Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: dazer - 08.04.2014, 21:02:32
-
Moro,
kyseessä siis Volvo V70 2.5TDI vm '98. Huomattiin vika kun kävi pitämään ylimääräistä meteliä konehuoneen puolelta, moniurahihnan kiristin ns. naksutti (ja heilui) aina renkaita käännettäessä ja jonkin verta parkissakin.
Vikaa tarkemmin tutkiessa huomattiin että alin hihnapyörä vispaa aikalailla. Korjaamon pojat vaihtoivat uuden hihnapyörän (vanha selkeästi oli heikossa hapessa), mutta sama ongelma edelleen. Mikä tuon voi aiheuttaa ja mistä lähteä etsimään vikaa? Huomenna olisi vielä ohjelmassa putsailla paikat, jos siellä sattuisi jotain roskaa olevan - voiko tuokaan sitten aiheuttaa...
Mitään ongelmia ei varsinaisesti auton kanssa ole ollut aiemmin, ohjaus jonkin verran jäykistynyt ja laturin valo syttyy aina startissa, mutta häviää kun painaa kaasua. En osaa sanoa kauan tuo ongelma on ollut läsnä, hyvällä säkällä viimeiset 40tkm kun vaihdettiin ilmastoinnin kompura?
Apua kaivattaisi kovasti ja kiireesti! Alla muutama kuva hihnapyörästä.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/8637645/volvo/WP_20140408_16_21_38_Pro.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/8637645/volvo/WP_20140408_16_21_43_Pro.jpg
-
Kammen pää vino?
-
Kammen pää vino?
Joku huoltomies sanoi että vuotaisi öljytkin sitten pois? Mikä sen voisi aiheuttaa?
-
On volkkarin 1,9 dieselien ongelma tuo vino kammenpää, löysällä oleva kuningaspultti aiheuttaa sen, että kammen pää hakkaantuu vinoksi. Kai se tässä viisi mukisessakin on mahdollista, että hakkaantuu vinoksi, en tosin muista kuulleeni yhtään tapausta. Jollakin erikoistyökalulla oikaistaan ennen uuden hihnapyörän asentamista. Ja ei tule öljyt pihalle jos kammen pää on vino.
-
Hyvin paljon mahdollista, että on juurikin sama ongelma mitä vag nelosissa.
Eli tuo kampiakselin pää ottaa itteensä, niinkuin jo mainittiin.
Lahden laakkosella on kyseinen kampi sorvi, jota ollaan itsekkin lainattu.
Tiedä sitten kuinka "vieraille" lainailevat, kun tuttu on tuon niille tehnyt.
-
Ongelma ei ole periaatteessa moottorin, vaan sepän, joka ei vaihda pulttia tai ei kiristä uutta oikein. Kyllä kampiakselin pää hakkautuu 5-sylinterisissäkin, ellei pultti ole oikein kiristetty. Lyhyt jakohihnapyörän kiilaosa vaatii kunnon kiristyksen, että akseli ja pyörä pysyvät kimpassa.
Kysyhän korjaamon pojilta, miten helposti pultti aukesi ja miten kiristivät uuden. Tosin vahinko on jo tapahtunut. Ja kuten tulikin jo, öljyvuoto on täysin erillinen vika.
Nuo värinänvaimentimen kumin halkeamat ovat normaalia vanhemmiten, on niitä ratkennut kahtiakin.