Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: sjvirt - 20.04.2014, 20:21:00

Otsikko: DPF:n uusinnan kustannukset?
Kirjoitti: sjvirt - 20.04.2014, 20:21:00
Olen pohdiskellut V70II:n hankintaa ja kyseessä olisi ensimmäinen DPF:llä varustettu kiesini, joten aihe mietityttää.

selvitellyt tuota DPF:n tukkeutumista ja siihen tuntuu olevan täällä tarjolla kolmenlaista hoitoa eli a) uusi pönttö, b) puhdistaminen joko erikoispesuaineilla tai painepesurilla ja sitten vielä c) rälläköinti ja "tiilen" poistaminen.

Vähemmän, jos ollenkaan, on käsitelty harakirinä tarjottavien DPF:ien toimivuutta. Esimerkiksi 1,6 Driveen näyttäisi aivan suomalaisestakin varaosapuljusta irtoavan upouusi DPF 425 euroon, jota ei voi pitää enää kovinkaan pahana hintana. Viisisylinteriseenkään ei näytä maksavan kuin reilut 600 euroa. Mahtaako toimia aivan plug and play -periaatteella? Asennukseen ei varmaankaan tuhraannu kuin tunti tai pari.

Paljonkohan tuo maksaa sinisellä? Entä vaihtoehto c eli rälläköiminen ja uudelleen ohjelmointi? Jotenkin olettaisin, että tarvikeosan asentaminen alkaa olemaan kilpailukykyinen vaihtoehto ainakin hinnaltaan.

http://www.osasuora.fi/product_catalog.php?c=1420

Aiemmin on saanut lukea kauhutarinoita esimerkiksi Hondista, joihin pönttö on maksanut reilut 3 tonnia, eikä muuta tarjontaa ole ollut. Onkohan nyt kehitys kehittynyt sen verran, että tarvikeosiakin alkaa tulemaan markkinoille?
Otsikko: Vs: DPF:n uusinnan kustannukset?
Kirjoitti: Kulmamies - 20.04.2014, 21:11:28
Volvo 5-sylinterisistä dieseleistä hiukkassuodattimia on vaihdettu todella vähän. En murehtisi aiheesta ennen, kun ilmenee jotain vikaa. Tietysti se tyhjentäminen vaikuttaisi positiivisesti tehoihin ja kulutukseen.

Meidän toisella autolla on ajettu nyt 413tkm ja hiukkapönttö on ymmärtääkseni alkuperäinen.
Otsikko: Vs: DPF:n uusinnan kustannukset?
Kirjoitti: (Miksu) - 20.04.2014, 21:16:43
nelipyttyiseen originaali vaihto-osana maksaa karvan yli 400€
Otsikko: Vs: DPF:n uusinnan kustannukset?
Kirjoitti: sjvirt - 20.04.2014, 21:22:48
Ei tämä nyt niin pahalta vaikutakaan, varsinkin kun ajaisin päivittäin 300 km, josta 290 km valtatietä. Ei pitäisi ainakaan polttojaksojen jäädä väliin.

Mahtaako hiukkasloukkuasiassa olla myös kyse siitä, että autopalstoilla monet hakevat vahvistusta uskolleen, että pönttö kannattaa poistaa mitä pikimmiten? Siis tehonlisäys kiiluu silmissä, mutta pitäisi keksiä jokin järkiperuste vaimolle kerrottavaksi?
Otsikko: Vs: DPF:n uusinnan kustannukset?
Kirjoitti: Kulmamies - 20.04.2014, 21:27:18
Onko muuten isoissa Volvoissa 1,6d ja 2,0d moottorissa myös 120tkm hiukkassuodattimen vaihtoväli, kuten pikkuvolvoissakin?
Otsikko: Vs: DPF:n uusinnan kustannukset?
Kirjoitti: sjvirt - 21.04.2014, 11:33:56
Onko muuten isoissa Volvoissa 1,6d ja 2,0d moottorissa myös 120tkm hiukkassuodattimen vaihtoväli, kuten pikkuvolvoissakin?

Eikös PSA:n moottori ole sama kuin pikku-Volvoissa? Eli luulisi olevan.

Miksi ehjää osaa kuitenkaan vaihtaisi takuukauden jälkeen uuteen vain kilometrien myötä vai jättääkö se tielle täyttyessään?

