Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: hss - 25.04.2014, 11:15:47

Otsikko: C70 vm. 2000 nykii
Kirjoitti: hss - 25.04.2014, 11:15:47
C70 B5204T4 vm. 2000 nykii pahasti pintakaasulla ajettaessa ja välillä myös vähän täyskaasulla. Tietyllä tavalla kaasua painamalla vaihde vapaalla saa kierrokset notkahtamaan alle tyhjäkäyntinopeuden. Saman saa aikaiseksi myös, jos pitää jalkaa juuri ja juuri kaasulla ja nostaa pikku hiljaa kytkintä, vaikka vaihde olisi vapaalla. Kierrokset noin 1400:ssä vaihde vapaalla tuntuu melkein kuin kävisi neljällä.

Onko vika kaasuläppäyksikössä? Autoon on ilmeisesti vaihdettu ko. yksikkö (keltainen etiketti) ja softakin on melko uusi, koska sain ajettua Vidalla ETM:n sweep testin. Testin mukaan ainakin läpän potentiometrit vaikuttaisivat olevan kunnossa. Onko mahdollista, että autoon on esim. Italiassa joku vaihtanut ETM:n toisesta autosta, mutta ohjelmointi on jäänyt tekemättä, jolloin laitteessa olisi tähän moottoriin sopimaton ohjelma?

Nyt kun mietin asiaa, voi olla, että "throttle angle, desired value" ja "throttle angle" näyttivät aivan eri lukemia. Täytyykin tarkistaa se uudelleen. Pitäisikö niiden olla lähellä toisiaan? Miten ongelmaa voisi selvittää/mitä parametrejä seurata Vidalla? Näkisikö jostain, onko ETM:n ohjelma autoon sopiva?
Otsikko: Vs: C70 vm. 2000 nykii
Kirjoitti: Chili - 25.04.2014, 11:44:57
Tulpanjohdot kunnossa varmasti?
Otsikko: Vs: C70 vm. 2000 nykii
Kirjoitti: Makkara - 25.04.2014, 11:58:59
Tulpanjohdot kunnossa varmasti?
Vm. 2000 auto ja koneessa sähköinen kaasu. Eli jokaisella pytyllä oma puola, eikä enään tulpanjohtoja/virranjakajaa.
Otsikko: Vs: C70 vm. 2000 nykii
Kirjoitti: hss - 25.04.2014, 12:55:06
Tulpissa oli kyllä vähän sanomista, mutta kai se sitten temppuilisi isommillakin kierroksilla?
Otsikko: Vs: C70 vm. 2000 nykii
Kirjoitti: Makkara - 25.04.2014, 14:36:02
Jos tulpissa sanomista, niin laittaisin ne vaihtoon ihan ilmankin nykimistä. Ei välttämättä liity tähän sun tapaukseen, mutta mulla aiheutti pientä nykimistä ja tärinää kun oli yksi puolista hajalla. Toisaalta olet varmaankin katsonut vikakoodit, sillä virheellisestä sytytyksestä sylinterissä tulisi ilmoitus.
Otsikko: Vs: C70 vm. 2000 nykii
Kirjoitti: Chili - 25.04.2014, 15:41:34
Osta yksi puola ja kokeile sitä vuorotellen eri tulpille.

