Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: volvo99 - 29.04.2014, 20:17:52
-
Ei vaihda ykköstä isommalle. Vika tuli yhtä äkkiä. Moottorin kuvake syttyi ja tuli teksti VAIHTEISTO HUOLLA HETI! S80 -99 ajettu 250 000.
-
Mistähän autosta, moottorista ja vaihteistosta on kyse?
Mutta toi tarkoittaa että hieman jotain vakavampaa siellä kenties on. Vikakoodeja siellä on tarjolla, niistä olisi hyvä aloittaa.
-
Vikakoodit pitää lukea, mutta ei se välttämättä anna oikeaa syytä. Auto on tullut ranskasta enkä tiedä onko siihen vaihdettu automaatti öljyjä. Itse ole ajanut oston jäljeen jotain 14000km. En tiedä miltä se luistaminen tuntuu ajossa, mutta jonkinlaista ihan kun olisi luistanut, se tuntui sellaiselta nykäisyltä. Öljyä on ja öljyn haju ei ainakaan haise palaneelle. Liikkeelle lähtö normaali, mutta ei vaihtanut 60 vauhtia ja kierrokset 3000:ssa.
-
Tässä vikakoodit
P1618
P0756 :-\
P0751
-
S80 -99 ajettu 250 000.
Täällä palstalla olisimme kiitollisia hiukan kattavammasta selostuksesta, mikä auto on. Bensa 2.4, diesel tai kenties bensa T6? Siinä kun on erilainen vaihteisto jotka taköhtovat hajotakin noissa kilometreissä. Vikakoodit ovat geneerisiä halvan lukijan vain moottorista luettuja vikakoodeja eivätkä kerro vaihteistosta mitään.
-
GM laatikko ja ja bensa 2.9 kyllä ne halvatkin lukee niitä vikakoodeja.
-
GM laatikko ja ja bensa 2.9 kyllä ne halvatkin lukee niitä vikakoodeja.
Ne halvat vikakoodinlukijat lukevat yleismallisia standardin mukaisia vikakoodeja, mutta valmistajilla on usein syvällisempiä koodeja mitä ei kaikilla laitteilla saa luetuksi.
"Valmistajakohtaiset standardit
Valmistajakohtaiset standardit nimitystä käytetään autonvalmistajien omista diagnostiikka systeemeistä, jotka ovat usein lähellä OBD2-standardeja mutta eroavat esimerkiksi käytettyjen osoitteiden tai tiedonsiirtoprotokolien hienoisten eroavaisuuksien johdosta niin että geneerisillä EOBD / OBD2- lukijoilla tai adaptereilla/ohjelmilla ei pääse näihin käsiksi."
-
Auto lähtee käyntiin, mutta en ole uskaltanut enää ajaa sillä. On niin muuten hyvässä kunnossa että ei viitsis laittaa romukoppaan sen takia. S*
-
Vikakoodit pitää lukea, mutta ei se välttämättä anna oikeaa syytä. Auto on tullut ranskasta enkä tiedä onko siihen vaihdettu automaatti öljyjä. Itse ole ajanut oston jäljeen jotain 14000km. En tiedä miltä se luistaminen tuntuu ajossa, mutta jonkinlaista ihan kun olisi luistanut, se tuntui sellaiselta nykäisyltä. Öljyä on ja öljyn haju ei ainakaan haise palaneelle. Liikkeelle lähtö normaali, mutta ei vaihtanut 60 vauhtia ja kierrokset 3000:ssa.
Ex Volvossa (V70 -07) ei ollut aikaisempi omistaja (taxi) vaihdattanut koskaan automaatin laatikkoöljyjä (ostohetkellä 170 tkm) . Ostohetkellä laatikon toiminnassa esiintyi nykimistä vaihtamisissa yms.. Vaihdatin laatikkoöljyt ao.autoon meillä ollessa useaan kertaan (heti oston jälkeen ja sen jälkeen 30 - 40 tkm:n välein) huuhtelemalla, toiminta hieman parani mutta ei korjaantunut kokonaan. Ilmeisesti ensimmäinen ylipitkä vaihtoväli aikaansai öljyn/lian palamisen kiinni hydrauliyksikköön/solenoideihin. Todennäköisesti laatikko olisi tarvinnut avaamisen ja rempan.
