Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: Ökykisko - 16.04.2014, 00:24:18
-
toimisko? läppärungot olis jo hollilla imusarjassa ja jos niille tekis yhteisen plenumin josta se menis esim 3" putkella ilmamäärämittarille ja muokkaisi siihen 3" imupuolen vielä ettei kuristaisi? toimisko?
38mm läppärungot.. ja ajatuksena 2.3 lohkoon tämä sovellus.
-
Kaiken järjen mukaan toimii, mutta saavutettava hyöty on vähän kyseenalainen. ???
-
no läppärungon= enemmän ilmaa koneelle
ja isommat röörit kjetin säätimeen = enemmän säätöä eli bensaa eli
lisää ilmaa+bensaa = lisää voimaa??
toki siihen tarttis nokka ja peltisarjakin kylkeen pistää ja kanavia muotoilla ja puristusta nostaa mutta kuitenkin..luulis näillä eväillä pian lähentelevän 200hv ainakin 2.3 alakerralla..
-
Tee ihmeessä, paa samalla kuvia toteutuksesta, olis jännä nähä isommat röörit muokattuna koojettiin ja kuulla miten ne pelaa.
-
niin, eihän tuo paha homma oo alumiinitigillä vetästä isompaa putkea vaan..
-
niin, eihän tuo paha homma oo alumiinitigillä vetästä isompaa putkea vaan..
Mihin meinasit isompaa putkea?
En ymmärrä miten tuota jakajaa saa helposti "isommaksi".
-
no läppärungon= enemmän ilmaa koneelle
ja isommat röörit kjetin säätimeen = enemmän säätöä eli bensaa eli
lisää ilmaa+bensaa = lisää voimaa??
toki siihen tarttis nokka ja peltisarjakin kylkeen pistää ja kanavia muotoilla ja puristusta nostaa mutta kuitenkin..luulis näillä eväillä pian lähentelevän 200hv ainakin 2.3 alakerralla..
Väittäisin että "säädin" eli ilmamäärämittari siellä eniten vie voimaa
Nuo muut jipot jää melko mitättömiksi tuon ilmamäärämittarin ollessa mukanaa
-
jos siinä vakiona on n.2.5" putki mihin ilmanputsarilta tulee haitariputki niin sen kun muuttaa isommaksi niin luulis sen jotain vaikuttavan?
mittarin läppä kuitenkin on ulkomuistista vedetteny n.4"? eikös se 2.5" oo aikalailla pienempi niin luulis että se ahdistaa ilmankulkua..?
-
kyllä se raskas läppä, jota ilmanvirta nostaa, on se pahin pullonkaula
-
Hannu264 vai kuka se oli joka tiesi kertoa paljonko läpän nosto vie tehoa
Oli muistaakseni luokkaa 2kW?
Käyttäkää hakua
-
https://www.youtube.com/watch?v=GGSVyobfzZk siinä ois oikein video aiheesta. Tosin yhteyttä määräjakajan ja läppärunkojen välillä ei näytä olevan. Tee tuolleen ja laita vaijeri vetämään tuota lautasta. Kruunais koko järjettömän idean. Pari topikkia alempana sulla oli tarkoitus laittaa suuttimet imutorvien eteen ja samat tehotavotteet, senkin vois yhdistää tähän samaan viritykseen :idiot2:
-
niin, kaikki mikä on erilaista niin mollataan maanrakoon asti =)
edelleen aattelin pistää ne suuttimet ennen imutorvia. tuskin ne formuloissakaan ihan huvinvuoksi niitä sinne laittelee jos se ihan hullu idea olis :D
-
Kiva näitä kaikkia
hullutuksia konsteja on kokeilla, ainakin teoria tasolla
Innovaatioita ei tule ja kehitys ei mene eteenpäin toistamalla samaa ja vanhaa
-
niin sitähän lähinnä et koitetaan keksiä jotain uutta.. :idiot2:
-
Bemareissahan oli noita suuttimia ennen kaasuläppiä jo 70 luvulla.
Olikohan ainakin 2002 tii kilpa malleissa ja määräjakaja hihnalla kampuralta.
Kugelfischer löytää googlella. On noita käytetty muissakin merkeissä.
-
niin sitähän lähinnä et koitetaan keksiä jotain uutta.. :idiot2:
Kjetronic on ollut olemassa jo yli 40 vuotta, kaikki uusi ja ihmeellinen on k-jetin suhteen keksitty ja kokeiltu valmiiksi muiden toimesta, google auttaa tässäkin asiassa. offtopic: 10 sekunnin etsimisellä löytyy 90% tällä foorumilla esitettyihin kysymyksiin vastaus joko tältä foorumilta tai jostain muualta. Joskus kannattaa tutustua aiheeseen ennen kuin esittää kysymyksiä (jopa virtuaalimaailman ulkopuolella) niin on paljon helpompi ymmärtää vastauksia. Olen varmaan turhan kyyninen, mutta mielestäni suuret innovaatiot tehdään nykyään jossain aivan muualla kotona autotallissa. Ja jos sulla on tehotavoite se 200hv, niin ei sekään jää siitä suuttimen sijoituksesta kiinni. http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=464.0 tuolla on pari vastaavan tehoista vaparikonetta, kuten huomaat ei niissä ole F1:ssä käytettyjä ratkaisuja. Kannattaako siis tehdä asiasta hirmu vaikea?