Rikkoontuukohan tuossa puolat mekaanisesti ja lyövät sitten läpi? Jos suihkuttelisit yhteen kerrallaan vettä päälle ja katsoisit pätkiikö. Saman näkee tieten pimeässäkin, jos saa valot pois autosta.
Otsikko: Vs: C70 vm. 2000 nykii
Kirjoitti: hss - 25.04.2014, 15:45:39
Joo, ei vikakoodeja paitsi ajonestosta välillä. Ja kun kiusaa moottoria riittävästi (eli antaa pudota pienille kierroksille), tulee koodi pakonokan VVT:stä ja tyhjäkäynti menee huonoksi kun nokka lukittuu VIDA-kielellä performance-asentoon. Löysin throttle angleen liittyen maininnan "The value must follow the parameter "Throttle angle, desired value" when the accelerator pedal (AP) is affected." Pitänee siis katsoa miten nuo käyttäytyvät ajossa.
Otsikko: Vs: C70 vm. 2000 nykii
Kirjoitti: Justus - 25.04.2014, 20:10:14
humppaako tyhjäkäynti? Jos niin kaasuläppäboksu onbpaskanen tai hajoamassa. Nuo boksit on ihan kuraa. Itellä mennyt niin monta jo ettei meinaa laskuissa pysyä mukana.
Otsikko: Vs: C70 vm. 2000 nykii
Kirjoitti: hss - 25.04.2014, 22:10:50
Tyhjäkäynti ei humppaa. Testailtiin nyt ETM:ää ja kaikki viittaisi siihen, että se on kunnossa. Nykimistä tapahtuu pintakaasulla ajaessa ehkä n. 4 kertaa sekunnissa. Vidalla huomattiin, että sytytysennakko muuttuu nykiessä 30 asteesta vähän miinuksen puolelle ja takaisin. Voisiko olla vikaa moottorinohjauksessa tai nakuantureissa? Mistä muusta tuollainen sytytysennakon heittely voisi johtua? Voisiko olla vikaa johtosarjassa tms.?
Otsikko: Vs: C70 vm. 2000 nykii
Kirjoitti: Chili - 26.04.2014, 12:35:59
Mistäs se saa pyörimisen tunnistuksen?  Onko siinä tavallinen pyörimisen tunnistin vauhtipyörällä? Voisiko olla viallinen tai likainen?
Otsikko: Vs: C70 vm. 2000 nykii
Kirjoitti: hss - 28.04.2014, 11:38:56
Tunnistimet löytyvät vauhtipyörältä ja nokka-akselilta. Luulisi, että näistä tulee vikakoodi heti jos anturitiedossa on jotain sanomista.

Irrotettiin nyt kuitenkin se ETM. Pitäisikö läpän prosenttiluku mennä lähelle nollaa, kun läpän vaikkapa kääntää käsin kiinni? Tällä läpällä näytti jäävän reiluun kymmeneen prosenttiin. Auki kääntäessä prosentit kyllä kasvavat johdonmukaisesti. Tilasin jo aikaisemmin kontaktittoman TPS-anturin, joten nyt odotellaan sen saapumista ja katsotaan auttaako.
Otsikko: Vs: C70 vm. 2000 nykii
Kirjoitti: Justus - 28.04.2014, 15:23:17
Tunnistimet löytyvät vauhtipyörältä ja nokka-akselilta. Luulisi, että näistä tulee vikakoodi heti jos anturitiedossa on jotain sanomista.

Irrotettiin nyt kuitenkin se ETM. Pitäisikö läpän prosenttiluku mennä lähelle nollaa, kun läpän vaikkapa kääntää käsin kiinni? Tällä läpällä näytti jäävän reiluun kymmeneen prosenttiin. Auki kääntäessä prosentit kyllä kasvavat johdonmukaisesti. Tilasin jo aikaisemmin kontaktittoman TPS-anturin, joten nyt odotellaan sen saapumista ja katsotaan auttaako.

Se läppähän jää kiinniasennossa muistaakseni hieman auki, vai muistanko ihan väärin?
Mulla on kans yhdessä paskassa läpässä semmonen hall-anturi.
Siinä se ei mitään auttanut, kun oli läppäkotelon sisäinen vika.
Lueskelin jostain foorumilta, missä ne oli noita vaihdelleet, että joillain oli ongelmia silti ollut.

Mistä tilasit anturin?

Tuo asentopotikan filmi kuluu silleen kivasti, että sit se toimii miten sattuu, välillä hyvin ja sit taas huonommin.
Eli kun oot sitä testaillut, voi se antaa hyviä lukemia ja sit seuraavana päivänä taas solkoo, eli mielestäni sen kunnosta ei saa 100% varmuutta mittaamallakaan.

Onko koskaan heittänyt ETS-vikavaloa päälle?

