Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Aiheen aloitti: roilo - 23.04.2014, 13:07:43

Otsikko: Jarruputket ja letkut - ikuisuuskysymyksiä
Kirjoitti: roilo - 23.04.2014, 13:07:43
Noniin. Potilas on siis -00 mallinen v70 ja aiheena montaa merkkiä koskettava takasatuloiden vaihto ja ruostuneiden jarruputkien irroitus.Jostain käsittämättömästä syystä kaikki, toistan kaikki, jarrujen letku- ja putkiliitokset jämähtävät pysyväisliitokseksi hetkeä ennen irroitustarvetta. Joissain tapauksissa ensimmäinen (ehjänä) irtoava liitos on löytynyt vasta pääsylinteristä.

Kun lähdin toiveekkaana irroittamaan ko. satulaa olin jo henkisesti valmistautunut siihen, että satulasta putki ei ainakan irtoa vaan etäämmältä letkusta jne.. Mutta eipä lähtenyt sieltäkään. Eikä seuraavastakaan liitoksesta. Ei auttanut lämmitys, jarruille tehty kiintoavain tahi papukaijapihdit liuotusöljystä puhumattakaan. Satulan päässä on nyt pyöreäksi kierähtänyt pultti ja omassa päässä kohtalaisen iso patti.

Eli: Millä saatanalla ne revitään irti. Sileen, että lähtee kans. Ja ettei ihan rälläkällä laskettasi - pitäisi saada uudet osat takaisinkin. Tämänikäisenä ei viitsisi enää tuntitolkulla uhrata menetelmäkokeiluihin eli vinkkejä saa jakaa.
Otsikko: Vs: Jarruputket ja letkut - ikuisuuskysymyksiä
Kirjoitti: Lankku - 23.04.2014, 14:19:06
Reilusti lämpöä satulaan tai letkuliitokseen, sillä on lähtenyt kaikista. Eli sen verran, että paikat punoittaa. Ja pyöreään kantaan hyvät lukko- tai siirtopihdit.
Otsikko: Vs: Jarruputket ja letkut - ikuisuuskysymyksiä
Kirjoitti: Taavi.H - 23.04.2014, 14:25:39
Sukulaismiehen korjaamolla on sellainen induktiokuumennin vai miksi sitä pitäisi sanoa? "lanka" kierretään kappaleen ympäri ja sekunneissa pieni kappale on hehkuvan kuuma. Tolla konstilla aukesi viimeksi hankala liitos.

Eli kunnolla hehkuvan kuumaksi on minunkin vinkkini.
Otsikko: Vs: Jarruputket ja letkut - ikuisuuskysymyksiä
Kirjoitti: estate - 23.04.2014, 14:28:05
Kuumennetaan juntturi punahehkuun, sitten hyvällä avaimella (vaikka kunnon putkareilla, ei v**tupihdeillä) kiinni ja pyöritetään satulaa ei juntturia. Sitten kun liitos aukeaa voi pyörittää juntturista jos pyörii putken ympärillä. Yleensä on helpoin uusia satulan ja letkun välinen putki, ellei sitten ole letku suoraan satulassa kiinni. Putki poikki satulan juuresta ja letkun liitoksesta, sitten kuumennetaan liitokset, hylsy juntturiin ja letkun puolelta tukevilla putkareilla (ei v**tupihdeillä) kiinni, sitten vaan rykästään juntturi auki.
Otsikko: Vs: Jarruputket ja letkut - ikuisuuskysymyksiä
Kirjoitti: tomimikael - 23.04.2014, 15:19:02
Reiluilla Knipexeillä lähtee auki tai murenee pois. Kierrepakka liitoksen jengalla valmiina, niin voi tarvittaessa kiertää uudet jengat.

http://www.motonet.fi/fi/tuote/763344/Knipex-siirtoleukamutteripihti-10-32mm

http://www.motonet.fi/fi/tuote/786056/Kierrepakkatappisarja-M3-M6-tungst
Otsikko: Vs: Jarruputket ja letkut - ikuisuuskysymyksiä
Kirjoitti: B30A - 23.04.2014, 15:24:43
En kans kauheasti jaksa leikkiä näiden kanssa, jumissa kun yleensä ovat. Kuumaa ja/tai putki vaan raakasti poikki + jatkoliittimellä takas kasaan. Tiedetään että tämä ei taida olla ihan sallittu tapa mutta kertaakaan ei ole valitettu tai käytössä pettänyt. Jatkapala semmoinen vartavasten suunniteltu holkki jossa kartiot putken kartioon vastaavasti. Jos satula on käyttökelpoinen niin ruuvipenkissä sen putkijämän tai letkun irroitus on mielekkäämpää kuin auton alla tuskaillen.

