Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Tuunaus ja Autohifi => Autohifi => Aiheen aloitti: Mrop - 20.04.2011, 02:38:35

Otsikko: volvon paineensietokyky ;)
Kirjoitti: Mrop - 20.04.2011, 02:38:35
onko kellään kokemusta nuista vanhemmista farkkuvolvoista että kuinka paljon saa tuupata takaluukkuun kilowatteja ennenkuin katto/tuulilasi alkaa vetämään sambaa?

tarkoituksena ois ostella kesällä 200, 700 tai 900 sarjan farkkuvolvo äänenpainekisailuun.
ensisijaisesti oon kattonut 740 kartano-volvoa.

tarvis vähän udella tietoja, jos joku on moista harrastellut volvolla, että mistä kannattaisi piuhat vedellä edestä, tarvis 2-4 50 neliöistä kaapelia vetää taakse. onnistuuko auton sisältä vai onko hyvä paikka pohjaa pitkin. onko tulipellissä käteviä koloja joista saa sisätiloihin vedettyä kaapeleita.

Entäpä soittimen takana oleva tila, mahtuuko räpeltämään, mistä kannattaa vetää RCA:t, penkit pois matot pois ja lattiaa pitkin vai onko tarpeeksi tilaa vetää 3x RCA:t kynnyskoteloita pitkin?

minkä kokoiset on etukaiuttimet tai missä sijaitsee yleensäkin kaiuttimet autossa.

Onko missä mallissa isoin takaluukku, tai tärkein että kuinka korkea tila on takaluukun lattiasta penkin alimpaan kohtaan.
Missä sijaitsee autoissa ylipaineläpät, ovatko kyljissä vai puskurin alla ( siis ne jotka päästävät ilmaa auton sisältä pihalle ovien lyödessä kiinni) ne täytyisi tukkia. 

onko volvoissa ulkopuolinen vararengaspaikka vai onko vararengas auton sisällä ?

sitten ja kun tulee ajankohtaiseksi teen foorumille projektin moisesta että saa sitten kaikki joukolla ihmetellä että miksi sitä nyt tarvii noin isoa akkua ja noin paljon kaapeleita tai varsinkaan noin paljon suppareita, että kyllä vähempikin riittäisi.

tarkoituksena saada ekaksi 140dB ulos ja lopuksi pyritään 150dB rajapyykin rikkomiseen.
Otsikko: Vs: volvon paineensietokyky ;)
Kirjoitti: skebazu - 20.04.2011, 06:23:35
tarvis vähän udella tietoja, jos joku on moista harrastellut volvolla, että mistä kannattaisi piuhat vedellä edestä, tarvis 2-4 50 neliöistä kaapelia vetää taakse. onnistuuko auton sisältä vai onko hyvä paikka pohjaa pitkin. onko tulipellissä käteviä koloja joista saa sisätiloihin vedettyä kaapeleita.

Entäpä soittimen takana oleva tila, mahtuuko räpeltämään, mistä kannattaa vetää RCA:t, penkit pois matot pois ja lattiaa pitkin vai onko tarpeeksi tilaa vetää 3x RCA:t kynnyskoteloita pitkin?

onko volvoissa ulkopuolinen vararengaspaikka vai onko vararengas auton sisällä ?

et saa kaikkia mahtumaan vakio läpivienneistä mutta poraa uudet mihinkä sitte nätit läpivienti kumit. saat vielä valita paikanki itse.

soittimen takana on tilaa ihan kohtalaisesti, enemmän kuin monessa muussa. kynnys kotelo irti ja 3x rca mahtuu sinne maton alle, ei heti kynnyksen viereen/alle vaan sinne penkin kiskojen lähelle niin saa kynnyksen vielä sopimaan paikalle.