Tuo, että tuntuu, että kävisi neljällä on tuttu ilmiö omassani silloin kun läppäkotelo vika on ollut päällä.
Sohlos ja sohlos, eikä antanut aina mitään vikakoodiakaan
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=16281.msg330167#msg330167
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=36920.msg655307#msg655307
Otsikko: Vs: C70 vm. 2000 nykii
Kirjoitti: hss - 28.04.2014, 16:32:50
Se läppähän jää kiinniasennossa muistaakseni hieman auki, vai muistanko ihan väärin?
Mulla on kans yhdessä paskassa läpässä semmonen hall-anturi.
Siinä se ei mitään auttanut, kun oli läppäkotelon sisäinen vika.
Lueskelin jostain foorumilta, missä ne oli noita vaihdelleet, että joillain oli ongelmia silti ollut.
Joskus aikaisemmin ajoin sen ETM-testin niin lopuksi putosi reiluun prosenttiin lukemat mutta nyt siis reiluun kymmeneen prosenttiin vaikka painoi läpän kiinni. Voi tietysti olla että tuo "oppii" jotain ja nyt olin nollannut laitteen. Voihan boksissa olla tietysti jokin TPS-anturiin liittymätönkin vika. Pitää sitten hankkia uusi boksi ja laittaa kontaktiton TPS siihen ja käydä ohjelmoimassa. Olisikohan Vidaa jossain muuallakin kuin Käyttöautossa Tampereen seudulla?
Mistä tilasit anturin?
Onko koskaan heittänyt ETS-vikavaloa päälle?
Tilasin Sacer-merkkisen anturin Ebaysta (Israelista) ja saapui näemmä tänään Suomeen, eli pian päästään testaamaan. ETS-valo ei ole syttynyt, mutta ei toisaalta paljon ole kilometrejäkään tullut. "Hauska" yksityiskohta tuo, että sinullakin antoi VVT-koodia, vaikka vikaa oli kaasuläpässä.
Otsikko: Vs: C70 vm. 2000 nykii
Kirjoitti: Justus - 28.04.2014, 17:14:36
Joskus aikaisemmin ajoin sen ETM-testin niin lopuksi putosi reiluun prosenttiin lukemat mutta nyt siis reiluun kymmeneen prosenttiin vaikka painoi läpän kiinni. Voi tietysti olla että tuo "oppii" jotain ja nyt olin nollannut laitteen. Voihan boksissa olla tietysti jokin TPS-anturiin liittymätönkin vika. Pitää sitten hankkia uusi boksi ja laittaa kontaktiton TPS siihen ja käydä ohjelmoimassa. Olisikohan Vidaa jossain muuallakin kuin Käyttöautossa Tampereen seudulla?Tilasin Sacer-merkkisen anturin Ebaysta (Israelista) ja saapui näemmä tänään Suomeen, eli pian päästään testaamaan. ETS-valo ei ole syttynyt, mutta ei toisaalta paljon ole kilometrejäkään tullut. "Hauska" yksityiskohta tuo, että sinullakin antoi VVT-koodia, vaikka vikaa oli kaasuläpässä.

Ei kyl kannata uutta boksia alkaa puukottaan.
Siks toiseks tuo viimeisin uusi boksi joka mulle tuli "takuuna" englannista piti sisällään jonkun ohjelman, jolla se toimi hienosti.
Kyselin sit käyttöautosta, että tarviiko ohjelmoida, niin vastaus oli, että ei se kauaa toimi ja tarvii ohjelman.
No menin sit hölmönä sinne ja ohjelmointi kesti ainakin tunnin. En tiedä mitä loppuviimeks tekivät, mutta ohjelmasta ainakin laskutettiin. Aiemmin ollut 10-15min homma.
Kaikki aiemat boksit on tarvinneet ohjelman sisäänsä, jotenkin jäi sellainen kuva, että tämä viimeinen ei ois tarvinnu uudelleen ohjelmointia, kun se toimi ihan normaalisti.
Tuossa boksissa olikin ihan eri numerot kuin noissa vanhoissa tehdaskunnostetuissa. Toivoa vaan sopii, että olis parempi kuin ne kaikki edelliset.

Samalta sylttytehtaalta Sacer mullekin tuli, tosin joku jannu sen laitto englannissa paikalleen, kun silloin noita ei ollut missään irtona saatavana.

En tiedä onko vidaa muualla, mutta täällä on joku huolto topic Tampereen seudulla, siellä on lueteltu noita muita ropaamoja, kandee kysäistä niistä, mutta vähän kyllä epäilen.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=34392.msg616927#msg616927
Otsikko: Vs: C70 vm. 2000 nykii
Kirjoitti: hss - 04.05.2014, 00:10:21
Noniin, kaasuläpän anturi vaihdettu Saceriksi ja yllätys yllätys: vika ei poistunut :D.  Mitäköhän sitä seuraavaksi kokeilisi?