Edit: Volvocarsin nettisivujen huoltolaskuri ei ainakaan D2:n osalta tunne sellaista määrävälein tehtävää toimenpidettä kuin DPF:n vaihtaminen. http://www.volvocars.com/fi/sales-services/services/Pages/huollon-hintalaskuri.aspx

----

Jokos euro6 -mallit on esitelty? Tuleeko ammoniakkiruiskutus eli "kusikoneet" myös Geely-Volvoihin?
Otsikko: Vs: DPF:n uusinnan kustannukset?
Kirjoitti: (Miksu) - 21.04.2014, 13:29:00
Malleja ja versioita on niin paljon, että hankala kyllä sanoa varmaksi yhtään mitään yleistävää.
Ainakin niihin on 120tkm vaihtoväli, joissa on ureapönttö ja ureapönttöhän on sellaisissa versioissa, joissa ei ole hapetuskatalysaattoria ennen hiukkassuodatinta.  Kuten suurin osa (tai kaikki) 16 venttiilisistä 1.6 dieseleistä (8 venttiiliseen 1.6 dieseliin tuli hapetuskatalysaattori ja ureasäiliö poistui, myös pikkuvolvoista)
Otsikko: Vs: DPF:n uusinnan kustannukset?
Kirjoitti: rasanttu - 21.04.2014, 19:39:35
Vaihto töineen ja osineen maksoi Bilian kuitin mukaan 1200€ MY2011 DRIVe V70:een. Kuuluu huolto-ohjelmaan juurikin niissä joissa on ureasäiliö. Syytä en tiedä miksi se vaihdetaan. Mutta kuulin asentajilta jotain juttuja tukkeutuneiden hiukkassuodattimien hajottamista moottoreista. Menee dieseliä öljyn sekaan ja öljymäärä nousee liian suureksi.
Otsikko: Vs: DPF:n uusinnan kustannukset?
Kirjoitti: Sujakka - 21.04.2014, 21:04:42
Ei tämä nyt niin pahalta vaikutakaan, varsinkin kun ajaisin päivittäin 300 km, josta 290 km valtatietä. Ei pitäisi ainakaan polttojaksojen jäädä väliin.

Mahtaako hiukkasloukkuasiassa olla myös kyse siitä, että autopalstoilla monet hakevat vahvistusta uskolleen, että pönttö kannattaa poistaa mitä pikimmiten? Siis tehonlisäys kiiluu silmissä, mutta pitäisi keksiä jokin järkiperuste vaimolle kerrottavaksi?

Huomaako tuota polttoa ajon aikana muuten kuin hetkellisen kulutuksen nousemisella?  ???
Otsikko: Vs: DPF:n uusinnan kustannukset?
Kirjoitti: völvöxc60 - 22.04.2014, 07:01:33
Huomaako tuota polttoa ajon aikana muuten kuin hetkellisen kulutuksen nousemisella?  ???
Hajusta, jos polton tekee esim taajama-ajossa ;)
Otsikko: Vs: DPF:n uusinnan kustannukset?
Kirjoitti: D5GT - 22.04.2014, 09:10:28
Syytä en tiedä miksi se vaihdetaan. Mutta kuulin asentajilta jotain juttuja tukkeutuneiden hiukkassuodattimien hajottamista moottoreista. Menee dieseliä öljyn sekaan ja öljymäärä nousee liian suureksi.

Eikö öljymäärän lisääntyminen johtunut väärin ohjelmoidusta polttosyklistä? Öljymäärän lisääntyminen oli ensimmäisissä ongelma, nythän se loistaa poissaololla, kun metkut opittiin ja pöntön täyttymisestä varoitaan hyvissä ajoin. Eikai moottoreita tosissaan mennyt rikki..

Kait jotain vaihdettavaa on pitänyt keksiä kun muut pärjää ilman vaihtoja? Olisiko se urea lisäaine jotenkin syynä vaihtovälille? Kustannus 1200e ? jos osa maksaa n. 400 e? Hyvin on kerätty huollon ympärille lisäarvoa.
Otsikko: Vs: DPF:n uusinnan kustannukset?
Kirjoitti: rasanttu - 22.04.2014, 09:36:11
Mitä hintoihin tulee niin Tuulilasin vaihto maksoi Biliassa 1015€. Lasin osuutta en tiedä, mutta epäilisin sen olevan 500-600€. Nämä on hintoja PK-seudulla. Työt kyllä on tehty mallikkaasti.

