Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: PjS - 16.04.2014, 13:58:27

Otsikko: V70 D5 automaatti -02 tärinä
Kirjoitti: PjS - 16.04.2014, 13:58:27
Hankin ensimmäisen Volvoni tuossa muutama kuukausi takaperin. Ostaessa en käsittämättömästi tärinää havainnut, mutta päivä tuon jälkeen ongelma on ollut mielessä joka päivä.
Olen hakenut apua oireisiin viittaaviin osiin foormuilta, mutta ihan vastaavaa ongelmaa en onnistunut löytämään.
Eli alkaa olemaan keinot loppu tämän vian etsinnän kanssa. Auto tärisee paikallaan ollessa sekä vaihde D:llä, että vapaallakin. Toisinaan tärinä on voimakkaamapaa ja toisinaan lähes huomaamatonta. Ajaessa tärinä kasvaa nopeuden mukaan. Moottoritiellä ajaminen on jo sangen epämiellyttävää puuhaa. Tärinä tuntuu/näkyy sekä ratissa, että penkissä/korissa.
Vaihteet vaihtuvat mielestäni mallikkaasti ja konekin tuntuu nykisellään olevan käynniltään 374tkm ajetuksi dieseliksi ihan ok.

Autoon on tärinään liittyen vaihdettu seuraavat osat:
Vasen vetoakseli, vasen etupyöränlaakeri, vasen alapallonivel, vasen raidetangonpää, takakelkan puslat, iskunvaimentimien yläpään laakerit ja kumit, uudet jouset (Eibach -30mm), yksi kpl talvivanne (pystyheittoa), kokonaan uudet kesärenkaat ja vanteet, moottorintukikumit (ylä-ala-etu-taka-ja jakopäänpuoleinen), poikkitukeen asennettu powerflex puslat, apurungon puslasarja (IPD subframe bushing kit), välijäähdytin (alkuperäisessä paha vuoto), egr-putsattu (oli todella jumissa) ja oikea vetonivel purettu/tarkastettu (vaikuttaa varsin ehyeltä). Huoltokirjan mukaan startti ja polttoainesuodatin on uusittu sekä samassa yhteydessä 1,2,3 suuttimet on korjattu n. 17tkm sitten, joten lienee suuttimista turha vikaa hakea.
Varmuuden vuoksi laitettu tankkiin eilen Dieseljärjestelmän puhdistuainekin.

Olen vaihtanut moottoritiellä ajaessa vaihteen N:lle ja mielestäni tuollakaan ei ole suurempaa vaikutusta tärinään.
Mistähän ihmeestä tuota tutinaa sitten vielä etsisi? Pelimerkit ja hermot alkavat olla aikalailla lopussa   :(
Kiitos jo etukäteen!
Otsikko: Vs: V70 D5 automaatti -02 tärinä
Kirjoitti: Lapari - 16.04.2014, 19:11:55
Kuulostaa että kaikkea on jo ajateltu ja varmaan tätäkin, mutta voiko tärinä tulla renkaasta/ vanteesta? Jos on renkaan runko rikki/ pinta irti yms.

Tuntuu että tärinän täytyy tulla vetolaitteista.
Otsikko: Vs: V70 D5 automaatti -02 tärinä
Kirjoitti: Sami K. - 16.04.2014, 19:40:11
Mikäli tärinä tuntuu kun auto on paikallaan niin silloin renkaat voidaan sulkea pois.
Otsikko: Vs: V70 D5 automaatti -02 tärinä
Kirjoitti: Nortti - 16.04.2014, 19:43:54
Oikean vetoakselin kolmiomainen sisänivel aiheuttaa noin 80-120km/h nopeuksissa voimakasta tärinää jos nivel on kuiva tai kulunut. Yleensä vielä lisääntyy veto päällä.

Ei oikein kuitenkaan sovi oireisiin jos se paikallaankin tärisee. Luulis että on ainakin erilaista tärinää paikallaan ollessa kuin ajossa.
Otsikko: Vs: V70 D5 automaatti -02 tärinä
Kirjoitti: Bliz - 16.04.2014, 20:34:28
Ihan veikkauspohjalta tuli mieleen että voiskohan vaihdelaatikon turbiini tehä tommoisia tepposia.
Otsikko: Vs: V70 D5 automaatti -02 tärinä
Kirjoitti: PjS - 16.04.2014, 22:30:00
Sain tietää foorumin toisesta keskustelusta http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=33742.15 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=33742.15), että tuo apurungon "korjaussarja" saattaa aiheuttaa ainakin alkuun tärinää tyhjäkäynnillä. Tuli asennettua nuo palikat hieman hölmösti samalla kun vaihdettiin kaikki moottorintuennat tärinöiden elinoimiseksi, kun ei osannut arvata tuon sarjan taas mahdollisesti aiheuttavan ainakin alkuun "uusia" tutinoita.