Testailin autoa paikallaan. Kun kaasun koskee vähän tyhjäkäynnillä, saa kierrokset putoamaan välillä n. 500 kierrokseen minuutissa. Varmimmin tuon saa tehtyä kun samalla nostaa kytkintä, vaikka vaihde on vapaalla. Seurasin Vidalla eri arvoja ja näyttäisi siltä, että vain sytysennakko ja nokka-akselin arvot muuttuvat samalla kun ongelmia tulee. Sytytysennakko on tyhjäkäynnillä 10 asteen tuntumassa ja kun koskee kaasuun, ennakko ponnahtaa 30 asteeseen ja heti sen jälkeen miinukselle. IMMun tai ETM:n arvot eivät pienene tuossa vaiheessa, mutta heti sen jälkeen läppää avataan reippaasti, ettei moottori sammu.

Tässä painelin kevyesti kaasua ja välillä tyhjäkäynti putosi:
(http://i3.aijaa.com/b/00797/13243637.jpg)
Otsikko: Vs: C70 vm. 2000 nykii
Kirjoitti: hss - 28.05.2014, 23:58:53
Vaihdettu ainakin tulpat, puolat, jakohihna (pitäisi ainakin olla nyt jako paikallaan), puhdistettu kaasupoljinanturi ja irroteltu kokeeksi antureita, mutta vika pysyy. Ei auttanut myöskään toinen ETM. Ulkomaiselta foorumilta sain vinkin, että Camryssa oli vastaavia ongelmia ja vikaa oli nokka-akselin anturissa. Pitää se kokeilla, mutta tulisiko täältä mahdollisesti muita ideoita?

Kylmäkäynnistyksessä öljynpainevalo palaa muutaman sekunnin, ja kävikin mielessä että matala öljynpaine voisi sekottaa VVT:n. Mitattiin tänään öljynpaineita ja hitaastihan ne nousevat mutta sen jälkeen ihan ok. Pitänee vaihtaa öljypohjan sisällä tiivisteitä, mutta vika ei selvästi johdu paineen puutteesta.
Otsikko: Vs: C70 vm. 2000 nykii
Kirjoitti: Chili - 29.05.2014, 04:30:06
Ulkomaiselta foorumilta sain vinkin, että Camryssa oli vastaavia ongelmia ja vikaa oli nokka-akselin anturissa.

Tuossahan tuo on edellisellä sivullakin ehdotettu jo aiemminkin.
Otsikko: Vs: C70 vm. 2000 nykii
Kirjoitti: hss - 30.05.2014, 21:27:07
Nokka-akelin anturi vaihdettu, mutta oireet pysyvät. Moottori tuntuu toimivan täydellisesti jonkin aikaa kylmänä, kunnes lämpömittari alkaa lähestyä keskikohtaa. Seuraavaksi vaihtuu öljypohjan sisällä tiivisteet... Olisiko muita hyviä ajatuksia? Jotenkin vaikuttaisi, että vikaa ei ole antureissa koska tyhjäkäynti on virheetön. Vai käytetäänkö kaikkia anturitietoja tyhjäkäynnillä?
Otsikko: Vs: C70 vm. 2000 nykii
Kirjoitti: Chili - 31.05.2014, 07:21:19
Miten nuo öljyt liittyy ongelmaasi? Onko moottorin käydessä koneen sisällä painetta, joka puskee öljyjä ulos? Ei saisi olla.

(http://assets0.fcpstores.com/public/assets/products/119814/large/open-uri20140226-13178-15rm4dx.?1393387515)



Autosi on sen verran vanha jo, että tutkisin tuon bensan haihtumisjärjestelmän joka tapauksessa, ja etenkin, kun osa ongelmistasi tuntuu ilmaantuvan vasta kuumana.

EVAP PURGE VALVE. Haihtuvan bensan keräyssäiliö, sen letkut ja venttiili vaihtoon. Letkut kuitenkin jo haperot ja venttiili jumissa.
Otsikko: Vs: C70 vm. 2000 nykii
Kirjoitti: Chili - 31.05.2014, 07:45:55
8631285 part number is EVAP valve for 1999 C70
9470775 is for 2000-2001
31104896 is for 2002 thru 2004/05

Mut ehkä halvinta on kuitenkin tarkistaa ne letkut ja niinen mahdolliset murtumat ensin vuotojen varalta.

