Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Takavetoiset => Aiheen aloitti: tasamaantallaaja - 14.04.2014, 17:45:59

Otsikko: Turbosta vapariksi
Kirjoitti: tasamaantallaaja - 14.04.2014, 17:45:59
Synkkä kevät...

Lauantaina poiki 2.3fk ollut Garretti (escort Cosworth mallinen) jonku öljynkierto ongelman takia tai joku mystinen muut.
Laakerit kaputt välys miljoona.
Kävi kysäisemässä paikallisesta liikkeestä mitä maksaisi korvaava ahdin tai muu soveltuva fk vakio pakosarjalle.
1000e ylöspäin.
Kiinanpaskaa saa tietty halvalla en huoli.
Vakio kukkopilliä en laita kun sillä ei ole mitään virkaa.

Kysymys. Voiko turbo muuttaa vapariksi ettei tule komplikaatioita. Turbon öljylinja umpee samoin paluu se nyt tiedän.

Mutta miten pitemmälti voi käydä onko tässä mitään järkeä.
1000e tai yli sijoitus turboo ei nyt tällahetkellä innosta ja käytettyjä ei arvaa ostaa jos ne tai kun leviää ensimmäisillä vedoilla.
Ja kun ei tied onko tämän moottorin öljynkierrossa häikkää vai on öljypumppu vetelä paska (340tkm).
Mitä käy bensankulutuksen, pitäisi säätää paineen 3-baarista alaspäin.
On laajakaista seos mittari.
Otsikko: Vs: Turbosta vapariksi
Kirjoitti: 8-pätkä - 14.04.2014, 17:54:24
Eihän tuossa pitäisi ongelmaa olla, eihän se moottori alipainealueella toimiessaan muutenkaan tiedä onko siellä ahdinta vai ei.
Otsikko: Vs: Turbosta vapariksi
Kirjoitti: zeba - 14.04.2014, 18:42:41
Tottakai voit muuttaa vapariks.
On vaan vähä helvetin paljon laiskemp vs perusvapari, koska puristukset ovat matalemmat.
Yhdistät ne öljylinjat yhteen tai tulppaat reiät.
Otsikko: Vs: Turbosta vapariksi
Kirjoitti: AtAi - 14.04.2014, 18:46:59
Varaudu jäätävään polttoaineenkulutukseen ja b19a:ta laiskempaan suorituskykyyn.

100-150e saa toimivia vakioahtimia, semmonen sinne lottovoittoa odotellessa. Kylä laiska saa olla muttei...
Otsikko: Vs: Turbosta vapariksi
Kirjoitti: vippe - 14.04.2014, 19:09:13
kyllä ratkasuks ite valitsisin käytetyn orkkiksen tai uuden kiinalaisen. paskoja, mut on tyhjää parempi. ja jos väliaikasena pitää, ei harmita jos/kun kunnon turbon hankittua ei saakkaan myytyä pois...
nimim. toistaseks 8tkm rullailtu kinkki 3/4:sella
Otsikko: Vs: Turbosta vapariksi
Kirjoitti: tasamaantallaaja - 16.04.2014, 10:53:54
Saabin Garrett T25 löytyi.

Pientä soveltamista niin siihen se istuu.

Onko pienen ahtimen kanssa tallaisesta mitään hyötyä?: http://badassparts.se/grenror-volvo-8v.html

Saattaisi vaan olla tuollainen tiedossa.....
Otsikko: Vs: Turbosta vapariksi
Kirjoitti: tasamaantallaaja - 06.05.2014, 19:16:12
Hitto että menee hyvin...

Uusi turbo kesti 1000km ja samalla tavalla paskana kuin entinen noin 5mm pitkittäistä pystyä noin 2mm.
Öljynkierrot ok sen olen todennut, kaikin puolin muutenkin asiat pitäisi olla ok.
Onko Garretin laatu näin paskaa?

Otsikko: Vs: Turbosta vapariksi
Kirjoitti: järviin - 06.05.2014, 20:12:15
Hitto että menee hyvin...

