Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: arim - 12.04.2014, 13:05:00
-
Ko. Ilmoitus mittaristoon, vikakoodi elm testerillä P0244 Powertrain Turbocharger Wastergate Solenoid "A" Range/Performance.
Mitä kannattaisi ensin katsoa/ tarkastaa.
-
Ko. Ilmoitus mittaristoon, vikakoodi elm testerillä P0244 Powertrain Turbocharger Wastergate Solenoid "A" Range/Performance.
Mitä kannattaisi ensin katsoa/ tarkastaa.
Ja tärkein unohtu Auto V70 D5 vm 2002 ajettu 366tkm.
-
Siinä moottorin etupuolella, startin vasemmalla puolella on Se vnt ohjaus solenoidi. Senhän vois ensimmäisenä puhdistaa ja tarkistaa ettei pi-letkuissa tai tukityynyissä ole vuotoa.
ohje löytyi jostakin sen mokkulan putsaamiseen, mutten nyt löydä tämän älylaitteen kanssa...
-
http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=122035
löytyihän Se. Alipainetta tarkoitin tuolla paineilmalla...
-
Siinä moottorin etupuolella, startin vasemmalla puolella on Se vnt ohjaus solenoidi. Senhän vois ensimmäisenä puhdistaa ja tarkistaa ettei pi-letkuissa tai tukityynyissä ole vuotoa.
ohje löytyi jostakin sen mokkulan putsaamiseen, mutten nyt löydä tämän älylaitteen kanssa...
Ka tuon putsailin ohjeen mukaan ja nyt päästy jonkin aikaa ilman ilmoituksia. Kiitos ja kumarrus.
-
Noniin sama ilmoitus taas mittaristossa. Jonkin aikaa mentiin ilman herjoja, kun putsailin sen turbon venttiilin. Alipaine tuntuisi pysyvän myös letkuissa. Olisiko lisää ideoita mistä ongelmaa lähtisi purkamaan. Tietenkin parempi (Vida) vikakoodinlukija auttaisi löytyykö Oulu Kajaani akselilta lukijaa foorumilaisilta?
-
Pyydä joku kavriksi ryntäyttämään moottoria tyhjäkäynnillä ja katso itse konehuoneen puolella turbon imuletkua. Alkuperäinen letku voi olla jo niin löysä että menee kiihdyttäessä läjään. Voi olla myös muuten rikki huohottimen liitoskohdasta tai pakokaasujäähdyttimen vierestä. Myös moottorin ali menevä ahtoputki on ilmeiseti optimaalinen vuotopaikka, mutta siitä luulisi kuuluvan suhinaa aika lailla.
Tuo koodi kyllä viittaa enemmänkin turbon säätöön. Turbon johdinsiivet voi myös jumittaa jos ovat karstaiset ja näinollen se voisi johtaa tuommoiseen koodiin :idiot2:
Siitä voisi kans viisastu jotakin jos irrottaa johtosiipien säätökaran alipainesylinteristä ja kokeilee sylinterin toiminnan sekä samalla yrittää analysoida liikkuuko johtosiivet rajasta rajaan? Sitten olisi jo sama melkeimpä irrottaa pakoputki turbosta ja tehdä musclekäsittely ::)
-
Pyydä joku kavriksi ryntäyttämään moottoria tyhjäkäynnillä ja katso itse konehuoneen puolella turbon imuletkua. Alkuperäinen letku voi olla jo niin löysä että menee kiihdyttäessä läjään. Voi olla myös muuten rikki huohottimen liitoskohdasta tai pakokaasujäähdyttimen vierestä. Myös moottorin ali menevä ahtoputki on ilmeiseti optimaalinen vuotopaikka, mutta siitä luulisi kuuluvan suhinaa aika lailla.
