Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Showroom => Aiheen aloitti: Likonen - 17.04.2011, 22:19:36

Otsikko: 945 -98 Classic Turbo "arkkupakastin"
Kirjoitti: Likonen - 17.04.2011, 22:19:36
Noniin eli tälläinen Göteborgin rauta tuli käyttikseksi hommattua (14.4.11). Ehostelua on tulossa mutta en kumminkaan ehkä vielä projektiksi laske. Käyttis kun on  ::)

Kuva ostokunnossa:
(http://lateo.kuvat.fi/kuvat/Autot/Volvo+940+Classic+turbo+-98/voltsu-4373.jpg/_small.jpg?hash=15437)
Vähän historiaa. Aikaisemmin oli yhdistettynä käyttis ja projektiautona 945 -91 +B230FT+M47. Siihen tuli tehtyä perushuollot ja laiteltua V-nokkaa,kiinacooleria,bleediä,sähköflektiä jne.. Auto oli vaan kesäautona ja tuli sitten myytyä kun rupes V70R mk1 himottamaan. Kumminkin nyt talven mietiskeltyäni tulin siihen tulokseen että pysytään toistaiseksi vielä tässä klassisessa kanttimuotoilussa, kun on hyväksi todettu ja tuttua tekniikkaa..

Itse auto. 945 Classic Turbo -98 +B230FT+M90. Tai itseasissa rekisteröity loppuvuodesta -97 mutta malli ilmeisesti on -98. Varusteita on: Ilmastointi(manu), kaukosäätöinen keskuslukko, hälyt, cruise, puolinahkasisusta, sähköikkunat x4, airbag, abs, jalopuulistat kojelaudassa,  Volvo -kynnyslistat, koirakalteri, ulkolämpömittari, sumarit ja mitäs tässä nyt on kaikennäköstä..

Ajettu on ostohetkellä 219tkm. Suomiauto ja aukoton huoltohistoria. 2cm nippu merkkihuollon kuitteja seurasi mukana sekä reilu pino katsastus ja tarkastuslappuja. Kaikki varusteet toimii ja ruostetta tai vikoja en ole löytänyt. Ainoa virhe käytännössä on tuulilasissa oleva halkeama  +pari kiveniskua. Muuten tosi siisti sisältä ja ulkoa. S*

Pieniä muutoksia on tehty vielä mutta ei mitään suurempaa.. Vanhat huonot tuulilasinpyhkijät vaihtu Boschin aerotwin matalaprofiili/"rungottomiiin" sulkiin. Kangasmatot hommasin myös. Keulaan laitoin valkoiset ledipolttimot parkkeihin kun löyty valmiiksi kotoolta ja ajovalon polttimoiksi heitin Bilteman megä-blöö 100w polttimot  :buck2: Koirakalterin myös laitoin parempaan talteen tallinkulmaan(kiinnikkeet kumminkin jätin vielä jos tarvitsee joskus kiinni laittaa)

Jotain muutoksia olisi tarkotus tehdä..:
-Kesävanteiksi jotkut isommat ja hienommat. OSTETTU JA ASENNETTU KESKIN KT4
-Tuulilasin vaihto TARJOUS SAATU
-Luultavasti alustapäivitystä. Diesel etujouset ja farkun kuormatakajouse? OSTETTU JA ASENNETTU + TILATTU BILSTEIN SPRINTIT TAAKSE
-Lastu OSTETTU JA ASENNETTU
-Ahtomittari (mallia teollisuus?) OSTETTU JA ASENNETTU
-VV-suodatin. (Paneelisuodatin tai kartio?) OSTETTU APEX'i JA ASENNETTU
-Bleedi/Kuulajousiventtiili OSTETTU JA ASENNETTU KUULAJOUSIVENTTIILI
-Miedot tummennukset laseihin SAMPPA KALVOTTI 20% VALOA LÄPÄSEVÄLLÄ
-Mahdollisesti putkisto.Joku sopivan hiljainen, mutta sellainen että full throttle syötöllä kuuluu muutakin kuin pihinää. (Ferrita/BSR 2,5"tai3"???)
-Lippa kontin kulmaan (Volvon oma tai replika vast.?)
-DVD -soitin,1DIN kosketusnäytöllä, jotain järkeviä kaiutin päivityksiä.. OSTETTU JA ASENNETTU DVD-SOITIN,SUBBARI JA VAHVARI
-Kangasmatot. OSTETTU JA ASENNETTU
-Ruostesuojausta
-Eteen uusi ja kiiltävä rekisterikilpi (vanha on hieman vääntynyt ja pintaruostunut ruuvien ympäriltä) TILATTU JA ASENNETTU

Nykytilanne:
(http://lateo.kuvat.fi/kuvat/Autot/Volvo+940+Classic+turbo+-98/volvo-8194.jpg/_small.jpg?hash=23733)
Otsikko: Vs: 945 -98 Classic Turbo "arkkupakastin"
Kirjoitti: Acke - 17.04.2011, 23:28:43
Näyttää ihan hyvältä aihiolta  O0 Noin vähän ajettuja ei enää oo hirveästi tarjolla ja varusteitakin on näköjään ihan mukavasti.
Otsikko: Vs: 945 -98 Classic Turbo "arkkupakastin"
Kirjoitti: Likonen - 17.04.2011, 23:40:36
Kyllä. Varsinkin sisältä verrattavissa perjaatteessa uuteen. Ei mitään kulumaa eikä ylimääräisiä reikiä missään.. Ajovalojen pyyhkijät ajattelin ottaa pois niin saisi vähän kliinimmän keulailmeen. Ilmeisesti pitää irrottaa etu-umpiot että saa moottorit ja ne stoppari klipsut pois? Milläs muulla ne umpiot on kiinni kun sisäpäädyistä m6 pulteilla?
Otsikko: Vs: 945 -98 Classic Turbo "arkkupakastin"
Kirjoitti: AtAi - 18.04.2011, 00:19:59
jos ostokunnossa ei olis kilpi noin huonossa hapessa ja kilvenruuveista valunu ruostevettä, niin toihan on suoraan kun jostain vanhasta volvo-mainoksesta.  :o
Otsikko: Vs: 945 -98 Classic Turbo "arkkupakastin"
Kirjoitti: Likonen - 18.04.2011, 19:22:47
Jotenkin foorumi pienentää ton kuvan vähän väärillä mittasuhteilla, hirveetä sahalaitaa. Tosta saa ehkä vähän paremman kuvan:
http://lateo.kuvat.fi/kuvat/Autot/Volvo%20940%20Classic%20turbo%20-98/voltsu-4373.jpg
Mutta jokatapauksessa uusi kilpi on tilattu tänään.

Mutta mites toi..?
Ajovalojen pyyhkijät ajattelin ottaa pois niin saisi vähän kliinimmän keulailmeen. Ilmeisesti pitää irrottaa etu-umpiot että saa moottorit ja ne stoppari klipsut pois? Milläs muulla ne umpiot on kiinni kun sisäpäädyistä m6 pulteilla?
Otsikko: Vs: 945 -98 Classic Turbo "arkkupakastin"
Kirjoitti: Acke - 18.04.2011, 20:02:22
Taitaa ainakin olla kiinni lokarissa kans, vilkun takana. Ja varmaan sujuu parhaiten jos ottaa umpion veke.
Otsikko: Vs: 945 -98 Classic Turbo "arkkupakastin"
Kirjoitti: TVS - 18.04.2011, 23:27:04
Maskinraosta umpion kyljestä 2 pulttia, vilkun alta 2 pulttia ja johdot pitää umpiota kiinni. Ja moottoria ei saa irti muuten kun otamalla umpio syliin, ellei sitten halua purkaa koko keulaa ympäriltä. Tosin tää on taas tätä ääneen ihmettelyä, että miksi autosta pitää poistaa yksi sen fiksuimmista varusteista? Äkkiseltään vois poistaa myös sähkölasit ja ilmastoinnit, niin ja keskuslukon.
Otsikko: Vs: 945 -98 Classic Turbo "arkkupakastin"
Kirjoitti: Likonen - 19.04.2011, 07:32:05
Vähän on vielä harkinnan alla otanko pois, mutta en ole vielä yhtään mainittavaa hyötyä saanut niissä yhdessäkään Volvossa (ja onhan ne vähän tönkön näköiset). Jokaisesta olen ottanut pois, paitsi edellisestä Ysikantista kun siinä oli edellinen omistaja ottanut jo pois..
Otsikko: Vs: 945 -98 Classic Turbo "arkkupakastin"
Kirjoitti: TVS - 19.04.2011, 12:08:11
Hyvä jos ei tartte ikinä ajella loskapaskassa.

Tuohon voisi muuten sopia kivasti takalasien tummennuksen kaveriksi lasien välisten osien ikkunankarmien teippaus mustaksi.
Otsikko: Vs: 945 -98 Classic Turbo "arkkupakastin"
Kirjoitti: Laakeririkko - 19.04.2011, 12:54:28
Jos ottaa valojen pyyhkimet pois niin listoihin jää ikävät reijät. Tosin motonetista saa uudest listat halvalla tais olla jotn 10€ kpl tai semmosta, mustia tosin.
Otsikko: Vs: 945 -98 Classic Turbo "arkkupakastin"
Kirjoitti: sekokupu - 19.04.2011, 13:53:25
Jos ottaa valojen pyyhkimet pois niin listoihin jää ikävät reijät. Tosin motonetista saa uudest listat halvalla tais olla jotn 10€ kpl tai semmosta, mustia tosin.