vararengas auton sisällä takaluukussa, vararengaskotelossa. saat tuota hyvin käytettyä hyväksi
Otsikko: Vs: volvon paineensietokyky ;)
Kirjoitti: Ristus - 20.04.2011, 07:55:58
Ja kaikinpuolin tuo 745 elis farkku 740 on optimi laatikko tarkoitukseesi. mittoja en osaa sanoa mutta korkeutta ja leveyttä piisaa riittävästi, ei noita turhaan sanota merikonteiksi  ;)
Otsikko: Vs: volvon paineensietokyky ;)
Kirjoitti: HRemes - 20.04.2011, 08:29:50
Veikkaampa vaan, että 700 katto rupee altoileen melko mukavasti kun rupee painetta lyömään tuossa määrin  :idiot2:
900 liekkö vähän kaarevampi katto, niin ei niin helposti aaltoile  ???
Voihan sitä toki lyyä alumiiniä tai lasi kuitua tai mitä ny vaan haluaa sinne kattoon vahvistamaan  :D
Otsikko: Vs: volvon paineensietokyky ;)
Kirjoitti: volmi - 20.04.2011, 08:56:24
Veikkaampa vaan, että 700 katto rupee altoileen melko mukavasti
900 liekkö vähän kaarevampi katto, niin ei niin helposti aaltoile  ???
Tai sitten siirtyä suosiolla suoraan 70 luvun Volvoihin, jotka ovat tehty vielä raudanääressä ja peltien vahvuudet ovat aivan eriluokkaa. Mitä nyt on kokemusta 140 sarjasta ja 800 sarjasta, niin 140 saa mennä vaikka katolle istumaan, niin ei mene läjään, mutta 800 sarjalaisessa saa olla jo katon vahaamisessa kiillotus vaiheessa tarkkana ;) No näistä 70 luvun kulkineissa saa kyllä olla sitten tarkkana, että löytää suhteellisen tervekorisen auton korroosion kannalta :D
Otsikko: Vs: volvon paineensietokyky ;)
Kirjoitti: Mrop - 20.04.2011, 11:34:15
kiitoksia, lisäinfo aina hyvästä.

onko tuo vakio läpivienti missä? kuskin puolella lähellä mistä ratti tulee ulos vai pelkääjänpuolella?
sit vielä niinkin tyhmä kysymys, että onko volvoissa akku aina samalla puolella vai vaihteleeko sijainti korimallin mukaan?

katon aaltoilu ei välttämättä ole pahasta, se voi antaa lisäpotkua tulokseen. kunhan katon ripat pysyvät kiinni ettei rämise ihan tolkuttomasti. päälle voi vedellä pari kerrosta vaimennusmattoa tai jos ihan makaroonia on ni pistehitsata paikoittain että pelti on jäykempää. mutta silloin menee kyllä maalipinta uusiksi.

pari kuvaa havainnollistamaan mitä on ehkä tulossa:
tämä on ns seinä-asennus, näiden jamppojen kokemuksen mukaan ei juuri auto hengittänyt vaikka oltiin 155dB sisätiloissa.
toisin kun tuli todistettua että 147dB rikkoo jo mk2 golffin tuulilasin.

(http://img.photobucket.com/albums/v159/Hifonic/DSC_0197.jpg)
(http://img.photobucket.com/albums/v159/Hifonic/17042010342.jpg)
(http://img.photobucket.com/albums/v159/Hifonic/DSC_0211.jpg)

tää näyttäis ainakin olevan vanhempi, 240 sarjan volvo, eikä sekään oo poissuljettu vaihtoehto omaan projektiin.
eikös 700 sarja ole 200sarjan seuraaja? eli 200 sarjalaiset vanhempia, ilman sinkkikoria ja ilman sähköpelejä.
omasta autosta ei heti tehdä noin radiakaalia muutosta, ehkä  8)
Otsikko: Vs: volvon paineensietokyky ;)
Kirjoitti: HembalanD - 20.04.2011, 12:22:54
700srj tulipellin läpiviennit (joissa tyhjiä paikkoja) ovat molemmissa reunoissa ylhäällä samanlaiset ja riippuen varusteista ja moottorinohjauksesta paljonko siellä on tilaa, 50mm2 x 4 tekee kyllä jo tiukkaa niissä.. Akku on vapaastihengittävissä apparin puolella ja turbo malleissa kuljettajan puolella.