Suodatin löytyy nykyään kaikista autoista, joten sen takia ei kannata ostoa aristella. Isommissa ilmeisesti kestää yli 200 tkm alkuperäinen. Riippuu paljon ajotavasta milloin tukkeutuu, jos paljon kaupunkiajoa ja polttoja jää väliin niin sitten voi oleellisesti olla alempi ajomäärä vaihtoon.

Otsikko: Vs: DPF:n uusinnan kustannukset?
Kirjoitti: volvotdi - 22.04.2014, 11:33:21
Eikö öljymäärän lisääntyminen johtunut väärin ohjelmoidusta polttosyklistä? Öljymäärän lisääntyminen oli ensimmäisissä ongelma, nythän se loistaa poissaololla, kun metkut opittiin ja pöntön täyttymisestä varoitaan hyvissä ajoin. Eikai moottoreita tosissaan mennyt rikki..

Kait jotain vaihdettavaa on pitänyt keksiä kun muut pärjää ilman vaihtoja? Olisiko se urea lisäaine jotenkin syynä vaihtovälille? Kustannus 1200e ? jos osa maksaa n. 400 e? Hyvin on kerätty huollon ympärille lisäarvoa.

Dieseliä joutuu edelleen moottoriöljyn joukkoon ja päivityksessä rajoitettiin polttoa kaupunkiajossa sekä lisättiin ilmoitus lisääntyneestä moottoriöjyn määrästä. Itse tiedän monta tapausta, jossa liiallisesta moottoriöjyn määrästä on moottori hajonnut, suurin osa näistä 2.0D moottorilla. Vaihto on huolto-ohjelmassa, koska tukkeutuessaan ajaa voimakkaasti dieseliä moottoriöljyn joukkoon ja tällä konstilla on tuo homma saatu kuriin ja asiakas maksaa Volvon mokat. Dpf kestää yhtälailla Volvoissa kuin muissakin, poikkeuksellinen ajotapa (lähes pelkkä kaupunkiajo) tai toiminnalliset poikkeukset (mm. Egr jumiutumiset) lyhentävät sen elinkaarta.
Otsikko: Vs: DPF:n uusinnan kustannukset?
Kirjoitti: D5GT - 22.04.2014, 12:28:56
...asiakas maksaa Volvon mokat.

2.0 D ei ole muuten Volvon oma moottori, tai onhan tollasen moottorin hyväksyminenkin Volvon moka...

Meidän toisella autolla on ajettu nyt 413tkm ja hiukkapönttö on ymmärtääkseni alkuperäinen.

Tuohon lainaukseen viitaten: ei noi suodattimet mitään petoksia asiakkaita kohtaan. Uskon edelleen, että vikaa on muualla, jos suodatin jostain syystä täyttyy - toki niissä on aikanaan lastentautinsa ollut ja niiden myötä jotkut rakentaa aikansa eläneestä "hysteriasta" liiketoimintaa / maalailee piruja seinille.
Otsikko: Vs: DPF:n uusinnan kustannukset?
Kirjoitti: volvotdi - 22.04.2014, 12:37:30
Näin juuri, kaiken toimiessa myös suodatin toimii, mutta se on hyvin haavoittuvainen pienellekin virheelle, joko huollossa on väärät öljyt laitettu tai muu tekninen vika saa suodattimen vaihtokuntoon, esim. 7/10 suodattimen poistosta syyksi löytyy viallinen Egr.
Otsikko: Vs: DPF:n uusinnan kustannukset?
Kirjoitti: sjvirt - 22.04.2014, 17:25:47
2.0 D ei ole muuten Volvon oma moottori, tai onhan tollasen moottorin hyväksyminenkin Volvon moka...

Otapa pois ne V O L V O -linssit nenältäsi,  :pomo:

Niin ymmärrät, että kaikki ne osat, joista Volvoja kootaan ovat Volvon standardit täyttäviä ja kyllin hyviä Volvo-brändille. Jos sitten sattuu mukaan tulemaan sekundaa, niin se on mitä suuremmissa määrin Volvon laatumurhe.