Saahan niihin peitelevyjäkin.
Otsikko: Vs: 945 -98 Classic Turbo "arkkupakastin"
Kirjoitti: Likonen - 19.04.2011, 16:56:35
Täytyy nyt katsoa miten tekee. Pilareiden teippausta olen tosiaan harkinnut, pitää vähän hahmotella miltä näyttäisi. Ja siitä loskapaskasta, että en tiedä vielä raaskiiko näin hyvällä yksilöllä talvella ajella. Helsingissä kun asun niin täällä sitä suolaa tosiaan riittää. Edellisellä ysikantilla en metriäkään ajellut talvella. Joka talvi on erikseen hommattu talviauto. Tosiaan kun on halvempi talviauto ni raaskii sitten pistellä menemään kahvaedellä @full throttle :D
Otsikko: Vs: 945 -98 Classic Turbo "arkkupakastin"
Kirjoitti: adrock - 19.04.2011, 17:13:22
jos ostokunnossa ei olis kilpi noin huonossa hapessa ja kilvenruuveista valunu ruostevettä, niin toihan on suoraan kun jostain vanhasta volvo-mainoksesta.  :o

 S* niin on.
katoinkin ensin, kun kuva latautu työkoneella hitaasti ylhäältä alas, et onpa tylsää laittaa joku mainoskuva tänne :D
Otsikko: Vs: 945 -98 Classic Turbo "arkkupakastin"
Kirjoitti: Likonen - 25.04.2011, 21:01:25
Näin on  :D

Vielä ei ole kummosempia tapahtunut, mutta lähiviikkoina tapahtuu jotain näkyvääkin ja laittelen vähän ostoilmotustakin sellasista tarvikkeista mitä vois käytettynä löytyä ihmisiltä  ::)

Ohuesti harmittaa että edellisen 940 mukana meni liuta HiPo osaa, mitä ois voinu tässä hyödyntää. Mutta empä uskonut enään 900-lankkua ostavani..

Meni mm.
-Bilsteinin iskarit x4
-Lesjön jouset x4
-TSW 17" harvinaiset risuvanteet Falkenin kumeilla
-Turbosmartin bleedi
-Volvon orkkis takaspoileri jarruvalolla

Otsikko: Vs: 945 -98 Classic Turbo "arkkupakastin"
Kirjoitti: J0NZA - 26.04.2011, 10:25:22
-Bilsteinin iskarit x4
? b4,b6 vai b8 ?
Otsikko: Vs: 945 -98 Classic Turbo "arkkupakastin"
Kirjoitti: Likonen - 26.04.2011, 23:10:01
En muista mitkä oli, mutta samapa se kun menee nykyään jossain toosi korkealla suomessa :D Meni kyllä monella tonnilla hyvää tavaraa edellisen mukana..
Otsikko: Vs: 945 -98 Classic Turbo "arkkupakastin"
Kirjoitti: Likonen - 12.05.2011, 20:14:18
Noniin herätelläämpäs tätäkin topiccia välillä. Vielä ei ole kummoista tapahtunut. Ainoastaan kangasmatot ja ledikilvenvalot on tiensä paikalleen löytänyt. Uuden rekisterikilven tilasin samalla kun laitoin auton omiin nimiin eikä ole vieläkään ilmoitusta valmistumisesta tullut. Täytyy mennä ensviikolla asemalle kyselemään..

Ja näkymiä tulevasta on senverran että vanteista on alustavasti hierottu kauppaa, ja jos ne tulee niin tulee ehkä jo huomenna, tai viimeistään 2vk sisään.. Sen jälkeen pitäisi alustaa päivittää..

Muistaako joku kuormajousien lankavahvuutta/pituutta? Kun mietin oisko tossa kuormajouset kun on niin ryhdikäs perä. Vertailtiin kaverin 945 jossa on uudet normijouset takana ja toi mun oli hieman jäykempi sekä epävirallisesti mitattuna (eli silmällä) n. 2-3cm korkeempi..
Otsikko: Vs: 945 -98 Classic Turbo "arkkupakastin"
Kirjoitti: Turbo 242 - 12.05.2011, 20:38:01
Muistaako joku kuormajousien lankavahvuutta/pituutta? Kun mietin oisko tossa kuormajouset kun on niin ryhdikäs perä. Vertailtiin kaverin 945 jossa on uudet normijouset takana ja toi mun oli hieman jäykempi sekä epävirallisesti mitattuna (eli silmällä) n. 2-3cm korkeempi..

Mulla olis mätänetistä haetut kuormajouset tallissa. Voin mitata ne tässä viikonlopun aikana jos ei joku muu kerkiä ensin. Itsellä ne menee sedaniin vaunun- ja trailerinvetopuuhien takia. Rälläköitynä tosin.
Otsikko: Vs: 945 -98 Classic Turbo "arkkupakastin"
Kirjoitti: Likonen - 14.05.2011, 01:05:19
Jepjep. Tänään haettu vanteet ja kumit. Niistä kiitos BuuBBa:lle. Eli ihan uudet vanteet ja renkaat on..

Vanteet on Keskin KT4
edessä: 8x17" + 215/45 Kumho KU31
takana: 9x17" + 235/40 Kumho KU31

Kuvia laittelen maanantaina vasta koska lähden huomen aamulla reissuun ja tulen vasta sunnuntai iltana takaisin Helsinkiin..

Askel eteenpäin kohti Gatebil ja Botniaring edustusta..
Otsikko: Vs: 945 -98 Classic Turbo "arkkupakastin"
Kirjoitti: BuuBBa - 15.05.2011, 20:43:24
Jepjep. Tänään haettu vanteet ja kumit. Niistä kiitos BuuBBa:lle. Eli ihan uudet vanteet ja renkaat on..

Vanteet on Keskin KT4
edessä: 8x17" + 215/45 Kumho KU31
takana: 9x17" + 235/40 Kumho KU31

Kuvia laittelen maanantaina vasta koska lähden huomen aamulla reissuun ja tulen vasta sunnuntai iltana takaisin Helsinkiin..

Askel eteenpäin kohti Gatebil ja Botniaring edustusta..

Kiitokset myös itsellesi, kaupat onnistui sujuvasti!

Hyvältähän tää auto näytti myös luonnossa. Kaverin kanssa oikeen katseltiin, että olipas hyväkuntoinen biili.

Pistähän kuvia tulemaan, kun saat setin alle!
Otsikko: Vs: 945 -98 Classic Turbo "arkkupakastin"
Kirjoitti: Likonen - 16.05.2011, 22:22:26
Rupeaa tämäkin näyttämään autolta pikkuhiljaa.. Edessä 25mm spacerit, takana 30mm.. Joten näin ollen ET:ksi tuli edessä 10 ja takana 5..

Olipa muuten tyyriit soviterenkaat Rengaslasissa.. 32e /4kpl kiinalaisia muovirinkuloita  :2funny:

Pari kuvaa, vaikka ei näistä ihan koko kauneus valkene..

(http://lateo.kuvat.fi/kuvat/Autot/Volvo+940+Classic+turbo+-98/keskin.jpg/_small.jpg?hash=30562)

(http://lateo.kuvat.fi/kuvat/Autot/Volvo+940+Classic+turbo+-98/keskin2.jpg/_small.jpg?hash=30573)
Otsikko: Vs: 945 -98 Classic Turbo "arkkupakastin"
Kirjoitti: BuuBBa - 16.05.2011, 22:34:52
Hyvältähän vanteet näyttävät valkoisen farkun alla!
Nyt vaan alusta kuntoon, niin vielä parempi.
Otsikko: Vs: 945 -98 Classic Turbo "arkkupakastin"
Kirjoitti: Likonen - 16.05.2011, 22:45:19
Joo. Kuvista vaan ei saa ihan täyttä totuutta. Mutta komeesti tulee kaaren ulko-osalle asti tai jopa vähän ylikin. En tiedä hämääkö kuva mutta yllättävän matala toi on. Täytyis selvittää onko siellä vakiojouset kun on niin ryhdikäs.. Edessä ei ole kaaren ja renkaan välissä kun joku 4cm ja takana ehkä 5,5cm..
Otsikko: Vs: 945 -98 Classic Turbo "arkkupakastin"
Kirjoitti: TVS - 16.05.2011, 22:59:55
On semmonen ET tuossa yhdistelmässä, ettei paljon parane olla kuormaa jos ajat routaheittoihin. Pitää ikävää ääntä kun sisälokaria hiotaan pois. Ja tulee rumat jäljet kumin kylkeen, tartti ihan pinelineä tarjota että lähti pois :P
Otsikko: Vs: 945 -98 Classic Turbo "arkkupakastin"
Kirjoitti: Likonen - 22.05.2011, 23:14:51
Täytyy nyt kattoa mikä on tilanne sitten kun saa vähän alustapäivitystä tehtyä. Eli vähän alaspäin pitäis saada. Voipi olla että joutuu takaa ottaa sisälokarit pois ja tolleen.. Offset on kyl loistava nytte, tulee just muutaman millin kaaresta ulos vanteet.. Se näissä on yleensä vähän ongelma että on niin kapea raideväli (ainakin takana) että ei tule vanteet nätisti kaarelle kovin helposti..

PS. Ei kyllä ole kuvat edukseen. Livenä paljon hienompi.. Täytyy lähipäivinä ottaa kunnon kuvia niin jos vähän hahmottuisi vähän paremmin tuonne vanteen ja renkaan istuvuus..
Otsikko: Vs: 945 -98 Classic Turbo "arkkupakastin"
Kirjoitti: Half time - 22.05.2011, 23:44:39
Ku sais jostain sellaset jouset jotka tiputtaa joku -30mm ni ois aika passelit. Valmiina ei oo vielä tullut eteen että ne pitäs sit teetättää jossain jousi pajalla.
Tilattiin LMR kautta jousi/iskari sarja. ei ainakaan kalliita ole.  http://webbshop.l-m-r.se/product.do?productId=VO74010

Hyvässä maalissa taitaa olla vielä tämä auto ku niin kiiltelee kuvissa?
Otsikko: Vs: 945 -98 Classic Turbo "arkkupakastin"
Kirjoitti: Likonen - 23.05.2011, 08:04:18
Pitää vähän selvitellä tota jousihommaa.. Mutta joo, on se aika hyvässä maalissa ja yllättävän hyvin kiiltelee vaikka ei ole mun tietääkseni tämän vuoden puolella vahattukkaan.. Tartteis varmaan vetää kunnon vahat jokupäivä..

