Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: jylppyfrt - 21.04.2011, 01:00:37
-
Eli yllämainitusta autosta kone hajosi.... ajettu 250tkm. öljynpaineet hävisi, sitten alkoi kolista. konetta purettu... sylinteriputkesta pari palaa pois, kiertokanki 3 pytyltä poikki ja solmussa :nohnoh. öljykanavissa paljon mustaa töhkää ja tietysti myös huohottimessa. Turbossa ja sen putkissa ei juurikaan öljyä...tyyppivikako? Nyt tarvis tietoa että käykö pari vuotta uudemmasta vaparikone turbon kanssa.?
-
Ot: menikö nuo kaikki heti kun öljynpaineet hävis?
Tutulla kävi niinettä huollossa olivat jättäneet vuokra-VW Touranista öljypropun löysään ja öljyt tuli pihalle 80km nopeudessa. Mittaristosta tuli välittöämästi kuin joulukuusi ja auto sammu siihen.
Diagnoosi . :kone paskana
miten ihmeessä nykyään moottorit hajoo muutamassa sekunissa jos öljyt loppuu koneesta???
-
Eli yllämainitusta autosta kone hajosi.... ajettu 250tkm. öljynpaineet hävisi, sitten alkoi kolista. konetta purettu... sylinteriputkesta pari palaa pois, kiertokanki 3 pytyltä poikki ja solmussa :nohnoh. öljykanavissa paljon mustaa töhkää ja tietysti myös huohottimessa. Turbossa ja sen putkissa ei juurikaan öljyä...tyyppivikako? Nyt tarvis tietoa että käykö pari vuotta uudemmasta vaparikone turbon kanssa.?
Eipä tommonen kai tyyppivika ole, mut öljypummpuja on jonkinverran vaihdeltu, kun paineet katoo kierroksilla..
-
Ei ihan heti alkanu kolista, tuli eka teksti tietokoneelle, ei öljynpainetta pysähdy heti. toppasin sammutin koneen katoin öljyt... kaikki tallella. öljynpainevalo ei kuitenkaa palanu, ei mitää epänormaalia. Jatkoin matkaa , noin 20 km sitte meno loppu :-\ . Soitin debilille, siel ne sano et heillä ollu yks samanlainen tapaus. oli diaknoosi et joskus jätetty öljyt huolehtimatta vaihto. ja kerääntyny sontaa öljykanaviin ja sit jossain vaihees kanavat tukkeeseen. Mulla oli öljypohjast kanavat tosi tukkees ja epäilen et ei oo enää päässy öljy kunnol imusihdille.... kaikki ollu ylhääl konees jollin voitelu pettäny alakerrast ja leikannu kiinni.
-
Ei ihan heti alkanu kolista, tuli eka teksti tietokoneelle, ei öljynpainetta pysähdy heti. toppasin sammutin koneen katoin öljyt... kaikki tallella. öljynpainevalo ei kuitenkaa palanu, ei mitää epänormaalia. Jatkoin matkaa , noin 20 km sitte meno loppu :-\ . Soitin debilille, siel ne sano et heillä ollu yks samanlainen tapaus. oli diaknoosi et joskus jätetty öljyt huolehtimatta vaihto. ja kerääntyny sontaa öljykanaviin ja sit jossain vaihees kanavat tukkeeseen. Mulla oli öljypohjast kanavat tosi tukkees ja epäilen et ei oo enää päässy öljy kunnol imusihdille.... kaikki ollu ylhääl konees jollin voitelu pettäny alakerrast ja leikannu kiinni.
No eiks tossa vaiheessa saa itteensä syyttää jos ajotietokonekkin herjas öljynpainetta ja silti jatkoit matkaa huoletta?
-
Aikaimoinen määrä töhnää siellä sitten ollut.. eikös ne öljyn paluukanavat kuitenkin oo jotain sentin? halkaisijaltaan ja niitä on useampi..
Olisko kuitenkin öljypumpun paineventtiili juminu auki eikä paine noussut?
Raskain paikka yleensä ottaa raskaimman vahingon.. eli kammen laakerit.
-
Onko nokka-akselissakin kiinnileikkaamisen jälkiä? Turbon luulen ottaneen myös aika pahasti itseensä. Se paineistettu öljy on aika tärkeä tekijä moottorissa :-\
Mutta nyt kannatta alkaa laskemaan että kannattaako moottorin korjaus vai vaihtaa koko kone kerralla. Epäilen jälkimmäisen olevan halvempaa
-
Onko nokka-akselissakin kiinnileikkaamisen jälkiä? Turbon luulen ottaneen myös aika pahasti itseensä. Se paineistettu öljy on aika tärkeä tekijä moottorissa :-\
Mutta nyt kannatta alkaa laskemaan että kannattaako moottorin korjaus vai vaihtaa koko kone kerralla. Epäilen jälkimmäisen olevan halvempaa
Luulempa kans et on halvempaa/helpompaa vaihtaa koko moottori kun putkittaa vanha, vaihtaa kanget, männät, luultavasti myös ahdin ja nokka
-
Jos omasta hajoais tolla tavalla ja muuten tekniikka/kori on kunnossa niin koko kone vaihtoon. noin 3-4 k€ näköjäs löytyis moottoreita Ericsonilta.
http://www.varaosahaku.fi/?link=item&post_id=4902128