Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Hurm0s - 03.05.2014, 14:20:45
-
Auto siis -07 mallinen D5 manuaalilaatikolla, ajettu 220tkm.
Nyt viikon ajan olen huomannut, että eteenkin sellaisessa 40-50kmh nopeudessa auto nykii hieman kokoajan.
Nykiminen ei ole mitään kovinkaan pahaa, mutta selvästi huomattavissa.
Kovemmissa vauhdeissa tuota ei huomaa.
Eilen ajelin enemmän kaupungissa ja huomasin että auto vastaa kaasuun viiveellä, eli kaasua kun painaa, niin menee hetken aikaa ennenkuin alkaa vetämään. Välillä myös tuntuu niinkuin osa tehoista olisi kateissa.
Tyhjäkäyntiä käy ihan tasaisesti, eikä ilmoita mitään vikaa mittaristossa, vikakoodeja en ole vielä ehtinyt lukemaan.
Kaikki suodattimet on vaihdettu 10tkm sitten, eli myös se naftasuodin.
Kaasu pohjassa kiihdytyksessä savuttaa vähän mustaa, mutta on softattu ja DPF tyhjennetty, eli onko ihan normaalia?
Pyörreläppäakselin varsi on paikallaan...
EGR? MAF? Suutin?
-
Eikö sulta otettu softauksen yhteydessä egr:ää pois?! Jos ei niin 80% varmuudella juuri se egr tai 10% määränsäädin, 5% korkeapainepumppu, loput 5% varattu vielä enemmän arvailuun näkemättä ja koeajamatta. Paljonko lykkää mustaa putkesta? Pieni huntu saa tulla, mutta jos mustaa niin ei saa ilmaa eli egr, ahtovuoto, jne.
-
Eikö sulta otettu softauksen yhteydessä egr:ää pois?! Jos ei niin 80% varmuudella juuri se egr tai 10% määränsäädin, 5% korkeapainepumppu, loput 5% varattu vielä enemmän arvailuun näkemättä ja koeajamatta. Paljonko lykkää mustaa putkesta? Pieni huntu saa tulla, mutta jos mustaa niin ei saa ilmaa eli egr, ahtovuoto, jne.
Käsittääkseni sen EGR:n avautumaa pienennettiin, eli ei otettu kokonaan pois käytöstä.
Eikö toi määränsäädin ala oirehtimaan tyhmäkäynnillä, eli alkaa hörähtelemään...? Tämä kun tuntuis käyvän aivan ongelmitta tyhjää.
Mustaa tulee vain kun runttaa kaasu pohjassa ja määrä on sellainen että peilistä näkee pienen usvan, muttei mitään sen rajumpaa...
-
Käsittääkseni sen EGR:n avautumaa pienennettiin, eli ei otettu kokonaan pois käytöstä.
Eli tuskin on koskettu egr:ään ollenkaan. Kokeile tulpata egr ja ajoon, jos ei nyi niin siinä se vika. Vikavalot saa kyllä tauluun kun ajelee tulpatulla, mutta ei ihan heti, testauksen kerkiää tekeen.
-
Eli tuskin on koskettu egr:ään ollenkaan. Kokeile tulpata egr ja ajoon, jos ei nyi niin siinä se vika. Vikavalot saa kyllä tauluun kun ajelee tulpatulla, mutta ei ihan heti, testauksen kerkiää tekeen.
Joo, ajattelin jokatapauksessa tsekata ton EGR:n likaisuuden, tuskin siitä haittaakaan on putsailla sitä.
Tulppausta pitää kai myös kokeilla...
-
Tänään kun ajelin, niin huomasin että vika on toisaikainen, eli välillä lähtee heti kaasua painaessa terävästi vetämään ja välillä on viivettä. Myös nykiminen pienessä vauhdissa tuntui välillä olevan poissa...
Eli viittaisi ehkä entistä enemmän jumivaan EGR:ään.
Taitaa olla aavistuksen työläämpi operaatio putsata se tästä 185hp koneesta, mitä tuosta aikaisemmasta 163hp mallista.
-
Tänään kun ajelin, niin huomasin että vika on toisaikainen, eli välillä lähtee heti kaasua painaessa terävästi vetämään ja välillä on viivettä. Myös nykiminen pienessä vauhdissa tuntui välillä olevan poissa...
Eli viittaisi ehkä entistä enemmän jumivaan EGR:ään.
Taitaa olla aavistuksen työläämpi operaatio putsata se tästä 185hp koneesta, mitä tuosta aikaisemmasta 163hp mallista.
Minustakin kuulostaa juuri tyypilliseltä egr vialta. Pyydä Karalaa ottaan pois ohjelmasta moinen kökkö, pääset helpoimmalla ja ei voi ottaa paljon kun se on muutenkin autosi ohjelmaa koskenut!