Eli jos tällä teorialla sulkisi hetkeksi tyhjäkäynnin tärinän pois ja olettaisi tuon todellisen vian olevan tärinä ajossa.
Talvirenkaat tuli tosiaan tasapainotettua ja yksi vannekkin vaihdettua kun tuota vikaa alettiin hakemaan, mutta sillä ei ollut asiaan juurikaan vaikutusta. Nyt on alla uudet kesärenkaat ja vanteet . (Auton käytös kyllä parantui mukavammaksi ja värinättömämmäksi, hämmentävää sinällään, sillä luulisi rengaskoon muutoksen 205 55 16 -> 225 40 18 aiheuttavan päinvastaisen reaktion). Tärinä tosin tuntuu pitkälti samalta kuin renkaat olisivat pahasti epätasapainossa. Mutta renkaat tuskin ovat syyllisenä ongelmaan, kiitos ajatuksesta kuitenkin!

Oikea vetonivel avattiin korjaamon toimesta, sillä epäilin sitä myös, mutten uskaltanut alkaa itse purkamaan. Aukinaista niveltä en tosin ollut näkemässä, mutta kertoivat sen olevan vallan siisti ja hyvässä rasvassa. Tähän tietoon on kaiketi luottaminen tässä vaiheessa? Tuon voisi muutoin melkeimpä vaihtaa "kokeilumielessä", mutta sisempää vetoniveltä ei ilmeisesti saa erillisenä ja koko akselin hinta siniseltä on tässä vaiheessa jo aikalailla ylitsepääsemätön.

Turbiini tai vetolevy vaihteistosta voisi varmaan ollakin syyllinen. Mitenköhän nämä oireilevat käytännössä? Onko vaikutusta vaihteiston N tai D asennolla tai nopeuden kasvulla? Vikahan on ajoittain huomattavan paha ja toisinaan mennään melko lievilläkin tutinoilla. Oireileeko turbiini näin vai onko ongelma tasaisen vahva. Auto on käytetty Volvon testerissä jolloin ainut ilmoitettu vika oli EGR viallinen. Tulisiko testerin näyttää jokin vikakoodi jos turbiinissa on vikaa? Jo pelkät sanat automaatti ja korjaus samassa lauseessa saavat niskavillat kohtalaisen pystyyn ja kylmän hien otsalle.
Otsikko: Vs: V70 D5 automaatti -02 tärinä
Kirjoitti: Stinger - 17.04.2014, 07:42:50
Kuten yllä todettiin niin haiskahtaa turbiinivammalta jos kerran paikallaankin tärisee. Mekaaninen vika turbiinissa ei vikakoodia anna. Sinisen sijaan kannattaa etsiä oikeasti vaihteistoja korjaava paja.
Otsikko: Vs: V70 D5 automaatti -02 tärinä
Kirjoitti: A.J.H - 17.04.2014, 08:58:54
Sain tietää foorumin toisesta keskustelusta http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=33742.15 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=33742.15), että tuo apurungon "korjaussarja" saattaa aiheuttaa ainakin alkuun tärinää tyhjäkäynnillä. Tuli asennettua nuo palikat hieman hölmösti samalla kun vaihdettiin kaikki moottorintuennat tärinöiden elinoimiseksi, kun ei osannut arvata tuon sarjan taas mahdollisesti aiheuttavan ainakin alkuun "uusia" tutinoita.

Eli jos tällä teorialla sulkisi hetkeksi tyhjäkäynnin tärinän pois ja olettaisi tuon todellisen vian olevan tärinä ajossa.
Talvirenkaat tuli tosiaan tasapainotettua ja yksi vannekkin vaihdettua kun tuota vikaa alettiin hakemaan, mutta sillä ei ollut asiaan juurikaan vaikutusta. Nyt on alla uudet kesärenkaat ja vanteet . (Auton käytös kyllä parantui mukavammaksi ja värinättömämmäksi, hämmentävää sinällään, sillä luulisi rengaskoon muutoksen 205 55 16 -> 225 40 18 aiheuttavan päinvastaisen reaktion). Tärinä tosin tuntuu pitkälti samalta kuin renkaat olisivat pahasti epätasapainossa. Mutta renkaat tuskin ovat syyllisenä ongelmaan, kiitos ajatuksesta kuitenkin!

