Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: marko - 18.04.2014, 00:30:38
-
Millainen on tuollaisen S60 2.5T:n normaaliksi luettava moottoriöljyn kulutus?
Nyt on auto ollut vajaat kolme vuotta ja sinä aikana on huollossa moottoriöljyt vaihdettu kahdesti, ja kummallakin kerralla on moottoriöljyä kulunut merkittävästi enemmän kuin edellisillä vapaasti hengittävillä versioilla. Jostakin jäin sellaiseen käsitykseen, että turbo-kone kuluttaa öljyä enemmän kuin vapaasti hengittävä, mutta paljonko se normaalikulutus on ja missä vaiheessa normaalikulutus muuttuu epänormaaliksi? Nyt on edellisen huollon jälkeen ajettu n. 15.000km, ja öljyä on kulunut jonkin verran päälle mittatikullinen. Jokunen aika sitten lisäsin n. puoli litraa ja vaikuttaa siltä, että kulutus ei ainakaan ole vähenemään päin. Huollossa oli lisätty Castrolin Edge jotakin moottoriöljyä, ja samallaisella korjasin vajetta. Auto ei merkkaa paikkaansa parin päivän seisonnan aikana, eikä konetila ole öljyinen, ehkä hieman pölyssä. Potkuakin tuntuu olevan jäljellä riittävästi näin muutaman sadan kilometrin maantie testiajon perusteella.
Matkamittariin on rullattu vasta 135.000km, joten moottorin suunnalta ei kaiketi ole kovinkaan suurta ongelmaa odotettavissa? Mutta miten turbon kohdalla, voisiko tuossa olla selitys kulutukselle, jos kulutus ei satu normaalin rajoihin.
Nimimerkillä: Olisiko jo aika vaihtaa uudempaan? ???
-
Jos nyt tulkitsin oikein, sulla kuluu pari-kolme litraa 15tkm aikana. Tuo on täysin normaali öljynkulutus, joku viisaampi voi tähän kertoa valmistajan ohjerajat tms.
Itse huolestuisin vasta jos tuo kulutus olisi moninkertaista.
-
En tiedä mikä valmistajan mukaan on normaalia, mutta mulla 132tkm ajettu 2.5t ja öljyillä menty nyt 12tkm eikä öljyä kulunut mittatikun mukaan ollenkaan. Pöläyttääkö sun autos esim käyntiin laittaessa tai kovemmassa kiihdytyksessä?
-
En tiedä mikä valmistajan mukaan on normaalia, mutta mulla 132tkm ajettu 2.5t ja öljyillä menty nyt 12tkm eikä öljyä kulunut mittatikun mukaan ollenkaan. Pöläyttääkö sun autos esim käyntiin laittaessa tai kovemmassa kiihdytyksessä?
mulla on ajetu 190tkm en ole havainut etta ölj olisi vähentunet
-
En tiedä mikä valmistajan mukaan on normaalia, mutta mulla 132tkm ajettu 2.5t ja öljyillä menty nyt 12tkm eikä öljyn pinta ole laskenut mittatikun mukaan ollenkaan, sillä siihen on sekoittunut kuluneen öljyn tilalle kosteutta ja muita epäpuhtauksia.
Korjasin hieman viestiäsi. :D
Vakavasti puhuen, kaikki mäntämoottorit syövät hieman öljyä.
-
Jos nyt tulkitsin oikein, sulla kuluu pari-kolme litraa 15tkm aikana. Tuo on täysin normaali öljynkulutus, joku viisaampi voi tähän kertoa valmistajan ohjerajat tms.
Itse huolestuisin vasta jos tuo kulutus olisi moninkertaista.
Ei se onneksi ihan noin kovaa ole, noin 1.5litraa (tuo "mittatikku" oli ala- ja ylärajan välinen tilavuus, joka oli noin litran verran) tuota öljyä on kulunut viimeisten 15.000km:n ajossa. Ensimmäinen auto 20 vuoteen, jossa öljyt eivät ole riittäneet öljyjen vaihtoväliä, joten tuo alkoi hieman epäilyttämään, josko olisi jotakin mihin olisi hyvä tarttua heti havaittua, eikä sitten kun jokin muu paikka alkaa oireilemaan. Tuli testattua tuleeko pakoputken päästä silmin havaittavaa savua, ja ainakaan omasta mielestä ei savutusta ollut havaittavissa käynnistyksen yhteydessä tai korkeammilla kierroksilla.
Huolestuin kulutuksesta, koska on ensimmäinen auto 20 vuoteen, jossa öljyt eivät riitä koko huoltoväliä lisäämättä. Edellisellä kerralla oli eliniän loppupäässä oleva kehonsiirtoväline, jossa oli "luonnollista", että öljyä joutui lisäämään vaihtojen välissä. Pari edellistä autoa oli myös volvoja, mutta niissä ei öljyä tarvinnut lisätä huotojen välissä vaikka niillä oli ajettu enemmän kuin nykyisellä.
