Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: landenasi - 01.05.2014, 10:58:38
-
Moi ja hyvää Wappua!
On tarve ottaa tolpat edestä auki tai ainakin pois autosta narinoiden selvittämiseksi.
Onko tarpeellista teettää tämän jälkeen pyöriensuuntaus, vai onko toimiva konsti merkata tolppien kiinnityspisteet tarkasti ja asentaa samoihin kohtiin takaisin?
-
Kyllä joudut irroittamisen jälkeen tekemään pyöränsuuntauksen, koska merkkaamalla niitä ei tarkasti paikoilleen saa. Näissähän ei tolpassa ole kuin yläpäässä säätö, jos oikein käsitin kun omani irroitin.
-
Tarvitseeko tosiaan tarkistaa? Mielestäni siinä ei pääse mikään muuttumaan. Voin kyllä olla hakoteillä.
-
Jos iskarin alapään kaksi isoa pulttia avaa, niin niissä on pelivaraa aika paljonkin. Yläpäässä liikevara on marginaalinen.
-
Täytyypä katsoa onko omat arvot muuttuneet kun on nyt tullut rukattua niitä viime aikoina. Aikas tiukat on sovitukset. Vaatisi camber kit pultit että voisi säätää camberia. Video sellaisien asentamisesta. Camber kit: http://youtu.be/o0cIBnH6i-Q.
Tässä pätkä kopsattua tekstiä Wikipedian sivulta.
Autoissa, joissa käytetään kahta päällekkäistä kolmiotukivartta, camber-kulma on usein säädettävä, mutta autoissa, joissa on MacPherson-pyöräntuenta, camber-kulma on tavallisesti ennaltamäärätty, ja sitä ei voi säätää. Se vähentää huoltotoimenpiteitä, mutta jos autoa on madallettu lyhyemmillä jousilla, se muuttaa camber-kulmaa ja voi johtaa renkaiden nopeampaan kulumiseen ja huonontuneeseen ohjattavuuteen.
-
Pese se iskarin alapää hyvin ja vedä piirtopuikolla merkit siihen napa-asetelmaan iskarin alapäätä tai jotakin selvää kohtaa pitkin. Tuollalailla tulee suurin piirtein samalle kohtaa. Tietenkin varmin tarkistaa pyöränsuuntaus.
Kakhteen kakkosautoon olen nuin vaihtanut iskuttimet ja ilman suuntausta on ajeltu.
-
Täytyypä katsoa onko omat arvot muuttuneet kun on nyt tullut rukattua niitä viime aikoina. Aikas tiukat on sovitukset. Vaatisi camber kit pultit että voisi säätää camberia.
Volvossa on alunperin iskarin alapään pulteissa jotakuinkin tuon säätöpultin verran löysää. Asteista en osaa tarkkaan sanoa, mutta varmaan joku 1-2 astetta on pelivaraa.
-
Katsoin arvoja ja eikun keula ylös ja säätämään. Siinähän on reilusti pelivaraa. Laitan ne nyt niin että painan arvot miinukselle. Ohjearvojen mukaan sitä saa olla enemmän.
-
Kiitokset vastanneille. Merkitsen paikat hyvin ja koitan saada samoille sijoilleen. Ja sitten kohtapuolin suuntaukseen. Tosin on siitä 4-pyöräsuuntauksestakin jo taivallettu 110 tkm, joten on siinä voinut säädöt muutenkin muuttua.