Oikea vetonivel avattiin korjaamon toimesta, sillä epäilin sitä myös, mutten uskaltanut alkaa itse purkamaan. Aukinaista niveltä en tosin ollut näkemässä, mutta kertoivat sen olevan vallan siisti ja hyvässä rasvassa. Tähän tietoon on kaiketi luottaminen tässä vaiheessa? Tuon voisi muutoin melkeimpä vaihtaa "kokeilumielessä", mutta sisempää vetoniveltä ei ilmeisesti saa erillisenä ja koko akselin hinta siniseltä on tässä vaiheessa jo aikalailla ylitsepääsemätön.

Turbiini tai vetolevy vaihteistosta voisi varmaan ollakin syyllinen. Mitenköhän nämä oireilevat käytännössä? Onko vaikutusta vaihteiston N tai D asennolla tai nopeuden kasvulla? Vikahan on ajoittain huomattavan paha ja toisinaan mennään melko lievilläkin tutinoilla. Oireileeko turbiini näin vai onko ongelma tasaisen vahva. Auto on käytetty Volvon testerissä jolloin ainut ilmoitettu vika oli EGR viallinen. Tulisiko testerin näyttää jokin vikakoodi jos turbiinissa on vikaa? Jo pelkät sanat automaatti ja korjaus samassa lauseessa saavat niskavillat kohtalaisen pystyyn ja kylmän hien otsalle.

Tuossa kun omkan vaihteistoni testautin ja öljyt vaihdatin, kysyin että miten tuo laatikko sitten alkaa ilmoittamaan kun se on hajoamassa, sanoi että turbiinin lukko kun alkaa hajoamaan niin se tärisee. Autogearilla jokioisissa kävin ja palvelua jopa suosittelen. Purkaamoilta ehjän laatikon löytäminen on melko epävarmaa ja hinnat 2000+€ tuolla taasen laatikon täysremppa turbiinin kunnostamisineen on luokkaa 1500€, sitten se on uutta vastaava. Sinisellä taasen uusi laatikko on luokkaa 4500€
Otsikko: Vs: V70 D5 automaatti -02 tärinä
Kirjoitti: Bliz - 17.04.2014, 13:43:53
Eikö turbiini ole näissä vetolevyssä kiinni niin sen kai saa vaihdettua ilman vaihdelaatikonkin uusimista ?
kattele googlesta tai overdrivestä turbiini tärisee / täristää niin löytyy aika paljon oireita.
Otsikko: Vs: V70 D5 automaatti -02 tärinä
Kirjoitti: PjS - 07.05.2014, 21:09:50
Autolle on touhuttu seuraavaa:
EGR-venttiili putsattu (oli todella jumissa), vuotava välijäähdytin korvattiin uudella, polttainetankkiin kaadettiin polttoainejärjestelmän puhdistusaine ja lopuksi käytiin vielä tasapainottamassa renkaat uudemman kerran. Renkaat eivät olleet enää tasapainossa alle 2tkm  ajon jälkeen  ???

Tärinät vähenivät heti huomattavasti ja ajettuani tuon tankillisen lähes tyhjäksi käynti parani entisestään. Nyt mennään melko sievästi ja olen lähes tyytyväinen auton toimintaan. Parhaimmillaan tuo on jopa oikeinkin mukava ajettava. Ehdin jo tiedustella automaattikorjaamoista apua vikaan ja heillä oli juurikin sama vastaus kuin teillä täällä foorumilla = turbiini ja tai vetolevy. Myös jumittunutta venttiilipöytää ehdotettiin. Saattaa kyllä olla, että vaihteistossa on jotakin alkavaa oiretta, mutta tällä hetkellä tärinä tyhjäkäynnillä on niin mitätöntä, etten koe sitä enää juurikaan häiritseväksi. Ja vanha diesel konehan tässä kuitenkin on kyseessä. Tuo pieni tärinä joka on ajossa ajoittain enemmän ja vähemmän huomattavissa olisi tosin mukava saada kokonaan pois.

Yksi seikka herätti huomioni, kun häärin auton ympärillä. Toinen etuiskunvaimennin vaikutti selvästi toista uudemmalta. Millä tavoin tällaisesta madallusjousilla varustetusta autosta voi itse tarkistaa iskunvaimentimien kunnon? Tuo kun ei painelemalla pahemmin huoju? Mietin, josko toinen vaimennin olisi huomattavasti kuluneempi ja päästäisi pyörän "huojumaan" aiheuttaen tärinää?