Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: j0rmanat0r - 21.04.2014, 15:33:49
-
Otsikon mukaan, tuli tuossa revittyä jarrurempan yhteydessä rikkinäiset pyörään hankaavat jarrukilvet kokonaan pois, tuli vasta nippuunkasaamisen sekä laikkojen vaihdon jälkeen mieleen että mitähän katsastus-setä tykkää kun jarrukilpiä ei ole alkujaankaan paikassaan? ovatko ne pakolliset? siksi toisekseen ei paikallisessa Mätänetissä edes tunnettu sellaista osaa kuin 240-sarjaisen etujarrukilpiä jotta sellaisia ei varmaan mistään löydykkään enää?! :idiot2:
-
Biltemassa oli vielä muutama vuosi sitten, taitaa mennä ulkomailta tilaamiseksi, jossei löydy sieltä.
Onhan nuo jarrukilvet pakolliset, mutten kyllä tiedä miksi :P
-
Varaosaliikkeestä kannattaisi kysästä.
-
jaa pitänee taitella ja leikellä pellistä itse, eihän nuo ihmeelliset ole kun on 2 tervettä kättä ja aikaa. harmittaa oma hölmöys vaan kun ei tajunnut heti lyödä uusia tilalle, kaikki taas irti ja diipadaa :'( jotenkin oli sellainen olo ettei niillä ole lainvoimaista olemassaolopakkoa :( mutta pari palaa peltiä ja kanttailemaan siis...
-
En tiedä pakollisuudesta mutta riippuu katsastusmiehestä sanooko mitään jos ne puuttuu, harvemmin kuulemma ovat sanoneet mitään. Monet kaverit katsastaneet ilman ja maksimissaan tullut huomautus.
-
Motonetistä pitäisi löytyä ja hinta siinä 30e kpl. Kuopiossa katsastusmiehiltä kysytty ja ei tarvitse olla, jos molemmilta puolin poistettu. Ja näin tehty 2-3 omaan ajokkiin.
Etujarrukilpi Volvo-240s v/o
Sopivuudet:
- Etujarrukilpi vasen/oikea (ei ABS)
Hinta:
34,90€
-
Ei haittaa puute katsastusta jos molemmilta puolin on revitty irti. Mulla tippu volkkarista toinen ihan omia aikojaan ja leimalle kun vein niin antoi kaksi vaihtoehtoa korjata a) puuttuvan paikalle ehjä kilpi b) toiseltakin puolen kilpi pois. Ny ei sitten oo pariin vuoteen ollu kumpaakaan eikä ole haitannut leimalla.
-
joo tuollaista sain kuulla kaveriltakin, ettei olisikaan katsastuksen läpimenon esteenä, vaikka puuttuisivat jarrukilvet. pitää kuulemma olla ehjät jos ovat paikallaan, tai sitten ei lainkaan kilpiä kummallakaan puolella.
iso kiitos vastanneille! :)
-
Lainaan tätä sen verran et mitäs eroo on etu ja takakilvillä?
Kattelin varastooni niin osu silmään kaks käytettyä ehjää ja kaks aivan uutta jarrukilpee mutten nyt kyllä muista onko ne eteen vai taakse enkä viittiny alkaa sen takia repiin renkaita veke. Motonetistä ostin muistaakseni eikä tainnu olla noin kalliit mitä edellä mainittiin. Muistaakseni alle 20e kpl oli vuosia sitten.
-
Takakilvessä on enemmän reikiä pulteille ja suorakaiteen muotoinen läpivienti käsijarruvaijerille.