700 sarja ei ole 200 sarjan seuraaja vaan niitä tehtiin samaan aikaan, 700 sarja on isomman kokoluokan auto verrattuna 200 sarjaan. 740 farmari vaan projektiksi hyvä siitä tulee!! Projektia odotellessa  :)
Otsikko: Vs: volvon paineensietokyky ;)
Kirjoitti: Hiltsu - 20.04.2011, 13:03:04
En ole perehtynyt tuohon tämän vuoden maxbomin sääköksiin, mutta miten ne menee katon ja peltien tukevoittamis säännöt? Jotain rajojahan niissä oli...

Itellä V70 rämis 142db ihan tolkuttomasti, kylet, katto ja luukku. Niin ja tuulilasi ruikki vettä sisään. Mutta siis kun tekee pohjat hyvin, niin kyllähän noi luulis kasassa pysyvän.

Meinaatko takapenkit uhrata kanssa? Sillohan sulla ois hyvä joku tiisseli paku... Halpaa ajoa jos auto enää ajoon jää ;)
Otsikko: Vs: volvon paineensietokyky ;)
Kirjoitti: Mrop - 20.04.2011, 13:25:44
ihan normiluokasta lähdetään liikenteeseen, eli takapenkkien taakse rakennetaan, mutta jos ja kun nälkä kasvaa syödessä, niin ei ole poissuljettu asia että rekisteröinti pakuks ja kunnon arkku konttiin.

siksi V70 ei oo valinnassa, koska luulen että se on jo hieman eri peltiä kuin 245.

se on sääntöjen vastaista jos vetää överiksi (lasikuiduttaa katon) mutta orkkisripojen väliin parit extra paukut polyuretaanimassaa jotta pysyvät kiinni, kun ne orkkis kikkareet ovat vuosien saatossa kuivuneet koviksi ja irtoavat herkästi.
Otsikko: Vs: volvon paineensietokyky ;)
Kirjoitti: Zhame - 20.04.2011, 14:30:52
Kokemusta 945, 740 ja 855. Puhumme kahdesta ensimmäisestä.

940 farmarin katto alkaa tekemään liikettä jo aika pienilläkin paineilla (mikä nyt on kenenkin mielestä pientä), mutta ääntä se ei pitänyt. Ainoat räminät kuului kilvestä ja vararengaskotelossa olevista tavaroista. Tuulilasin tiiviste kannattaa vain tarkistaa, kuten lasi itsessäänkin, itellä ruikki 940:ssä kovalla sateella nupit isolla vähän vettä välistä, kontissa kun oli 2x 12" GZ radioactive + 1800W high end lankku.. Paineita en ala arvioimaan tuosta, kun ei mitattu. Etuoviin muistaakseni saa menemään 6.5", takaoviin 5.25". 940:ssä kojelaudan kulmissa diskantitkin, vissiin kai 4" saa sinne menemään, itsellä oli erillissarjojen diskantit laitettu siihen.

Akku tosiaan on vapareissa siellä vänkärin puolella, etukulmassa, mutta olipa itsellä siinä tekniikanvaihto turbossakin se siellä. Läpivientejä löytyy ja helposti saa lisää tehtyäkin. Sisätilanlämppärillekin monessa noista menee piuha, siitä reiästä itsellä jokaisessa vedetty 50mm2 kaapeli. Mutta ei siitä 4 piuhaa mahdu, ellei ainakin isontele aika reilusti.

Listojen alle saa johtoa menemään ja kuten edellä mainittu, sinne maton alle on kans hyvä vetää ja mahtuu sitä piuhaa ihan reilustikin. Mankan takana tilaa on ihan hyvin, aina on itellä piuhat mennyt aivan huoletta sinne, ilman minkäänlaisia ongelmia.