EDIT 23.5
Uus etukilpi haettu konttorilta, aika samppasportille kalvotukseen varattu..
Otsikko: Vs: 945 -98 Classic Turbo "arkkupakastin"
Kirjoitti: Likonen - 28.05.2011, 00:01:25
Tossa pari väliaikakuvaa miltä nykyinen kokoonpano näyttää  :idiot2: Tonttiahan se kaipaa.. Suunnitelmissa olis eteen dieselin jouset pätkittynä ja taakse farkun kuormajouset..
(http://lateo.kuvat.fi/kuvat/Autot/Volvo+940+Classic+turbo+-98/IMG_5060raw.JPG/_small.jpg?hash=3989)

(http://lateo.kuvat.fi/kuvat/Autot/Volvo+940+Classic+turbo+-98/IMG_5078raw.JPG/_small.jpg?hash=4025)
Otsikko: Vs: 945 -98 Classic Turbo "arkkupakastin"
Kirjoitti: tomimikael - 28.05.2011, 19:24:06
Komea on!! Lasit ja välitolpat vielä mustiksi niin johan on!!! :pomo:

Meinasitkos iskareille tehdä mitään vai vakioillako mennään? Sama tontitusprojekti itsellä edessä, ja samat jouset meinasin laittaa. Ei taida perse kestää itsellä ostaa mitään valmiiksi lyhyempiä iskareita, meinasin ostaa ihan tavikset kaasut ja kaverilla sorvata lyhyemmiksi.  :)
Otsikko: Vs: 945 -98 Classic Turbo "arkkupakastin"
Kirjoitti: Likonen - 29.05.2011, 01:56:57
Ajatus oli että nyt kevyt tontitus vaan ja noilla vakioiskareilla mennään, kun tuntuu olevan vielä ihan hyvässä tikissä. Sitten viimeistään kun laskee lisää tai noi vakioiskarit sanoo moro niin laittaa vaikka bilstein b6..
Otsikko: Vs: 945 -98 Classic Turbo "arkkupakastin"
Kirjoitti: Likonen - 04.06.2011, 13:15:20
Sen verran on tapahtunut että tuli vähän hommattua tavaraa:
-Diesel etujouset (motonet)
-farkun kuormatakajouset (motonet)
-Apexi dualfunnel suodatin + 3" kaulus 90asteen mutkalla (alunperin bamsen turbokalsareista)
-teollisuusmittari ahtomittariksi. Asteikko -1bar - 3bar
(http://lateo.kuvat.fi/kuvat/Autot/Volvo+940+Classic+turbo+-98/IMG_5311.JPG/_small.jpg?hash=244)

Alunperin oli tarkotus laittaa paneelisuodatin, mutta sain sopivasti hankittua ton apexi setin mikä on aika hyväks kehuttu niin tulipa se nyt laitettua ainaki toistaseks.. Imuäänet on taas aika rouheet.. Ja aika hyvinhän se sinne istu. Alunperin bamsen turbokalsareihin ostettu, ajettu joku 3-5tkm..
(http://lateo.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20940%20Classic%20turbo%20-98/IMG_5312.JPG/full)

Gatebiliin ois tarkotus lähteä 15päivä, ja tällä autolla lähen sinne joten pari hommaa olis tarkotus vielä ennen sitä tehä..
-Jouset katkasta ja laittaa alle
-Ikkunoiden kalvotus (menee samppasportille 8päivä)
-Lastu ja ahtopaineensäädin kiinni
-Kunnon maalipinnan käsittely, kliineri&vaha jne..
Otsikko: Vs: 945 -98 Classic Turbo "arkkupakastin"
Kirjoitti: 8-pätkä - 04.06.2011, 13:54:04
On muuten todella siistikuntoisen näköinen auto, kyllä pukee valkoinenkin ysikanttia! Laitahan ihmeessä kuvaa kun olet laittanut alustapuolen kuntoon. Itselle nimittäin suunnitteilla täysin samanlainen setti niin kiinnostaisi tietää että paljonko kannattaa jousia lyhentää ja minkälainen on ajaa.
Otsikko: Vs: 945 -98 Classic Turbo "arkkupakastin"
Kirjoitti: Likonen - 09.06.2011, 16:33:35
Kiitoskiitos. Mun mielestä valkonen sopii kyllä tosihyvin.. vaikka edellinen ysipätkä oli melkeen vielä pårnåmpi väri..

Muttajoo, kuulajousiventtiili tuli maanantaina postissa, se ois tarkotus asennella tänään. Ei oo aikasemmin ollut aikaa kun ei ole kerennyt hakea lisää letkua ja klemmareita.. Jouset ois tarkotus laittaa viikonloppuna alle, vaikka vähän kiirettä onkin (Lauantaina supermoto SM Kouvolassa ja sinne kaverin mekaanikoksi ja kuvaamaan ja sunnuntaina olis motocross MM Vantaalla ja sinne pitäis mennä pyörimään S*)

Ens viikon keskiviikkona ois lähtö GATEBILIIN ja sitä ennen ois tarkotus tehä maalille kunnon puhdistus ja kiillotus (Kliineriä tai jotain hieman hiovaa vahaa, normivaha ja ehkä vielä joku kiiltopinta?) Maali on kyllä aikasta hyvä ja ei oikeen naarmujakaan, mutta listojen alapuolella on hieman pinttyneempää likaa ja hieman jotain pikitahroja niin jos ne saisi hinkattua..

Hieman offtopiccina, tollanen oli EDELLINEN 945  ;)
(http://lateo.kuvat.fi/kuvat/Entiset%20autot/Volvo-940tic/myynti6.jpg/full)
(http://lateo.kuvat.fi/kuvat/Entiset%20autot/Volvo-940tic/myynti2.jpg/full)
(http://lateo.kuvat.fi/kuvat/Entiset%20autot/Volvo-940tic/mylly2.jpg/full)
Otsikko: Vs: 945 -98 Classic Turbo "arkkupakastin"
Kirjoitti: Zhame - 10.06.2011, 04:27:22
ah, kultainen volvo  :) btw. näyttäis taas olevan myynnissä http://www.nettiauto.com/volvo/940/4015446 , en vaan tiiä mitä on tapahtunut tämän 5kk (?) aikana tälle autolle, mitä tuolla Nilsiässä vietti.
Otsikko: Vs: 945 -98 Classic Turbo "arkkupakastin"
Kirjoitti: Sawo - 11.06.2011, 01:49:48
Oisko sulla kuvaa tosta etupään istuvuudesta, vaikka ylhäältäpäin otettuna? Itelle tulossa 16x8 vanteet ja ET 9 niin kiinnostais hieman, että tartteeko 5-10mm spacerin eteenkin että saa kaarelle tuon vanteen. Taakse 98% varmasti tarttee lisäks spaceria hiukan, mutta etupää on vielä täysin kysymysmerkki..
Otsikko: Vs: 945 -98 Classic Turbo "arkkupakastin"
Kirjoitti: Likonen - 13.06.2011, 20:02:38
Yritän kuvia saada vielä ennen Ruotsiin lähtöä.. Mulla 8" tulee ET10:llä aika kaarelle, ei yli kyllä mutta aika samalle tasalle(ehkä pari mm kaaren uloimman kohdan sisälle?

Alustassa on nyt uudet jouset;
Edessä: Dieselin jouset, katkastu 2kierrosta. Sopivan jämäkkä. Madallusta orkkikseen ei ole kun n.40mm mutta silti jousi liikkuu hieman keulan ollessa ilmassa. Mutta hyvin istuu ja on mukava mennä..

Takana: Farkun kuormajouset, katkastu 1,5kierrosta (mukaanluettuna se ensimmäinen lyhyt/matala kierros). Madallusta orkkikseen ei ole kun n.20mm mutta silti jousi liikkuu perän ollessa ilmassa. Mutta hyvin istuu ja on mukava mennä.. Laitoin varmuudenvuoksi jousen alapäästä pakoputkiklemmarilla kiinni tukivarteen, että ei ainakaan jousi hyppää pois paikoiltaan jos sattuu joskus ajamaan hyppyristä  :2funny:

Eli lopputulos ihan hyvä, mutta tarvii jossain välissä varmaan laittaa uudet, lyhyemmät iskarit ja samalla voisi jousista pienen pätkän vielä ottaa pois.. Mutta nyt on (edelleen) hyvä ryhti ja ei raavi..
Otsikko: Vs: 945 -98 Classic Turbo "arkkupakastin"
Kirjoitti: The moose - 13.06.2011, 20:58:55
ah, kultainen volvo  :) btw. näyttäis taas olevan myynnissä http://www.nettiauto.com/volvo/940/4015446 , en vaan tiiä mitä on tapahtunut tämän 5kk (?) aikana tälle autolle, mitä tuolla Nilsiässä vietti.

ainakin keula on erivärinen vrt vanhat kuvat..
Otsikko: Vs: 945 -98 Classic Turbo "arkkupakastin"
Kirjoitti: Turbo 242 - 14.06.2011, 05:50:37
Yritän kuvia saada vielä ennen Ruotsiin lähtöä.. Mulla 8" tulee ET10:llä aika kaarelle, ei yli kyllä mutta aika samalle tasalle(ehkä pari mm kaaren uloimman kohdan sisälle?

Alustassa on nyt uudet jouset;
Edessä: Dieselin jouset, katkastu 2kierrosta. Sopivan jämäkkä. Madallusta orkkikseen ei ole kun n.40mm mutta silti jousi liikkuu hieman keulan ollessa ilmassa. Mutta hyvin istuu ja on mukava mennä..

Takana: Farkun kuormajouset, katkastu 1,5kierrosta (mukaanluettuna se ensimmäinen lyhyt/matala kierros). Madallusta orkkikseen ei ole kun n.20mm mutta silti jousi liikkuu perän ollessa ilmassa. Mutta hyvin istuu ja on mukava mennä.. Laitoin varmuudenvuoksi jousen alapäästä pakoputkiklemmarilla kiinni tukivarteen, että ei ainakaan jousi hyppää pois paikoiltaan jos sattuu joskus ajamaan hyppyristä  :2funny:

Eli lopputulos ihan hyvä, mutta tarvii jossain välissä varmaan laittaa uudet, lyhyemmät iskarit ja samalla voisi jousista pienen pätkän vielä ottaa pois.. Mutta nyt on (edelleen) hyvä ryhti ja ei raavi..

Täytyykin katsoa että paljonko joutuu omaan lyhentään noita kuormajousia ja pysyykö ne ollenkaan sielä paikoillaan.  :idiot2: Etuojouset oli niin lyhyet että niistä ei kyllä pysty ottaan yhtään enempää pois.
Otsikko: Vs: 945 -98 Classic Turbo "arkkupakastin"
Kirjoitti: Likonen - 14.06.2011, 21:45:17
Tulipas tänään hinkattua Volvoa huolella.. Ensin huolellinen pesu Korrek autopesulla ja pesukintaalla, sitten Korrek kliineri ja lopuksi Korrek kestovaha.. Vaikka huolella pesi ja tuli puhtaan ja kiiltävän näköinen, mutta kun veti kliinerillä vielä kertaalleen auton läpi niin kyllä sitä likaa vielä irtosi.. Mieletön homma hinkata tuo kliineri ja kestovaha ilman konetta  :-\ Mutta nyt kiiltää..