Työkalut putken pään tekoon pitää toki olla, ja pätkä putkea mutta eikös semmoiset löydy kaikilta vanhojen autojen kanssa nyhrääviltä.  :)


Otsikko: Vs: Jarruputket ja letkut - ikuisuuskysymyksiä
Kirjoitti: Kojontti - 23.04.2014, 22:46:13
Usein satulan vaihtoon on paras kun ottaa vaan satulan ensin irti ja kannan tilasta riippuen joko sopiva avain tai sitten Knipexin siihen juntturiin ja pyörittämällä SATULAA liitos auki.
Otsikko: Vs: Jarruputket ja letkut - ikuisuuskysymyksiä
Kirjoitti: Slerbahuuli - 23.04.2014, 23:31:37
Tullut nyt kahden vuoden sisällä tehtyä kahdeksan jarruremonttia ja tullut kantapään kautta opittua seuraava työjärjestys:

Kohta 1: Auto pukeille ja pyörä/-t pois.

Kohta 2: REILUSTI jotain ruosteen irroittajaa joka ikiseen nippeliin ja pulttiin mitä pitää avata remontin yhteydessä. Annetaan vaikuttaa hetkinen

Kohta 3: Satulan ollessa vielä täysin kiinni navassa, otetaan ilmausruuvit ja letkut/putket auki (saa kunnolla voimaa kun satula ei roiku letkuissa). Oikean kokoinen työkalu ja vasara on kova sana. Ensin kokeillaan naputtelemalla auki, mutta jos ei lähde, kokeillaan hieman kiinni. Tätä nitkuttelua jatketaan kunnes jotain positiivista tapahtuu.

Kohta 4: Kun nipat/letkut on saatu aukeamaan (ei irti asti vaan auki), niin satula irti ja irroitetaan letkut.

Kohta 5: Satula työpöydälle, jarrumännät ulos jos on tarve (itse otan aina). Monesti männät niin jumissa, että ne on poljettava pihalle auton omalla jarrujärjestelmällä. Aina ei riitä tämäkään ja tällöin vaihdetaan uusi satula... (näin kävi minulle viimeksi)

Kohta 6: Jos/kun männät on irti, tarkastetaan niiden ja sylinterien kunto. Ruosteet/hapettumat/naarmut ovat yleensä hyvin pinnassa ja itse olen hionut ne jollain 120 hiomapaperilla kevyesti pois. Pahat naarmut/ruosteet eivät lähde pois vaan mäntä jää vuotamaan --> Mäntä/satula vaihtoon. Sylinteriäkin voi kevyesti hioa paperi sormella, mutta tällöin ota sylinterissä oleva kumitiiviste pois (KATSO MITEN PÄIN TIIVISTE ON!)

Kohta 7: Satuloiden kasaaminen (männät takaisin sisään). Joissakin satuloissa (kuten Volvo 940 takasatuloissa) mäntien pölytiivisteet voi ensin laittaa mäntään paikoilleen ja tämän jälkeen painaa männät sylintereihin. Muistaakseni taas esim. appiukon 1998 V70 TDI:ssä ei etusatuloiden männät mahtuneet paikoilleen pölytiivisteet paikoillaan (tällöin inspiroidaan). Tiivisteet voi kevyesti voidella vaseliinilla, helpottaa kummasti.

Kohta 8: Satulat takaisin autoon kiinni, ensin letkut/putket, sitten satula kiinni napaan. Jokainen pultti/mutteri/kierre voidellaan mielellään jollakin.

Kohta 9: Huolellinen ilmaus, koska männät olleet irti. Pidä ilmatessa huoli, ettei jarrunestesäiliön pinta pääse liian alhaiseksi.