Tietysti teitä merkkifanaatikoita riittää kaikille merkeillä ja vika on aina siinä mystisessä alihankkijassa, joka on yllättäen ja pyytämättä muiluttanut sekundaa laatumerkkiin. Kun vaihteisto porsii, ei vikaa ollut Volvossa, vaan ZF:ssä tai Aisinissa, turboviat ovat Garretin vikoja, mittaristoviat ovat jonkin Valeon tms. vikoja jne jne.  :buck2:

Ei se noin mene, kyllä ne ovat Volvon vikoja, jos Volvo on sellaisia osia kelpuuttanut autoonsa.
Otsikko: Vs: DPF:n uusinnan kustannukset?
Kirjoitti: Kulmamies - 22.04.2014, 17:42:13
Ehkäpä tämä laatupoikkeamakeskustelu oli sitten tässä  :D

Jatketaan dpf-keskustelua ihan hyvässä hengessä, kuten tähänkin asti.
Otsikko: Vs: DPF:n uusinnan kustannukset?
Kirjoitti: Sujakka - 22.04.2014, 21:09:47
Ehkäpä tämä laatupoikkeamakeskustelu oli sitten tässä  :D

Jatketaan dpf-keskustelua ihan hyvässä hengessä, kuten tähänkin asti.

Juurikin näin.  :) Missä kohtaa muuten tuo dpf sijaitsee 2.0D moottorissa? Sen verran uusi tuttavuus vielä tämä nykyinen kampe, kolme viikkoa vasta yhteistä taivalta takana...  :)
Otsikko: Vs: DPF:n uusinnan kustannukset?
Kirjoitti: volvotdi - 23.04.2014, 00:33:42
Juurikin näin.  :) Missä kohtaa muuten tuo dpf sijaitsee 2.0D moottorissa? Sen verran uusi tuttavuus vielä tämä nykyinen kampe, kolme viikkoa vasta yhteistä taivalta takana...  :)

Turbon jälkeen seuraava isompi möykky.
Otsikko: Vs: DPF:n uusinnan kustannukset?
Kirjoitti: rasanttu - 23.04.2014, 08:54:06
2.0 D ei ole muuten Volvon oma moottori, tai onhan tollasen moottorin hyväksyminenkin Volvon moka...

Molemmat noista pikkudieseleistä ovat aikanaan olleet markkinoiden ehdotonta kärkeä.

Mutta joo heh.. Ilahduttavaa kuitenkin, että noita pikkudieseleitäkin kasataan Ruotsissa ja ompa Volvo siihen tehnyt teknisiä muutoksiakin, joiden ansiosta muutamat tyyppiviat loistavat poissaolollaan ainakin D4164T-moottorissa on öljynkiertoa muokattu DV6/PSA mallista.

Nyt varmaan näistä on otettu paljolti oppia uusiin nelisylinterisiin "aitoihin" Volvon 2-litrasiin.
Otsikko: Vs: DPF:n uusinnan kustannukset?
Kirjoitti: volvotdi - 23.04.2014, 09:48:19
Molemmat noista pikkudieseleistä ovat aikanaan olleet markkinoiden ehdotonta kärkeä.

Mutta joo heh.. Ilahduttavaa kuitenkin, että noita pikkudieseleitäkin kasataan Ruotsissa ja ompa Volvo siihen tehnyt teknisiä muutoksiakin, joiden ansiosta muutamat tyyppiviat loistavat poissaolollaan ainakin D4164T-moottorissa on öljynkiertoa muokattu DV6/PSA mallista.

Nyt varmaan näistä on otettu paljolti oppia uusiin nelisylinterisiin "aitoihin" Volvon 2-litrasiin.

Juuri näin ja softa on Volvon käsialaa ja samoissa moottoreissa ei esim PSA:lla ole öljynlisäys murheita, softakämmiä...
Otsikko: Vs: DPF:n uusinnan kustannukset?
Kirjoitti: sjvirt - 23.04.2014, 10:14:47
Kait jotain vaihdettavaa on pitänyt keksiä kun muut pärjää ilman vaihtoja? Olisiko se urea lisäaine jotenkin syynä vaihtovälille? Kustannus 1200e ? jos osa maksaa n. 400 e? Hyvin on kerätty huollon ympärille lisäarvoa.

Urea lisäaine?