En tiedä, kuinka sekavaa tekstiä tuli, tai oliko mitään apua, mutta onpa yritetty. Jonkin verran siis pikkupoppia ollut noissa autoissa ja kysymällä selviää jos jokin kiinnostaa. 740 kylläkin sedan, mutta tuo 940 farmari ja aika hyvin johtojen vedot yms. muistissa. :) Tsemppiä projektiin, pitää muistaa seuratakin kun saat aloitettua :)

Otsikko: Vs: volvon paineensietokyky ;)
Kirjoitti: AtAi - 20.04.2011, 15:37:41
Hommaat hyväkorisen 240sen, 240ssä kattopinta-alapienempi mitä 7/9satkuissa, ja katto on enemmän kaareva, josta uskon olevan apua tommosessa lajissa, ei rentoudu niin helposti se kattopelti.

240ssä on akku kuljettajan syrjässä konehuonetta, läpivienneille on paljon tekotilaa, koska tulipeltiä vasten ei ole juuri mitään ylimääräistä romua, toisin kuin esim. 740ssä lämppärin kuoret vie noin 63% tulipellin pinta-alasta niin saa olla aika varovainen porakoneen kanssa.
Farkku 240ssä läpihuohotusläppä on oikeassa takakyljessä.

Ainakaan sedanissa rämissy parilla kilowatilla muutaku takakilpi.  :pomo:
(seiskasedanissa tulee samalla wateilla paine ulos takapaksin välistä kun joku antaa takapaksin nousta sen verran paineesta)

700 sarja on isomman kokoluokan auto verrattuna 200 sarjaan.
700sarjassa ei oo muuta isompaa ku akseliväli ja polttoaineen kulutus

Meinaatko takapenkit uhrata kanssa? Sillohan sulla ois hyvä joku tiisseli paku... Halpaa ajoa jos auto enää ajoon jää ;)
Eiköhän siitä jotenkin rankasta jos pakun tavarankuljetustilan täyttää kiinteillä rakenteilla?
Otsikko: Vs: volvon paineensietokyky ;)
Kirjoitti: Puavo - 20.04.2011, 15:42:57
Tästä kuvasta näkee hyvin kuinka 240 farmarin takaosassa on toteutettu ilmanvaihto, josta AtAi mainitsi edellisessä viestissä.
(http://farm4.static.flickr.com/3052/3930080182_1b61a7a79c.jpg)

200-sarjassa on etuovien verhoilussa on aukot 4-tuumaiselle kaiuttimelle. Ovessa olevat kiinnityskohdat vaihtelevat. Tässä (http://i107.photobucket.com/albums/m282/Puavo/Turbo/HPIM0825.jpg) kuva vuoden -81 240 ovesta johon tein sovittimen kaiuttimelle joka meni suoraan -87 mallin oveen. Ikkunanavausmekanismit vievät oman tilansa joten vakiona tuohon paikkaan menee vain matala kaiutin. Ovi on kyllä muuten tilava ja tukeva kunhan ruoste ei ole sitä syönyt, joten rakentelu taitoiselle ei pitäisi tulla ongelmia. Ikkunanavausmahdollisuus taitaa olla toissijaista tulevassa projektissa.

Farmareissa on (ainakin -87 mallissa) takaoven takana paikat 4" elementeille.
Otsikko: Vs: volvon paineensietokyky ;)
Kirjoitti: Mrop - 20.04.2011, 22:22:39
ei voi muutakun kiitoksia sanoa, tietoa ja taitoa tuuppaa joka suunnasta!

pikkuhiljaa kaartumassa tuon 240:n puoleen tai pikemmin siis 245:n.
vieläkun saisi tuon oman käyttiksen vaihdettua valuuttaan että pääsisi kaupoille :)

ei kellään olisi tarvetta kakkosautoksi pikkucorollaa?  ;D

sain vähän mittoja 740 farkusta:
Levein kohta 150cm. Kapein kohta 113cm.
Syvyys 105,5cm. Ja nämä siis lattiatasosta mitattuina.
Toisen ja kolmannen penkin matalin kohta istuimesta kattoon mitattuna on 85cm.

tuonne mahtuis komeasti 200-300l laatikko taaksepäin ampuvana, elementit kattoon, putket taakse.

