Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: SilSam - 27.04.2014, 19:39:19
-
Volvo v70 D5 2004 on alkanut oikuttelemaan ABS -viasta. Vida antaa koodeja BCM-0031 Pyöräanturi, vasen takapyörä Signaali virheellinen ja BCM-0032 Pyöräanturi, vasen takapyörä Mekaaninen virhe.
Availin takanurkkaa ja nyt olisin siinä vaiheessa että pyörän napa on lattialla ja kuvittelin navan irroittamisen jälkeen löytäväni jotain konkreettista, mutta eihän siellä mitään hammaskehää tai mitään näkynyt. Mitä vielä pitää avata, jotta vian voisi paikallistaa tai ainakin tarkistaa mikä ei ole rikki? Eikö takapäästä löydykkään hammaskehää?
Pitäisi ABS -anturille menevä johto irrota ihan vetämällä vai onko siinä jokin lukitus?
Samallla tulee testattua pyörän navan laakeri, tarvii varmaan antaa se jollekkin mestarille käteen ja kysyä, että kuinka jäykästi sen kuuluu pyöriä...
Nettiä olen selaillut ja etupään vaivoihin löytyy kyllä youtube -oppaita, mutta takapäähän ei. Ajattelin suorittaa remontin sillä periaatteella, että suljetaan pikku hiljaa pois vaihtoehtoja kunnes vika löytyy. Nyt on jo päästy oikeaan nurkkaan autossa.
-
No sen tajusin vielä itsekin, että pyörännavan "takasuojapelti" piti lähti myös irti jarrukilvestä tms. joten pääsin senkin putsaamaan. Irrotin myös ABS -anturin ja putsailin sen hyvin. Sit vaan odotellaan toistuuko vika vielä.
Jos tuonne joutuu vaihtamaan AMS -anturin, niin missä johtoliitos on? Onko johto yhtenäistä anturilta ABS -boksille?
-
Anturissa johto on kiinteästi, ensimmäinen liitin löytyy auton sisältä takapenkin istuinosan alta.
Laakerissa on magneettikehä, jota anturi lukee.
Helpoiten sen magneettikehän ehjyyden saa tarkastettua mittaamalla sen anturin signaalia oskilloskoopilla.
Ihan mahdollisena vikapaikkana voisi pitää myös abs-yksikköäkin, mutta toki hyvä ensin sulkea muitakin asioita pois, jos vaan mielenkiintoa ja aikaa siihen riittää.
-
Ihan mahdollisena vikapaikkana voisi pitää myös abs-yksikköäkin
Tätä minäkin meinasin ekana ehdottaa, mutta sitten hoksasin, että -04 mallissa on jo uudempi (lue, parempi) ohjainyksikkö, eikä niissä ole juuri vikoja ollut. Boksi taisi uusiutua -03 malleihin.
-
Putsailun jälkeen ei ainkaan toistaiseksi vikakoodeja ole tullut. Tosin testikilometrejä takana on vai pari kymmentä.
-
Viikko ja noin 600 km mentiin ja tänään sitten tuli taas toi abs -vikailmoitus.
Oskilloskooppia ei tontilta löydy, joten kai se on aloitettava pyörännavan vaihdolla. Jos se vika olis siinä magneettikehässä.
-
Melkein kaksi viikkoa taas ajettu ilman ABS -vikaa, mutta tänään se taas ilmestyi tauluun.
Nyt tehtiin sellainen havainto, että kun autolla lähdettiin liikkeelle, kuului vasemman takapyörän suunnalta samanlaista ääntä kuin kuuluu Ardicin polttoainepumpusta, mutta vähän tiheämmällä taajuudella, naps-naps-naps-naps-naps ja sitten syttyi vikavalo. Samalla hetkellä kun vikavalo syttyi, loppui myös ääni.
Ajoin sitten mestarin pakeille ja pyysin kyytiin, mutta vika oli jälleen poissa.