Sisältä imuroin, puhdistin etuikkunat ja tuulilasin (muut ikkunat on just kalvotettu). Kojelaudat yms hinkkasin Korrek sisäpesugeelillä.. Nyt taas hetken pärjää ja on mukava lähteä Gatebiliin freshillä autolla..

Kuvasta ei selviä kuinka kiiltävä se oikeasti on, mutta sen verran voin vihjata että peilikuva aikalailla näkyy
(http://lateo.kuvat.fi/kuvat/Autot/Volvo+940+Classic+turbo+-98/volvoedit.jpg/_small.jpg?hash=43238)

Tossa vielä siitä etupyörän istuvuudesta kun kyseltiin. (pyörät hieman käännettynä että voi hämätä, mutta aikalailla tolle linjalle tulee):
(http://lateo.kuvat.fi/kuvat/Autot/Volvo+940+Classic+turbo+-98/IMG_5640.JPG/_small.jpg?hash=43149)
Otsikko: Vs: 945 -98 Classic Turbo "arkkupakastin"
Kirjoitti: Sawo - 14.06.2011, 22:05:08
Kiitoksia tosta etupyörän kuvasta, selventi minunkii tilannetta huomattavasti!  :)
Otsikko: Vs: 945 -98 Classic Turbo "arkkupakastin"
Kirjoitti: 8-pätkä - 16.06.2011, 18:39:16
Kyllä näyttää ihan syötävän hyvältä kuvassa! Passeli madalluskin tuli, samanlaisen taidan iskeä omaankin kotteroon!
Otsikko: Vs: 945 -98 Classic Turbo "arkkupakastin"
Kirjoitti: Likonen - 27.06.2011, 23:26:45
Kiitoksia kiitoksia.. Ei mitään ihmeempiä tapahtunut. Ruotsissa olin esittelemässä Vollea hieman Börjeille Gatebil Mantorpissa. Mahtava reissu ja mahtavia Volvoja (ja muitakin tottakai) S*

Mistäs sais kohtuuhintaiset ja hyvät iskarit tähän. Rally-Racesta kysyin Spaxeja mutta ei saa kuulemma enään kuin tilaustavarana isommissa erissä  >:( Taakse olen suunnitellut että laittaisi liinoista ulosjoustorajottimet..

Pari kesäfiilistelyä:
(http://lateo.kuvat.fi/kuvat/Autot/Volvo+940+Classic+turbo+-98/mod4.jpg/_small.jpg?hash=6765)

(http://lateo.kuvat.fi/kuvat/Autot/Volvo+940+Classic+turbo+-98/mod5.jpg/_small.jpg?hash=6826)
Otsikko: Vs: 945 -98 Classic Turbo "arkkupakastin"
Kirjoitti: Turbo 242 - 28.06.2011, 04:56:42
Ai että kun se näyttää hyvältä.  S*

Paikallisesta varaosaputkasta kyseleen, etupäähän voin suositella Koni Sportteja. Takana omassa on vielä Bilsteinit. Nuo Konit ei kyllä ollut kohtuuhintaiset mutta silti joka sentin arvoiset.
Otsikko: Vs: 945 -98 Classic Turbo "arkkupakastin"
Kirjoitti: Likonen - 17.07.2011, 18:47:33
Iskaripäivityksiä eikä oikeen muutakaan ole vielä tullut, mutta tuli käytyä autolla ratapäivillä ja vähän kokeiltuakin miten tämä taipuu.. Kivaa oli ajella ja piti vähän leikkiäkkin, vaikka ei ole tätä autoa viittinyt aikasemmin juurikaan polkea, niin kivassa tikissä kun on..
Otsikko: Vs: 945 -98 Classic Turbo "arkkupakastin"
Kirjoitti: pomo - 17.07.2011, 18:53:07
Sori ot mutta sinäkös se olit Botnialle mennessä kun poikkesit jollekkin sivutielle ja kolme Volvoo perästäs jatko matkaa(S40, ja kaks V70)?
Otsikko: Vs: 945 -98 Classic Turbo "arkkupakastin"
Kirjoitti: Likonen - 17.07.2011, 19:09:36
Joo :idiot2: Laitoin vielä navigaattoriin mielestäni että vältetään päällystämättömiä teitä, niin heti ensimmäinen hiekkatie kun tulee matkan varrella niin navigaattori käski sinne kääntyä  :idiot2: En kyllä mennyt sitten sinne että jatkoin matkaa teidän(?) perään..
Otsikko: Vs: 945 -98 Classic Turbo "arkkupakastin"
Kirjoitti: pomo - 17.07.2011, 19:13:37
Joo :idiot2: Laitoin vielä navigaattoriin mielestäni että vältetään päällystämättömiä teitä, niin heti ensimmäinen hiekkatie kun tulee matkan varrella niin navigaattori käski sinne kääntyä  :idiot2: En kyllä mennyt sitten sinne että jatkoin matkaa teidän(?) perään..
:2funny:  Navit. Kyllä munkin navi ajatti perjantaina ylimääräistä.
Joo kyllä mä huomasinkin peileistä että heti lähitte perään.
Otsikko: Vs: 945 -98 Classic Turbo "arkkupakastin"
Kirjoitti: Ristus - 17.07.2011, 19:41:54
iGO8.3 ja teleatlas 2011 vei ihan oikein voin suositella.

Mutta oli komea arkkupakastin useemman kilsan sitä kerkes katella... teki vaan koko ajan hitosti mieli ajaa ohi kun taloudellisesti menitte ;)
Otsikko: Vs: 945 -98 Classic Turbo "arkkupakastin"
Kirjoitti: Likonen - 17.07.2011, 19:50:10
Kyllä sitten kun jatkoin siitä sivutieltä matkaa teiän perään niin navigaattori näytti oikein perille asti.. Joku päähänpisto vaan oli sille se sivutie? Eihän sitä siinä vaiheessa enään jaksanut "kaahailla" kun oli takana yli 350km reipasta matka-ajoa :DD
Otsikko: Vs: 945 -98 Classic Turbo "arkkupakastin"
Kirjoitti: Ristus - 17.07.2011, 19:53:26
Mistäs te tulitte? me paahdettiin Kuopiosta lähettiin klo 6
Otsikko: Vs: 945 -98 Classic Turbo "arkkupakastin"
Kirjoitti: Likonen - 17.07.2011, 19:58:46
Helsingistä lähettiin siinä noin. kuuden aikaan..
Otsikko: Vs: 945 -98 Classic Turbo "arkkupakastin"
Kirjoitti: Ristus - 17.07.2011, 19:59:34
Helsingistä lähettiin siinä noin. kuuden aikaan..
ohan tuo ollu reipasta ajoa sitten  :D
Otsikko: Vs: 945 -98 Classic Turbo "arkkupakastin"
Kirjoitti: Likonen - 17.07.2011, 20:14:15
Kyllähän tuossa kerkes pari taukoa pitämään.. Mutta että ei mee ihan "ooteeksi" niin tulipa tehtyä vähän havaintoja rata-ajossa:

-Jäykempää iskaria huutaa,rupee olemaan noi ilmeisesti alkuperäset pumput jo vähän ehtoopuolella. Ei mitään ulosjouston vaimennusta ja muutenkin vähän levoton varsinkin perä

-Renkaissa ois saanu ainakin rata-ajossa olla vähän lisää painetta, pikkusen rupes jopa noi "matalat" kumit taittumaan.. Viimeks kun on katottu paineet (n.2kk sitten :idiot2:) Niin laitoin eteen 2,7 ja taakse 2,8..

-Voimansiirto toimi tosi hyvin, peräkin piti hyvin vaikka ei oo ku vissiin orkkislukko(?) Ei kertaakaan oikeen sutannut vaan yhdellä radalla. Laatikko ja perä ei ääntänyt ja kytkin ei luistanut kertaakaan..

-Ahtoja ois voinu olla lisää, nyt oon pidellyt vaan 0,8. Oli kyllä tarkotus nostaa johonkin 1,0-1,1bariin niin ois päässyt kokeilemaan miten toi auto ja Tonin tekemä lastu käyttäytyy "isommilla" paineilla..

Kaikinpuolin tosi positiiviset ajatukset ja tunnelmat autosta tällä hetkellä.. Takana yhteisiä kilometrejä yli 6000km ja ei ole mitään tarvinnut tehdä muuta kuin lisätä bensaa. Ei mene nesteitä eikä ole mitään edes kulutusosia hajonnut.. Ei ollu ratapäivä reissusta moksiskaan vaikka tuli siirtymiä 800km ja vielä radalla paiskottiin 10-15kierrosta..
(http://lateo.kuvat.fi/kuvat/Autot/Volvo+940+Classic+turbo+-98/sladdissa.jpg/_small.jpg?hash=6176)

(http://lateo.kuvat.fi/kuvat/Autot/Volvo+940+Classic+turbo+-98/sladdissa2.jpg/_small.jpg?hash=6298)

(http://lateo.kuvat.fi/kuvat/Autot/Volvo+940+Classic+turbo+-98/sladdissa3.jpg/_small.jpg?hash=6302)
Otsikko: Vs: 945 -98 Classic Turbo "arkkupakastin"
Kirjoitti: The moose - 17.07.2011, 20:34:44
saanko udella minkäverran edessä ja takana navan keskeltä loksun kaareen ? erikoon vanteet niin ei osaa silmällä kattoo.

niin ja viä yks kyssäri ravistaako speicerit ?
Otsikko: Vs: 945 -98 Classic Turbo "arkkupakastin"
Kirjoitti: Likonen - 17.07.2011, 23:24:36
saanko udella minkäverran edessä ja takana navan keskeltä loksun kaareen ? erikoon vanteet niin ei osaa silmällä kattoo.

niin ja viä yks kyssäri ravistaako speicerit ?