Otsikko: Vs: C70 vm. 2000 nykii
Kirjoitti: hss - 31.05.2014, 14:50:31
Miten nuo öljyt liittyy ongelmaasi? Onko moottorin käydessä koneen sisällä painetta, joka puskee öljyjä ulos? Ei saisi olla.
Muuttuva venttiilinajoitus toimii öljynpaineella. Ainoa moottoriin liittyvä vikakoodi on ollut juurikin nokka-akselin asennosta. Jos öljynpaine pienenee kun moottori lämpenee, ei säätö ehkä toimi tarpeeksi nopeasti. Painetta on kyllä koneen sisällä, esim sylintereissä  :buck2:. Kampikammiossa ei painetta ole, testattiin kumihanskaa öljykorkin tilalle ja imua on tyhjäkäynnillä ja kierroksilla.

Voisihan tuota bensapuoltakin tutkia, mutta enemmän tuntuisi sytkäpuolen ongelmalta.
Otsikko: Vs: C70 vm. 2000 nykii
Kirjoitti: Chili - 31.05.2014, 17:32:07
Ei se maksa mitään, kun katsot ne letkut, että ovat kunnossa.
Otsikko: Vs: C70 vm. 2000 nykii
Kirjoitti: hss - 13.06.2014, 23:03:13
Letkuja tutkittu ja imuvuotoja haettu. Tänään vaihtui suuttimet. Olin jo toiveikkaana, kun yhden suuttimen O-rengas oli rikki, mutta eipä korjaantunut vieläkään.

Nyt kun autolla on päässyt jo vähän ajelemaan, vaikuttaa siltä että ongelmia tulee aina kun moottorilla on vähän kuormaa. Eli pienilläkin kierroksilla toimii hienosti kun painaa vähän enemmän kaasua. Onko vika siis moottorinohjauksessa, kun tyhjäkäynnissä ei ole mitään sanomista?
Otsikko: Vs: C70 vm. 2000 nykii
Kirjoitti: Chili - 14.06.2014, 08:44:46
Oliko sen evaporation venttiilin letku kunnossa? Se ei ole mainitsemasi "imuvuoto" -asia. Kannattaisi vilasta, kun ei maksa mitään ja on todennäköisin syy. :)
Otsikko: Vs: C70 vm. 2000 nykii
Kirjoitti: hss - 01.07.2014, 10:42:26
Oliko sen evaporation venttiilin letku kunnossa? Se ei ole mainitsemasi "imuvuoto" -asia. Kannattaisi vilasta, kun ei maksa mitään ja on todennäköisin syy. :)
Vaihdoin nyt letkut ja imusarjakin kävi irti. Auto toimi tämän jälkeen reilut 20 km hienosti, mutta ongelmat alkoivat taas seuraavan startin jälkeen. En kuitenkaan usko että imusarjan irroittamisella oli vaikutusta. Pitänee nyt vielä tutkia imuvuotoja lämpimällä moottorilla. Luulisi vaan että imuvuodot vaikuttaisivat tyhjäkäyntiin, mutta tyhjäkäynnissä ei ole mitään vikaa.

Auto toimii siis kylmänä hienosti, mutta ongelmat alkavat kun lämpömittari alkaa lähestyä keskikohtaa. Jos tämän jälkeen ajaa pintakaasulla alle 2000 kierroksella, auto nykii pahasti ja jos autoa näin kiusaa hetken, muuttuva venttiilinajoitus menee vikatilaan ja tyhjäkäynti alkaa humpata. Kun auton käynnistää uudelleen, tyhjäkäynti korjaantuu heti. Moottori toimii myös hyvin alle 2000 kierroksen kun antaa vähän enemmän kaasua. Nykimisen aikana sytytysennakko pomppii nykimisen tahdissa plussan puolelle, eli sytytys käy välillä todella myöhäisellä. Leakage air through throttle blade (tms.) nousee ajossa ja oli muistaakseni pienen ajamisen jälkeen yli 12. Mitäköhän tuo on toimivalla moottorilla?
Otsikko: Vs: C70 vm. 2000 nykii
Kirjoitti: hss - 04.07.2014, 12:04:17
Homma etenee. Säädettävä jännitelähde VVT-solenoidiin kiinni ja sopivasti (esim. 6V) jännitettä niin moottori toimii hienosti. Kierrokset ei tipahda eikä mitään ongelmia alle 2000 kierroksen.