Koskaan ei ole tällä menetelmällä jäänyt mikään letku/putki avautumatta. Toki joskus on ollut niin haperoa jarruputkea, että on pään auetessa murentunut. Jokatapauksessa jos sen nipan/pultin saa edes nitkahtamaan johonkin suuntaan, on se myös auennut riittävän pitkällä nitkuttelulla ja ruosteenirroittajan avulla.
Otsikko: Vs: Jarruputket ja letkut - ikuisuuskysymyksiä
Kirjoitti: roilo - 24.04.2014, 09:54:14
Hienoja vinkkejä.

Kävin ostamassa paremman kaasupolttimon (nojaa, bilteman brulee-liekittäjän) ja pienet putkarit (omat puolimetriset olivat turhan suuret). Jos ei näillä viikonloppuna lähde niin tuo knipex-vaikuttaa tehokkaalta.

Satulaa en ole vuosiin viitsinyt avata. Tarvikesatuloiden laatu on ihan riittävä näihin vanhuksiin ja kun hinta on reilu 60€ niin ei hirveästi maksa vaivaa.
Otsikko: Vs: Jarruputket ja letkut - ikuisuuskysymyksiä
Kirjoitti: Vollemies - 30.04.2014, 22:23:28
Sylinterin jos ottaa irti niin ainakin sen letkun ja sylinterin liitoksen voi helposti rasvata vaikka kupari tahnalla, kun estää nesteen tulon letkusta puristamalla. Näin kierteeseen ei tule jarrunestettä ja se jää täyteen sitä rasvaa. Rasvaa ei pidä laittaa mitenkään tolkuttomasti, jotta sitä ei pääse sinne sylinterin sisään, joten se rasva siihen nippaan / letkun kierteeseen ja vain hiukan sisälle reikään. Vielä kun pyörittää kiinni ja auki ja katsoo, että kierre tulee rasvattua kunnolla. Rasvan asemesta voisi varmaan käyttää myös jotain asennusvahaa, joka olisi vielä pysyvämpää estämään suolaveden pääsyn siihen kierteeseen. Samoin sen ilmausnipan kierteen voi käsitellä niin sen voi saada myöhemminkin auki. Kun nippa on paikoillaan ja kierre rasvattu, neste ei tulvi sinne kierteeseen vaan tulee yksistään päästä ulos.

Joskus on vain muissa vehkeissä törmännyt jopa melkein toivottoman näköiseksi ruostuneisiin kierteisiin ja sitten yllättynyt positiivisesti, kun se aukeaakin ja kierre on ihan kirkas ja siellä on jokin vahamainen aine, joka on estänyt suolaveden pääsyn jenkaan sisälle.

Irrotusvaiheessa voi hitsata mutterin satulassa olevaan tynkään kiinni. Jos ei sen jälkeen aukea niin jo on ihme. Tietty ei ensin kannata vääntää sitä poikki. Hitsaushomma on paljon helpompi niin kauan kuin jotain on reilusti pinnan yläpuolella. Nuo kuumentimet ja hitsipilli hoitavat varmaan saman asian mutta hitsauslaitteet lienevät yleisempiä varusteita talleissa.
Otsikko: Vs: Jarruputket ja letkut - ikuisuuskysymyksiä
Kirjoitti: Jarru - 30.04.2014, 23:37:21
Harmi että tuon ikäisessä Volvossa puhutaan jo ruostuneista alustan osista. Pari päivää sitten vaihdoin allekirjoituksen -99 V70 etujarruletkun ja osat olivat tietty skeidassa, mutta eivät ruosteessa. Viikko ennen remppaa suihkuttelin tasaisin välein irrotusöljyä ja kaikki liitokset lähtivät helposti irti. Ei muuta kuin edellä mainituilla vinkeillä eteenpäin, kyllä ne jumit jossain kohti auki lähtee. Hommaan löytyy kaupan hyllystä kita-avainsarjaa, jolla saa liitokset helpommin auki.
Otsikko: Vs: Jarruputket ja letkut - ikuisuuskysymyksiä
Kirjoitti: B30A - 02.05.2014, 22:49:41
Paljonko autoilla on ajettu, ja mikä tärkeintä kuinka paljon niillä ajetaan esim. vuodessa?