Voi olla kaukaa haettua, mutta oliko v70:ssä jonkinlainen pumppu, joka tasaa polttoainemäärää eripuolilla tankkia? Mulla on nyt tankki melko tyhjä (120 km seuraavaan tankkaukseen) ja tuli vaan mieleen, että tämä pumppuko siellä napsuu ja kun nafta on vähissä, niin jokin menee vikaan ja jostain sekopäisestä syystä tarjotaan ABS -vikaa.
Availin ABS -anturin liittimen penkin alta ja laitoin takaisin, jos vaikka siellä olisi hapettumaa, mutta en siihenkään usko.
Koska vika on erittäin satunnainen, niin aika vaikea on vikaa löytää. Kai se sitten on lähdettävä osa kerrallaan vaihtelemaan pyörännavasta aloittaen.
-
Minulla V70 D5:ssä ABS-vika silloin tällöin. Pysyi poissa monta kuukautta, mutta nyt taas aika usein. Koodinlukija kertoo vian olevan oikean etupyörän sensorissa. Irroitin liittimen ja mittasin pyörältä tulevissa johdoissa n. 14 V. Sama lukema löytyy myös toimivassa, eli vasemmassa liittimessä.
Ihmettelen, mistä jännite tulee, koska liitin on irti?
Miksu kirjoitti, että oskilloskoopilla voisi nähdä jotakin. Kytkenkö skoopin liittimeen? Sen ollessa auki? Kiinni?
Vikakoodi muuten näkyy vain moottorin ollessa käynnissä.
-
Lisää edelliseen: Uteliaisuuttani nostin oikean etupyörän, ja kytkin oskilloskoopin anturin johtoon. Helpoiten tämä käy työntämällä esim. nuppineula ruskeaan johtoon jatkoliittimen kohdalla. Musta karva on maapotentiaalissa, joten skoopin kylmän navan voi kytkeä auton runkoon. Vaihde päälle ja kytkin ylös, luistonesto pois päältä. Signaali oli n. 2,5 V p-p, joka ratsastaa 12 V:n päällä.
Tässä tapauksessa kuin risuaitaa.
Seuraava testi vasemmalta puolelta, jossa myös n. 2,5 V p-p, mutta paljon kauniimpaa.
Tämän jälkeen rakentelin johdon pätkän, jolla sain kytkettyä oikean anturin vasemmalle puolelle. Nyt sain edelleen saman vikakoodin, siis oikean etupyörän anturi viallinen. Kun mittasin anturia liitin irroitettuna, ei ohmilukemia saa, mutta yleismittarin diodi-asennossa näyttää n. 2,5 V, siten, että mittarin + johto on mustassa karvassa. Toisin päin ei johda. Olisiko tämä jokin Hall-anturi? Selvästikään anturissa ei ole käämiä, kuten joissakin malleissa. Onkohan näitä antureita jossakin halvemmalla, kuin Motonetissä, jossa hinta n. 80 €?
-
Päivitys tähän omaan ongelmaan eli tilasin joltain foorumilaiselta takapäähän pyörännavan ja abs -anturin ja jotain muuta sälää samassa kuormassa. Vaihdoin sitten abs -anturin ja vikailmoitusta ei ole sen jälkeen tullut kertaakaan.
Pyörännapa jäi muuten ylimääräiseks jos joku tarvis.
-
Jatketaan juttua. Ostin Motonetistä oikean etupyörän anturin. Vanhan irroitus ei tuottanut vaikeuksia. Uusi saman näköinen, mutta ilman mitään merkintöjä.
Tässä vaiheessa huomasin tähystäessäni asennusreijästä, että etuakselilla oleva hammaskehä oli pahoin ruostunut.
Ruoste on myös magneettista. Yritin puhdistaa hammaskehää paineilmalla, ja vaihdoin uuden anturin.
Vikailmoitus pysyi poissa jopa pari sataa kilometriä, mutta tuli sitten taas uudestaan.