Seuraava kysymys onkin, miksi ECM katkaisee solenoidin virtapiirin kun moottori on lämmin ja koskee kaasupolkimeen. Pitääkö ECM ohjelmoida uudelleen vai onko siinä rautavika?
Otsikko: Vs: C70 vm. 2000 nykii
Kirjoitti: hss - 11.07.2014, 19:44:37
Selvisipä tämäkin vihdoin. Ehdittiin kokeilla jo toista moottorinohjaustakin. Vaati eeprom-piirin tietojen kopionnin vanhasta boksista uuteen ja hyvin lähti käyntiin. Vaihto-ECU:ssa oli vieläpä eri softa sisällä, joten vaihtui samalla rauta ja softa. Ei vaan auttanut nykimiseen mitenkään. No ainakin on nyt varalla toinen autoon sopiva ECU...

Tampereella Ritariautossa (todella mukavaa palvelua, vaikka en vielä edes ostanut mitään) suosittelivat tarkistamaan ajoitukset ja antoivat vieläpä imunokan tulpan mukaan  :o. Käyttöautosta nokkien lukitustyökalu lainaan ja jako kohdilleen ja nyt toimii. Alavääntöäkin tuli kummasti lisää. No tulihan tässä toisaalta käytyä monta paikkaa läpi joita ei muuten tulisi katsottua ja varaosatkaan ei ihan heti lopu :D. Ahtoja voisi vähän nostaa...  ;D
Otsikko: Vs: C70 vm. 2000 nykii
Kirjoitti: Chili - 11.07.2014, 23:34:05
Tyhjäkäynti ei humppaa. Testailtiin nyt ETM:ää ja kaikki viittaisi siihen, että se on kunnossa. Nykimistä tapahtuu pintakaasulla ajaessa ehkä n. 4 kertaa sekunnissa. Vidalla huomattiin, että sytytysennakko muuttuu nykiessä 30 asteesta vähän miinuksen puolelle ja takaisin. Voisiko olla vikaa moottorinohjauksessa tai nakuantureissa? Mistä muusta tuollainen sytytysennakon heittely voisi johtua? Voisiko olla vikaa johtosarjassa tms.?


Ja syynä oli ajoituksen virheellisyys??
Otsikko: Vs: C70 vm. 2000 nykii
Kirjoitti: perttijt - 12.07.2014, 12:50:18

Ja syynä oli ajoituksen virheellisyys??

Sehän se lopulta syylliseksi osoittautui. Aika pitkään tuli tätä jäsen hss:n kanssa ihmeteltyä. Kun vaihdettiin pari kuukautta sitten jakohihna, koottiin jakopää vanhojen merkintöjen mukaan. Ei tullut siinä vaiheessa mieleen että merkinnät voisivat olla pielessä...
Autosta on ollut joskus kansi irti ja mahdollisesti siinä yhteydessä on asentaja säätänyt vvt-yksikön asennon nokkapyörän nähden väärin. Pakonokan ajoitus oli koko vvt:n säätövaran verran pielessä (liian aikaisella).

Melkoisen erikoisia oireita tuo sai aikaan... Mutta kannatti painia  :D
Otsikko: Vs: C70 vm. 2000 nykii
Kirjoitti: Chili - 12.07.2014, 15:01:06
Sehän se lopulta syylliseksi osoittautui. Aika pitkään tuli tätä jäsen hss:n kanssa ihmeteltyä. Kun vaihdettiin pari kuukautta sitten jakohihna, koottiin jakopää vanhojen merkintöjen mukaan. Ei tullut siinä vaiheessa mieleen että merkinnät voisivat olla pielessä...
Autosta on ollut joskus kansi irti ja mahdollisesti siinä yhteydessä on asentaja säätänyt vvt-yksikön asennon nokkapyörän nähden väärin. Pakonokan ajoitus oli koko vvt:n säätövaran verran pielessä (liian aikaisella).

Melkoisen erikoisia oireita tuo sai aikaan... Mutta kannatti painia  :D

Vika ilmaantui hihnanvaihdon yhteydessä - kuullostaa tosiaankin uskomattomalta "vialta". Onnittelut siitä, että vika löytyi ja auto tuli lopullisesti kuntoon!

Miten pystyitte todentamaan / miten löysitte tuon vian ratkaisun, eli sen että merkit olivat virheellisesti?
Otsikko: Vs: C70 vm. 2000 nykii
Kirjoitti: perttijt - 12.07.2014, 17:32:15
Vika ilmaantui hihnanvaihdon yhteydessä - kuullostaa tosiaankin uskomattomalta "vialta". Onnittelut siitä, että vika löytyi ja auto tuli lopullisesti kuntoon!

Miten pystyitte todentamaan / miten löysitte tuon vian ratkaisun, eli sen että merkit olivat virheellisesti?

