Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: s60320 - 22.04.2014, 19:57:37
-
Tällainen jokaisen automiehen painajainen tapahtui, eli kesken ajon eilen illalla auto sammahti ja siitä auto jatkoi matkaansa hinausauton lavalla korjaamolle. :'( Korjaamolta soiteltiin tänään ja pikainen diagnoosi oli, että jakohihnan kiristinrulla pettänyt.
Mitä kaikkea tuolta nyt on voinut hajota, eli kuinka kallis remontti on odotettavissa? Tapahtumahetkellä nopeutta oli noin 40 km/h ja tämän myötä jäähdytysnesteet olivat tulleet pihalle (en tiedä kyllä yhtään mistä?).
Entäs onko jakopään osilla millainen takuu? Täys jakopääremppa on tehty vajaa 100tkm sitten sinisellä. Siitä on parisen vuotta aikaa, mutta tarkkaa aikaa en osaa sanoa, kun huoltokirja on auton hansikaslokerossa korjaamolla...
Auto on siis vuoden 2002 Volvo S60 D5 manuaalivaihteistolla ja 358tkm ajettu.
-
Sylinterikansi on suurella todennäköisyydellä hajonnut. Mikä mahtaa olla kuluttajaviranomaisten kanta asiaan?
E: Yksi ratkaisu: http://www.kuluttajariita.fi/fi/index/kuluttajariitalautakuntaratkaisut/kuluttajariitalautakuntaratkaisu/1378909476937.html (http://www.kuluttajariita.fi/fi/index/kuluttajariitalautakuntaratkaisut/kuluttajariitalautakuntaratkaisu/1378909476937.html)
-
veikkaan kans et kansi o sökö. ainaki kaverilla meni mutta seki vasta ku toisen kerra jakopää sano ittensä irti. merkkihuolto mahtaa vedota siihe että on niin vanha ja paljon ajettu auto vaikka alkuperäisillä osilla pitäs olla kahen vuojen takuu
-
veikkaan kans et kansi o sökö. ainaki kaverilla meni mutta seki vasta ku toisen kerra jakopää sano ittensä irti. merkkihuolto mahtaa vedota siihe että on niin vanha ja paljon ajettu auto vaikka alkuperäisillä osilla pitäs olla kahen vuojen takuu
Itse muistelisin 1v takuuta noille varaosille ::)
-
Kyllä se kansi tosiaan menee harmillisen usein romuksi, jos jakohihna syystä, tai toisesta sekoaa.
Jos hinhan vaihtoväli on 4 vuotta, tai 120tkm (eikö se D5:ssa noin ole?), niin silloin sen tulee kestää sen aikaa. Jos on todisteet ja merkinnät, että kaikki on ajallaan tehty, niin silloin se on sen korjaamon vastuulla.
Onko se kiristimen pettäminen mahtanut olla syy, vai seuraus? Yleensä se on seuraus jostain muusta viasta ja sitten ei paljoa auta, vaikka jakopää olisi ajallaan laitettu. Olisiko kenties vesipumppu korkannut, jos vedetkin on tulleet ulos? Onko se vaihdettu hihnanvaihdon yhteydessä?
-
Allekirjoittaneella hajosi ajossa samanlaisesta koneesta vesipumppu. Pumpun laakeri oli pettänyt ja pumpun akseli päässyt hieman vinoon. Onni oli mukana siltä osin, että ajonopeus oli pieni ja havahduin outoon ääneen ja ehdin tutkimaan tilannetta ennen pahempaa. Jakohihna oli hinkannut kotelon suojamuoviin uran, mutta ei päässyt kokonaan putoamaan pois. Pumppu oli vaihdettu edellisen jakopään yhteydessä, eikä sen merkkikään ollut mikään tuntematon.
-
Tuolla etuvetoisten myynti palstalla on ollut moottoreita myynnissä (1000€), sieltä kannattaa käydä vilkaisemassa jos meinaat moottorin vaihtaa vai onko halvempaa ostaa toinen auto tilalle?
Jos vaihdat uudemmasta vuosimallista moottorin, pyydä turbon öljyn paluuputki mukaan koska se muuttuu eri muotoiseksi.
Hihnan vaihtoväli on 160tkm\4v. D5:ssä, mutta takuu ei välttämättä kata jos vesipumppua ei ole vaihdettu ja rikkoutuminen on johtunut siitä?.
-
Pistin tänne jonnekkin aikaisemmin kuluttaja-asiamiehen lausunnon noista jakohihnoista.
Jakohihnan pitää kestää sille annettu vaihtoväli, mutta se ei tarkoita että saa ilmaiseksi koko moottoriremontin, jos siellä isompaa tuhoa tuli.
Eli jos auto tulee parempaan kuntoon, niin asiakas maksaa osan korjauskustannuksista.
-
No niin, nyt autoa on ehditty tutkia tarkemmin ja vesipumppu sieltä oli tosiaan pettänyt. Korjaamolla todettiin, että yli 4000 euron homma on luvassa jos meinaa koneen saada kuntoon. Kyselin samassa, että paljonko tulisi vaihtotyölle hintaa, jos hankkisin vaihtokoneen jostain itse. Puhelimessa ollut nainen sanoi, että moottorin vaihto on niin kova homma, että vaihdolle tulisi hintaa ainakin samat 4000 euroa! :o Itse olen auton juuri keväämmällä ostanut AVK:lta ja siihen kaiken kaikkiaan laittanut vaan 3000 euroa, niin alkoi jo mietityttää, että olisko nyt vaan paras pistää auto palasina myyntiin...
-
4000€ on sikamainen hinta vaihtotyöstä. Kysy muutamasta korjaamosta niin saat arvioita välillä 1000-1500€.
