Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Slx - 22.04.2014, 21:12:20

Otsikko: S60 2.5T Vuotaa öljyä jakopään kotelosta
Kirjoitti: Slx - 22.04.2014, 21:12:20
Huomasin viikkositten että autossa on öljytippoja moottorin alla olevissa suojamuoveissa. Viikonloppuna auton alle ilmestyi öljy tippoja.
Auto oli menossa tänään pajalle renkaiden vaihtoon niin samalla katsoivat että öljy tulee jakopään muovien alta. Mutta ei ruvettu vielä purkamaan muoveja pois.

Öljy vaikuttaisi tulevan ulos koneen keskikohdilta, eli kampi-akselin stefasta se ei voi olla? Onko moottorin ylä-osassa muita vuotokohtia kuin nokka-akselien stefat?
Vituttaa jo valmiiksi viedä autoa pajalle, jakoremmi ja oheis sälä on vaihdettu ~6kk ja 4tkm sitten.
Nyt joutuu "suotta" vaihdattamaan uuden hihnan ja stefan
Otsikko: Vs: S60 2.5T Vuotaa öljyä jakopään kotelosta
Kirjoitti: (Miksu) - 22.04.2014, 22:01:17
VVT-pyörät alkaa näissä usein vuotamaan öljyä läpi, kun väljistyy tarpeeksi.

Kun VVT-pyörää lykkii edestakaisin nokka-akselin pituussuuntaisesti, ei välystä saisi olla inaa enempää, eli millin liike on jo suht paljon, kaksi milliä tosi paljon.
Otsikko: Vs: S60 2.5T Vuotaa öljyä jakopään kotelosta
Kirjoitti: apa75 - 22.06.2014, 00:14:55
Moi

Mites tuon VVT-pyörän irrotus onnistuu, tarviiko jotain erikois työkaluja vai onnistuuko ihan perus työkaluilla? Itsellä tuossa pakonokan VVT-pyörässä päittäin noin 2,5mm liike ja on alkanut itkemään öljyä, joten vaihto olisi varmaankin edessä. Mistä kannattaa tilata moinen osa vai hakeeko suosiolla marmoritiskiltä?

t. apa75

PS. Autona V70 2.5T vm. 2004
Otsikko: Vs: S60 2.5T Vuotaa öljyä jostain
Kirjoitti: Slx - 25.06.2014, 16:48:42
Kuten tuolla toisessa keskustelussa kirjoitin jakopään stefa vaihdettiin ja öljyvuoto loppui hetkeksi.

Taas on öljylammikko auton alla  >:( Pajalla vilkaisivat ja olettavat että venttiilikotelo vuotaa moottorin taakse ja öljy valuu alas ja jostain kautta moottorin etupuolellekin. Venttiilikotelo tosin tihkuu myös edestä hieman.

Parinviikon päästä on korjaus aika. Loistavaahan on että venttiilikotelo on muutakin kuin muovinen koppa... Työnvastaan ottaja kertoi että hakevat volvolta työkaluja lainaan jotta nokka-akseleihin ei tarvitsisi koskea vaan ne pysyisivät paikallaan.

Viimeksi kun auto oli pajalla niin ohjeena oli että "tutkikaa mistä öljy vuotaa ja korjatkaa vuoto". Silloin vaihdettiin jakopäänstefa. Nyt totesi itse että kun vuotaa muualtakin jota eivät silloin olleet huomanneet he osallistuvat korjaus kuluihin.