-
Putsailin eilen tuota EGR:ää, otin kaasuläpän kokonaan irti ja imusarjalle menevän putken, itse EGR-venttiiliä en alkanut irroittamaan, senverran v-mäisessä paikassa se jäähdytin on...
Harmi ettei tullut otettua kuvia, oli nimittäin aivan uskomaton määtä sontaa siellä venttiilissä :idiot2:
Imuputken seinämilläkin oli reilu sentin kerros sitä tavaraa, EGR:n putki näytti siltä ettei siitä voi mennä enää ilma läpi...
Tyhjäkäyntiä auto ei ole ikinä käynyt noin nätisti ja tuntuisi muutenkin toimivan ajossa paremmin.
MUTTA edelleen nykii vähäsen tossa reilun 40kmh nopeudessa... :-\
-
Voiko ton EGR;n tukkia jollain peltilisulla? S80 -07
Mulla on Deran ohjelma ja en tiedä onko ohjelmallisesti sitä poistettu.
Kyselin yv:llä mutta ei Dera taida käydä täällä enää.
Alkoi nykimään n. 1500 kierroksilla ja papatus kuuluu tyhjäkäynnillä kovemmin kuin ennen.
-
Eiköhän Debilin kautta yhteys Deraankin onnistu. :)
-
Eiköhän Debilin kautta yhteys Deraankin onnistu. :)
Ei onnistunut, ei ole enää siellä töissä. Muuttanut ulkomaille ( Korea?)
Irroitin tänään EGR venttiilin ja laitoin sinne sokean. Tais nykiminen loppua ja ei tullut vikakoodiakaan ainankaan 10km. testilenkillä.
Tai siis ei ainankaan tullut mitään herjaa mittariin.
-
On alkanut ärsyttämään tuo nykiminen kaupunkinopeudessa. Mitkä ovat mahdolliset vikakohteet vai onko se vain ominaisuus. Autohan on 2007 2.4D V70 Geartronicilla.
Nykiminen ilmenee n 50 nopeudessa tasakaasulla. Vikakoodeja löysin iCarsoftilla: ECM-28E0, ECM-28D0 Heated Oxygen Sensor HO2S, tämä vika tulee aina poiston jälkeen takaisin.
Löytyykö jostain ohjearvoja ICarsoftin ilmoittamille anturien arvoille. Sen huomasin, että EGR jumittaa joskus, mutta nykimisen aikana prosenttiarvoissa anturitiedon ja asennon välillä ei ole suurtakaan heittoa. >:(
-
On alkanut ärsyttämään tuo nykiminen kaupunkinopeudessa. Mitkä ovat mahdolliset vikakohteet vai onko se vain ominaisuus. Autohan on 2007 2.4D V70 Geartronicilla.
Nykiminen ilmenee n 50 nopeudessa tasakaasulla. Vikakoodeja löysin iCarsoftilla: ECM-28E0, ECM-28D0 Heated Oxygen Sensor HO2S, tämä vika tulee aina poiston jälkeen takaisin.
Löytyykö jostain ohjearvoja ICarsoftin ilmoittamille anturien arvoille. Sen huomasin, että EGR jumittaa joskus, mutta nykimisen aikana prosenttiarvoissa anturitiedon ja asennon välillä ei ole suurtakaan heittoa. >:(
Millaisilla kierroksilla ja millä vaihteella nykii? Mulla lykkää nykyään herkästi vitosta silmään alle kuudenkympin ja kierrokset menee alle 1500. Tuntuu usein sellainen tykytys et nyt liian iso vaihde. Onko fiilis tuollainen vai onko ihan rehellistä nykimistä?
-
Nykimistä se enemmänkin on. Välillä voimakkaampaa ja välillä lievempää. Nykimistä tapahtuu 4 ja 3 vaihteella. Sillä ei tunnu olevan vaikutusta ajaako automaatilla vai manuaali asennossa.
Kierroksethan on 1500 - 1700 välillä. Lisäksi joskus nykimisen aikana kierroslukumittari hieman heijaa. Voisiko yksi vaihtoehto olla, ettei vaihde "osaa" lukittua. Mitkähän iCarsoftin antamat arvot
kertoisivat lukittuuko vaihde vai ei. Ja pitääkö 3 ja 4 vaihteen yleensäkään lukittua tässä 6 vaihteisessa TF80SC Geartronicissa.
-
En kyllä usko että lukittuu pienillä vaihteilla. Muutenkin se geartronicin manuaalipuoli ihan höpö.