Tuo koodi kyllä viittaa enemmänkin turbon säätöön. Turbon johdinsiivet voi myös jumittaa jos ovat karstaiset ja näinollen se voisi johtaa tuommoiseen koodiin :idiot2:
Siitä voisi kans viisastu jotakin jos irrottaa johtosiipien säätökaran alipainesylinteristä ja kokeilee sylinterin toiminnan sekä samalla yrittää analysoida liikkuuko johtosiivet rajasta rajaan? Sitten olisi jo sama melkeimpä irrottaa pakoputki turbosta ja tehdä musclekäsittely ::)
Jep, tuo siipien säätöongelma oli itselläkin mielessä. Konehuoneen puolelta tuota alipainekelloa ei näy, onko tuo kellon tarkistus ja tangon/ siipien liike tarkistettava alakautta?
-
Juu alakautta. Turbon päällä on jonkinlainen peltisuoja jota minulla ei ole ollut, sen voi ilmeisesti joutua irrottamaan. Vmäisessä paikassa se on silti, apurunko ja hammastanko edessä.
-
Edelleen jatkuu tämä epämääräinen herjan heitto mittaristoon. :'( Nyt vian ilmenemistä yritetty seurata tarkemmin ja havaittu ettei se ilmene kiihdyttäessä vaan paremminkin kaasua löysätessä taajamanopeudessa samalla kytkintä käyttäen vaihtaessa isomalle vaihteelle silloin tulee mittaristoon ko. ilmoitus :-\. Ei kuitenkaan mene ns. limb home moodiin vaan tehot tallella :).
Alipaine vuotoja esim. moottorin kumityynyissä ei ole sillä sama ilmoitus mittaristoon vaikka tyynyjen letku olisi tulpattu (testattu).
Eli siivetkö jumittaa vai onko tuo magneettiventtiili viallinen. Voiko sen toiminnan jotenkin testata :idiot2:.
-
Mene nyt vaan jonnekin vikakoodien lukuun, niin ei tarvitse arpoa vikaa.
Sen verran voin kuitenkin arpoa, että jos vian ilmeneminen liittyy kytkinpolkimen painamiseen, niin polkimen asentoanturi saattaa olla viallinen. Niissä on ollut jonkin verran sanomista.
-
Mene nyt vaan jonnekin vikakoodien lukuun, niin ei tarvitse arpoa vikaa.
Sen verran voin kuitenkin arpoa, että jos vian ilmeneminen liittyy kytkinpolkimen painamiseen, niin polkimen asentoanturi saattaa olla viallinen. Niissä on ollut jonkin verran sanomista.
Jos lukisit koko ketjun huomaisit että vikakoodit on luettu :hello:
-
Jos lukisit koko ketjun huomaisit että vikakoodit on luettu :hello:
Ai sori :( Olin väärässä topikissa.
Ahtimen siipien jumituksesta tulee vikakoodi 6805, joten edelleen etsisin vikaa siitä solenoidista, jos siitä edelleen vikaa tarjoaa.
-
Onko vikakoodit nollattu edellisellä kerralla? Oletko varma että antaa saman vikakoodin mitä viimeksi? Ei olis nimittäin ensimmäinen kerta kun samalta tunnostava vika antaa eri vikakoodin edellisen nollauksen jälkeen.
-
Onko vikakoodit nollattu edellisellä kerralla? Oletko varma että antaa saman vikakoodin mitä viimeksi? Ei olis nimittäin ensimmäinen kerta kun samalta tunnostava vika antaa eri vikakoodin edellisen nollauksen jälkeen.
Täytyy tänään vielä tarkastaa koodit. Ensimmäisellä lukukerralla P0244,muisti nollattiin, muutaman kerran jälkeen kun teksti taas ilmestyi mittatistoon luettiin koodit... "vikamuistissa ei koodeja".
Nyt herjoja tullut n. 10 joten lukastaampa illalla töitten jälkeen koodit uudelleen.
-
Täytyy tänään vielä tarkastaa koodit. Ensimmäisellä lukukerralla P0244,muisti nollattiin, muutaman kerran jälkeen kun teksti taas ilmestyi mittatistoon luettiin koodit... "vikamuistissa ei koodeja".