Otsikko: Vs: volvon paineensietokyky ;)
Kirjoitti: Huikkoster - 20.04.2011, 23:35:58
Tästä kuvasta näkee hyvin kuinka 240 farmarin takaosassa on toteutettu ilmanvaihto, josta AtAi mainitsi edellisessä viestissä.
700 sarjassa on vähintään yhtä hyvin toteutettu tuo takaosan ilmanvaihto. Se on vain piilotettu takapuskurin taakse suojaan uteliailta katseilta ;)
Muuten ilmanvaihto on parempi edessä 200.
Otsikko: Vs: volvon paineensietokyky ;)
Kirjoitti: wolf - 23.04.2011, 13:42:51

(http://img.photobucket.com/albums/v159/Hifonic/DSC_0211.jpg)



Tulee tuosta kuvasta väkisinkin mieleen Paluu tulevaisuuteen -elokuva ja mitä tuossa kuvan tilanteessa tapahtui :D

(http://images.wikia.com/bttf/images/9/9c/Amplifier.jpg)

sori OT, oli pakko
Otsikko: Vs: volvon paineensietokyky ;)
Kirjoitti: warkka - 23.04.2011, 20:28:17
Itsellä 240 farkussa pitää ääntä...
1. rekisterikilpi paksin luukussa
2. bensakorkin luukku
3. takaluukku kilven vierestä molemmin puolin.
4. vararengaskotelon pelti (takapyörän ja valon välistä)
5. repsikan puolelta vastaavasti kuin kuskin puolelta tuo 4 kohta, elikkäs ilmareijästä 20cm suoraan alas päin, niin pelti eli siintä ja piti ääntä.

Näistä itse päässyt jonkin verran eroon levittelemällä etu sekä takaoviin 10mm paksua äänieristemattoa. 3.kohtaan samaa tavaraa. 4 ja 5 kohtiin 35mm paksua eristemattoa.




Otsikko: Vs: volvon paineensietokyky ;)
Kirjoitti: Henko - 23.04.2011, 21:47:07
Eiks muuten 245 takakontissa ollu enemmän tilavuutta? Vai onko väärä muistikuva?
Otsikko: Vs: volvon paineensietokyky ;)
Kirjoitti: Mrop - 24.04.2011, 00:05:16
ääntähän se tulee pitämään, pärinästä ei pääse koskaan eroon.

mutta mitä uudempi auto sitä herkemmin esim etuovet, ikkunat, katto tai ihan takaluukku alkaa pitämään niin suurta liikerataa, että alkaa falskaamaan.
oon kuullut että juurikin tolla 240 farkussa tuulilasi ei juurikaan liikkunut 155dB musiikilla 160+ piikkinä, ja vertailun vuoksi  147dB rikkoi kolmos koppasen golffin tuulilasin keskeltä pitkittäin säpäleiks.

147dB:n saa jollain 1-2kW:lla mutta 155-160 puhutaan jo 7-14kW nuo desibelit, kun ei nouse lineaarisesti vaan yhden depan nousu vaatii ihan törkeästi vahvistintehoa tasolla 150, kuin esim 130dB kohilla.
Otsikko: Vs: volvon paineensietokyky ;)
Kirjoitti: janekki - 24.04.2011, 00:21:01
Jos 245:sesta rakentelee niin kannattasko suoraan lykätä akku(akut) vararengaskoteloihin, sopii nätisti, eikä tarvii niitä piuhoja vetää keulalta asti sinne perälle ;)
Otsikko: Vs: volvon paineensietokyky ;)
Kirjoitti: Mrop - 24.04.2011, 03:52:06
jep juuri näin.

tässä esimerkki nykyisestä autostani:


(http://vsantikk.pp.fi/images/rolla/800x600/2011/130120111723%20%28Custom%29.jpg)
etupäässä, tuo lenkki on poissa nykyään ja laitettu yksi piuha isosta sulakkeesta auton plusnavan paikkeilla olleeseen sulakepesään(näkyy kuvassa)
tällöin akulta on suora 50neliöinen kaapeli taka-akulta auton sähköihin ja laturilta menee 50 neliöinen kaapeli suoraan akulle. välissä tuo 200A sulake.
80A paukku poikki viimetalven pakkasilla.

