Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: NITM - 24.04.2014, 11:30:16
-
Tervehdys,
Autona siis volvo s80 D5 vm.2004 ajettu 353000tkm. Vika on seuraavanlainen eli kun rattia kääntää oikealle ratissa tuntuu kummallista "rutinaa" ja molempien puolien eturenkaat tärisevät samalla kääntäessä. Vika vain siis oikealle kääntäessä. Ohjaustehostimen nesteet eivät katoa mihinkään ja auto oli AD-pajalla ihmettelyn kohteena eikä sieltäkään mitään välyksiä löydetty ja veikkaus kuulemma osuisi hammastankoon. Sellaisen huomion tein myös että kun moottori on kylmä ja lähtee liikkeelle niin tätä rutinaa ja renkaiden tärinää ei ilmaannu mutta alkaa heti pienen matkan ajettua.
Kiitos jo etukäteen vastauksista!
-
Tehostimen öljysäiliössä paluu öljyn muoviputki irti ?
-
Kiitos vinkistä! Täytyy tarkastaa.. Ihmetyttää vaan kun ilmiö tapahtuu ainoastaan rattia oikealle käännettäessä?
-
Omassa oireili samalla tavalla vain toiseen suuntaa kääntäessä ja ilmaa oli järjestelmässä kun tuo putki oli irti.
-
Tänään töistä tullessani huomasin kun otin tehostajansäiliön korkin pois ja kaveri veivasi rattia edes takas niin pieniä ilmakuplia tuli pintaan. Kyllä paluuputki oli paikallaan ainakin säiliön yläpäästä mutta alapää öljytason alla että sinne ei nähnyt mutta pitänee viikonloppuna impata öljyt pois ja tutkia asiaa. On se hyvä että ei vielä tullut vaihdettua hammastankoa :)
-
Niin se paluuputki kuuluukin olla, eli siis säiliön sisällä 90° mutka joka ohjaa paluu öljyn sinne säiliössä olevan öljyn sekaan. Ilmeisesti sulla siis kunnossa tuo puoli. Kokeileppa vielä ruiskauttaa vaikka crc:tä etuiskareisden yläpäihin, jos ne kumit / laakerit kurnuttelee siellä niin voi aiheutaa kans noita oireita.
-
Joo kyl se putki näytti olevan kunnossa. Silloin kun auto oli pajalla niin vaihdettiin molemmin puolin iskarin yläpään laakerit niin ei ollut vaikutusta.. Mut niit ilmakuplia tosiian tuli säiliöön kun rattia veivasi ees taas.. Imppaan öljyt vekeen ja kattelen liitokset ja laitan uudet tehostajan öljyt. Jos hammastanko on entinen niin eikös sillon öljyn pitäs tulla ulos? Nyt ihan normaali tasolla on edelleen.. Ainakin toistaseks :)
-
Ette kurkannu hammastangon suoja kumien alle voisko siellä olla kuivuutta havaittavissa?
-
En usko että on kurkattu.. Auto menee jatkotutkimuksiin heti kun kaverilla on aikaa katsoa sitä niin ilmoittelen kuinka kävi :)
-
Mitenköhän tässä kävi? Itsellä kanssa välillä rutisee ohjaus hentoisesti.
-
Pre-faceliftien tehostinnestesäiliön venttiili mikä päästää paineita järjestelmästä hajoaa vissiin kaikista. Huomaa kyllä ku alkaa ampumaan korkista/muualta öljyjä konehuoneeseen. Faceliftin säiliössä ongelma korjattu ja sopii vanhempiinkin.
Yhteen kääntyessä käsille hakkaavaan V70:n vaihdettiin hammastanko mutta ongelma poistui vasta kun säiliö päivitettiin uudempaan.
En sano että tilanne aina korjaantuu näin mutta tuo on muutaman kympin kokeilu jos purkaamolta hommaa säiliön.