Nyt herjoja tullut n. 10 joten lukastaampa illalla töitten jälkeen koodit uudelleen.
Jep vikakoodit luettu ELM327 laitteella, ei pysyviä vikakoodeja eikä ns. häilyviä vikakoodeja. Silti mittaristossa viesti "moottori vaatii huollon." Onko mittaristossa itsessään vika vai onko vika järjestelmässä jota ELM327 ei lue?
Muuta oiretta tosiaan autoon ei tule ainoastaan ko. viesti näyttöön. Ideoita kellään vai onko mentävä sinisen tiskille paremalla testerillä yrittämään?
-
Jos nyt seuraavaksi nollaisit huoltoväli ilmoituksen...
-
Jos nyt seuraavaksi nollaisit huoltoväli ilmoituksen...
Siinä pitäisi silloin lukea "Huollon aika"
Mitä tulee noihin vikakoodeihin, niin jos laite sanoi, että ei pysyviä koodeja, niin silloin tarvitsisi kaiketi tutkia jollain sellaisella testerillä, joka lukee myös tilapäiset koodit. Tietyt koodit jättävät mittaristoon tuon ilmoituksen, vaikka vika olisikin jo poistunut. Häipyy kyllä itsestään ajan kanssa, jos vika ei uusiudu.
-
Pääseekö tuolla elmerillä edes volvoon kunnolla kiinni?
-
Siinä pitäisi silloin lukea "Huollon aika"
Niinpä :buck2:
-
Pääseekö tuolla elmerillä edes volvoon kunnolla kiinni?
Löysi ainakin sen aiemman P0244 koodin ja sen aikeiset anturitiedot kun vika oli ilmennyt. Tällähän kuten kaikilla muilla tämän tyyppisillä laitteilla pitää päästä standardin mukaisiin moottoritietoihin, lisäksi jokainen autonvalmistaja voi "piilottaa" vikatietoa omien koodien taakse ja niihin ei tietysti pääse kuin tehtaan hyväksymillä testereillä.
Eli nimimerkkien Lapari ja Rompe mukaan vika on nyt sellainen että luettava sinisellä :)
Ja Rompe eikös se huoltoilmoitus tule heti kun virrat laittaa autoon päälle?
Sekin on nyt kuitenkin varmuuden vuoksi tehty, vaikka tehtiin kyllä edellisen huollon yhteydessä.
-
Ja Rompe eikös se huoltoilmoitus tule heti kun virrat laittaa autoon päälle?
Tulee joo. Ja katoaa näytöltä reilun minuutin jälkeen.
Onkos tuota luettu BSRän testerillä?
Silläkin jotain vois löytyä.
-
Testeri kuin testeri, jos yhteyden saa autoon niin näyttää ainakin p-koodin vaikka ei selitystä sille annakaan. Odottavat vikakoodit kannattaa myös tsekata.
-
Tulee joo. Ja katoaa näytöltä reilun minuutin jälkeen.
Onkos tuota luettu BSRän testerillä?
Silläkin jotain vois löytyä.
Jep hankimma sitte Elekmalta laitteen mutta kumman:
http://www.elekma.com/volvo_vikakoodinlukija_1
Vai
http://www.elekma.com/icarsoft_i906_volvo_vikakoodinlukija
Vai onko väliäkumman ottaa jos pelkkiä Volvoja lukee.
Tuo Maxidiag houkuttelis kans.
http://www.elekma.com/maxidiag_md702_vikakoodinlukija_kaikki_jarjestelmat
-
Siinä pitäisi silloin lukea "Huollon aika"
Mitä tulee noihin vikakoodeihin, niin jos laite sanoi, että ei pysyviä koodeja, niin silloin tarvitsisi kaiketi tutkia jollain sellaisella testerillä, joka lukee myös tilapäiset koodit. Tietyt koodit jättävät mittaristoon tuon ilmoituksen, vaikka vika olisikin jo poistunut. Häipyy kyllä itsestään ajan kanssa, jos vika ei uusiudu.