Siis onko näissä euro5-tasoisissa Volvoissakin jo ammoniakkiruiskutus? Eikö "kusikoneet" pitänyt tulla vasta euro6:iin? Onko kaikissa V70II -dieseleissä lisäaineistus? Kuinka paljon sen pöntön täyttöväli on ja paljonko maksaa? Voiko käyttää raskaan kaluston AdBlueta? Voiko täyttää ilman sinisellä käyntiä?

Paljon kysymyksiä, mutta bensa-autoilijana mietityttää..

Otsikko: Vs: DPF:n uusinnan kustannukset?
Kirjoitti: völvöxc60 - 23.04.2014, 10:57:26
Urea lisäaine?

Siis onko näissä euro5-tasoisissa Volvoissakin jo ammoniakkiruiskutus? Eikö "kusikoneet" pitänyt tulla vasta euro6:iin? Onko kaikissa V70II -dieseleissä lisäaineistus? Kuinka paljon sen pöntön täyttöväli on ja paljonko maksaa? Voiko käyttää raskaan kaluston AdBlueta? Voiko täyttää ilman sinisellä käyntiä?

Paljon kysymyksiä, mutta bensa-autoilijana mietityttää..
Volvon 2.4/D5 moottoreilla olevissa ei ole mitään lisäaineita :pomo:
Eli polttamalla tapahtuu.
Otsikko: Vs: DPF:n uusinnan kustannukset?
Kirjoitti: D5GT - 23.04.2014, 11:19:40
Otapa pois ne V O L V O -linssit nenältäsi,  :pomo:


Kuten tuolla aieminkin todetaan, molemmat "vierasperäiset" myllyt on ainakin mun mielestä  vähintään yhtä hyviä kuin Volvon omat, ellei parempiakin... Ainut vika niissä on se, että dpf pitää uusia huolto-ohjelman mukaan. Itse en usko, että ne on silloinkaan loppu. Itse en olisi huolissani.

Eikö joissain ollut se lisäaine pytty? Korjaamopuolella on on ohje kuinka sen voi itse täyttää.
Otsikko: Vs: DPF:n uusinnan kustannukset?
Kirjoitti: (Miksu) - 23.04.2014, 21:05:11
ainakin D4164T-moottorissa on öljynkiertoa muokattu DV6/PSA mallista.

Eikä pidä paikkaansa, sama siivilä sielä on turbon öljyn tuloputken nipassa.


Urea lisäaine?

Siis onko näissä euro5-tasoisissa Volvoissakin jo ammoniakkiruiskutus? Eikö "kusikoneet" pitänyt tulla vasta euro6:iin? Onko kaikissa V70II -dieseleissä lisäaineistus? Kuinka paljon sen pöntön täyttöväli on ja paljonko maksaa? Voiko käyttää raskaan kaluston AdBlueta? Voiko täyttää ilman sinisellä käyntiä?

Paljon kysymyksiä, mutta bensa-autoilijana mietityttää..



Tarkoittanet ns. SCR katalysaattoria, jossa ruiskutetaan suoraan pakokaasuun ainetta, noitahan on tosiaan jo joidenkin merkkien tietyissä moottoreissa ja tulee jatkossa useampiinkin.
Tuo on eri juttu, kuin se kusisäiliö, mikä volvossa ja monessa muussa PSA moottoria käyttävissä on.
Tuolta volvon säiliöstä annostellaan ainetta polttoaineen joukkoon polttoainetankkiin, aineen tarkoitus on auttaa nokipartikkeleiden palamisessa, koska ilman hapetuskatalysaattoria pakokaasun lämpötila jälkiruiskutuksineen ei yksin vielä riitä saamaan riittävää lämpötilaa.

adblue ei oo koostumukseltaan samaa ainetta, vaikka ureaa molemmissa onkin
Otsikko: Vs: DPF:n uusinnan kustannukset?
Kirjoitti: rasanttu - 24.04.2014, 12:35:11
Eikä pidä paikkaansa, sama siivilä sielä on turbon öljyn tuloputken nipassa.