-
Mulla tyssäsi Bluebirdin (ptyhii ) katsastus 2007 ruosteiseen ja repsottatavaan jarrukilpeen (ei kyllä repsottanut muun kuin katsurin mielestä ) Melkoinen työ oli parsia peltiä lisää siihen jarrukilven jämään. Katsuri ei osannut kertoa mitään syytä sille kilven olemassaolon pakolle :idiot2: :idiot2:
-
En nyt satavarmasti osaa sanoa,mutta jarrukilpi on pakollinen osa ja oltava ehjä rumpujarrullisessa ajoneuvossa. Levyjarrullisessa se on vain pölysuoja joten jos jarrut ovat muutoin kunnossa niin kyllä hylky sen puuttumisen vuoksi on vähintäänkin kyseenalainen. Voi olla että katsuri on tulkinnut tuon jarrukilpi määritteen vähän liian tiukasti. Kysymällä varmaan selviää.
-
Kävin hiljattain oman auton leimaamassa ja sieltä puuttu apukuskin puoleinen kilpi. Tästä tuli siis korjauskehotus. Kysyin siinä sitten samalla että jos revin loputkin pois niin kelpaako se leimalle. Katsurisetä sanoi että jarrukilvet on pakolliset autossa missä ne on tehtaalta lähtiessään ollut, MUTTA pelkästään jarrukilpien puutteesta ei voi hylkyä antaa. Tosin kasvattaa sitä mahdollista vikalista jolloin kilpien puute voi olla osasyy auton hylkäämiseen.
-
Kävin hiljattain oman auton leimaamassa ja sieltä puuttu apukuskin puoleinen kilpi. Tästä tuli siis korjauskehotus. Kysyin siinä sitten samalla että jos revin loputkin pois niin kelpaako se leimalle. Katsurisetä sanoi että jarrukilvet on pakolliset autossa missä ne on tehtaalta lähtiessään ollut, MUTTA pelkästään jarrukilpien puutteesta ei voi hylkyä antaa. Tosin kasvattaa sitä mahdollista vikalista jolloin kilpien puute voi olla osasyy auton hylkäämiseen.
En usko. Säännöt muuttu jossain vaiheessa niin et ei oo pakolliset, niinkun edellä jo todettukin on. Muutenkin aivan turhat peltiläpyskät mun mielestä, onneks multa ei kysytä.
Ps. taitaa olla mulla sitten aivan uudet etukilvet säilössä ja vanhatkin on vielä hyvässä käyttökunnossa :)
-
Muutama vuosi takaperin leimasin vanhan seitennelikympin,revin kilvistä mitä jälellä oli niin pois.Leima tuli ja kilvistä ei maininnu mitään.Liekkö huomannu ::)
-
Kuplavolkkarin astinlaudat olivat samanlainen katsastusmiesten silmätikku takavuosina. Ainoa henkilö, joka niille astui, oli katsastusmies kerran vuodessa. Jossain vaiheessa ne sai sitten korvata helmapellillä. Jos "jarrukilvistä" olisi levyjarruissa jotain hyötyä, ne olisivat pakolliset kummallakin puolella levyä. Rumpujarruissa kilpi ottaa vastaan jarrutusmomentin, levyjarruissa se vain suojaa jarrulevyä risuilta ja männynkävyiltä.
-
Hurmos tai Riikka voisivat ottaa kantaa tähän ?
-
Jos siinä kuuluu olla jarrukilvet, niin sitten ne on oltava. Ruostevaurioituneet tai puuttuvat jarrukilvet levyjarrullisessa autossa arvostellaan korjauskehotuksena. Jos kilpien poistoon ei ole puututtu, niin se voi taas johtua siitä ettei katsastaja ole varma, kuuluuko ko. autossa sellaiset olla. Eipä niiden kanssa niin pilkuntarkkoja olla..
Rumpujarrullisen auton jarrukilpiviat arvostellaan hylättynä.
-
Mutta mitä ne jarrukilvet hyödyttää levyjarrulisessa autossa ?
-
Mutta mitä ne jarrukilvet hyödyttää levyjarrulisessa autossa ?
Lähinnä suojaa juuri kävyiltä ja oravilta. Rumpujarruissa taas se on osa koko jarrupakettia. Esim auto jossa jossa on edessä levyt ja takana rummut. Rumpujarruissa kilvet on huomattavasti järeemmät kun levyjarru vekottimissa. Viisaammat jatkaa.
