Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: mikko900 - 11.04.2014, 21:35:28
-
Terve, jäi volvo päästöistä kiinni katsastuksessa (b230f). Eli happiarvo o2 arvo näytti tyhjäkäynnillä 5.3 ja raja on 5. Pakoputki vuotaa parista kohtaa (keskeltä ja edestä) mutta ei paljoa. Eli vaikuttaako putken vuoto tuohon arvoon? Ei ole ennen ollut ongelmia päästöjen kanssa. Kansiremppaa tehty 1.5 v sitten ja venat läpätty ym. Kona pelaa muuten hyvin, ei anna vikakoodeja. Ajettu 340 tkm. Imusarjan tiivisteen vaidoin pari kuukautta sitten. Imuvuodot voisin tietysti tarkistaa myös.. Eli mitkä vaikuttaa tuohon ja mitä pitäisi tehdä? Voisiko lambdavika olla mahdollinen myös?
-
Lambdalla vikasella menee yleensä sopat paksulle. Sinun tapauksessa veikkaisin tuota pakoputkea kerta se on todettu vuotavaksi.
-
Entä vaikuttaako imuvuodot kyseiseen arvoo ? En noista päästöarvoista oikeen ymmärrä.
-
Entä vaikuttaako imuvuodot kyseiseen arvoo ? En noista päästöarvoista oikeen ymmärrä.
kyllä
-
Korjaa ny vaikka se vuotava putki ens alkuu :)
-
Siellä putkessa ei tarvi kovin kummoista vuotoa olla, niin se O2 nousee joutokäynnillä helposti yli 5% rajan. Korjaa putki ja arpokaa sen jälkeen lukemia uudelleen.
-
Jos muut arvot kuin O2 on kunnossa, on kyse pakoputken vuodosta lambdan jälkeen.
-
Minulla oli joku epämääräinen vika 3 v sitten kesällä katsastuksessa. Katsastusmies epäili jotain imupuolen vuotoa. Olikohan se happiarvo, en muista.
Nyt kahtena vuonna olen ajanut koneen kuumaksi ja vienyt heti autokorjaamoon hakemaan pakokaasutestiä etukäteen. Tulokset olivat erinomaisen hyvät. Kuulemma kuin "japanilaisella autolla".
Sitten vain sen lapun kanssa katsastukseen, jolloin etukäteen saatu päästötodistus on pätevä.
Katsastusmies ei mielestäni lämmitä konetta juuri ollenkaan. Auto on ehtinyt aamulla seistä jonossa yli 1/2 tuntia ja lisäksi ajomatka katsastusasemalle kotoani on vain n. 500 metriä, joten se kone ei paljoa ole lämminnyt. Jonotan aamulla katsastukseen tarpeeksi ajoissa, jotta ehdin vielä töihin klo 9:ksi, jolloin ei tarvitse selitellä mitään.
Seuraavilla kerroilla kesällä täytyy muistaa ottaa valokopio korjaamon pakokaasutodistuksesta ennen katsastukseen menoa, että jää itsellekin joku paperi.