Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: dometic - 08.04.2014, 16:25:34
-
Eli osaisko joku äkkiä kertoa s60 2.4 vaparin venttiilikannen kiristysjärjestyksen ja momentin?? Kaveri on just kasaamassa konetta ja tars tietoa! Kiitos jo etukäteen.
-
Alfamerista suoraan:
Bensiinimallit:
Sylinterikansi
vaihe 1 20
vaihe 2 60
vaihe 3 130 ast.
Ohessa kuva kuva avausjärjestyksestä
http://i8.aijaa.com/b/00119/13186865.jpg (http://i8.aijaa.com/b/00119/13186865.jpg)
Ja tiedot siis suoraan alfamerin kirjasta, joku vahvistanee tiedot oikeaksi?
-
Kansi on kiinni. Tarkoitin tätä kantta jolla nokka-akselitkin kiristyy kantee.
-
No katos joo. No alfamerista seuraavakin:
Venttiilikoppa/nokka-akselikansi 17
"kun venttiilikoppa on painunut täysin paikalleen synterikanttavasten, kierrä venttiilikopan kiinnistyspultit reikiinsä sormitiukkuuteen. kisrtä pultit tämänjälkeen tasaisesti vähän kerrallaan oikeaan ohjetiukkuuteensa ristikkäisessä järjestyksessä keskeltä ulkoreunoille päin edeten."
edit. kirjassa on käytetty jotain omatekoista työalua venttiilikopan paikoilleen puristamiseen.
-
Kiitos näistä. Jostain tuli muistikuva että 20nm on kiristystiukkuus?
-
Vajaa kahenkympin luokkaa kiristystiukkuus. Lienee sama kun 2.4t mallissa, ja siinä olo 17nm. Kiristys keskeltä ulospäin tosissaan. Liian tiukalle ei kannata vetää, sillä nokka-akselithan kiristyy sillä myöskin... ;)
-
Jep. Kiitoksia vinkanneille kone on nipussa!