Kiitokset!  :D

Itse asiassa vika ei ilmaantunut hihnanvaihdon jälkeen, vaan oli edellisen omistajan peruja. Hihna vaihdettiin koska ei ollut varmuutta paljonko/kauanko sillä on ajettu.

Katsottiin vidasta kuinka tuo ajoitus säädetään. Lyhykäisyydessään: ennen jakohihnan irrotusta pitää lukita nokat moottorin takapäästä oikeaan asentoon. Hihnaa asennetaessa pakonokkapyörä lukitaan vvt-säätimeen niin että pakonokka-akseli on säädetty myöhäisimpään asentoon jonka vvt:n säätö sallii. Tässä asennossa kaikkien ajoitusmerkkien pitää olla kohdallaan.

Väärä ajoitus selvisi kun nokkien lukitsemisen ja hihnan irrotuksen jälkeen pakonokka-akseli olikin vvt-säädön aikaisessa (advanced) eikä myöhäisessä (retarded) ääripäässä. Näin oli siis vaikka merkit olivat kohdallaan.     
Otsikko: Vs: C70 vm. 2000 nykii
Kirjoitti: Justus - 14.07.2014, 11:31:04
Tampereella Ritariautossa (todella mukavaa palvelua, vaikka en vielä edes ostanut mitään) suosittelivat tarkistamaan ajoitukset ja antoivat vieläpä imunokan tulpan mukaan  :o. Käyttöautosta nokkien lukitustyökalu lainaan ja jako kohdilleen ja nyt toimii. Alavääntöäkin tuli kummasti lisää. No tulihan tässä toisaalta käytyä monta paikkaa läpi joita ei muuten tulisi katsottua ja varaosatkaan ei ihan heti lopu :D. Ahtoja voisi vähän nostaa...  ;D

Kiinnostaisi tietää, että mikä se tuollainen imunokan tulppa oikein on?
Otsikko: Vs: C70 vm. 2000 nykii
Kirjoitti: perttijt - 14.07.2014, 13:28:43
Kiinnostaisi tietää, että mikä se tuollainen imunokan tulppa oikein on?

Kannen takapäässä on imunokka-akselin pään peittävä n. 5cm halkaisijaltaan oleva muovitulppa.
Tulppa pitää irrottaa että nokka-akselien lukitustyökalun saa paikalleen. On käytännössä kertakäyttöinen, koska sen irroitus vaatii jonkinasteista väkivaltaa. Lähtee kätevästi esim työntämällä ruuvari tulpan läpi ja vääntämällä.

 
Otsikko: Vs: C70 vm. 2000 nykii
Kirjoitti: Justus - 14.07.2014, 13:33:43
Ai sitä tulppaa meinasit. Sitä itsekin mietin kun oikein muutakaan tullut mieleen. Kiitos selvennyksestä.
Otsikko: Vs: C70 vm. 2000 nykii
Kirjoitti: miksu01 - 02.09.2019, 09:25:39
En viitti uutta aihetta tehdä niin laitetaan tänne.

Eli autossa vika luultavasti on kaasuläpässä mutta muutama asia askarruttaa ja siksi haluaisi olla varma ennen vaihtoa.

Eli autona on se "00" 265hv V70R Mk1 2.4T b244t2 koneella jossa on BSR ohjelma sekä IPD hevy duty ahtopaineen säädin.. Huoltokirjassa merkintä kaasuläpästä että jotain tehty.

Sitten itse ongelmaan.
Nyt auto ei käynnisty enää ollenkaan ja bensa haisee. Hetkellisesti saattaa käynnistyy ja käy n 500rpm kuulostaen 3 pyttyiseltä ja sammuu. Sitä ennen mennyt vähän väliä "Limb Home Modeen" jolloin toimii vain pintakaasulla mutta kun irroittaa akku kaapelin ja laittaa takaisin niin auto toimii taas n. 10km. Jos ETS valo syttyy niin silloin pystyy ajaa normaalisti vähän pidempään mutta menee taas Limb Home Modeen joka tulee yleensä tyhjäkäynnillä päälle ja ennen sitä moottori varoittaa pätkäisemällä. Ehdotuksia onko kaasuläppäkotelo rikki vai ei.