(http://vsantikk.pp.fi/images/rolla/800x600/2011/300320112377%20%28Custom%29.jpg)
ja takapäähän näin, etupäästä laturilta/auton sähköistä tulee 50 neliöinen kaapeli plusnapaan joka lataa akkua ja 12 50neliöistä kaapelia vahvistimelle.

ja sitkun joku kysyy että kui mä laitoin noi monta johtoa vahvistimelle, ni siks ku ei mahtunu enempää  :-\



(http://vsantikk.pp.fi/images/rolla/800x600/2011/290320112365%20%28Custom%29.jpg)

 :D
Otsikko: Vs: volvon paineensietokyky ;)
Kirjoitti: volmi - 04.05.2011, 16:27:57
Juu en tiedä Volvon paineensietokykyä, mutta Citroen:ssa se ei ainakaan ole paras mahdollinen :2funny:
http://www.youtube.com/watch?v=Ujbpi7mcUAU
Otsikko: Vs: volvon paineensietokyky ;)
Kirjoitti: Mrop - 05.05.2011, 23:48:09
Juu en tiedä Volvon paineensietokykyä, mutta Citroen:ssa se ei ainakaan ole paras mahdollinen :2funny:
http://www.youtube.com/watch?v=Ujbpi7mcUAU

oon tän nähnyt livenä, 141+ dB 800w:lla muistaakseni, eli hyvin soi sitikka, kuten mainittu värinä voi jopa lisätä lukua.
katto kyllä veti melkosta sambaa että oikee nauratti.
Otsikko: Vs: volvon paineensietokyky ;)
Kirjoitti: mauri78 - 16.06.2011, 15:44:41
moi. itselläni on 965 -97 josta heitin vara pyörän menemään kontista ja istutin sinne lisä akun sekä 2 kpl 1 faraatin konkkia  ja kaikki vahvistimet sekä taajuus korjaimen myös . minulla on pelkästään subeille 1500 w jatkuvaa tehoa takana ilman ongelmia ,taka akun virtaa ohjaa konehuoneessa oleva virtarele eli auton oma akku ei mene koskaan tyhjäksi vaikka rokittaisit muusiikin sammuksiin asti, autoa ei ole lisä eristetty mitenkään tosin voisi olla pientä tarvetta max tehoilla . kontissa rymistelee 2 kpl jbl 12 " refleksi kotelossa joten ruutia riittää minusta riittävästi . istutin volvoon eteen focalin 3-tie kilpa sarjan jotka ovat suoraan vakio paikoilla niin että kukaan ei huomaa eroa muuten kuin että koetaulun päällä on nurkissa nyt diskantit . takaoviin laitettiin samaa sarjaa olevat 2-tie kajarit joiden diskantit upotettiin nätisti oveen . kukaan ei ole huomannut mitään ennen kuin olen sanonut että huomasitkos eroa . meinaan tehdä tulevaisuudessa kotelot takaluukun molempiin kylkiin , istutan koteloihin matalat 12" pioneerin subit . koteloista tulee todennäköisesti suljetut tekemisen helppouden vuoksi , vaikka nykyiset ovatkin refleksi kotelossa . itselleni kun on tärkeää että laitteisto soi äänen laadullisesti oikein mutta tarvittaessa myös kovaa :) volvon vakio radiota voi hyvin käyttää kunhan asentaa kaijutin linjoihin rca-muuntimet ja homma toimii . volvon paras radio on premium malli jossa on cd ja kasetti yhdistelmä . alku peräis ilme siis säilyy mutta auto huppaa ja rokkaa todella tykisti jos korvat vaan kestävät nuppia kääntää (itsellä ei korvat kestä) :) suurimman osan asennus työstä suoritti turkulainen car-radio ky jolla onkin asentamisesta ja kilpailemisesta pitkä kokemus , suosittelen lämpimästi turvautumaan jos olet vähänkään epävarma mitä olet tekemässä tai kuten minä  laiska asentamaan mitään tällä kertaa .
Otsikko: Vs: volvon paineensietokyky ;)
Kirjoitti: S.M.R - 17.06.2011, 00:06:28
suurimman osan asennus työstä suoritti turkulainen car-radio ky jolla onkin asentamisesta ja kilpailemisesta pitkä kokemus , suosittelen lämpimästi turvautumaan jos olet vähänkään epävarma mitä olet tekemässä tai kuten minä  laiska asentamaan mitään tällä kertaa .