Tuossa elm lukijassa on kahdenlaiset koodit ns. pysyvät viat ja ns. häilyvät viat. Ymmärtäisin asian niin että nuo häilyvät viat on niitä tilapäisiä häiriöitä jotka ovat poistuneen/ korjattu, mutta ei ole kuitattu testerillä pois. Pysyvät taas aiheuttavat pysyvän vikatila eivätkä kuittaannu pois esim. autoa virrattomana pitämällä.
Nyt kahdesti peräkkäin luettu koodit eikä kumpiakaan vikoja ole testerin mukaan ollut.
-
Tuossa elm lukijassa on kahdenlaiset koodit ns. pysyvät viat ja ns. häilyvät viat. Ymmärtäisin asian niin että nuo häilyvät viat on niitä tilapäisiä häiriöitä jotka ovat poistuneen/ korjattu, mutta ei ole kuitattu testerillä pois. Pysyvät taas aiheuttavat pysyvän vikatila eivätkä kuittaannu pois esim. autoa virrattomana pitämällä.
Nyt kahdesti peräkkäin luettu koodit eikä kumpiakaan vikoja ole testerin mukaan ollut.
Häilyvät = odottavat = vika on havaittu, mutta vika ei ole vielä muodostunut pysyväksi viaksi. Eli ensin kaikki vikakoodit on odottavissa tietyn testijakson ajan ja jos vika ei ole korjaantunut niin muodostetaan pysyvä vikakoodi (siirtyy odottavista pois pysyviin) joka taas vikakoodista riippuen tekee eri toimintoja eli sytyttää häiriövalon, antaa ilmoituksen, alentaa tehot tai ei tee mitään ja jää vain muistiin. Pysyvä vikakoodi jää aina muistiin, mutta häiriövalo yleensä sammuu kolmen häiriöttömän käynnistyksen jälkeen.
-
"aktiiviset" ja "ajoittaiset" vikakoodit kulkee 30% säännöllä
Mikäli vika havaitaan yli 30%:lla kaikista kyseisen piirin/toiminnon diagnoosikerroista, on vika jatkuva ja alle 30% on vika ajoittainen.
Se, että päteekö sama obd-puolella, kuin tuola volvon puolella, on mulle arvoitus.
-
Tosiaan ihmetyttää tuo ilmoitus moottori vaatii huollon, mitään häiriövaloja ei sytytä mittaristoon. Se että milloin tuo P0244 koodin aiheuttanut vika on tullut ei tarkkaan tiedossa, koska ensimmäisellä lukukerralla kun koodin lukijalla sai ulos ei tietenkään tullut katsottua freeze framea tarkemmiinjoka olisi ilmoittanut vian ilmenemis ajankohdan. Meinaan n. 10 kk sitten kärryä vedettäessä tuli sama ilmoitus ja vikatila eli merkkivalo tekstin kera mittaristoon ja alennettu teho. Poistui virta-avaimesta virrattomana käyttämällä. Oisko nyt tuo P0244 peruja sieltä ja nyt yksinkertaisesti mittaristo alkaa elämään omaa elämää, koska ilmoitukseen ei liity vikavaloa tai tehonalennusta eikä löydy vikakoodeja.
-
Hittolainen kun en muista koodin numeroa kun omassa oli samoja oireita. Sanallinen selitys Boschin korjaamo testerissä oli muistaakseni jotakin: Ahtopaineen säätö: Karan säätövirhe tms. Huono muisti...
Edelleen jatkuu tämä epämääräinen herjan heitto mittaristoon. :'( Nyt vian ilmenemistä yritetty seurata tarkemmin ja havaittu ettei se ilmene kiihdyttäessä vaan paremminkin kaasua löysätessä taajamanopeudessa samalla kytkintä käyttäen vaihtaessa isomalle vaihteelle silloin tulee mittaristoon ko. ilmoitus :-\. Ei kuitenkaan mene ns. limb home moodiin vaan tehot tallella :).