Vika koodia antaa että kaasuläpän säädin, komponentti takertelee. (mutta miksi virtojen katkaisusta toimii taas?? )

Viimeiseksi olleet koodit
-9160 Kaasuläpänsäädin potentiometri 2, komponentti takertaa
-904C Kaasuläpän säädinosa, Vika tunnistettu
-904D Kaasupolkimen asentoanturi, epälooginen signaali.
-9150 Kaasuläpän Potentiometri, Komponentti takertaa/viallinen

Aikasemmin ennen poistoa olleet koodit.
-917F Yhteys kaasupolkimen/kaasuläpän säädin osa, vika tunnistettu
-903F Kaasuläpän säädinosa
-904D Kaasupolkimen asentotunnistin,  Epälooginen signaali

Jos ei ole Limb Home Modessa niin Auto ahtaa piikillä 1bar ja tippuu 0.5bariin. BSR lastulla pitäis olla 1.3bar ollut ennen vikaa
Sekä ennen ahtopaineen nousua turbon alussa viheltää hieman eli kuulostaa siltä kuin ahtopaine tulisi ulos tms..
Ahropaine mittari alkoi ennen vikaa käyttäytyä oudosti. Eli auto sammuksissa näyttää ahtomittari näyttää alipainetta 1 asteikossa, ja tyhjäkäynnillä P päällä - 8 ja D päällä ja jalka jarrulla pomppii - 4 ja - 5 välillä. Ja sitten kun on Limp Home Modessa niin kaasua painaessa niin mittarin viisarin mukaan alipaine lisääntyy.. Eli juuri väärinpäin. Sitten vielä limp home modessa huonolla 500rpm  tyhjäkäynnillä jarru poljin muuttuu kovaksi. Yksi huomio on vielä sellainen että kun auton sammuttaa niin n 10sek päästä kaasuläpästä kuuluu kova klik ääni. Eli mun mielestä normaalia kovempi ääni.

Ei muuta kuin antakaa arvioiden tulla.
Sitten kysymyksiin.
1.Jos on alipaine vuoto niin alkaako kaasuläppä oireilee?
2. Jos kaasuläpän sähköinen säädin jumittaa niin miksi alkaa toimimaan virran katkaisun jälkeen? Koska lika ei poistu sillä.
3.Jos vaihdan sen säätimen kaasuläppään niin vaikuttaako BSR ohjelma jotenkin uudelleen ohjelmointiin?
4. Mistäköhän Ahtopaineen alku vihellys tulee?
 
Otsikko: Vs: C70 vm. 2000 nykii
Kirjoitti: miksu01 - 02.09.2019, 09:27:27
Autossa on alipaine letkut sinistä silikonia letkua, sekä nyt laitettu dot88 alumiininen välijäähdytin ja siniset ahtoputket, vihellys väheni mutta edelleen suhisee alku ahdoissa.
Kaasuläppä putsattu (Ei vaikutusta) sekä akku vaihdettu.

En tiiä sanooko kellekkään mitään mutta tässä aikasemmin testerillä saatuja reaaliaikaisia arvoja, arvot normaali tyhjäkäynnillä.
-Ilmamassan korjausmäärä, 1.00
-Vuotoilmaa Kaasuläpältä 3.9
-Ilmamassa 17,1kg/h
-Imuilman Lämpötila 33c
-Jäähdytysveden lämpötila 84.7c
-Ahtopaineen Magneettiventtiili 0%
-Suihkutusaika 2.00ms
-Aktiivihiilisäiliön venttiili, kytketty
Otsikko: Vs: C70 vm. 2000 nykii
Kirjoitti: miksu01 - 05.09.2019, 06:58:34
Nyt saatu auto käyntiin. Ets valo palaa mutta auto toiminut n. 10km mutta enempää ei vielä oo ajettu. Ahtomittari näyttää tyhjäkäynnillä P vaihteella - 7 ja hiukan vaeltaa, D ja jarru päällä liikennevaloissa - 4. Auron sammuttaessa mittari jää - 1 alipainetta. Mutta erikoisin huomio jonka tein on se että kuskin etuvalon ja syylärin välissä on ahtopainesäätimeltä näyttävä säädin joka raksuttaa todella kovaa jota ei ole ennen tehnyt.. Joten mikä sääsin se on ja mikä sen tehtävä on? Siitä lähtee alipaine letku auton alle. Onko se bypass tms?
Otsikko: Vs: C70 vm. 2000 nykii
Kirjoitti: Lankku - 05.09.2019, 17:08:28
Se on tankin huohotusventtiili, molemmissa lähdöissä pitää olla letku kiinni.