En tiedä sitten mikä ne turbofeelut aiheuttaa, mutta niitä ei Volvoissa ole läheskään yhtä paljon verrattuna PSA:n omiin virityksiin. Lyhempi huoltoväli ja parempi huolto / paremmat öljyvaatimukset voi tuoda oman osansa.
Otsikko: Vs: DPF:n uusinnan kustannukset?
Kirjoitti: volvotdi - 24.04.2014, 16:35:28
En tiedä sitten mikä ne turbofeelut aiheuttaa, mutta niitä ei Volvoissa ole läheskään yhtä paljon verrattuna PSA:n omiin virityksiin. Lyhempi huoltoväli ja parempi huolto / paremmat öljyvaatimukset voi tuoda oman osansa.

Vai oliskos niitä PSA:n laitteita pikkasen enemmän liikenteessä kuin Volvoon pultattuna eli suhde on sama.
Otsikko: Vs: DPF:n uusinnan kustannukset?
Kirjoitti: (Miksu) - 24.04.2014, 17:39:27
On noita turpoja volvoihin tullu vaihdettua ja öjykanavia rassattua.
Otsikko: Vs: DPF:n uusinnan kustannukset?
Kirjoitti: JKK74 - 13.07.2014, 12:23:46
Onko 2009 V70:ssä (2,0D) jokin erillinen lisä-ainesäiliö DPF:n polttoa varten? Eikö sellaiset pitäisi olla jo historiaa?
Otsikko: Vs: DPF:n uusinnan kustannukset?
Kirjoitti: volvotdi - 13.07.2014, 12:43:42
Onko 2009 V70:ssä (2,0D) jokin erillinen lisä-ainesäiliö DPF:n polttoa varten? Eikö sellaiset pitäisi olla jo historiaa?

Historiaa? Nehän vaan nyt lisääntyy kun Euro6 päästöluokituksen moottorit tulevat. Lisäainepönttö löytyy.
Otsikko: Vs: DPF:n uusinnan kustannukset?
Kirjoitti: JKK74 - 13.07.2014, 13:37:29
Historiaa? Nehän vaan nyt lisääntyy kun Euro6 päästöluokituksen moottorit tulevat. Lisäainepönttö löytyy.

Mistä sellainen säiliö löytyy, ja kuinka usein se pitää täyttää? Onnistuuko säiliön täyttö kotikonstein? Valvotaanko säiliön tyhjenemistä jollain anturilla?

Nämä tulee mulle aivan uusina asioina, koska ei tällaisia lisä-aineita tarvita esim. Bemareissa, Audeissa tai Mersuissa, joissa on DPF. Ihmettelen vain kuinka monet valmistajat osaavat tehdä täysin toimivia DPF-systeemejä paljon yksinkertaisemmilla keinoilla... 
Otsikko: Vs: DPF:n uusinnan kustannukset?
Kirjoitti: volvesteri - 13.07.2014, 14:29:58
Nämä tulee mulle aivan uusina asioina, koska ei tällaisia lisä-aineita tarvita esim. Bemareissa, Audeissa tai Mersuissa, joissa on DPF. Ihmettelen vain kuinka monet valmistajat osaavat tehdä täysin toimivia DPF-systeemejä paljon yksinkertaisemmilla keinoilla... 

...taitaa monessakin BMW:ssä, Audissa ja Mersussa olla juurikin urealisäaineet käytössä. Kokeile vaikka googlella ;)

Mitä osaamiseen tulee, niin ainakin Audilla ja Bemarilla on ollut suuria ongelmia saada edes peruskoneet kestämään. Siellä menee nokkaketjua, naftapumppua, suutinta jne. jne. joista tosin osan tehdas suostuu maksamaan ainakin puoliksi. Siksi itse en ole ko. merkkejä ostamassa.
Otsikko: Vs: DPF:n uusinnan kustannukset?
Kirjoitti: volvotdi - 13.07.2014, 14:44:18
Mistä sellainen säiliö löytyy, ja kuinka usein se pitää täyttää? Onnistuuko säiliön täyttö kotikonstein? Valvotaanko säiliön tyhjenemistä jollain anturilla?

Nämä tulee mulle aivan uusina asioina, koska ei tällaisia lisä-aineita tarvita esim. Bemareissa, Audeissa tai Mersuissa, joissa on DPF. Ihmettelen vain kuinka monet valmistajat osaavat tehdä täysin toimivia DPF-systeemejä paljon yksinkertaisemmilla keinoilla...