Onko askissa tuoreet öljyt? Pirskatti kun itseä houkuttais kokeilla sitä bg huuhtelua mutta saapa nähdä uskaltaako. Kiinnostais nähdä muuttuuko tuo alle 1500rpm äkerrys ja muutenkin
-
Öljyt vaihdettu 40tkm sitten. Tämä nykimisvika/ominaisuus on ollut jo kauan. Vaihteistoöljyjen vaihto ei ole auttanut vaivaan. Öljyt vaihdettu pari kertaa 150 t km aikana. (Hämiksessä) Autollahan on ajettu kohta 400 t km, mutta siihen on vaihdettu uusi laatikko takuuna n. 220 tuhatta ajettuna. Seuraava operaatio on lambdatunnistimen vaihto. Katsotaan josko siitä olisi apua :). Ajolenkillä ilmestyi uusi vikakoodi ECM-2B00 eli ilmeisesti pakokaasun lämmöissäkin on jotain häikkää.
-
Anturitietojen seurantaa jatkettu. Nyt vahvimmat epäilykset nykimisen syyhyn kohdistuvat kuitenkin vaihdelaatikkoon. Nyt tarvittaisiin tietäjää, joka selittäisi solenoidiventtiilien toimintaa.
Anturitieto Lock up solenoids (SLU) current virta-arvo pomppaa aina nykimisen ajaksi 400-500 mA:sta 1000 milliampeeriin ja nykimisen lakattua arvo putoaa taas n 400 mA:iin ??
-
Mulla kans ropleemaa ton 163hp D5 kanssa... vikakoodiks sain aikasemmin railipaineen, nyt ei mitään. Eli autolla lähdet kiihdyttämään rajummin, menee vikatilaan... myöskin jos suht rivakasti kiihdyttää, tuntuu niinkuin "humppaavan" kiihdytyksessä. Ja tekstinä moottori vaatii huollon...
-
Mulla kans ropleemaa ton 163hp D5 kanssa... vikakoodiks sain aikasemmin railipaineen, nyt ei mitään. Eli autolla lähdet kiihdyttämään rajummin, menee vikatilaan... myöskin jos suht rivakasti kiihdyttää, tuntuu niinkuin "humppaavan" kiihdytyksessä. Ja tekstinä moottori vaatii huollon...
Niin eikö mustakoppaisissa ole usein niitä alipainevuotojutskia kun turbon ohjaus alipaineella. Oletko tsekannu?
-
En sen erikoisemmin, kuin kuunnellut suhinoita. Mites se testaus meni sielt jakokappaleelt? :)
-
En sen erikoisemmin, kuin kuunnellut suhinoita. Mites se testaus meni sielt jakokappaleelt? :)
Kokeile tulpata ne alipainetyynyille (= moottorin tuet) menevät letkut jos tyynyt ja/tai juuri ne letkut sattuis vuotamaan. Harmaakoppaisessa se jakotukki on siinä ilmanputsarin vieressä hyvin tyrkyllä, en tiedä miten mustakopassa. Kokeile googlettaa aihetta niin löytyy täältä palstalta paljon juttua. Yleinen vika
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=4014.0
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=67764.15
-
Tulppasin ne tyynyt, vuotivat aikalailla kun iha sai puhallella eessun taassun... mut ei vaikutusta. .. mistäs kohalta se cooleri yleensä pettää? Kun kyllähä toi vislailee aikas kivasti. Mut ahtoja nostaa sen 1.1 mikä pitääkin? Naftasuodin vaihdettu viime keväänä..Ja EGR on tulpattu.
-
Nyt sain vikakoodia ulos, P0088, common rail pressure too high. Minkäslainen paineensäädin tos on railikiskolla?
-
Tänään sain vikakoodeiksi p0088 common rail high pressure, p0094 fuel system leak, ja pp0092
Fuel Pressure Regulator 1 Control Circuit High?
Mitä meinaavat näillä?
-
Löpösuodatin? Suuttimet (ohivuoto)? Nuo ainakin helppo ja nopea tsekata
-
En mä nyt oikee uskos et naftasuodatinkaa, ku vasta viimekeväänä vaihdettu. Ja jos herjaa liian kovaa painetta, niin sillonhan se saa naftaa ainaki? Ja mitä meinaa toi pp092? Jotain paineensäätimen piiri virta korkea?
-
Kuulostaa suodattimelta. Vaihda uudestaan, merkkikamaa.
-
Itelläni on sellanen jutska tuossa omassa, kun ajossa painelee kaasua herkästi, niin tuntuu potkaisu, tosin kiihtyy hyvin ja käy tasaisesti, muutamia sivuääniä huomioon ottamatta.
-
Mullakin rupes rokkaamaam kum vaihdoin naftasuodattimen :)