Minkä väristä laatikkoöljy on ? Ex Volvon laatikkoöljy oli eka vaihtokerralla aivan mustaa. Ensiapuna voi yrittää laatikon öljynvaihtoa huuhtelemalla. Mutta jos hydrauliyksikköön yms. on pahasti pinttynyt likaa, niin oman kokemuksen perusteella laatikkoöljyn vaihto huuhtelemalla ei välttämättä riitä.
-
Volvon huolto-ohjelmaan ei kuulu lainkaan vaihteisto-öljyn vaihto. Jos asiakas ei sitä erikseen tilaa, niin auton huolloissa sitä ei vaihdeta koskaan. Näin on saatu huolto-ohjelman hinta edullisemmaksi.
Taksit varmaan eivät koskaan vaihdata sitä.
-
Ilmeisesti laatikossa onnistuu isompikin huolto http://www.youtube.com/watch?v=0bnjbmUXFVQ ?
Jos vaihteenvaihto ei sen takia toimi kun suodatin on tukossa?
-
Oletko tarkistanut vaihteiston öljytason? Ja oletko kokeillut ajaa autolla W asennossa? Silloin auton pitäisi lähteä 2 vaihteella liikkeelle. Niin ja toimiiko pakki (R) normaalisti ?
-
Oletko tarkistanut vaihteiston öljytason? Ja oletko kokeillut ajaa autolla W asennossa? Silloin auton pitäisi lähteä 2 vaihteella liikkeelle. Niin ja toimiiko pakki (R) normaalisti ?
W asennossa en ole kokeillut, mutta (R) perutusvaihde ei toimi normaalisti, vaatii enempi kierroksia.
-
Katselin ton videon jossa vaihdettiin automaattilaatikon öljyt huuhtelemamma. Videossa kaveri asensi jonkun ylimääräisen suodattimen öljylle, katsokaas oletteko samaa mieltä?
http://m.youtube.com/watch?v=7WfY8MQc1B8
Uuden suodattimen asennus 21min jälkeen.
-
Videossa kaveri asensi jonkun ylimääräisen suodattimen öljylle, katsokaas oletteko samaa mieltä
Mitäs sitten jos kyseinen lisäsuodatin meneekin tukkoon? Porsiiko sitten joku O-rengas tms. vaihdelaatikon sisältä kun paine kasvaa? En laittaisi.
-
Katselin ton videon jossa vaihdettiin automaattilaatikon öljyt huuhtelemamma. Videossa kaveri asensi jonkun ylimääräisen suodattimen öljylle, katsokaas oletteko samaa mieltä?
http://m.youtube.com/watch?v=7WfY8MQc1B8
Uuden suodattimen asennus 21min jälkeen.
Tuolla on myynnissä vastaava suodatin http://www.vaihteistokauppa.fi/product/371/linjasuodatin-yleismalli , en tiedä kuinka riskialtis ratkaisu, vaihtoväli ei ole kuitenkaan kovinkaan pitkä.
-
Mitäs sitten jos kyseinen lisäsuodatin meneekin tukkoon? Porsiiko sitten joku O-rengas tms. vaihdelaatikon sisältä kun paine kasvaa? En laittaisi.
Lisäsuodattimessa on ohivirtausventtiili suodattimen tukkeutumista varten. Itsellä on nyt menossa toinen suodatin ja hienosti toimii.
-
Lisäsuodattimessa on ohivirtausventtiili suodattimen tukkeutumista varten. Itsellä on nyt menossa toinen suodatin ja hienosti toimii.
Oletko sattumalta aukaissut sitä käytettyä eli onko siihen suodattunut jotain? Sen sisältö kertoisi onko suodattimesta hyötyä myös loppukäyttäjälle ;).