Säiliön sijainnista ei tarkkaa tietoa, mutta yleensä se on taka-akselin päällä. Nesteen määrää valvotaan anturilla ja mittaristoon tulee ilmoitus kun on aika lisätä nestettä. En nyt ole ihan varma, mutta noita V70 2.0D malleja on myös ilman lisäainejärjestelmää...

Kyllä noita samoja järjestelmiä on mainitsemissasi merkeissä. Mersu on käyttänyt Adblue litkua vuodesta 2009 lähtien kaikissa malleissa, VAG myös ottanut käyttöön lähes kaikissa moottoreissa Adbluen vuodesta 2008 ja bemarille järjestelmä tuli F-sarjan myötä vuodesta 2011. Euro5 vaati lähes kaikissa merkeissä DPF suodattimen käyttöä, Hondan 1.5DTEC on ainoa Euro5 moottori missä ei ole DPF:ää (siis minkä tiedän). Moottorit pystyttäisiin valmistamaan niin puhtaaksi, että suodattimia ei tarvitsisi, mutta se tulisi liian kalliiksi eli halvemmaksi on laittaa putkeen suodatin ja päästöjen tiukentuessa lisätään hiukkasten palamista edistäviä aineita. Mm. PSA käyttää Euro6 moottoreissa kahta eri nestejärjestelmää ja noin 10kpl antureita eli mökkitien kivi voi tulla kalliiksi  :-[ Noita litkuja käytetään myös hyvin pienikulutuksisissa autoissa, koska ne eivät kykene nostamaan lämpötilaa riittävästi suodattimessa, esimerkiksi 1.6-, D, hdi, mzr-cd, tdci, jne, jne
Otsikko: Vs: DPF:n uusinnan kustannukset?
Kirjoitti: JKK74 - 13.07.2014, 16:53:55
ja bemarille järjestelmä tuli F-sarjan myötä vuodesta 2011...

OK. Mulla oli ennen tätä Volvoa viisi erilaista BMW:tä (DPF:llä) vuosilta 2005-2009, joissa yhdessäkään ei ollut tätä lisäainesysteemiä käytössä. F-malleista en ehtinyt saamaan kokemuksia, joten niissä saattaakin sellainen olla.
Otsikko: Vs: DPF:n uusinnan kustannukset?
Kirjoitti: Nipa - 19.07.2014, 11:39:32
Historiaa? Nehän vaan nyt lisääntyy kun Euro6 päästöluokituksen moottorit tulevat. Lisäainepönttö löytyy.
V50 ja 40 volvoissa tätä lisäainesysteemiä ilmeisesti on jonkin verran, mutta V70 ei ole tullut vastaan. Ilmeisesti eri softa ja paremmat tilat tai jotain vastaavaa, niin näissä on se "itsestään" tyhjentyvä dpf, joka löytyy auton alta keskeltä noin vaihdekepin kohdalta. Siihen tulee etu ja takapäähän putket/letkut paine-eromittausta varten. Lisäaineesta ei mainintaa käyttöohjekirjassakaan, ja siitä loppumisesta pitäisi tulla erillinen ilmoitus. JKK74 taka-akselin päällä oleva musta pönttö on naftasuodatin. Dpf:ästä on ilmeisesti vaihto huolto-ohjelmassa 120tkm kohdalla, mutta voi sen jättää tekemättäkin, vaihtaa tai poistaa sen sitten kun menee tukkoon. Liiallinen öljy voi tuhota koneen, mutta ainakin omassani on kaikissa huolto- / öljynvaihtotaulukoissa jo lähtiessä pari desiä liikaa öljyä ( 5,5litraa menee aina ylärajan yli reilusti tikusta katsottuna )
Ja nyt puhun 08-09 V70 2.0d koneella varustetuista suomiautoista.
Otsikko: Vs: DPF:n uusinnan kustannukset?
Kirjoitti: JKK74 - 24.07.2014, 01:27:46
OK, eli ymmärsinkö oikein; Tässä 2,0D V70:ssä on siis erillinen DPF-pönttö keskellä autoa? Onko katalysaattori vielä erikseen heti turbon jälkeen, vai onko sekin samassa pöntössä DPF:n kanssa?