Nyt en ihan millintarkkaan muista mutta oisko edessä ollut n.34cm ja takana n.35cm. Sillon asennuksen jälkeen mittasin. Eli voi olla että nyt käytössä on asettunut hieman ja siten laskenut jokusen millin.. Spacerit ei ravista juuri ollenkaan. Tosi rauhallinen ja tasanen kyyti on kyllä. Siinä 120-140km/h tasaista vauhtia ajellessa pienoista tärinää on, mutta ei mitään kunnon ravistusta. Ja sekin voi johtua jo renkaista/tienpinnasta..
Otsikko: Vs: 945 -98 Classic Turbo "arkkupakastin"
Kirjoitti: The moose - 17.07.2011, 23:37:58
Nyt en ihan millintarkkaan muista mutta oisko edessä ollut n.34cm ja takana n.35cm. Sillon asennuksen jälkeen mittasin. Eli voi olla että nyt käytössä on asettunut hieman ja siten laskenut jokusen millin.. Spacerit ei ravista juuri ollenkaan. Tosi rauhallinen ja tasanen kyyti on kyllä. Siinä 120-140km/h tasaista vauhtia ajellessa pienoista tärinää on, mutta ei mitään kunnon ravistusta. Ja sekin voi johtua jo renkaista/tienpinnasta..

joo oma on sitten samoissa lukemissa.. samat d24 jouset edessä 2 kieppiä pois ja takaa kuormajousista 1½ tosin jouduin laittaan jääkiekon korin ja jousen väliin. iskarit aivan valmiit. ja kartaani jurras kun perä meni liika alas.

ilmeisesti jos yhtään osasin lukea.. ei toisen auton iskareita ole vielä tarvinnut takana (G astran ) ?

njoo hyvä jos ei ravista speiserit, tasan yhden palautteen saanut että heti niiden laiton jälkeen auto vatkaa..  mut eipä oo vielä todistanut viemällä tasapainotukseen.
Otsikko: Vs: 945 -98 Classic Turbo "arkkupakastin"
Kirjoitti: Antza - 09.08.2011, 19:08:46

 Moi,
 Hyvä tarina ja paljon hyviä / käytettäviä ideoita toteutettavaksi omaan samanlaiseen  ;)
 Antza
Otsikko: Vs: 945 -98 Classic Turbo "arkkupakastin"
Kirjoitti: Likonen - 10.08.2011, 22:37:38
Kiitos kiitos. Paljon ois itellä vielä visioita mutta sitä mukaa kun tulee "ylimääräistä" rahaa ja aikaa niin toteutellaan..

Tuli ostettua mekushop.fi :stä 112eurolla Meguiars -autonhoitotuotteita.. Voin suositella kyllä kyseistä lafkaa. Tavarat laitettiin heti seuraavana päivänä tulemaan kun tilasin ja toimituksista ei tarvinnut maksaa pennin jeniä (kun osti yli 100eellä).

Ja tulipahan sitä tilattua Bilstein B8 sprint takaiskarit ruotsista.. L-m-r.se..

Laitellaan kuvia kun iskarit saapuu kotiin /auton alle ;)
Otsikko: Vs: 945 -98 Classic Turbo "arkkupakastin"
Kirjoitti: Biisoni - 22.08.2011, 23:00:07
Todella nätti on. Vanteet kyllä sopii ko nenä naamaan :D
Otsikko: Vs: 945 -98 Classic Turbo "arkkupakastin"
Kirjoitti: Likonen - 26.08.2011, 15:14:29
Kiitoskiitos..

Päivitellääs tänne hieman tämän auton kuulumisia.. Ruotsista tuli Bilstein B8 takaiskarit, mutta ne ei ole vielä alla (nyt viikonloppuna alle..?) Sitten tuli hieman musiikkivehkeitä hommailtua. Vaikka ei ole noita edellisiin autoihin paljoa viittinyt panostaa, mutta kai tähän nyt jotain pientä voi kun on tällänen cruisailu auto eikä niin "rejsing"..

Meguiars autonhoitotuotteita tuli kanssa yli 100e setti tilattua ja hyvin toimii, voin suositella  ;)

Eli tuli tollanen Pioneerin 10" subbanen hankittua:
(http://lateo.kuvat.fi/kuvat/Autot/Volvo+940+Classic+turbo+-98/IMG_6845.JPG/_small.jpg?hash=34698)

Koteloksi tollanen Bassworx 26L refleksikotelo (aika pitkin hampain hommasin koska olen ollut aika skeptinen valmiskoteloiden suhteen aina):
(http://lateo.kuvat.fi/kuvat/Autot/Volvo+940+Classic+turbo+-98/IMG_6846.JPG/_small.jpg?hash=34761)

Kuten edellisestä kuvasta huomaa, niin saumat tiivistin heti ensimmäiseksi Sikacrylillä kun ei ollut tehtaan jäljiltä kovin kummoset :FF:
(http://lateo.kuvat.fi/kuvat/Autot/Volvo+940+Classic+turbo+-98/IMG_6843.JPG/_small.jpg?hash=34649)

Piuhojen vedossa oli sitten oma hommansa koska halusin kunnolla tehdä. Kuskinpuolta tulee Audison 4WG virtakaapeli (21,1mm). Samalta puolelta tulee sitten "munapussista" samanmoista kaapelia oleva maa. Apukuskin puolta tulee 2x RCA kaapelit joista toinen on Connection Best -mallinen (pirun laadukkaan tuntunen rca jossa heräte samassa) ja toinen RCA kaapeli on sitten joku Autostudion oma tai Caliber.. Samalla vedin 2x kaiutin parikaapelia 2,5mm2 erkkasarjaa varten..:
(http://lateo.kuvat.fi/kuvat/Autot/Volvo+940+Classic+turbo+-98/IMG_7104.JPG/_small.jpg?hash=34822)

Varapyöräkoteloon laitoin koivuvanerin verhoilun alle vahvikkeeksi/kiinnitysalustaksi. On ehkä hieman patentin näkönen kun ei ollut tarkkoja mittoja sillon tiedossa kun vanerin hain.. Oli sopivasti tuolla reunoilla reikiä tehtaalla jo tehtynä niin ei tarvinnut porailla mitään autoon..:
(http://lateo.kuvat.fi/kuvat/Autot/Volvo+940+Classic+turbo+-98/IMG_7106.JPG/_small.jpg?hash=34876)

Siel se nyt ois ja soi erittäin hyvin ja sivistyneesti kokoonsa ja hintaansa nähden..(Huomaa että ei yhtään piuhaa näkyvissä ;):
(http://lateo.kuvat.fi/kuvat/Autot/Volvo+940+Classic+turbo+-98/IMG_7107.JPG/_small.jpg?hash=34937)

Siel se vahvari sit ois kivasti jemmassa. On hyvin kiinni ja sopii kivasti olemaan. Laitoin kiinnityksessä vielä sellaset pehmeet kumityynyt väliin että ehkä vähän vaimentaa tärinää.. Itse vahvari on Audisonin SR4. Eli nyt tällähetkellä 2kanavaa sillattu subille (190wrms @4ohm) ja jäi vielä 2kanavaa erkkasarjaa varten..:
(http://lateo.kuvat.fi/kuvat/Autot/Volvo+940+Classic+turbo+-98/IMG_7108.JPG/_small.jpg?hash=35000)

Tollanen soitinkin tuli tosiaan aikasemmin hommattua. Eli Zenecin 1din DVD-multimedia soitin.. Ominaisuuksia ja laajennusmahdollisuuksia enemmän kun tarpeeksi.. USB,DVD,IPOD/IPHONE valmius,AUX IN, 3x vahvistinlähtöä (josta yks subilähtö mille on oma säätönsä mankassa) Ja saa sitten vielä kiinni lisää näyttöjä, digiboxin, peruutuskameran jne..:
(http://lateo.kuvat.fi/kuvat/Autot/Volvo+940+Classic+turbo+-98/sisusta.jpg/_small.jpg?hash=35124)

Ja lopuksi pari fiilistelykuvaa  :pomo: :
(http://lateo.kuvat.fi/kuvat/Autot/Volvo+940+Classic+turbo+-98/sivukuva.jpg/_small.jpg?hash=35133)

(http://lateo.kuvat.fi/kuvat/Autot/Volvo+940+Classic+turbo+-98/takaviistosta.jpg/_small.jpg?hash=35142)
Otsikko: Vs: 945 -98 Classic Turbo "arkkupakastin"
Kirjoitti: Likonen - 27.09.2011, 16:52:32
Bilstein B8 Sprintit vaihtui alle jokunen viikko sitten. Muuta kummempaa ei ole tapahtunut, kuin että Arkkupakastin leimattu tänään ja ekalla meni läpi S* Ainoat huomautukset että käsijarrun liikerata liian iso (jarruvoima kumminkin riitti) sekä vasemmassa etuvilkussa kosteutta. Eli ei huono tuomio siihen nähden että aika tarkkaan syynättiin.. :buck2:

Ja talvisäilytyspaikkaa tässä vielä etsiskellään että saisi arkkupakastimen hellään syleilyyn, suojaan kaikelta Pk-seudun suolapaskalta ja mutkapätkien ilkeiltä penkoilta..
Otsikko: Vs: 945 -98 Classic Turbo "arkkupakastin" & 244 -83 "punakone" (sivu5->)
Kirjoitti: Likonen - 13.12.2011, 16:50:25
Morjesta.

Eipä ole arkkupakastimelle kummoista tapahtunut, lähinnä vain ajettu.. :nohnoh Arkkupakastin menee näiltä näkymin seisontaan tälläviikolla/viikonloppuna.

Talveksi hommattu Volvo 244DL -83, "punakone"  :2funny: Penkanpöllyttäjien kuningas suoraan kahdeksankymmentäluvulta, kätkettynä pellinalle väkivahva B23A. "Voimaa" peräpäätäkohti välittää yllättävänkin hyväntuntusessa iskussa oleva M46. Mailmaahan tämä on nähnyt ja kilometrejäkin tullut vaivaiset 397tkm. On kumminkin maalattu uudestaan ja näyttäis olevan helmat vaihdettu (ja luultavasti takakaaret ja munapussit). Väri nyt ei ole ehkä kiiltävimmästä päästä mutta menettelee talviautossa.

Tuntuisi olevan aika hyväpeltinen, joten voi olla että kevään tullessa en myykkään tätä vaan tälle tapahtuu jotain jatkojalostusta..? Varusteina on ajastimella varustettu WEBASTO ja ja ja .. öö.. Kääntyvät etupyörät  :buck2: Eli aikasta karvalakkimalli.