-
mä en laittas mihinkää katuautoon suuttimia kiihytystorveen koska kyseinen ratkasu toimii hyvin vain kaasupohjassa jolloin sumu menee suoraan ilmavirtaan. matkaajossa ja tyhjäkäynillä sumu törmää kaasuläppään ja valuu siittä sitten alas ni voi kuvitella miten seos muodostuu.
kilpureissa on eri asia ku niillä ajetaan kaasupohjassa.
-
kilpureissa on eri asia ku niillä ajetaan kaasupohjassa.
Ja eikös niissäkin ole yleensä kahdet suuttimet?
Pienillä kaasuläpän avautumilla toimii kaasuläpän jälkeen olevat, ja suurilla aukeamilla mukaan tulee ne ennen läppää olevat.
-
Ja eikös niissäkin ole yleensä kahdet suuttimet?
Pienillä kaasuläpän avautumilla toimii kaasuläpän jälkeen olevat, ja suurilla aukeamilla mukaan tulee ne ennen läppää olevat.
joissakin on mutta aika harvassa. ite oon nähnyt että vaan torvessa suutin.
-
matkaajossa ja tyhjäkäynillä sumu törmää kaasuläppään ja valuu siittä sitten alas ni voi kuvitella miten seos muodostuu.
Sumu oikein valuu alaspäin, ihan niinkuin muuttuvakurkkuisissa kaasuttimissa.
Silti yllyttäisin Ökykiskoa jatkamaan näitä kokeita
-Ok. K-jet ja läpiskät ei välttämättä toimi. No vaihdetaampa ruisku sähköiseen, lisätään resonassisäiliöitä ja tehdään imusarjasta muuttuva tilavuuksinen.
Virittäminen on loputon suo. Pohjalle et pääse kuin sukeltamalla
-
tuota minäkin mietin siinä suuttimen sijoituksessa että varmaan "normaaliajossa" saattaa olla vaikeakäyttöinen, mutta esim wv golf 1.8 moottorissa josta nuo läppärungot on peräisin, on vain yksi suutin ja ennen kaasuläppää, kyllä ne ainakin ihan ajettavia on.
tuota imusarjan tilavuuden/pituuden muutosta ns.vauhdissa mietin myös.
ehkä helpoin toteuttaa jollain askelmoottorilla ja imusarjan sisälle joku esine mitä kääntämällä ilman reitti muuttuu piteämmäksi/lyhyemmäksi..
eihän tässä mitään järkeä ole missään suhteessa. kaiken järkevintä olis kun ajais polkupyörällä mutta mutta..ei siinä olis mitään hauskaa.
-
tuota minäkin mietin siinä suuttimen sijoituksessa että varmaan "normaaliajossa" saattaa olla vaikeakäyttöinen, mutta esim wv golf 1.8 moottorissa josta nuo läppärungot on peräisin, on vain yksi suutin ja ennen kaasuläppää, kyllä ne ainakin ihan ajettavia on.
tuota imusarjan tilavuuden/pituuden muutosta ns.vauhdissa mietin myös.
ehkä helpoin toteuttaa jollain askelmoottorilla ja imusarjan sisälle joku esine mitä kääntämällä ilman reitti muuttuu piteämmäksi/lyhyemmäksi..
eihän tässä mitään järkeä ole missään suhteessa. kaiken järkevintä olis kun ajais polkupyörällä mutta mutta..ei siinä olis mitään hauskaa.
Yamahasta löytyy tämmöinen muuttuvapituuksinen imusarja...
http://image.sportrider.com/f/9894373+w750+st0/146_0803_11_z+yamaha_YZF-R6+yamaha_chip_controlled_intake.jpg
ST170 focuksesta löytyy taas valmis pleniumsysteemi, on toteutettu rumpuna mikä kiertyy. Imusarja on muovinen ja kiinnittyy letkun pätkillä kuten mp:n läppärungotkin kanteen. Eli helppo liittää. Imusarjan pituus pitkästä lyhyeen vaihtuu n 6000 rpm kohdalla ja sen vaikutus vääntökäyrään on +10 Nm eli tuossa dynotetussa vakio moottorissa vääntö nousi 180 -> 190 Nm. Vaikutus 7000 rpm kohdalla noin 10 hv.
-
Hannu264 vai kuka se oli joka tiesi kertoa paljonko läpän nosto vie tehoa
Oli muistaakseni luokkaa 2kW?
Käyttäkää hakua
En kyllä muista mitanneeni tuommoista koskaan... on toki mahdollista tehdä mittaus siten, että käsin hoitaa lautasen asennon ja moottori imee kaasuläpän kautta pelkästään. Paine-ero lautasen ylitse tuli joskus mitatuksi, mutten muista yhtään miten paljon sitä oli.
Minusta K-jetin imusarjan plemium saattaa olla vähän ahdas eikä sen ilmanläpän sijaintikaan ole virtauksen kannalta hyvä. 160 hv asti pääsimme budjettimoottoreilla, joissa käytimme K-jettiä. Kaipa se vähän pitemmälle voi riittää jos rahan kanssa tekee moottorin käyttäen isoa kantta jne.
Minulla on hyllyssä Juzi:n tekemä sarja, jossa K-jetin imusarjaan on istutettu mp:n läppärungot. Eli katkaistu runnerit ennen pleniumia ja niihin on liitetty letkunpätkillä läppärungot, helppo ratkaisu mutta kunnollisen ilmanpuhdistimen kiinni saamiseksi pitää vielä rakentaan melkoinen kotelo + putkitus...