Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: zeba - 08.04.2014, 21:34:33
-
Morjensta vaan kaikille tasapuolisesti.
Olen suht tuore vollen omistaja, mutta alan harrastaja ollut jo 18v.
Nyt tuli tämän volvon kanssa pieni ongelma ja ajattelin kysyä löytyisikö joltain vastaavaa kokemusta ja jos, niin mikä oli vikana?
Ahdin oli sökö ja korjautin ahtimen ja nyt maanantaina nakkasin takaisin paikoilleen.
Laitoin käyntiin ja kaikki oli ok. Kun kävin testilenkillä ja kone oli kuuma niin öljynpaineet romahtivat 0,5bar. Ajattelin, että mittari sökö ja tökkäsin manuaali mittarin kellon paikalle. Kierroksilla nousivat lähes 4bar joka nyt on jotenkin siedettävissä rajoissa, mutta ei mikään ihanteellinen.
Nyt kylmänä tänään käynnistin niin tyhjäkäynnillä oli (700-900rpm) 3bar 2000rpm 4,5bar 3500rmp ei enään asteikko riittänyt mittarissa (7bar) Mitä helv??
Keskilämpöisenä oli täysin normaalit paineet. 5000rpm 5,6bar ja tyhjäkäynnillä 2bar
Heti kun meni kuumaksi niin paineet katosi.
Oma mielipiteeni olisi laakerit, mutta kuulemma uusittu 3000tkm sitten. Ja kone kyllä käy ihan normaalisti ilman kolinoita ja miksi paineet nousevat niin korkeaksi kylmänä?
Yksi mikä kävi mielessä olisi öljysuti tukossa?
Spekulaatioita on monia, bensaa öljyssä jne. jne.
Sen takia kysynkin jos jollain muulla ollut samanlaisia huolia niin en lähe repii vielä öljypohjaa irti jos onkin jokin muu juttu.
Kiitos jo etukäteen avusta.
-
Minkä ikäinen öljypumppu? Ja se, että laakerit on uusittu 3000km (tätä varmaan tarkoitit, et kolmea miljoonaa kilometriä niinkuin kirjoitit) sitten, ei todista vielä yhtään mitään.
Ainiin, ja B21ET:n korjaamokäsikirja: http://www.k-jet.org/files/greenbooks/200/Section%202%20-%20Engine/TP30170-2_engine_reconditioning_B21_B23.pdf
-
Juu. Ups pieni moka :) eli tosiaan 3000km sitten.
No pumpun ikää en osaa kyllä sanoa. Kone kuulemma uudelleen rakennettu. Jos ei muuta keksi niin kait se on sitten kone vaa irti ja kampura pöydälle. Ei vaan viitsis heti kesän alussa alkaa konetta remppaamaan :)
Ja iso kiitos tuosta linkistä.
-
Pumpun paineensäätöventtiilin toiminnan voisi tarkistaa. Jousikuormitteinen venttiili, joka päästää ylimääräiset paineet öljypohjaan. Voisiko jumittua auki?
-
Pumpun paineensäätöventtiilin toiminnan voisi tarkistaa. Jousikuormitteinen venttiili, joka päästää ylimääräiset paineet öljypohjaan. Voisiko jumittua auki?
Helpostikin jumittaa ja se minulla olikin taka-ajatuksena kun kysyin pumpun iästä.
-
Juu tuo on tänään tarkoituksena tehdä.
Kunhan tästä joutaa hallille lähteä. Eilen valutin jo öljyt valmiiksi ulos :)
Tuli biliasta kysyttyä pumppuakin. Oli 400€ niin ajattelinpa sit ensin tarkistaa onko siinä vika ku oli hieman kalliinpi osa :)
Jos olis ollu 100-200€ osa niin olisin tilannu valmiiks.
-
Mitä öljyä olet käyttänyt?
-
Kl-racingiltä ja SPM:ltä saa sitten uusia öljypumppuja vähän edullisemmin jos tarvetta tulee. Kl-racingin pumppu 227e ja on originaali. SPM:llä taitaa olla tarvikeosa mutta on myös halvempi
-
Huttunen,
Kiitos vinkistä. Eli ongelmana tosiaan oli se öljypumppu. Kaikille amatööri moottorinkorjaajille tiedoksi. Jos teillä käy moottorivaurio niin purkakaa hyvät ihmiset myös se pumppu. Mitä todennäköisemmin siellä on metallirojua sisällä ja jälki on sitten tuon näköistä.
Toki pumppu voi hajota muutenkin, mutta tässä tapauksessa sanoisin, että kyse on vain tietämättömyydestä.
No nyt uusi pumppu tilaukseen, koneen huuhtelu ja kovaa ajoa taas kesään asti kunnes aloitan kansiprojektin. Tuli ostettua koko B234 moottori niin ajattelin kannen näpräillä siitä paikoilleen.
Sais vähän lisää hengittävyyttä koneeseen.
KariL,
en tiedä mitä aiempi omistaja oli pitänyt. Sano olevan 10/40, mutta näytti kyllä liian juoksevalta siihen. Toki siihen on voinut sekoittua bensaa joten ohenee, mutta alle 1000km ajetut öljyt?? Itse laitoin Liquid moly 10/60 koneeseen ja nyt kun tulee uusi pumppu niin Valvoline 20/50 ajattelin lurauttaa sisään.
Onko jollain kokemusta tuosta SPM:n pumpusta?
(http://i267.photobucket.com/albums/ii288/zeppis_bucket/myytavat/2014-04-12171735.jpg) (http://s267.photobucket.com/user/zeppis_bucket/media/myytavat/2014-04-12171735.jpg.html)
(http://i267.photobucket.com/albums/ii288/zeppis_bucket/myytavat/2014-04-12171754.jpg) (http://s267.photobucket.com/user/zeppis_bucket/media/myytavat/2014-04-12171754.jpg.html)
-
No nyt on uusi pumppu kiinni ja hienosti pelittää. Varuiks pesin vielä diisselillä koneen ja heitin vielä huuhteluöljytkin koneen läpi, ennenkuin uusin suodattimen.
Vielä kun saisi kiertämään koko kierrosalueen ilman , että alkaa paukuttaa 5000-6000tkm välillä.
-
Tuliko sulle nyt mistä se uusi pumppu? SPM:ltä? :)
-
SPM:ltä tuli juu
Täytyy sanoa, että varmaa kalleinpia rahteja mitä ikinä olen tilannu. 44€alle kilon paketti maarahtina :nohnoh
Otin tuon high volume pumpun, mutta sen verran oli eroa ettei mennyt ohjainholkki reikäänsä. Tullut vissiin pieni mittavirhe holkkeja sorvattaessa. Noh hiekkapaperilla hioin ihan muutaman kympin siitä niin sitten mahtui.
Hyvin kyllä toimii ei moittimista muuta kuin rahdin suhteen.