ääretön resistanssi. Koitithan käyntiin taas lämpösessä, 940 ainakin suostuu pistään kylmästöinnin päälle vasta yli +4 asteen lämpötilassa.
Tähän jos saisi hieman tarkennusta, mikä pitäisi olla yleismittarin ohmi lukema mitattaessa ja mitataanko pöntön kyljestä johto irti?
Kompuran kunnon voi vissiin testata hyppyjohdolla, lähteekö pyörimään?