Tehtävälistaa:
Yleinen siistiminen, pesu, siivous - Aloiteltu
Sulakerasian ja muiden sähköjen putsaus jne.. - Tehty
Mittarinvalojen korjaus - Tehty
Lämppärin puhaltimen korjaus (toimii vaan 3asennossa) - ja voi olla että hetki menee kerätä motivaatiota
Kardaanin tukikumin ja laakerin vaihto
Ralliratin sun muiden hilavitkuttimien hankinta ja asennus
Putken korjaus /parantelu (takaänkkä revennyt/revitty irti)
Ja muuta kaikennäköistä pientä hifistelyä

Tossa yksi myyntikuva: (nykyään väliaikaisesti valkoset 14"pellit nastoilla)
(http://lateo.kuvat.fi/kuvat/Sekalaista/myyntipunakone.jpg/_small.jpg?hash=25772)

Tehtävälista
Otsikko: Vs: 945 -98 Classic Turbo "arkkupakastin" & 244 -83 "punakone" (sivu5->)
Kirjoitti: pomo - 13.12.2011, 16:58:32
Ei se lämppärin kotelon pois otto mikään paha homma ole.
Ja saat samalla putsattua kaikki ajan saatossa kertyneet paskat pois sieltä.
Otsikko: Vs: 945 -98 Classic Turbo "arkkupakastin" & 244 -83 "punakone" (sivu5->)
Kirjoitti: Likonen - 13.12.2011, 17:12:39
Oon vaan kuullut kauhutarinoita siitä että saa varata vähintään päivän työaikaa siihen..
Otsikko: Vs: 945 -98 Classic Turbo "arkkupakastin" & 244 -83 "punakone" (sivu5->)
Kirjoitti: pomo - 13.12.2011, 17:26:00
Oon vaan kuullut kauhutarinoita siitä että saa varata vähintään päivän työaikaa siihen..
Eka kerran kun tein niin oliskohan menny 4 tuntia, pakkasessa.   ;)
Hiukan kun katsoo ja miettii niin ei se ole oikeesti paha homma. Oon kolmesti tuon homman tehny.
Otsikko: Vs: 945 -98 Classic Turbo "arkkupakastin" & 244 -83 "punakone" (sivu5->)
Kirjoitti: JoniB - 13.12.2011, 17:29:20
Oon vaan kuullut kauhutarinoita siitä että saa varata vähintään päivän työaikaa siihen..

EDIT:
pomo oli nopeampi, mutta komppaan täysin


Ei se niin paha homma ole, isäukkokin vuosia sitten pelotteli asialla mutta eipä tuo nyt kummoinen homma ole.

Muutama vuosi taaksepäin vaihdoin omaan 240:iin puhaltimen moottorin, rauhallisesti kun teki niin muutama tunti.
Ei siis mikään paha homma..

Hieno peli tuo uusin hankintasi 8)
Otsikko: Vs: 945 -98 Classic Turbo "arkkupakastin" & 244 -83 "punakone" (sivu5->)
Kirjoitti: Likonen - 13.12.2011, 18:10:18
Selvä, täytyy perehtyä tuohon jokupäviä, mutta tärkeämpänä pidän ensin tuota kardaanin tukilaakerin+kuminvaihtoa..

Oli muuten "mukava" yllätys kun vasta nyt talvirengaskauden alkaessa tutkin noita arkkupakastimen mukanatulleita talvirenkaita.. Joo, renkaat oli kyllä kutakuinkin uudet continentalit nastat niinkuin myyjä puhui, mutta vanteet osottautuivat hieman huonommiksi. 2x ruosteista ETUvedon vannetta ja 2x MEGAruosteista takavedon vannetta.. Eipä tullut silloin vanteita tutkittua kun olivat kapselit kiinni ja rengaspusseissa.

No ratkaisu on nyt että ostin hieman paremmat takavedon 15" pyöreäreikäiset pellit, ja ne maalaan nyt lähipäivinä ja heitän niille nuo Continentalit -> punakoneeseen.. Tällähetkellä ne renkaat ja paskat vanteet on arkkupakastimessa, etuvedon vanteet takana spacereilla..
Otsikko: Vs: 945 -98 Classic Turbo "arkkupakastin" & 244 -83 "punakone" (sivu5->)
Kirjoitti: Likonen - 15.12.2011, 16:15:53
15" peltivanteilta renkaat ja venttiilit otettu pois, teräsharjaaminen ja pesu aloitettu, tänään valmiiksi. Vklp aikana olisi tavoite saada maalattu ja viikon sisään auton alle renkaineen.

Näitä Volvon vanteita on nyt 7sarjaa joista 6:lla sarjalla renkaat päällä. Joten pari sarjaa voisin myydä (uusien tieltä  :idiot2:)
Tosiostajan kanssa voidaan keskustella hinnasta: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=13420.0

Myös olisi tarvetta taasen pienelle osakaartille. P*rkele kun ostin edelliseen 240:seen uutena momon keskiön,mokkaratin,kuppipenkin kiinnikkeet ja käyttynä kuppipenkin, mutta kaikki menin myymään. Nyt saa sitten ostaa taas uudestaan tavarat >:(
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=13485.0
Otsikko: Vs: 945 -98 Classic Turbo "arkkupakastin" & 244 -83 "punakone" (sivu5->)
Kirjoitti: Antza - 15.12.2011, 17:21:10


 Onneva uudelle "punakoneelle"   ;)

 Antza
Otsikko: Vs: 945 -98 Classic Turbo "arkkupakastin" & 244 -83 "punakone" (sivu5->)
Kirjoitti: Likonen - 21.12.2011, 17:55:35
Pientä on puuhasteltu. Mittarinvalot korjattu. Siivoilin autoa ja tyhjentelin takaluukkua, niin olipa kiva yllätys kun verhoilu+äänieriste takakontissa aivan läpimärät. Äänieristeen ja muutkin rätit ja romut heitin mäkeen ja verhoilun pesin kylpyhuoneessa ihan suihkun alla ja matonpesuharjalla. Heti on hieman freesimpi tuoksu ja fiilis takakontissa ja koko autossa..

Vanhan omistajan aikoihin oli auton takaalta tippunut tämännäköinen laitos:
(http://lateo.kuvat.fi/kuvat/Autot/Volvo+244+-83+ralliproomu/20111218_191645.jpg/_small.jpg?hash=65110)

Joten autossa oli aika "ammattimaiset" pörinät ja muutenkin aika rujon näköinen ja oloinen ilman takapönttöä. Niimpä Faabion kanssa pähkäiltiin hieman ja tämän näköisen pömpelin Fabi sinne miggasi/tiggasi( S*):
(http://lateo.kuvat.fi/kuvat/Autot/Volvo+244+-83+ralliproomu/20111218_202859.jpg/_small.jpg?hash=65142)

Hyvältä näyttää autossa kiinni ja äänet on maltilliset. (Ja pääasia että kolina loppu kun "irrallaan" oleva akselinylitys/takaputki hakkasi munapusseihin +bensatankkiin.. :pomo:

Aika hiljasta on ollut noiden ostoartikkeleiden kanssa, kenellääkän ei ilmeisesti ole race-osaa ylimääräisenä (kuppipenkit,4pistevyöt,ratinkeskiö,ralliratti). Joten täytyy tässä joulun tienoilla sitten ruveta tilailemaan uusia :(
Otsikko: Vs: 945 -98 Classic Turbo "arkkupakastin" & 244 -83 "punakone" (sivu5->)
Kirjoitti: Likonen - 25.12.2011, 18:21:11
Arkkupakastinta laitettu seisonta kuntoon eli:
-pesty ja putsattu (alustaa,moottoria,kynnyksiä ja koteloita myöten).
-siivoiltu
-vaihdettu alle eräs kesärengas/vannesarja -> arkkupakastimen talvinakit menee "uusille/maalatuille" vanteille ja talvilinttaan alle.

Punakoneeseen/katuralli-proomuun tehty kanssa konehuoneen pesua ja takakonttia/luukkua suihkittu kotelosuojalla. Piti myös ovien koteloihin jne suihkia mutta loppu kotelosuoja kesken. Myös tutkiskelin perää ja massan alta löytyi tarra josta selvisi että kyseessä on taka-akseli nro:lla 1216098 = 1031 perä ja välitys on 3,54. Samalla kun pyörin auton alla niin havannoin että ruostepaikkoja on tehty muutamia ja takajarrut oli näköjään kokonaan uudet (levyt,satulat,putket,jarrukilvet). Ilmeisesti viimekesän leimaa varten rempattu. Eli ihan mukavia löytöjä halvasta talviautosta..
Otsikko: Vs: 945 -98 Classic Turbo "arkkupakastin" & 244 -83 "punakone" (sivu5->)
Kirjoitti: Likonen - 05.01.2012, 22:23:13
Arkkupakastin seisonnassa.  :'( Noh on se taas hieno fiilis keväällä kun ton karvalakkimallin 244 ja suolapaskan jälkeen pääsee taas ton arkkupakastimen kimppuun. Se mielikuva vain pyörii päässä että linnut taas laulaa ja kelit lämpenee ja pääsee kaivamaan arkun pressun alta ja pulttailemaan Keskineitä kiinni ja myllyttelemään maalipintaa S*

Noi pari vannesarjaa otettu pois myynnistä; toiset meni arkkupakastimen alle "seisontavanteiksi" ja toiset on talvisäilössä/varattu kaverille.

Punakoneelle ei ole sen kummempia tapahtunut, kun oon ollut tässä nyt vajaa viikon angiinassa ja sitä ennen uudenvuoden mökkireissulla keskisuomessa.

15" pellit maalattu Hammeritellä valkoseks ja niille pyöritelty arkkupakastimen alta lähes uudet Contin nastakumit. Ne on nyt punakoneen alla +takana 30mm spacerit. (vähän tekee tiukkaa pyöriä pehmeen alustan ja takasisälokareiden kanssa) :2funny:
Otsikko: Vs: 945 -98 Classic Turbo "arkkupakastin" & 244 -83 "punakone" (sivu5->)
Kirjoitti: Likonen - 07.01.2012, 16:55:46
Laitetaas muutama kuva katu-ralliproomusta.
(http://lateo.kuvat.fi/kuvat/Autot/Volvo+244+-83+ralliproomu/ralliproomu-8435.jpg/_small.jpg?hash=23153)

(http://lateo.kuvat.fi/kuvat/Autot/Volvo+244+-83+ralliproomu/ralliproomu-8436.jpg/_small.jpg?hash=23165)

(http://lateo.kuvat.fi/kuvat/Autot/Volvo+244+-83+ralliproomu/ralliproomu-8438.jpg/_small.jpg?hash=23178)
Otsikko: Vs: 945 -98 Classic Turbo "arkkupakastin" & 244 -83 "punakone" (sivu5->)
Kirjoitti: Tonskulii - 07.01.2012, 17:04:00
Ei sua innostais vaikka tuonne ekaan postaukseen korjailla noita kuvien linkkejä, kun en löytänyt täältä yhtäkään kuvaa arkkupakastimesta?