-
Oletko sattumalta aukaissut sitä käytettyä eli onko siihen suodattunut jotain? Sen sisältö kertoisi onko suodattimesta hyötyä myös loppukäyttäjälle ;).
Tulihan se suodatin avattua, kun oli itselläkin epäilyksiä toimivuudesta. Magneetti oli kerännyt metallia ja pahin löydös oli vaihdelaatikosta irronnut tiivisteen palanen, mikä oli lähtenyt öljyn mukana kiertoon.
(http://i1352.photobucket.com/albums/q641/Razz81/Mobile%20Uploads/tiivisteenpala_zps97576466.jpg) (http://s1352.photobucket.com/user/Razz81/media/Mobile%20Uploads/tiivisteenpala_zps97576466.jpg.html)
-
Tulihan se suodatin avattua, kun oli itselläkin epäilyksiä toimivuudesta. Magneetti oli kerännyt metallia ja pahin löydös oli vaihdelaatikosta irronnut tiivisteen palanen, mikä oli lähtenyt öljyn mukana kiertoon.
Sitten se suodatin ehkä puolustaa paikkaansa :).
-
Jep :) nyt näyttää siltä että vaihdan öljyt ja solenoidin. Yksi mutta missähän se solenoidi oikein sijaitsee :-\ Siis autohan on S80 -99 bensa. Autolla en ole ajanut metriäkään ettei mene koko vaihteisto uusiksi. Saas nähdä korjaantuuko noilla. On tullut noita vaihtoehtoja viaksi että olen päätynyt noihin. Menee varmaan viikon lopulle ennen kun aloitan purkamaa ja vaihtamaan öljyjä, tietysti pitää tietää että mistä sen solenoidin löytää.
-
Mistä tietää että automaattilaatikon solenoidi on rikki :-\
-
Tuota niitä solenoidejahan on siellä useampi. Vikakoodin luvulla vois saada selville antaako jotain koodia jonkun vaihteen solenoidille.
-
Tuota niitä solenoidejahan on siellä useampi. Vikakoodin luvulla vois saada selville antaako jotain koodia jonkun vaihteen solenoidille.
Tässä vikakoodit:
P1618
P0756 :-\
P0751
-
tuolla on pitkä luettelo samanlaisista vikakoodeista http://forums.swedespeed.com/showthread.php?123542-VOLVO-P2-Diagnostic-Fault-Codes-(Multi-Part-Post)
(tuli koko osoite kun en onnistunut muokkaamaan lyhempään muotoon, vaikka aikaisemmin se on onnistunut)
Solenoidit luulisi oirehtivan aikaisemmin, joten en ensimmäisenä niitä lähtisi vaihtamaan.
Itse tekisin ensimmäisenä, öljypohja vaihteistosta pois ja vaihtaisin uuden suodattimen ja öljyt.
-
tuolla on pitkä luettelo samanlaisista vikakoodeista http://forums.swedespeed.com/showthread.php?123542-VOLVO-P2-Diagnostic-Fault-Codes-(Multi-Part-Post)
(tuli koko osoite kun en onnistunut muokkaamaan lyhempään muotoon, vaikka aikaisemmin se on onnistunut)
Solenoidit luulisi oirehtivan aikaisemmin, joten en ensimmäisenä niitä lähtisi vaihtamaan.
Itse tekisin ensimmäisenä, öljypohja vaihteistosta pois ja vaihtaisin uuden suodattimen ja öljyt.
Kiitos vastauksesta P> eli ensimmäiseksi öljyt ja suodatin.
-
Öljyt vaihdettu. Öljyt oli värin mukaan, jo aika vaihtaa. Hippua oli suodattimessa, mutta ei mitään kauheeta määrää. Nelos vaihde menee päälle ja antaa ajaa vähän jotain 2km ja menee vikatilaan. Nelos vaihteelle ottaa reilusti kierroksia ennen kun vaihtaa. Eli ennen öljyjen vaihtoa koodit: P1618, P0756 ja P0751. Öljyn vaihdon jälkeen P1618 Ja P0751. Olisko kellään näihin koodeihin jotain tietoa.