Kerrotko martsa milasessa hintaluokassa liikutaan, kun teettää asennuksen autoon ulkopuolisella firmalla?

Olisi ihan mielenkiintoista saada vertailupohjaa omalle työlle/jonkun muun tekemälle.
Otsikko: Vs: volvon paineensietokyky ;)
Kirjoitti: Mrop - 17.06.2011, 01:11:23
jos olet vähänkään epävarma mitä olet tekemässä tai kuten minä  laiska asentamaan mitään tällä kertaa .

mikään ei ole niin varmaa, kuin epävarma.

mielenkiintoisesti toteutettu järjestelmäsi, itse en kondensaattoreihin koskisi ja voin lämpimästi suositella pioneerin kaikuttimia, pieneen suljettuun tulee tasainen toistokäyrä, painetta ei tuu niin paljoa, mutta laadukkaampi soundi.

itse taasen tuuppaan kontin täyteen koteloa ja 18" kummittelemaan, tarkoituksena saada lahkeet lepattamaan etupenkillä. ;)
volvoa on jo melkopaljon asenneltu, enään elementti ja kotelo ni alkais olemaan soittokunnossa, jälkikirjoituksen linkistä kuvia kättenjäljestäni.
Otsikko: Vs: volvon paineensietokyky ;)
Kirjoitti: mauri78 - 05.08.2011, 19:22:35
Kerrotko martsa milasessa hintaluokassa liikutaan, kun teettää asennuksen autoon ulkopuolisella firmalla?

Olisi ihan mielenkiintoista saada vertailupohjaa omalle työlle/jonkun muun tekemälle.
muistaakseni maksoi n. 2000-2500 laitteistoineen ja asennuksineen . itse ryystin vain kahvia vieressä . ;D
Otsikko: Vs: volvon paineensietokyky ;)
Kirjoitti: mauri78 - 05.08.2011, 19:30:59
mikään ei ole niin varmaa, kuin epävarma.

mielenkiintoisesti toteutettu järjestelmäsi, itse en kondensaattoreihin koskisi ja voin lämpimästi suositella pioneerin kaikuttimia, pieneen suljettuun tulee tasainen toistokäyrä, painetta ei tuu niin paljoa, mutta laadukkaampi soundi.

