Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: Dmies - 19.04.2014, 03:31:09
-
volvo 240, b200k. vm.88 vuotaa jäähdytinnestettä hiukan. Auton ostettua huomasin, että paisuntasäiliö on minimissä ja tässä pikkuhiljaa laitellut katsastus kuntoon ja lisäsin nesteen maksimiin, kun vaihdoin erillisen lämpömittarin ja sen anturin. Sen jälkeen auto oli 3 viikkoa hitsattavana ja kotia haun jälkeen huomasin, että lohko oli märkä imusarjan alta. Kuivasin ja käyttelin lämpimäksi ja katsoin että lohko on kuiva ja katselin lämpömittarin anturin yms että ei selvästi vuoda tai tiputa mistään. Annoin olla yön yli ja katsoin seuraavana päivänä ja lohko oli kuiva ja käyttelin vielä katselin, että ei selvästi vuoda anturista tai kannen välistä. Nyt auto on seissyt viikon/puolitoista pihalla ja aloin kytkemään huomio valoja niin lohko oli taas märkä jäähdytinnesteestä, että millä tuon saisi selville mistä se vuotaa, uskaltaako laittaa paineilmaa järjestelmään ja sillä katsoa tai saisiko jostain oulusta päin oikeaa jäähdytinjärjestelmän vuototesteriä lainaan. Paljoa ei vuoda nestettä. en ole huomannut, että paisarissa olisi pinta hirveästi laskenut. Voisiko tuo vuotaa anturista tai siitä holkista missä anturi on kiinni, kun kuuluko laittaa mitään tiivistettä väliin, en muista että kuuluisi tai että pahimmassa tapauksessa olisko kansipahvi mennyt, että vuotaa ulospäin nestettä , kun melkein koko lohkon kylki on kostea :( :(
-
termostaattikotelo ja siitä sitten lohkon kylkeä alas?
-
Yksi vaihtoehto voi olla imusarjan tiiviste. Imusarjasta löytyy vesireiät 1 ja 4 pytyn kohdilta.
-
En usko, että se termarikotelosta vuotaa, kun se näytti minusta kuivalta ja lohko on märkä kannen alta niin pitkälle ku näkee imusarjan alle edestä päin. Mietinkin eilen, kun katselin imusarjaa ja kennon letkuja, että yksi näytti menevän imusarjan alle, mutta en nähnyt mihin päättyi. Mietinki siinä sitten ääneen jopa, että kiertääköhän tai meneeköhän imusarjaan jäähdytysneste niin kuin uudemmissakin autoissa. Voisin veikata tuota imusarjan tiivistettä, kun pappa on ajanut pitkän aikaa imupäällä, kun näytti että kaasutin on aivastanut imusarjan ja kaasuttimen väliset tiivisteet imusarjan päälle nii mietin jo silloin tiivisteitä uusiessa, että pitäisikö myös imusarjan tiiviste varalta vaihtaa
-
Kannattaako imusarjantiiviste käydä hakemassa wetteriltä vai kestääkö tarvike tai askartelisinko ite tiivistepaperista. Onko alkuperäinen vedenlämpöanturi iso vai pieni mötikkä, kun korjausoppaan kuvassa näytti isolta ja mun volvossa, kun oli tarvikemittari jo valmiina paikallaan ostettaessa. Siinä on pieni anturi ja jonkin holkki millä se on kiinni koneessa. Tuli mieleen sitten, että korjausopas kun on vm.74-93 240 nii onko tuo isompi anturi ollut vanhemmissa ja sitten volvolla laitettu tuo holkki, että saa pienemmän anturin kiinni.
-
noni eilen tuli käytyä tilaamassa oulun wetterillä imusarjantiiiviste volvoon ja samalla kävin tarviketorilla ostamassa vesipumpun. Sama vaihtaa sekin nyt, kun laskee vedet pois koneesta. Onneksi sai tiivisteen päivätilaukseen niin ei mene viikkoa ootellessä niin kerkeää vaihtaa ennen katsastusta osat :)
-
noni eilen tuli käytyä tilaamassa oulun wetterillä imusarjantiiiviste volvoon ja samalla kävin tarviketorilla ostamassa vesipumpun. Sama vaihtaa sekin nyt, kun laskee vedet pois koneesta. Onneksi sai tiivisteen päivätilaukseen niin ei mene viikkoa ootellessä niin kerkeää vaihtaa ennen katsastusta osat :)
jos on alkuperäinen pumppu eikä ole vuotoa tai valkeaa töhkää reiän ympärillä niin älä vaihda. useimmiten tarvikkeena tiivisteet on kuraa ja kohta alkaa vuotamaan. ???
-
jos on alkuperäinen pumppu eikä ole vuotoa tai valkeaa töhkää reiän ympärillä niin älä vaihda. useimmiten tarvikkeena tiivisteet on kuraa ja kohta alkaa vuotamaan. ???
näyttäs alkuperäiselle ja on nii vähän kilometrejä, että varmaan on. En ole huomannut, että vuotas mistään vettä vesipumpusta, mutta vesipumppu ääntää :( muistaakseni 2010 vaihdoin tuohon vesipumppuun tiivisteet, kun auto vielä papalla oli ja olin vielä wetterillä töissä niin tilasin volvolta uudet. Näyttäs ainakin tuossa tarvikepumpussa nuo kumitiivisteet ihan hyviltä ja pehmeiltä, mutta paperitiivisteestä en kyllä mee vannomaan :D
-
Ääni muuttaa asian, kannattaa se vaihtaa. :(
-
noni nyt on vesipumppu paikallaan, pitäs huomenna jaksaa laittaa loppuun ja laittaa se imusarjan tiiviste ja imusarja paikalleen. Gmb made in japan luki vanhassa pumpussa eli ei taida olla alkuperäinen volvon :D laturissa myös tuntui pientä välystä laakerissa.. en tiiä ku tuollaki autolla on ollu nii monta asentajaa kun se on ollut papalla ja sillä oli aina akku tyhjä muka ja mietin että purkaakohan tuo auto virtaa johonki vai onkohan vaa ollu paska akku, mutta laturin hihnaa on taidettu vaan kiristää ja kiristää ku ei oo ladannut nii tainut syyä laakerit joka paikasta.. näin siis vain epäilen
onko imusarjan pulteille/mutterille kiristysmomenttia ??
-
Ei löydy ainakaan Alfameristä kiristysmomentteja. Itse laittanut tuntuman mukaan. Mittaapa akun jännite käynnissä ja levossa. Jos purkaa akkua, niin sulake kerrallaan pois ja seuraa akun jännitteen muutosta.
-
itelläki on näköjää alfamerin tekemä tuo kirja.. noh laitoin oman tuntuman mukaan. 12.2v näytti olevan yön yli seisottua jännite. 14.3v tyhjäkäynnillä ilman kuluttimia ja 13.8v kuluttimien kanssa. Taisin löytää vian jo aiemmin, kun joku oli vetänyt takakontinvalolta vetokoukunpistokkeeseen virran oikealle vilkulle ja siihen tuli kokoajan jännite. Johdon nykäsin irti ja sen jälkeen minusta ei oo enää purkanut akkua. Ai niin unohdin mainita, että toissapäivänä ja tänään käytellyt niin ei näyttäs nyt vuotavan nestettä enää imusarjantiivisteen vaihdon jälkeen. Pitää kuitenkin vielä seurata tilannetta.
-
Ei näytä enää vuotavan volvo jäähdysnestettä, imusarjantiivisteessä näytti olevan vika. Kiitoksia kaikille auttajille :)