-
Jos nyt oikein googletin, tuo P1618 on yleinen vaihteiston ohjausyksikön vikakoodi ja kertoo oikeastaan vaan sen, että pitäisi jollain paremmalla lukijalla päästä tutkimaan vaihteiston ohjausyksikön sielunelämää. Eli käytännössä VIDAlla.
-
Jos nyt oikein googletin, tuo P1618 on yleinen vaihteiston ohjausyksikön vikakoodi ja kertoo oikeastaan vaan sen, että pitäisi jollain paremmalla lukijalla päästä tutkimaan vaihteiston ohjausyksikön sielunelämää. Eli käytännössä VIDAlla.
Olen ottanut selville mitä nuo koodit tarkoittaa ja suomeksi :2funny: nyt vaan tarviis hyvät neuvot miten alan purkamaan.
-
Solenoidin etsiminen aloitettiin, mutta ei olekkaan ihan helppo juttu. Olis ollut helpompi, jos yksi liitin yläpuolella olis ollut sivussa. Ahtaat on paikat :(
-
Mistä liittimestä puhut ? Ei siinä päätykopan kannessa mitään liittimiä ole. Ja sen kopan alla on koneisto+solenoidit.
-
Tässä kuva mitä tarkoitin
https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpa1/v/t1.0-9/10702161_10203405002704901_8802839644194668734_n.jpg?oh=4073512f035e9dd9d9e595174c9c2cd4&oe=54CFBFC2&__gda__=1418560212_af42fd94a215a82f0903b365a399be6a
-
Mistä liittimestä puhut ? Ei siinä päätykopan kannessa mitään liittimiä ole. Ja sen kopan alla on koneisto+solenoidit.
Eri vaihteisto.4-vaihteinen General Motors kyseessä. Tuolla aiemmin olikin jo ehdotettu lukemista VIDA:lla. Jos ei sitä huvikseen halua avata, niin tarkempi diagnostiikka olisi paikallaan.
-
Tuolta näkee, missä venttiilipöytä sijaitsee
http://www.volvopartswebstore.com/showAssembly.aspx?ukey_assembly=240729
Ei tuota kyllä autoon paikalleen päin pureta millään, jo ihan pelkästään sen takia, että paikkojen täytyy pysyä ehdottoman puhtaana. Vaihteiston kuorihan pitää tuosta halkaista.
Tuosta näkyy, että missä päin mitäkin venttiilejä on
(http://ww2.justanswer.com/uploads/PENTICO/2010-01-02_201045_speed.gif)
Tuossa näkyy, kun se kuori on irroitettuna
(http://1.bp.blogspot.com/-kSLLnxfhJQc/Ul_WvehSVsI/AAAAAAAAEWM/6uCZKcymLGA/s1600/4t65ev-gt+solenoides.jpg)
-
Olenkin tuon kuvan nähnyt ja tuo 315A, joka pitäsi koodien mukaan vaihtaa.
-
Tässä pari koodia TCM 000B ja ECM 530D onko kellään tietoa mitä nämä tarkoitaa?
-
TCM-000B Shift solenoidi S1 Hydraulinen vika
ECM-530D vikakoodin (DTC) voimansiirron ohjausyksikkö (TCM). Virheellinen signaali
ECM-530D vikakoodin (DTC) ja vaihteiston ohjausyksikkö (TCM). Virheellinen signaali
ECM-530D Häiriö merkkivalo (MIL), vaihteiston ohjausyksikkö (TCM). Virheellinen signaali
ECM-530D Nopeussignaali. Signaali liian alhainen
-
Kovasti olen etsinyt tietoa koodeista, mutta selvää syytä ei ole löytynyt. Toiset ovat vaihtaneet solenoidit ja sama jatkuu :-\
Volvo S* odottaa tietoa että mitä sille pitää tehdä. Pitää saada varma tieto mitä tehdä.
Koodi: P1618 :-\ P0751 JA TCM-000B :-\ ECM-530D