V50 ja 40 volvoissa tätä lisäainesysteemiä ilmeisesti on jonkin verran, mutta V70 ei ole tullut vastaan. Ilmeisesti eri softa ja paremmat tilat tai jotain vastaavaa, niin näissä on se "itsestään" tyhjentyvä dpf, joka löytyy auton alta keskeltä noin vaihdekepin kohdalta. Siihen tulee etu ja takapäähän putket/letkut paine-eromittausta varten. Lisäaineesta ei mainintaa käyttöohjekirjassakaan, ja siitä loppumisesta pitäisi tulla erillinen ilmoitus. JKK74 taka-akselin päällä oleva musta pönttö on naftasuodatin. Dpf:ästä on ilmeisesti vaihto huolto-ohjelmassa 120tkm kohdalla, mutta voi sen jättää tekemättäkin, vaihtaa tai poistaa sen sitten kun menee tukkoon. Liiallinen öljy voi tuhota koneen, mutta ainakin omassani on kaikissa huolto- / öljynvaihtotaulukoissa jo lähtiessä pari desiä liikaa öljyä ( 5,5litraa menee aina ylärajan yli reilusti tikusta katsottuna )
Ja nyt puhun 08-09 V70 2.0d koneella varustetuista suomiautoista.
Otsikko: Vs: DPF:n uusinnan kustannukset?
Kirjoitti: Sujakka - 25.07.2014, 00:28:13
Mullakin on `09 V70 2.0D, PSAn myllyllä ja ei siinä ole mitään litkun lisäyksiä, DPF puhdistuu itsekseen.. Ennenkuin ostin ko. auton niin myyjältä monta kertaa kysyin että eihän näissä oo sitä eolys nesteen lisäystä ja myyjä vakuutti että ainakin volvoissa se löytyy vain 1.6 litrasista myllyistä ja juurikin sen vuoksi että lämpö ei riitä polttoon.. Itellä nyt viisarissa 295tkm eikä oo dpf vielä temppuillut, kop KOP.  :) ja kivijalka liikkeestä omani ostin..
Otsikko: Vs: DPF:n uusinnan kustannukset?
Kirjoitti: Mariini - 25.07.2014, 08:29:58
Ootkos huollattanu auton aina Volvolla tai muulla "asiallisella" huoltoliikkeellä...? Meinaan, että kun näitä on kahta lajia, huolloissa täytettävää ja itse välillä lisättävää ureaa, jos et ole nähnyt kys.toimenpidettä koska nyt olisi kyseessä kohta 1...?

Koska automyyjä on huonoin tietämään auton tekniikasta mitään, kysy yhtään vaativampaa niin... Varsinkin vaihtoautomyyjä "ei oman talon merkistä." Huoltopuolella tiskillä ja montussa ne kaverit on, jotka tietää.
Otsikko: Vs: DPF:n uusinnan kustannukset?
Kirjoitti: Ribbe - 25.07.2014, 09:30:54
Jos oikein ymmärtänyt niin urea lisäainetta ei käytetä hiukkauspäästöjen takia vaan vähentämään mm. typpipäästöjä?
Otsikko: Vs: DPF:n uusinnan kustannukset?
Kirjoitti: (Miksu) - 25.07.2014, 18:04:17
Jos oikein ymmärtänyt niin urea lisäainetta ei käytetä hiukkauspäästöjen takia vaan vähentämään mm. typpipäästöjä?

Kyse on eri saastelaitteista.
Nämä lisäaineet mistä tässä nyt keskustellaan, auttaa hiukkassuodattimeen kertyviä nokihiukkasia palamaan, eli sen avulla poltetaan hiukkassuodatinta puhtaaksi.
Typpi on ystävä, sitä hengitetäänkin ilman mukana melkein 80%
Typenoksideja taasen halutaan poistaa pakokaasuista, kun se ei oo niin hyvää ainetta ja niitä pelkistetään SCR katalysaattorissa, jossa käytetään tutummalla nimellä adblue-nestettä, tuo scr-katalysaattori on käytännössä irrallinen päästöjenalennuslaite, joka on vain asennettua pakoputkeen, kaikki nestekkin suihkutetaan sinne katalysaattoriin, eikä se siis kierrä moottorin kautta missään vaiheessa, kuten tuo toisen järjestelmän aine, jota annostellaan polttoaineen joukkoon.
SRC-katalyssattoreita on ollu raskaassa kalustossa jo pidempään, mutta vasta nyt hiljakseen tulossa henkilöautoihin.