-
Vai 4000e motin vaihto,kysyppäs piruuttas jyväskylän hämeenautosta millä hinnalla vaihtavat moottorin.saatat yllättyä.
Ihan vaan sillä et saat jotain faktaa missä hinnassa moottorin vaihto kuuskymppiseen maksaa.tosin minä teetättäisin venttiilien ja ohjureiden vaihdon kanteen,uudet tiivisteet ja lankku paikoilleen.uskomaton flaksi käyny jos siellä muuta rikki kuin venttiilit ja ohjurit.
-
tosin minä teetättäisin venttiilien ja ohjureiden vaihdon kanteen,uudet tiivisteet ja lankku paikoilleen.uskomaton flaksi käyny jos siellä muuta rikki kuin venttiilit ja ohjurit.
Noissa kun venttiilit tapaa mäntiin, niin voi männänrenkaan ura pienentyä venttiilin kolahduksesta ja sen jälkeen renkaat jumissa. Eli ei kannen kunnostus riitä.
Tosin kuinka todennäköistä, niin riippuu varmasti vauhdista millä osuu ja kuun asennoista. ::) Mutta hyvä pitää mielessä. :P
-
Noissa kun venttiilit tapaa mäntiin, niin voi männänrenkaan ura pienentyä venttiilin kolahduksesta ja sen jälkeen renkaat jumissa. Eli ei kannen kunnostus riitä.
Tosin kuinka todennäköistä, niin riippuu varmasti vauhdista millä osuu ja kuun asennoista. ::) Mutta hyvä pitää mielessä. :P
Nojoo,oot kyl oikeassa mutta silti ottaisin riskin ja tekisin kans remontin ku ei punarajalta oo pettäny.onnistuneita d5 remontteja tehny aika läjän ja vielä ei oo ongelmia ollut jälkeen päin.
-
ei se merkkiliikekkään aina sitä vesipumppua haluu vaihtaa jakopää remontissa. mä kysyisin kyllä remontin tehneestä liikkeestä mitä ovat asiasta mieltä.
-
Pitäis tietysti haluta,sehän on lisää rahaa liikkeelle,mut samaa mieltä et kysy jakotalkoot tehneeltä liikkeeltä miten korvaavat ;). Jos jotain heruis.
-
:o Itse olen auton juuri keväämmällä ostanut AVK:lta ja siihen kaiken kaikkiaan laittanut vaan 3000 euroa, niin alkoi jo mietityttää, että olisko nyt vaan paras pistää auto palasina myyntiin...
Millaisen mällin auto oli kokenut, vai miksi oli AVK:lla ::)
-
Nojoo,oot kyl oikeassa mutta silti ottaisin riskin ja tekisin kans remontin ku ei punarajalta oo pettäny.onnistuneita d5 remontteja tehny aika läjän ja vielä ei oo ongelmia ollut jälkeen päin.
Sulla on ollut tuuria. En ole vielä yhtään jakohihnavikaista D5:sta tavannut, josta ei olisi vähintään kansi romuna, eli nostintappien reiät halki. Osasta menee sitten lohkokin, kuten ilmeisesti tässä aiheen tapauksessakin, jos kerran jakohihnan kiristin on pettänyt, niin varmaan lohkosta korvake poikki.
-
Sulla on ollut tuuria. En ole vielä yhtään jakohihnavikaista D5:sta tavannut, josta ei olisi vähintään kansi romuna, eli nostintappien reiät halki. Osasta menee sitten lohkokin, kuten ilmeisesti tässä aiheen tapauksessakin, jos kerran jakohihnan kiristin on pettänyt, niin varmaan lohkosta korvake poikki.
kaverilla meni ekalla kerralla keinuja ja pari nokka pukkia ja vasta toisella kertaa kansi. ekalla kerralla vissii satasen vauhista ja toisella neljänkympin
-
Oli kuulemma ollut korkeintaan 40km/h vauhtia auton sammumishetkellä, mutta ilmeisesti kiristimen hajoamien oli tehnyt lohkoonkin tuhoja.
AVK:lta ostettaessa auto oli kolaroitu aika kevyehkösti kylken ja parin oven, etulokasuojan ja ajovalon vaihdolla sen sai kuntoon. Turvatyynyjä ei ollut törmäyksessä lauennut.
Tällä hetkellä näyttää siltä, että jos tuolle autolle tekee vielä jotain, niin se on sitten koko koneen vaihto edessä. Ihan pienoinen rajottava tekijä tässä on kuitenkin opiskelijabudjetti... Onneksi kesäksi on edes kesäksi töitä luvassa!
-
Sulla on ollut tuuria. En ole vielä yhtään jakohihnavikaista D5:sta tavannut, josta ei olisi vähintään kansi romuna, eli nostintappien reiät halki. Osasta menee sitten lohkokin, kuten ilmeisesti tässä aiheen tapauksessakin, jos kerran jakohihnan kiristin on pettänyt, niin varmaan lohkosta korvake poikki.
Oma kokemus aiheesta. Kiristin rikkoitui eikä lohkosta hajonnut mitään. Korjaamo oli AD-Varaosamaailmasta hakenut osat jakopääremonttiin jonka oli tehnyt noin 6kk aiemmin. Kierroksia oli alle 2000 ja nyt samalla alakerralla on ajettu jo yli 100.000km lisää.
-
oletko katsonut ruotsista vaihto moottoreiden hintoja
-
oletko katsonut ruotsista vaihto moottoreiden hintoja
Tällä hetkellä on kiikarissa yksi purkuauto ihan Suomessa, josta saisi koneen, mutta pitääpä vilkaista tosiaan missä hinnoissa vastaavat moottorit Ruotsissa pyörii.