Alipaine vuotoja esim. moottorin kumityynyissä ei ole sillä sama ilmoitus mittaristoon vaikka tyynyjen letku olisi tulpattu (testattu).
Eli siivetkö jumittaa vai onko tuo magneettiventtiili viallinen. Voiko sen toiminnan jotenkin testata :idiot2:.
Jumituin vielä miettimään tuota alipainekorttia kun eikö ainut tiedossa oleva koodi viittaa siihen.
Jos vika ilmenee kierrosten ja nopeuden laskussa, silloinhan myös ohjataan alipaine tukityynyille- jos ymmärrän oikein tuota sekavaa lainausta viestin lopussa. Eli kun tyynyjen solenoidi aukeaa ja "päästää" alipaineen tukityynyille. Tällöin jos tukityyny tai missä tahansa alipaineletkussa on vuotoa, ei pääse riittävästi alipainetta kehittymään turbon alipainesylinterille ja ahtopaineen säätö ei toimi. En tiedä onko tuossa tilanteessa laskevilla kierroksilla enää niin paljoa ahtoa että tulisi vikatila. Toisaalta senhän pitäisi olla sama asia kuin jumittuneet siivet ja esim. Kulmamiehen mukaan pitäisi johtaa koodiin ECM6085.
Miten tulppasit tuon letkun? Siinä ilmanputsarin vieressä on se mokkula mikä ohjaa tukityynyjen alipainetta/ ilmanpainetta. Meinaan, että jäihän tyynyiltä tuleva linja auki ja mokkulalta lähtevä linja tukkoon. Ettei jääny järjestelmään reikää? Silloinhan lähestyttäessä tyhjäkäyntiä ja "tiettyä kierroslukua" häviää turbon ohjaus ja testi ei onnistunut. Anteeksi epäilykseni.
Tuon lainauksen mukaan tuo tyynyjen venttiili saa jatkuvan virran ja maadoituksella ohjataan on/off. Ulkolaiset foorumit kirjoittelee että myös tuo vnt solenoidi olisi samanlainen, mutta eipä niissä tainnut kaikissa olla 100% faktaa. Että josko sen solenoidin kara jumittelee ja säätö ei sen takia toimisi :idiot2:
Saattoi olla tämä aivopieru ihan yhtä tyhjän kanssa, mutta tulipahan mietittyä :idiot2: :buck2: :D Luultavasti testerillä selviää jotakin... Onko muuten suodattimia milloin vaihdettu?
Quote:
The engine pads are activated (OFF/ON) depending on engine speed. Normally the valve is active (ON) at idle speed and is then deactivated (OFF) at engine speeds above approximately 1500 rpm.
ON = Open valve (hard engine pads).
OFF = Closed valve (soft engine pads).
Quote:
When the engine is idling or if the engine speed (RPM) is below approximately 1100 rpm and the vehicle speed is below a certain level, the engine control module (ECM) grounds the solenoid valve. The solenoid valve then opens the passage to the vacuum pump. This changes the atmospheric pressure in the engine pads to a vacuum, making the engine pads softer and better able to absorb vibrations at idle speed and low vehicle speeds. When the engine speed (RPM) is above approximately 1100 rpm or when the vehicle speed exceeds a certain level, the engine control module breaks the ground connection for the solenoid valve. The solenoid valve then closes the vacuum passage and opens the passage for atmospheric pressure instead. The atmospheric pressure then flows in via a hole in the solenoid valve and fills the engine pads, which become harder. This ensures better ride comfort in other driving conditions.
http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=90841
-
Hittolainen kun en muista koodin numeroa kun omassa oli samoja oireita. Sanallinen selitys Boschin korjaamo testerissä oli muistaakseni jotakin: Ahtopaineen säätö: Karan säätövirhe tms. Huono muisti...
