Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Lastutus, ohjelmointi ja moottorinohjaus => Aiheen aloitti: volgaman - 24.04.2014, 21:17:55

Otsikko: 1,5mm laskettu kansi lh24
Kirjoitti: volgaman - 24.04.2014, 21:17:55
eli kone vaihtuu b200f- b230f josta on otettu 1.5mm kannesta pois niin ymmärtääkö lh24 ton madalluksen ja täytyykö nostaa pensan paineita.  autossa tonin pensa lastu
Otsikko: Vs: 1,5mm laskettu kansi lh24
Kirjoitti: puliukk0 - 25.04.2014, 01:21:02
Jos sopat pielessä ja/tai sytkä pielessä niin tarvitsee lastu(j)a. Simple as that. :hello:
Otsikko: Vs: 1,5mm laskettu kansi lh24
Kirjoitti: mikan - 25.04.2014, 22:38:39
eli kone vaihtuu b200f- b230f josta on otettu 1.5mm kannesta pois niin ymmärtääkö lh24 ton madalluksen ja täytyykö nostaa pensan paineita.  autossa tonin pensa lastu

Jos kone vaihtuu, on lastunkin syytä vaihtua B230 koneelliseen versioon.
LH ei ymmärrä moottorin vaihtoa ilman uutta lastua. Vähän sama kuin yrittäisit antaa bensiini autolle dieseliä.

Ja kun katsot karttojen eroja, ymmärrät kyllä itsekkin asian....

Vasemmalla B200F ja oikealla B230F
(http://i4.aijaa.com/t/00337/13225588.t.jpg) (http://aijaa.com/q3EbUu)
Otsikko: Vs: 1,5mm laskettu kansi lh24
Kirjoitti: TVS - 25.04.2014, 23:02:38
Jos kone vaihtuu, on lastunkin syytä vaihtua B230 koneelliseen versioon.
LH ei ymmärrä moottorin vaihtoa ilman uutta lastua. Vähän sama kuin yrittäisit antaa bensiini autolle dieseliä.

Ja kun katsot karttojen eroja, ymmärrät kyllä itsekkin asian....

Vasemmalla B200F ja oikealla B230F
(http://i4.aijaa.com/t/00337/13225588.t.jpg) (http://aijaa.com/q3EbUu)
Nyt kun tälle (odotetulle) linjalle lähdettiin, voin kertoa muutamia hassuja kokemuksia ja havaintoja asian tiimoilta. Mulla on -90 240 B200F, johonka on vaihdettu 10.3 puristeinen B230 alakerta ja A-nokka, ei muita moottoriteknisiä muutoksia. Tarkistin että yhden samanikäisen 240:in B230F boksi on numeroltaan sama ja suuttimet on samat -> ei toimenpiteitä. Ajettu jäärataa piikeillä viitisen talvea, ainoat viat on yli 500tkm nähneen alakerran kalkatuksen koveneminen, riittävän pitkän siksakin aikana öljynpainevalo vilahti pari kertaa täysillä kierroksilla jotenka oletus on että nyt on veivinlaakereissa pientä sanomista.
Otsikko: Vs: 1,5mm laskettu kansi lh24
Kirjoitti: volgaman - 25.04.2014, 23:23:03
mut mites kun on viä laskettu 1,5mm kantta
Otsikko: Vs: 1,5mm laskettu kansi lh24
Kirjoitti: mikan - 26.04.2014, 01:51:10
Nyt kun tälle (odotetulle) linjalle lähdettiin, voin kertoa muutamia hassuja kokemuksia ja havaintoja asian tiimoilta. Mulla on -90 240 B200F, johonka on vaihdettu 10.3 puristeinen B230 alakerta ja A-nokka, ei muita moottoriteknisiä muutoksia. Tarkistin että yhden samanikäisen 240:in B230F boksi on numeroltaan sama ja suuttimet on samat -> ei toimenpiteitä. Ajettu jäärataa piikeillä viitisen talvea, ainoat viat on yli 500tkm nähneen alakerran kalkatuksen koveneminen, riittävän pitkän siksakin aikana öljynpainevalo vilahti pari kertaa täysillä kierroksilla jotenka oletus on että nyt on veivinlaakereissa pientä sanomista.

Luotit LH:lle äärimmäisen rakkaaseen lambdaan!  ;) ;D

mut mites kun on viä laskettu 1,5mm kantta
Kannen lasku ei suoraan vaikuta soppiin, mutta iskutilavuus kylläkin! Ja sitä myöden muuttuneet virtausomituisuudet.

Puristussuhteen muutos tavallaan vaatisi uusien karttojen ajamisen, sillä vakio kartat ovat jo lähtökohtaisesti poskellaan tehoja ajatellen ja varsinkin enempiä ruttuja ajatellen.
Otsikko: Vs: 1,5mm laskettu kansi lh24
Kirjoitti: volgaman - 26.04.2014, 17:01:53
ois vaan pitäny pysyy kaasari volles ::)
Otsikko: Vs: 1,5mm laskettu kansi lh24
Kirjoitti: TVS - 26.04.2014, 23:09:10
Luotit LH:lle äärimmäisen rakkaaseen lambdaan!  ;) ;D
Tai hullun tuuriin. Eniveis, hyvin rokkaa, tosin yli kympin ruttujen ja suhtkoht jatkuvan kaasu pohjassa ajamisen perusteella oon jopa tankannut 98:a.

Todettakoon, että ei tuosta kaasu pohjassa kakku lopu, sikspaljo nopsaan mustuu öljyt ja pieni bensantuoksu ilmestyy jos pääsee ajaan enempi kaasu pohjassa. Pari kertaa on tullu lopetettua kausi "jäähyttelyajoon" siviilirenkailla, niillä kone pysyy lambdasäädöllä kun ei pitoja ole -> öljyjen bensankäry vähenee selkeästi. OK diagnosointia häiritsee jo orastava ohipuhallus koneessa, täytynee kesäks kaadella dsl-moottoriöljyt pyttyyn jos noi renkaat vielä elpyis vähän (naftaa ei kukaan jaksa sinne käydä kaatelemassa kovin usein).