-
Rumpujarrussa jarrukengät sekä -sylinterit ja esim. Volvoissa käsijarrukengät ovat kiinni jarrukilvessä tai nojaavat niihin. Eli osasyy on jo pelkästään kamppeiden paikallaanpysyminen. Näin mutuna rumpujarrun rakenteen takia ylimääräinen tavara kitkapintojen välissä jää sinne myös pyörimään ja kuluttamaan pintoja, toisin kuin levyjarruissa.
-
Mutta mitä ne jarrukilvet hyödyttää levyjarrulisessa autossa ?
Kerran erään katsastajan kanssa puhuttiin, niin joissain autoissa ne toimivat myös ilmanohjaimina että levyt jäähtyvät. Lisäksi kun kysyin myös että jos levyjarrulliseen autoon ei enää saa jarrukilpiä hommattua, niin ne saisi jättää pois.
-
Kysyin jarrukilvistä Trafilta ja tätä mieltä siellä oltiin:
Hei
Jarrukilpi on autossa pakollinen varuste, joten näin ollen sitä ei saa poistaa. Jossain tapauksissa autoilijat ovat teettäneet autoonsa jarrukilpiä metallipajoilla, jos autoon ei ole enää saanut ko. osaa tarvikkeena.
Terveisin,
-------------------
Ville Lyytinen
Tarkastaja
Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi
ville.lyytinen(at)trafi.fi
p. 029 534 5261
Käyntiosoite
PL 320, 00101 Helsinki
www.trafi.fi
-
lienee takajarrukilpien osalta näin onkin, edessä tilanne on toinen, kun ei niitä ole kaikkiin autoihin edes laitettu :)
Ojensin kerran yhtä katsastajaa, kun rupesi meuhkaamaan alapallon suojapeltien huonosta kunnosta :D Luuli jarrukilven jämiksi
-
viimeviikon lauantaina katsastin 240-volvon ilman etujarrukilpiä, ei mainintaakaan niistä. katsuri vaan totes et on hassun näkösii nää kiesit mis on etujarrusatulat akselin takana, ja että mun autossa ei vilkku toimi takana.
-
Pitääkin muistaa ottaa edestä kilvet irti, ku nykynen on niin hapan.
Kysyin jarrukilvistä Trafilta ja tätä mieltä siellä oltiin:
Hei
Jarrukilpi on autossa pakollinen varuste, joten näin ollen sitä ei saa poistaa. Jossain tapauksissa autoilijat ovat teettäneet autoonsa jarrukilpiä metallipajoilla, jos autoon ei ole enää saanut ko. osaa tarvikkeena.
Mielenkiintonen vastaus isolta herralta, mut eipä niitä katsastusmiehiä tunnu niin kiinnostavan, tädin audissa puuttu toinen jarrukilpi, ja tuumas vaan että tuon vois vaihtaa uuteen tai ottaa toisen irti.
-
Vinkkinä 240 Volvon etujarrukilviksi on heittää 700/900 sarjan etukilvet. Jäähdyttämättömillä levyillä varustettuihin menee heittämällä ja jäähdytettyillä levyillä varustettuun pitää muoitoilla tilaa pienellä kuulapäävasaralla yms. Taisi muuten olla että yhden ruuvin reijän paikka piti porata uuteen paikkaan.
Bonuksena noissa 7/9 satkun kilvissä on parempi suoja laakeritiivisteelle, mikä on usein hapertunut pois vanhoista 240:n kilvistä ja ei tavallisesti niitä saa mistään.
Nekin ovat käytännöllisiä siksikin koska vesi/kura joka pääsee sinne pyörän laakeriin niin tekee siitä selvän aika pian. On kyllä kivaa kun etulaakeri leikkaa ajossa kiinni >:(
-
Jos saan nykästyä noi etujarrukilvet 240:stä pois niin tartteeko tilalle laittaa jotain täytettä vai meneeks paketti kasaan ihan sellasenaan ilman kilpiä? Jäähdytetyt on ja abs.