Olen tätä ennenkin toitottanut kyllästymiseen asti mutta mulla on aitiopaikka seurata kahden lähes samanikäisen V70:n elämää, eli meidän tdi -99 ja kaverin bensa -00. Meillä vedetään tuskassa joka jumalan päivä tolla kotterolla ja kaveri ajaa pääasiassa työmatka-ajoa ja auto yleensä seisoo vkonlopun yli.
Kaverin kiesissä "kaikki" alustan osat ovat yleensä jumissa, ja tukevammin ruosteessa, nyttenkin tulin juuri tallista purkamasta meidän kiesin takajarruja kun leimasetä tylytti niitä.
Tunkkauksineen ja valmisteluineen 30min--> 200tkm ajetut takajarrut kädessä, kaverin autoon tehtiin just talvella vastaavaa hommaa ja kuinkahan monta tuntia siihenkin saatiin menemään kun mikään ei aukea suosiolla.
Otsikko: Vs: Jarruputket ja letkut - ikuisuuskysymyksiä
Kirjoitti: Slerbahuuli - 02.05.2014, 22:54:44
Paljonko autoilla on ajettu, ja mikä tärkeintä kuinka paljon niillä ajetaan esim. vuodessa?

Olen tätä ennenkin toitottanut kyllästymiseen asti mutta mulla on aitiopaikka seurata kahden lähes samanikäisen V70:n elämää, eli meidän tdi -99 ja kaverin bensa -00. Meillä vedetään tuskassa joka jumalan päivä tolla kotterolla ja kaveri ajaa pääasiassa työmatka-ajoa ja auto yleensä seisoo vkonlopun yli.
Kaverin kiesissä "kaikki" alustan osat ovat yleensä jumissa, ja tukevammin ruosteessa, nyttenkin tulin juuri tallista purkamasta takajarruja kun leimasetä tylytti niitä.
Tunkkauksineen ja valmisteluineen 30min--> 200tkm ajetut takajarrut kädessä, kaverin autoon tehtiin just talvella vastaavaa hommaa ja kuinkahan monta tuntia siihenkin saatiin menemään kun mikään ei aukea suosiolla.
Samaa tullut huomattua itsekkin. ???

Isäni autoissa on aina esim. pohja ja alustan pultit hyvässä kunnossa, vaikkei autojaan mattaile/pese. Ajaa vain aivan jumalattomasti eikä auto seiso lämpimässä tallissa. Tultu siihen lopputulokseen, että jatkuvasti kasvavat kilometrit jotenkin "huuhtelee" pohjaa eikä minnekkään pääse kertymään mitään suolapaakkuja.
Otsikko: Vs: Jarruputket ja letkut - ikuisuuskysymyksiä
Kirjoitti: roilo - 07.08.2014, 09:34:51
Jarruremontti viimein tehty. Kiitoksia kaikille vinkeistä - valitettavasti lopulta yksikään ei tuottanut tulosta. Niin kuin tuossa edellä viitattiin, auto on ollut liki seisonnassa melkein kaksi vuotta, mikä jollain mystisellä tavalla tuntuu pahentavan korroosiota. Kuumentamalla sain toisen puolen satulan liittimen irti - "avain" jolla sai riittävän otteen oli bilteman knipex-kopio, joka tosin teki selvää jälkeä liittimen muterista. Toisella puolella hyvältä näyttävä konsti ei toiminut toivotulla tavalla - liitin halkesi siten, että kierre jäi satulaan ja mutteri irtosi.

Koska mikään muu liitin ei auton alla suostunut edes liikahtamaan (en ole ihan eilisen teeren poika näissä - ne olivat lähes käsittämättömän jumissa) alkoi näyttämään siltä, että putkisto on uusittava ABS:lta alkaen. Tähän väliin sellainen tieto, että biltemassa ei ole noita pitkiä putkia ja Motonetissäkin vain oikeanpuoleinen, vasuriin kuuluu 12mm kierre ABS:lla.

Lopulta noita pitkiä putkia ei sitten tarvittu - onnistuin pelastamaan ne. Tämä takajarruhomma sujui kohdallani näin.

-Katkaisin puukkosahalla ensimmäisen liitoksen vasemman takarenkaan edestä siten, että sahasin korikiinnikkettä sivuten ja letkun puolelta. Tämä siksi, että sahaus putken puolelta olisi voinut vahingoittaa kartiota. Tältä puolelta sahattuna letku jää vielä tuon letkun 14mm "mutterin" olakkeen varaan kaniin, joten rälläkällä nysän reunoja hiomalla ja putkea heilutellen/taivutellen (ja itse kiinnikettä runnoen) sain putken irti. Nyt putken, jossa on vielä pala letkun kierreholkkia kiinni voi taivuttaa auton vierelle -> ruuvipenkkiin -> rälläkällä hiomaan sivusta siten, että putken liittimen kierteiden harjat paistaa läpi. Nyt liitos on sen verran löysä, että putkareilla/jakarilla nysän sai kierrettyä irti ja tuo pitkä putki jäi täysin ehjäksi. Sama toiselle putkelle.