Jumituin vielä miettimään tuota alipainekorttia kun eikö ainut tiedossa oleva koodi viittaa siihen.
Jos vika ilmenee kierrosten ja nopeuden laskussa, silloinhan myös ohjataan alipaine tukityynyille- jos ymmärrän oikein tuota sekavaa lainausta viestin lopussa. Eli kun tyynyjen solenoidi aukeaa ja "päästää" alipaineen tukityynyille. Tällöin jos tukityyny tai missä tahansa alipaineletkussa on vuotoa, ei pääse riittävästi alipainetta kehittymään turbon alipainesylinterille ja ahtopaineen säätö ei toimi. En tiedä onko tuossa tilanteessa laskevilla kierroksilla enää niin paljoa ahtoa että tulisi vikatila. Toisaalta senhän pitäisi olla sama asia kuin jumittuneet siivet ja esim. Kulmamiehen mukaan pitäisi johtaa koodiin ECM6085.
Miten tulppasit tuon letkun? Siinä ilmanputsarin vieressä on se mokkula mikä ohjaa tukityynyjen alipainetta/ ilmanpainetta. Meinaan, että jäihän tyynyiltä tuleva linja auki ja mokkulalta lähtevä linja tukkoon. Ettei jääny järjestelmään reikää? Silloinhan lähestyttäessä tyhjäkäyntiä ja "tiettyä kierroslukua" häviää turbon ohjaus ja testi ei onnistunut. Anteeksi epäilykseni.
Tuon lainauksen mukaan tuo tyynyjen venttiili saa jatkuvan virran ja maadoituksella ohjataan on/off. Ulkolaiset foorumit kirjoittelee että myös tuo vnt solenoidi olisi samanlainen, mutta eipä niissä tainnut kaikissa olla 100% faktaa. Että josko sen solenoidin kara jumittelee ja säätö ei sen takia toimisi :idiot2:
Saattoi olla tämä aivopieru ihan yhtä tyhjän kanssa, mutta tulipahan mietittyä :idiot2: :buck2: :D Luultavasti testerillä selviää jotakin... Onko muuten suodattimia milloin vaihdettu?
Quote:
The engine pads are activated (OFF/ON) depending on engine speed. Normally the valve is active (ON) at idle speed and is then deactivated (OFF) at engine speeds above approximately 1500 rpm.
ON = Open valve (hard engine pads).
OFF = Closed valve (soft engine pads).
Quote:
When the engine is idling or if the engine speed (RPM) is below approximately 1100 rpm and the vehicle speed is below a certain level, the engine control module (ECM) grounds the solenoid valve. The solenoid valve then opens the passage to the vacuum pump. This changes the atmospheric pressure in the engine pads to a vacuum, making the engine pads softer and better able to absorb vibrations at idle speed and low vehicle speeds. When the engine speed (RPM) is above approximately 1100 rpm or when the vehicle speed exceeds a certain level, the engine control module breaks the ground connection for the solenoid valve. The solenoid valve then closes the vacuum passage and opens the passage for atmospheric pressure instead. The atmospheric pressure then flows in via a hole in the solenoid valve and fills the engine pads, which become harder. This ensures better ride comfort in other driving conditions.
http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=90841
Jep, suodattimet vaihdoin syksyllä, mutta käydäänpä tänään hakemassa uudet ja kokeillaan. Ovat sen verran halpa yritys ja uusittavahan nekin on joskus ;).
-
Ei ollut suodattimien vaihdolla väliä, eli mittaristoon edelleen teksti moottori vaatii huollon.
-
Kyseinen ECM6085 vikakoodi ja kun alipaineletkuja aloin käymään läpi niin siellä oli moottoriöljyä. Voiko sitä päästä sinne turbosta vai alipainepumpusta, kumpaa kannattaa alkaa syynäämään?