Olis kiva öögailla kuvia heti ekasta postista S*
Otsikko: Vs: 945 -98 Classic Turbo "arkkupakastin" & 244 -83 "punakone" (sivu5->)
Kirjoitti: Likonen - 07.01.2012, 17:06:06
Pitänee korjata. Kun on tullut järjesteltyä noita kuvasivun kansioita niin on voinut urlit muuttua. Kiitos vinkistä.

EDIT: Nyt on korjattu kaikki kuvat läpi topicin.. Olihan noita 23 kuvaa mistä piti kaivaa uudet urlit ja muokkaa posteihin. Ja lisäsin viel alotusviestiin nykytilanteen  8)
Otsikko: Vs: 945 -98 Classic Turbo "arkkupakastin" & 244 -83 "punakone" (sivu5->)
Kirjoitti: Sawo - 07.01.2012, 21:15:30
Onko nuo pakastimen kangasmatot jotkin tarvikkeet vai ihanko originaalit?
Otsikko: Vs: 945 -98 Classic Turbo "arkkupakastin" & 244 -83 "punakone" (sivu5->)
Kirjoitti: Likonen - 08.01.2012, 02:32:20
Ihan on tarvikkeet.. Orginaalit ois kyllä skidisti siistimmät mutta katotaan mitä tulevaisuus tuo tullessaan..
Otsikko: Vs: 945 -98 Classic Turbo "arkkupakastin" & 244 -83 "punakone" (sivu5->)
Kirjoitti: Sawo - 08.01.2012, 12:19:26
Jos vielä sen verran saan udella, että onko motonetin vai jostain muualta? Itelleni menin ostamaan mätänetin matot seitenkuuskanttiin ja eihän ne istu oikein mitenkään päin sinne..
Nyt sitten kattelin, että Skandixilla ois jotain mattoja tarjolla jotka näyttäis hiukan paremmin istuvilta.
Otsikko: Vs: 945 -98 Classic Turbo "arkkupakastin" & 244 -83 "punakone" (sivu5->)
Kirjoitti: Likonen - 08.01.2012, 14:08:57
On motonetistä. Ei noi nyt ihan 100% istu mutta välttää.. Täytyy katella keväällä mattoasiaa uusiks sitten kun auto otetaan taas ajoon..
Otsikko: Vs: 945 -98 Classic Turbo "arkkupakastin" & 244 -83 "punakone" (sivu5->)
Kirjoitti: Likonen - 15.03.2012, 20:37:35
Noniin, päivitellääs hieman kuulumisia tännekkin reilu 2kk hiljaiselon jälkeen.

Punakone on seissyt tossa pihalla nytten n.4-5vk käyntihäiriön takia. Vika on loppujenlopuksi mitä ilmeisemmin suht pieni, mutta on kestänyt ettiä vikaa kun on ollut niin paljon kiireitä. mm. uuden prätkä -harrastetallin yms takia.. Tarkotus olisi saada se toimintaan taas ja pikkasen ehostella ja varmaan myyntiin menee. Ihan ilmaseks en kumminkaan aio luopua. Mielummin sitten pidän itsellä ja otan siitä jossainvaiheessa pikkuprojektin.. Jos joku haluaa siitä ostaa itselle turbo/ralli -aihion niin viestiä vaan  8) Meneehän se tosin noinkin vaikka käyttiksenäkin. Korihan on ikäisekseen hyvä (kaaret ja helmat ilmeisesti vaihdettu ja ylimaalattu)..

Arkkupakastin edelleen seisonnassa. Tarkotus olisi sitä lähipäivinä aloittaa laittamaan kevättä/kesää varten valmiiksi. Eli akku ottaa säilytyksestä, ladata ja laittaa kiinni. Myös vanteet vaihtaa jne.. Sisusta tullaan pesemään/putsaamaan täysin. Pintaan jossainvaiheessa keväänmittaan täydellinen myllytys jne.. Tarinaa kuvienkera tulee tässä lähiviikkoina toivonmukaan PALJON!

Ja jotta saataisiin laitteisiin niiden ansaitsemaa käsittelyä niin lähetti toi Briteistä hieman varastontäydennystä..
(http://lateo.kuvat.fi/kuvat/Autot/Detailing/Tilauksetvarasto/20120313_161450.jpg/_small.jpg?hash=25381)
Otsikko: Vs: 945 -98 Classic Turbo "arkkupakastin" & 244 -83. NYT 945 käyttöönottoa&detailing
Kirjoitti: Likonen - 22.03.2012, 22:31:08
Arkkupakastin liikenteessä! Ensimmäiseksi pressu pois ja sieltä paljastu tälläinen:
(http://lateo.kuvat.fi/kuvat/Autot/Volvo+940+Classic+turbo+-98/IMG_8644.JPG/_small.jpg?hash=34646)  S* Melko puhtaan ja kiiltävän näköinen vaikka on vaan tehty normi pesu ennen seisontaa (Meguiars ultimate wash&wax). Ei ole siis mitään itse vahaa päällä.. (PS. huomaa hienot "seisontavanteet") :buck2:

Konehuone pesty, akku+ilmanputsari pesty irrallaan, matot pesty.

Tänään perehdyin hieman noiden varsinaisten kesävanteiden pesuun. Aineina käytettiin:
(http://lateo.kuvat.fi/kuvat/Autot/Detailing/Volvo+945/IMG_8655.JPG/_small.jpg?hash=33986)
Eli; Bilberry wheel cleaner, ironX ja Surfex-HD.

Vanteet oli liinojen alta kaivettuna likaset ja aika synkän näköiset vaikka pesin ne kyllä muistaakseni "ihan ok" ennen talvisäilöönlaittoa. Ei niitä tullukkaan sitten ihan niin hyvin pestyä (ainakaan takapuolelta):
(http://lateo.kuvat.fi/kuvat/Autot/Detailing/Volvo+945/IMG_8649.JPG/_small.jpg?hash=33791)

(http://lateo.kuvat.fi/kuvat/Autot/Detailing/Volvo+945/IMG_8652.JPG/_small.jpg?hash=33853)

(http://lateo.kuvat.fi/kuvat/Autot/Detailing/Volvo+945/IMG_8653.JPG/_small.jpg?hash=33920)

Ensin pari kierrosta Bilberryä bilteman painekannusta suihkittuna ja kevyesti brushattuna (ez brush ja tiskiharjalla kevyesti kovimmat paskat) Rupeaa jo hieman enemmän hymyilyttämään. Sekotus-suhteena 1:3:
(http://lateo.kuvat.fi/kuvat/Autot/Detailing/Volvo+945/IMG_8660.JPG/_small.jpg?hash=34051)

Seuraavaksi suihkutus ironX:ää pintaan. IronX tarkoitus on irroittaa maaliin tarttunutta/uponnutta metallia (lentoruoste,jarrupöly jne..) Aine on läpinäkyvää ja muuttuu liilaksi ja rupeaa itkemään kohdatessaan metallia. Eli kyllä puhtaantuntusistakin vanteista jotain irtoaa..:
(http://lateo.kuvat.fi/kuvat/Autot/Detailing/Volvo+945/IMG_8665.JPG/_small.jpg?hash=34110)

(http://lateo.kuvat.fi/kuvat/Autot/Detailing/Volvo+945/IMG_8667.JPG/_small.jpg?hash=34171)

(http://lateo.kuvat.fi/kuvat/Autot/Detailing/Volvo+945/IMG_8669.JPG/_small.jpg?hash=34228)

Vielä pesukierros Surfex HD:lla seos-suhteella 1:5. Nythän ne rupeaa taas näyttämään vanteilta  S*:
(http://lateo.kuvat.fi/kuvat/Autot/Detailing/Volvo+945/IMG_8671.JPG/_small.jpg?hash=34294)

Siinä ne nyt odottelee vahausta (ja sitä ennen ehkä pieni "käsinmyllytys" Meguiars ultimatecompundilla.. Ei pitäis enään lian pinttyä/tarttua ;)

Jatketaan!

Otsikko: Vs: 945 -98 Classic Turbo "arkkupakastin" (Ja 244 myyty)
Kirjoitti: Likonen - 30.07.2012, 23:33:18
Morjesta pöytään! Päivitellääs hieman meikäläisen kaluston kuulumisia.. Elikkä nyt päälimmäisenä sellanen muutos, että 240 elikkäs punakone vaihto omistajaa tänään.. Ostin vaan alunperin talviautoksi, mutta sitten jäinkin arpomaan sen kanssa että teenkö projektin vai myynkö. Päätin myydä ja hyvin meni kaupaksi. Pitää palailla hieman myöhemmin tohon projektiauto -puoleen sitten kun on tallia yms käytössä paremmin..

Ysisatku aka. arkkupakastin pelittää edelleen komeesti käyttöautona. 240tkm pyörähti tänään täyteen eli 21tkm on nyt meikäläisen omistuksessa tyytyväisiä kilometrejä. Vähän on välillä päässyt vaan autokuume iskemään, eli on tehnyt mieli vaihtaa toisenlaiseen. Mutta toistaseks on noi heräteostokset saatu hillittyä ja tää edelleen on. Ja eipä oo tähän mennessä ykskään auto ollut näin pitkään mun omistuksessa. Tämä on ollut nyt 1v ja 3kk kun edellinen ennätys on n.1vuotta. Muutoksia ei oo pahemmin tapahtunut. Perushuoltoa lähinnä..
Otsikko: Vs: 945 -98 Classic Turbo "arkkupakastin" + 240GL -86
Kirjoitti: Likonen - 21.10.2012, 16:45:51
Hellou!