Uusi turbo kesti 1000km ja samalla tavalla paskana kuin entinen noin 5mm pitkittäistä pystyä noin 2mm.
Öljynkierrot ok sen olen todennut, kaikin puolin muutenkin asiat pitäisi olla ok.
Onko Garretin laatu näin paskaa?
Oliko se turbon "laakeripesä" oikeassa asennossa?
Elikkä öljynpaine tuli kutakuinkin vertikaalisesti yläpuolelta ja öljynpaluu alapuolelle.
Otsikko: Vs: Turbosta vapariksi
Kirjoitti: tasamaantallaaja - 07.05.2014, 16:49:22
Kyllä..... meno ylhäällä (pieni), paluu alhaalla (suuri).
Otsikko: Vs: Turbosta vapariksi
Kirjoitti: Juike - 08.05.2014, 02:35:07
Jos mahdollista niin pura turbo(t) ja tutki mikä mennyt. Jos laakereissa selviä naarmuja niin todennäköiseti ei öljyä ole tullut riittävästi. Tuo pitkittäisvälys jo vaikuttais että mutteri auennu kompurapuolelta, ei kai nuin paljoa voi muuten olla? Jos se 5mm pääsee liikkumaan niin sielä ei ole turbiinipuolen tiivistettä enää ollenkaan. Älä kysy mistä tiedän, juuri koin tämän mitsun 15G:n kanssa. Pukkas savut pihalle, mutteri auennu ja turbiinipuolen siipi ottanu pakopesään,akseli siis karannut pari milliä, metallinen tiiviste/lukitusrengas kadonnu. Laakerit hyvät, vasta huollettu turbo, ilmeisesti liian löysälle jätin mutterin. Onneksi ei isompaa tuhoa sattunut.
Otsikko: Vs: Turbosta vapariksi
Kirjoitti: Pyssy - 08.05.2014, 21:38:50
Jos mahdollista niin pura turbo(t) ja tutki mikä mennyt. Jos laakereissa selviä naarmuja niin todennäköiseti ei öljyä ole tullut riittävästi. Tuo pitkittäisvälys jo vaikuttais että mutteri auennu kompurapuolelta, ei kai nuin paljoa voi muuten olla? Jos se 5mm pääsee liikkumaan niin sielä ei ole turbiinipuolen tiivistettä enää ollenkaan. Älä kysy mistä tiedän, juuri koin tämän mitsun 15G:n kanssa. Pukkas savut pihalle, mutteri auennu ja turbiinipuolen siipi ottanu pakopesään,akseli siis karannut pari milliä, metallinen tiiviste/lukitusrengas kadonnu. Laakerit hyvät, vasta huollettu turbo, ilmeisesti liian löysälle jätin mutterin. Onneksi ei isompaa tuhoa sattunut.

Et sitten laittanut nylok-mutteria.  VITSI, VITSI.
Otsikko: Vs: Turbosta vapariksi
Kirjoitti: tasamaantallaaja - 09.05.2014, 06:20:08
Jos mahdollista niin pura turbo(t) ja tutki mikä mennyt. Jos laakereissa selviä naarmuja niin todennäköiseti ei öljyä ole tullut riittävästi. Tuo pitkittäisvälys jo vaikuttais että mutteri auennu kompurapuolelta, ei kai nuin paljoa voi muuten olla? Jos se 5mm pääsee liikkumaan niin sielä ei ole turbiinipuolen tiivistettä enää ollenkaan. Älä kysy mistä tiedän, juuri koin tämän mitsun 15G:n kanssa. Pukkas savut pihalle, mutteri auennu ja turbiinipuolen siipi ottanu pakopesään,akseli siis karannut pari milliä, metallinen tiiviste/lukitusrengas kadonnu. Laakerit hyvät, vasta huollettu turbo, ilmeisesti liian löysälle jätin mutterin. Onneksi ei isompaa tuhoa sattunut.

Sehän tässä kummaa onkin kun 2kpl turboja meni suht perä jälkeen. Mutterit on paikoillaan. Voisiko olla että öljypumppu ei enää toimi täydellisesti jaa a. No nuo puhaltimet on paskana ja niille ei kannata enää huoltoja tehdä osat jo yli föönin hinnan....Turbiini kotelot piloilla kummastakin eli rauta romua.

Tänään lähtee FK keulilta ja FB tilalle.
Katsoa tekeekä tuolle koneelle mitään tai tekeekö sillä enää mitään kun 2 alumiini pöllyt on siivistä saanut.

Otsikko: Vs: Turbosta vapariksi
Kirjoitti: tasamaantallaaja - 14.05.2014, 11:38:22
Nyt Lappeenrannan kova äänisin ja laiskin 940 (matalapuristeinen).
Hitto mikä homma tuossakin
ilmamäärämittarin kaapelinpidennys
lampda muutos/kaapeli
pakosarja ja alaputki
jäähdytin letkuineen
immu toiseen paikkaan
letku muutoksia jne jne

FB vaihtokone jäi vaihtamatta ai miksikö?
Nokkahihna poikki jo valmiiksi ja venttiilit solmussa.

Laiskahan se on mutta toimii, bensankulutus mittaus pitää vielä laskea päästäänkö 15-25 litraan satasella....