-Toista liitosta en ruvennut auton alla irroittamaan. Sen korikiinnike on yhdellä 6mm pultilla kiinni pyöränripustuksessa. Otin korikiinnikkeen irti jolloin tämä osuus on irroitettavissa kun vasen satula ja oikealle menevät putket on irti. Korikiinnike irroitetaan letku/putkiromusta sahaamalla letkut tällä kertaa putken puolelta.

Seuraavaksi kävin taka-akselin päällä olevan letkun kahden liitoksen kimppuun. Letkun oikeanpuoleisen liitoksen saa sahattua alta etupuolelta ja koska nyt ei ollut tarvetta säästää jarruputkea niin sahasin putken puolelta kiinnikettä. Letku oli sitten verrattain helppo lyödä irti kiinnikkeestä. Letkun toinen - tulosuunnan puoleinen - kiinnike oli ongelmallisempi. Puukkosaha ei tankin ja änenvaimentimen takia mahtunut sahaamaan. Tämä korikiinnike on poikkeuksellisesti muovinen - teoriassa lienee mahdollista irroittaa tämä kiinnike akselista, mutta ruuvi, jolla se oli akselissa oli ruostunut/tiukassa. Yritin siis avata liitosta käsin ja ongelma ratkesi yllättäen - kiinnike katkesi ja sekä letku että putki oli sylissä.

Nyt kaikki osat olivat irti ja aloitin kokoamaan uusilla osilla:
-Ensin etummaisin liitos - uudet letkut ABS:lta tulevien putkien päihin korikiinnikkeessä vas. takarenkaan edessä. (putkenpäät kannattaa taivuttaa tarkasri reiän suuntaan, on helpompi saada ahtaassa paikassa kierteelle.
-Uudet satulat paikalleen.
-Sitten toisen liitoksen kahta letkua pitelevä korikiinnike kiinni akseliin 6mm pultilla.
-Oikealle menevän putken muotoilu ja kiinnitys oik.letkuun em. korikiinnikkeessä.
-Vas. takasatulan putken muotoilu ja asennus.
-Vas. letkun kiinnitys vas. satulan putkeen em. korikiinnikkeessä (hain muuten biltemasta uudet jouset putken ja letkun väliin). Vas. puoli valmis.
-Oik. putken muotoilu ja asennus satulaan.
-Keskimmäisen letkun asennus akselin metalliseen korikiinnikkeeseen äsken asennetulla oik. putken liittimellä.
-Keskimmäisen letkun ja vasemmalta tulevan putken liittäminen (kiinnike oli siis rikki, joten jäi tältä osin "ilmaan")

Ilmaus ja silleen ja katsastuksen kautta ajoon. Remontti tehty kalliomurskealustan antaessa akupunktuurihoitoa.
Otsikko: Vs: Jarruputket ja letkut - ikuisuuskysymyksiä
Kirjoitti: PeePee2 - 03.09.2020, 11:31:10
Auttaisiko oheinen kuva Roilon seikkaperäiseen selvitykseen. Valitettavasti kaavio on vm. 2008 V70:stä. Kuvaa klikkaamalla sen saa suuremmaksi ja kokonaiseksi.

Olen parasta aikaa vaihtamassa takajarruletkuja ja olen saanut Wurthin voitelevalla kylmennysaineella ja sitten nitkuttelemalla/naputtelemalla kaikki kierteet aukeamaan vanhasta satulasta. 

Vielä irrottamatta jarruputken ja -letkun välinen liitos. Saa nähdä kuinka hankalaa se on, koska se on auton pohjan taka nostokohdassa kiinni, enkä vielä tiedä letkun ja putken liitoksessa olevan U-muotoisen peltisen klipsin merkitystä.

(https://i.ibb.co/Qj0scFd/Takajarrupiiri.jpg) (https://ibb.co/Qj0scFd)