-
No miulla taas päinvastoin, pensaa ei paljon kulu ja öljy senkun lissääntyy, vettä vähän männöö, mutta tätähän tulloo raanasta ;)
-
Kuten tuossa aiemmin sanoin, kaikki mäntämoottorit aina kuluttavat öljyä vähän. Jos vaihtovälillä ei öljyn pinta laske yhtään, on se yleensä merkki epäpuhtauksien sekoottumisesta öljyyn niin, että öljytaso näyttää pysyvän ennallaan, vaikka osa tavarasta häviääkin.
Jos moottori toimii muuten ok, ei silmiinnähden valuta öljyä mihinkään eikä puske ylimääräistä katkua putkesta, en olisi noin pienestä kulutuksesta mitenkään huolissani.
Mutta tämä on vaan minun mielipiteeni. :)
-
Jos moottori toimii muuten ok, ei silmiinnähden valuta öljyä mihinkään eikä puske ylimääräistä katkua putkesta, en olisi noin pienestä kulutuksesta mitenkään huolissani.
Mutta tämä on vaan minun mielipiteeni. :)
Asia selvä, eli normaalia kulusta. Pitää vain muistaa pitää öljyn määrää silmällä.
Kiitoksia mielen rauhoittamisesta.
-
Mobilin ESP 5w-30 ei pysynyt koneessa suorastaan ollenkaan,eli 1000km ja sai lisätä puoli viivanväliä öljyä.Kyselin asiaa Sinisen tiskilta ja sanoivat,että olis vielä annettujen puitteissa toi kuluminen.Seuraavassa vaihdossa tuli koneeseen Castroilin Edge ja alkoi pysymään öljyt masiinassa,eli 15000km puoli viivan väliä hukkuu.30000km on vaihto väli ilmoitettu,mutta vaihdan 15000km välein.
-
Ei se onneksi ihan noin kovaa ole, noin 1.5litraa (tuo "mittatikku" oli ala- ja ylärajan välinen tilavuus, joka oli noin litran verran) tuota öljyä on kulunut viimeisten 15.000km:n ajossa. Ensimmäinen auto 20 vuoteen, jossa öljyt eivät ole riittäneet öljyjen vaihtoväliä, joten tuo alkoi hieman epäilyttämään, josko olisi jotakin mihin olisi hyvä tarttua heti havaittua, eikä sitten kun jokin muu paikka alkaa oireilemaan. Tuli testattua tuleeko pakoputken päästä silmin havaittavaa savua, ja ainakaan omasta mielestä ei savutusta ollut havaittavissa käynnistyksen yhteydessä tai korkeammilla kierroksilla.
Huolestuin kulutuksesta, koska on ensimmäinen auto 20 vuoteen, jossa öljyt eivät riitä koko huoltoväliä lisäämättä. Edellisellä kerralla oli eliniän loppupäässä oleva kehonsiirtoväline, jossa oli "luonnollista", että öljyä joutui lisäämään vaihtojen välissä. Pari edellistä autoa oli myös volvoja, mutta niissä ei öljyä tarvinnut lisätä huotojen välissä vaikka niillä oli ajettu enemmän kuin nykyisellä.
Eihän öljyä kuulu lisätä ennenkuin se on alarajassa. Jos koittaa pitää ylärajassa kokoajan öljynkulutus vaan lisääntyy.
-
Eihän öljyä kuulu lisätä ennenkuin se on alarajassa. Jos koittaa pitää ylärajassa kokoajan öljynkulutus vaan lisääntyy.
Ei sitä pintaa ole pitämällä yritetty pitää tietyllä tasolla. Öljyä kuluu mitä kuluu, mutta yllätti tuo kulutus oli edellisiin autoihin verrattuna suurempi, ja siksi asiasta huolestuin.
-
Itelläni on vastaava 175tkm ajettu ja ei syö öljyä lainkaan vaihtovälillä. Ei ole 40tkm aikana kertaakaan tarvinnut lisätä huoltojen ulkopuolella. Alkuperäinen turbo jne. Pysyy ylärajassa, johon on huollossa täytetty.
Onhan tuossa mahdollista, että huoltoväleistä on tingitty tai joku vaihto unohdettu ja huono voitelu/käyttö kurittanut ahdinta. Turbo tuolle kulutukselle loogisin syy olisi. Ei tuota kannata pelästyä, koska on ihan normaalin rajoissa öljynkulutus, vaikka kaikissa ei tuota kulukaan.
-
Joo,vois ehkäpä olla hiukan karstaa moottorissa joka yleensä näkyy myös mustana pikimäisenä aineena öljykorkissa ja alla olevassa ritilässä.forte huuhtelu ja öljyvaihtovälin puolittaminen lopettaa yleensä oireet.
-
Nämä öljynkulutus jutut on vähän samanlaisia kuin löpönkulutusjutut. Joillakin kuluu paljon ja joillakin vähän:-) Itsellä ei ole autot tahi prätkät syöny öljyä paitsi yksi johon pitikin sitten tehdä koneremontti kun meni 1L/1000km. Tämä v70 tiputti öljynpintaa pari raksia hyvin pian öljynvaihdon jälkeen (kummallista) mutta pysyi siinä sitten 20tkm ajan. Ei häviä jäähdytysnestettä eikä öljyn seassa minusta löpöäkään ollut
-
Mulla meni 2.5l/1000tkm. Tosin vika oli D5 perusvika eli se tulppa kampuran vieressä.