Johtopäätös: Anturissa ei ole vikaa, vaan virheellisen signaalin anturilta aiheuttaa ruoste. Parannus omassa tapauksessani johtui siitä, että yritin puhdistaa hammaskehää paineilmalla, ja osittain siis siinä onnistuinkin. Jo alun alkaen epäilin, että vika ei ole anturissa. Mahtaako olla niin, että merkkikorjaamo tässä tapauksessa vaihtaa koko murikan?
Jos siis tällainen vika on ajoittainen, kannattaa aina epäillä mekaanista vikaa. Puolijohteet ovat ikuisia!
Kysymys: Miten pääsen parhaiten puhdistamaan ko. hammaskehän?
-
Tämä on varmaan paras ja helpoin tapa saada se hammaskehä puhtaaksi
http://carcom.fi/shop/index.php?route=product/product&product_id=250062
Vetonivel pitää irroittaa pyörännavasta (vetonivel saa toki olla kiinni vetoakselissa ja akseli saa olla kiinni vaihteistossa), sitten kopauttamalla vanhaa kehää, lähtee se irti. Vetonivelestä puhdistetaan kehän paikka ja uutta kehää lämmitetään jonkin verran, se lämpölaajenee aika nopeasti, sen jälkeen uusi kehä laitetaan paikalleen ja kasataan osat takaisin.
-
Varmaan hyvä keino. Onko tämä tavanomainen vika esim. yli 10 vuotta vanhoissa Volvoissa?
Tuskin hammaskehä on niin paljon ruostunut, ettei puhdistus auttaisi?
Nämä vaikeudet ovat odotettavissa vanhenevilla autoilla, kun kaiken näköisiä antureita on siroteltu sinne sun tänne, eikä informaatio kulje, muuten kuin merkkikorjaamoiden kautta, joissa jopa vikakoodin luvusta veloitetaan! Missä on "asiakaspalvelu"?
Uudessa autossa tulisi olla avoin tieto koko systeemistä, nimenomaan ajoneuvokohtaisesti , joko vapaasti luettavissa OBD:n kautta, tai johonkin muuhun muotoon tallennettuna. Tätä tietoa voisi käyttää missä tahansa korjaamossa tai varaosaliikkeessä.
-
Nämä vaikeudet ovat odotettavissa vanhenevilla autoilla, kun kaiken näköisiä antureita on siroteltu sinne sun tänne, eikä informaatio kulje, muuten kuin merkkikorjaamoiden kautta, joissa jopa vikakoodin luvusta veloitetaan! Missä on "asiakaspalvelu"?
Uudessa autossa tulisi olla avoin tieto koko systeemistä, nimenomaan ajoneuvokohtaisesti , joko vapaasti luettavissa OBD:n kautta, tai johonkin muuhun muotoon tallennettuna. Tätä tietoa voisi käyttää missä tahansa korjaamossa tai varaosaliikkeessä.
Kyllähän nämä vikakoodit pääsee lukemaan myös monista monimerkkikorjaamoista löytyvillä yleistestereillä, valmistajina esim. Bosch. Tutun korjaamolla joskus kokeiltiin ja pääsee kyllä käsiksi ihan kaikkeen mahdolliseen, joten kyllä ABS/vaihteisto/turvatyynyjärjestelmä vikakoodit voi luetuttaa hyvin myös monimerkkipajalla, kunhan sieltä löytyy joku kattava yleistesteri.
-
Kyllähän noihin autoihin pääsee jo melkeen jokainen korjaamo kiinni.
Kotikäyttöönkin löytyy päteviä laitteita. http://www.elekma.com/icarsoft_i906_volvo_vikakoodinlukija
Ja nykyautohan kertoo aika kivasti mikä sillä on hätänä.
-
Kiitos neuvosta.
Hammaskehä oli kaput, ja lisäksi poikki. Uuden paikoilleen saaminen ei ollut ihan helppoa, mutta nyt toimii taas.
Vikakoodin lukijakin on jo ansainnut hintansa.