Melko hiljaista on ollut ysisatkun kanssa. Pesty ja ajettu paljon, tehty hieman huoltoa ja hyvin on pelannut. Auto on ollut karvan yli 1,5vuotta nyt ja kilometrejä meikäläisen omistuksessa reilu 25tkm. Viimetalvenhan oli seisonassa joten ihan kivasti on tullut ajoa.. Mitään kummempia muutoksia ei ole nyt hetkeen tullut..  Ainiin, ja menihän tää leimasta taas ekalla läpi. Ja tälläkertaa täysin puhtain paperein. Eli ei mitään huomautuksia S*

Sensijaan enemmän aikaa ja rahaa on kulutettu tuoreimpaan hankintaan, eli vuonna 1986 uunista ulostulleeseen kakkosneloseen.. Kaverilla tällänen oli myynnissä ja päätin projektiksi hommatta. Mittarissa 192tkm , huoltokirja ja nätti (päältä).. Kumminkin tarkemmin tarkastelun, hionnan, koputtelun ja sisustan purkamisen jälkeen on karu totuus paljastunut pikkuhiljaa. Eli mätää on "sopivasti". Auton hankin elokuussa ja 2-3vk oston jälkeen otettiin kaverin kanssa peltihommat työnalle. Alun perin oli oletus että pari paikkaa pitää tehdä, mutta nyt vajaa 2kk aikana on miestyötunteja kertynyt jo pitkälti yli 100 ja peltiä on vaihtunut "kivasti". Myös nyt samaan konkurssiin tulee pieniä muutoksia pelteihin. Niistä ehkäpä tarkemmin myöhemmin ;)

Ja tuolta se näytti ostaessa: (rekkari muunnettu  :pomo: )
(http://lateo.kuvat.fi/kuvat/Autot/Volvo+240GL+-86/volleksi.jpg/_img900.jpg)
Otsikko: Vs: 945 -98 Classic Turbo "arkkupakastin" + 240GL -86
Kirjoitti: hukka - 21.10.2012, 17:23:23
Hieno nimi tuolla sun 945:lla  ;)

Mun arkkupakastimessa on siitä sun ex kultasesta 945:sta takavalot+takaspoileri+etuvilkut  :)

Ja puran sitä lisää syksyn/talven aikana  ;) Iskarit ainakin vielä siitä otan nykyiseen autoon.

Otsikko: Vs: 945 -98 Classic Turbo "arkkupakastin" + 240GL -86
Kirjoitti: Kalamies - 21.10.2012, 18:56:08
Eihän noin hienoa uskalla turbotella?  ??? Millä tekniikalla tää oli? Perus B200K ja M45? Itellä samanvuotinen ja on muuten hemmetisti huonommassa kunnossa.
Otsikko: Vs: 945 -98 Classic Turbo "arkkupakastin" + 240GL -86
Kirjoitti: Likonen - 21.10.2012, 20:03:22
Hieno nimi tuolla sun 945:lla  ;)


Sillä nimellähän tätä on epävirallisen virallisesti kutsuttu jo 14.4.2011 alkaen  8)

Eihän noin hienoa uskalla turbotella?  ??? Millä tekniikalla tää oli? Perus B200K ja M45? Itellä samanvuotinen ja on muuten hemmetisti huonommassa kunnossa.

Noh, moni kakku päältä kaunis.. Autosta löyty n.10 ruostereikää ja samanverran edellisten omistajien tekemiä "ratsupaikkoja", eli ruosteen päälle hepattuja paloja. Kaikki vanhat paikkaukset leikataan irti. Paras taisi olla yks popniiteillä vedetty alumiinilappu.. Kokonaisurakka on abaut pari neliötä peltiä useaan eri paikkaan, kummatkin helmat vaihtoon jne.. Peltitöissä tosin jo voitonpuolella tänäpäivänä..

EDIT: Ja tekniikkana on vielä toistaseks B200K ja M47. Jotka joutanee talvenaikana myyntiin. Eli jos jollain tarvetta 192tkm ajetulle, täydellisellä huoltokirjalla varustetulle moottorille ja lootalle niin voi alustavasti varailla  :pomo:

EDIT2: Ja tottakai sitä ahtaa mieluiten mah. hyvän kopan. Onhan se hieman tyhmää laittaa useita tuhansia euroja tekniikkaan ja upottaa se mätään koppaan josta vesi suihkuaa sisään ja koppa katkeaa ekassa vedossa  :2funny: Eli mah hyvä pyritään tekemään tuosta kopasta. Kumminkin niin että sillä uskaltaa ajaa vielä ;)
Otsikko: Vs: 945 -98 Classic Turbo "arkkupakastin" + 240GL -86
Kirjoitti: Likonen - 16.11.2012, 01:07:55
Arkkupakastinta laitettu talvikuntoon, ei juurikaan muuta sen osalta.. 2-satasesta tein nyt sitten oman topicin projektipäiväkirja -puolelle, joten ei muuta kun sinne tutkimaan mitä sille kuuluu ja tapahtuu!

-Lauri
Otsikko: Vs: 945 -98 Classic Turbo "arkkupakastin"
Kirjoitti: Likonen - 18.12.2012, 17:24:16
Pari kertaa nyt pääs arkusta akku hyytymään niin pitihän se suunnata akkukaupoille. Ei ilmeisesti hirveän pitkäikäsiä nuo Volvo-orginal akut. Meinaan huoltokuittien perusteella tohon on biliassa  vaihdettu akku v. 2002,2005 ja 2007. Akku oli 60Ah / 520A.

Uuden akun hain Sipoon akkukellarista, mallia Exide Excell 74Ah / 680A. Komeesti lähtee taas soimaan!

Voisin jonkun uuden kuvankin nappasta autosta jokupävä.. Lähinnä tullut tuohon rojektiin keskityttyä viime kuukausina..
Otsikko: Vs: 945 -98 Classic Turbo "arkkupakastin"
Kirjoitti: JoonasH - 18.12.2012, 21:33:06
Pari kertaa nyt pääs arkusta akku hyytymään niin pitihän se suunnata akkukaupoille. Ei ilmeisesti hirveän pitkäikäsiä nuo Volvo-orginal akut. Meinaan huoltokuittien perusteella tohon on biliassa  vaihdettu akku v. 2002,2005 ja 2007. Akku oli 60Ah / 520A.

Uuden akun hain Sipoon akkukellarista, mallia Exide Excell 74Ah / 680A. Komeesti lähtee taas soimaan!

Voisin jonkun uuden kuvankin nappasta autosta jokupävä.. Lähinnä tullut tuohon rojektiin keskityttyä viime kuukausina..
aikas jännä homma  :o on meillä toi volvon oma akku tuossa porukoiden kymppitappisessa kasipätkässä ollut ainakin 5 vuotta, oli ostettaessa kiinni   :) saattaa olla sitten akuissa aika paljon eroa  :idiot2: vai ootko mitannu paljon sulla on latausjännite ???
Otsikko: Vs: 945 -98 Classic Turbo "arkkupakastin"
Kirjoitti: Likonen - 18.12.2012, 22:04:47
Viimesin akunvaihto -kuitti oli 3/2007 eli olihan tuo kiinnioleva akku jo lähes 6vuotta vanha. Sikälimikäli ei oo ton jälkeen vaihdettu. Akusta en valmistusajankohtaa pikasella vilkasulla löytäny.. Kertoi toi akkkellarin kaveri että tänäpäivänä odotettu elinikä on akuille joku 4-6vuotta.. Tietysti varmaan jotkut hipohipo akut sitten erikseen..

Mutta komeesti tärähtää tolla uudella vähän voimakkaammalla patterilla käyntiin. Ja eiköhän se sen ajan palvele mitä tämä auto vielä meikäläisen omistuksessa on  ::)
Otsikko: Vs: 945 -98 Classic Turbo "arkkupakastin"
Kirjoitti: Likonen - 06.02.2014, 01:07:18
Ristus että on pitkä aika edellisestä postauksesta  :o Tuo kuuluisa 60päivää ja vähän yli vuosi päälle..

Ei sillä että tälle olisi kummempia tapahtunut kun ajettu ja perushuollettu. Myytykkään ei ole vielä eikä edes yritetty. Ajattelinpa aikanikuluksi hieman sepustella tänne kun rupesin tuossa pikku remppaa tänään tekemään.. Eli tarkoitus oli vesipumppu vaihtaa joka hieman ääntää ja vuotaa (eihän sillä ole menty vasta kuin 262tkm  ;) ).

Sieltä löyty pikku ullatus  :knuppel2:

(http://lateo.kuvat.fi/kuvat/Sekalaista/20140205_195531.jpg?img=small)

(http://lateo.kuvat.fi/kuvat/Sekalaista/20140205_210727.jpg?img=small)

Eli jakopäänhihna oli vähän mallia väärä. Eli vanhanmallin hihna. Tähän on tehty ihan jossain autokorjaamolla huolto joka sisälsi mm. tuon jakopään. Ja tämä huolto on tehty jokunen kuukausi ennenkuin auton osti. Paikan nimeä en tiedä kun kuittia en ole muistaakseni tästä huollosta nähnyt..

Ei voi kuin ihmetellä että miten hihna ei ole luistanut. Kumminkin autoa hieman trimmattu ja välillä ajettu hieman raskaamminkin eli on saanut hanaa ja jengaa jonkunkerran. Ja tämä hihna on pyörinyt tuolla n.50tkm. Alemmasta kuvasta huomaa kuinka huonosti hihna on istunut hampaisiin. Eli kulmista vain max 2mm alaspäin ja loppu hampaankolosta on pintaruosteessa.. On saanut olla aika tyhmä tai sokea asentaja jos ei tajua että tuo on hieman väärä remmi tähän?!? Myös tuon vääränkokoisen ja mallisen hampaan takia nokka tulee yli puolen hampaan verran myöhässä suhteessa kampuraan joka meinaa että nokan ajoitus on n. 5astetta myöhäisellä.

No ei muuta kun jakopää vaihtoon samalla. Vaihdoin myös nokan stefan ja siinä samalla venttiilinkopan tiivisteen kun vähän vuosivat. Hieman on myös ollut visioita auton suhteen että joko tämän myyn tai sitten voisi hieman jatkojalostaa ja tehdä isomman remontin koneeseen (hieman ylipaineistuksen lisäämistä silmällä pitäen)..  ;)

Jatketaan tämän topicin parissa jos jotain tälle tapahtuu..
Otsikko: Vs: 945 -98 Classic Turbo "arkkupakastin"
Kirjoitti: Likonen - 21.07.2016, 21:50:53
Pari vuotta on näköjään tänne tullut päivitysväliä, mutta eipä tälle ole juurikaan perus huoltojen ja remppojen lisäksi tullut muuta tehtyä.

Auton menin myymään eilen. Reilu 5vuotta ja 80tkm se kerkesi palvella. Oikein hyvä peli siis. En tiedä onko uusi omistaja voorumin miehiä, mutta ehkä hän jatkaa autosta tarinaa jonnekkin jos kokee sen tarpeelliseksi. Itselle korvaajaksi tuli haettua tänään V70mk2. Siitä ehkä jotain pientä juttua jossainkohtaa jos siltä tuntuu.

Tämän voi varmaan siis poistaa?