itse taasen tuuppaan kontin täyteen koteloa ja 18" kummittelemaan, tarkoituksena saada lahkeet lepattamaan etupenkillä. ;)
volvoa on jo melkopaljon asenneltu, enään elementti ja kotelo ni alkais olemaan soittokunnossa, jälkikirjoituksen linkistä kuvia kättenjäljestäni.
mitäs sillä kontilla sitten enää tekee kun se on täynnä koteloa , eikös siitä silloin katoa se pointti miksi se hotlari on olemassa  ;)
Otsikko: Vs: volvon paineensietokyky ;)
Kirjoitti: t0mpp4 - 05.08.2011, 19:34:56
mitäs sillä kontilla sitten enää tekee kun se on täynnä koteloa , eikös siitä silloin katoa se pointti miksi se hotlari on olemassa  ;)
No eikös se ole olemassa sen takia, että sen voi täyttää kotelolla ja muulla hifistelyllä?
Käytännöllinen tavaratila on niin last season :D
Otsikko: Vs: volvon paineensietokyky ;)
Kirjoitti: ässä60 - 05.08.2011, 20:07:59
147dB:n saa jollain 1-2kW:lla mutta 155-160 puhutaan jo 7-14kW nuo desibelit, kun ei nouse lineaarisesti vaan yhden depan nousu vaatii ihan törkeästi vahvistintehoa tasolla 150, kuin esim 130dB kohilla.
Joka 3 dB:n nousu kaksinkertaistaa vaadittavan energiamäärän. Jos saat 147 dB 2 kW:n tehoilla, 156 dB vaatii 8 kW ja 159 dB 16 kW.
Otsikko: Vs: volvon paineensietokyky ;)
Kirjoitti: Wolvis - 07.08.2011, 12:48:45
Itellä tuo tavaratila tuossa on aika hyvin käytössä, ennen hifistelyä haettiin kaverin autoihin tuolla korisarjoja mutta nykyään on tuo kotelo edessä vaikkei se vielä koko luukkua täytäkkään. Mutta eiköhän tuokin pönttö vaihdu isompaan jossain vaiheessa. Äänenpaine kisoissa en pyöri mutta ollaan kaverin kanssa sen verran hulluja että istutaan ihan vapaaehtoisesti tuollaisessa painekamiossa  :idiot2:
Otsikko: Vs: volvon paineensietokyky ;)
Kirjoitti: Mrop - 09.08.2011, 23:35:47
mitäs sillä kontilla sitten enää tekee kun se on täynnä koteloa , eikös siitä silloin katoa se pointti miksi se hotlari on olemassa  ;)

sen saa poiski, kaks kaapelia menee kontissa varapenkkien laatikkoon, sieltä ruuvit auki ja 2-3 jamppaa nostamaan järkäle ulos, niin taas on tilaa hakea 70 keissiä giniä tallinnasta, nimimerkillä kokemusta on!

Käytännöllinen tavaratila on niin last season :D
NÄI O!  ;D

Joka 3 dB:n nousu kaksinkertaistaa vaadittavan energiamäärän. Jos saat 147 dB 2 kW:n tehoilla, 156 dB vaatii 8 kW ja 159 dB 16 kW.
teoriassa kyllä, käytännössä ei.

3000w mitä nyt on tuottaa noin 162dB kotelon sisälle, se kuinkapaljon tästä saadaan tuulilasille on aivan eri.
600w:lla saadaan jo 156dB muistaakseni kotelon sisälle joten tämä laji perustuu siihen, kuinka häviöttömästi saadaan kotelon sisällä oleva mökä ~3m tai volvossa 6m päähän tuulilasille. ekaksi refleksiputki vaimentaa aika paljon, sitten elementin ja refleksin vaihe-ero hukkaa heti depoja, eka kimmoke paksin ovesta pirstaloi aallot ja tuurilla ne osuu tuulilasille samanvaiheisena korostaen toisiaan, mutta tietyllä etäisyydellä takaluukusta sijoitettu kotelo ja aallot negatoivat toisensa tuulilasilla aiheuttaen huomattavasti pienemmän tuloksen.

esim kun hain kotelolle paikkaa kontissa. optimaalinen on noin 20cm takaseinästä.
tästä jos koteloa tuuppaa 5cm lähemmäksi takaovea tippuu 3dB tulos, jos taasen 5cm kauemmaksi tippuu 0.2dB.

kotelon optimaalisen sijainnin ja paskimman sijainnin ero oli noin 1m, depoissa ero oli 8-9dB vaikka volume pysyi samana.

lisäksi esimerkiksi 44Hz:n taajuudella tulee 0,5dB lisää kun muistaa sulkea tuuletusaukot.