Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: jasse - 03.05.2014, 19:26:09
-
Auto on volvo s40 1.6d, vm. 06, ajettu n. 250 tkm.
Auto toimii moitteetta, jos ei kaasuttele kovemmin. Heti kun kaasua joutuu käyttämään reippaammin, esim. risteyksistä lähdettäessä rivakammin tai ohituksissa, niin heti alkaa nykiminen ja kone käy epätasaisesti. Vika toistuu joka kerta reippaamman kiihdytyksen jälkeen. Isommalla vaihteella (esim. 5-vaihteella 80 km/h) ajaminen pintakaasulla on mahdotonta nykimisen vuoksi. Vaihdetta pienentämällä tilanne yleensä korjaantuu jonkin ajan kuluttua, mikäli pystyy ajamaan isommalla nopeudella, esim. 80 km/h, useamman kilometrin. Kaupunkinopeuksilla ajettaessa nykimistä ei saa pois päältä mitenkään, ei edes vaihdetta pienentämällä. Autoon on uusittu IMM vuosi sitten merkkiliikkeessä (ja nyt viime viikolla auto kävi jälleen merkkikorjaamolla arvuutuksella ja heidän mukaansa vika ei nyt olisi IMM:ssa?). Oma halpis vikakoodien lukulaite antaa Torque-sovelluksella seuraavat vikakoodit:
P0102 Powertrain mass or volume air flow circuit low input
P0100 Powertrain mass or volume air flow cicuit
P0113 Powertrain intage air temperature ciruit high input
P138B Powertrain
Kertokaapa sepät, mikähän mahtaisi olla autossa vikana? :)
-
Viallinen ilmamassa anturi / imuilman lämpötila tunnistin.. ??
-
Nuo koodit ovat saattaneet tulla kun on ollut virrat päällä ja nypätty IMM liitin auki. Kannattaa nollata koodit ja katsoa mitä sinne ilmestyy uudestaan. Kaksi tapausta on minulle tullut, jossa on nuo vastaavat koodit tulleet ja ne korjaantuivat uudella moottorinohjainlaitteella. Johtosarja liittimet käyty läpi ja niissä ei ollut ongelmaa. Tuon toimenpiteen jälkeen ei koodeja ole tullut.
Eli koodit nollille, johtosarjan ja liittimien (myös maadoitukset) tsekkaus ja jos vielä kiukuttelee niin ECM korjaukseen tai hajottamolta käytetty tilalle. Missäpäin auto liikkuu?
-
Auto on tällä hetkellä Oulussa, huomenna Kajaanissa (jos sinne asti pääsee ???).
Vikakoodit oli jo ennen IMM-pistokkeen irti käyttämistä. Missä ECM sijaitsee, onko helppo päästä käsiksi? Paljonko ECM korjaus/uusi maksaa?
-
Auto on tällä hetkellä Oulussa, huomenna Kajaanissa (jos sinne asti pääsee ???).
Vikakoodit oli jo ennen IMM-pistokkeen irti käyttämistä. Missä ECM sijaitsee, onko helppo päästä käsiksi? Paljonko ECM korjaus/uusi maksaa?
Uusi ECM maksaa taatusti tarpeeksi, ja tuskin siinä on kuitenkaan vika. Vikakoodien luku ja nollaus, sen jälkeen tuore vikakoodi tänne foorumille niin uskoisin apuja löytyvän.
-
On kyllä harvinainen vika, mutta minun kohdalla tosiaan kaksi tullut vastaan Volvoissa ja PSA puolella useamminkin (sama ohjainlaite). Vikakoodit ovat juuri nuo. ECM:ää ei kannata uuttaa ostaa missään tapauksessa kun maksaa 1500€ vaan käytetty ~200€ ja kloonaa vanhan ECM:n. Korjauskin on yksi vaihtoehto, mutta sen hinnasta en osaa sanoa kun en ole sen enempää tutkinut, mutta äkkiä sekin hintoihin tulee kun ei tiedä mitä etsiä. Kuten sanottu harvinainen vika ja toisiaan kannattaa kaikki muu käydä ensin läpi. IMM ei hajoa kerran vuodessa vaan syynä on nyt jokin muu eli älä nyt ainakaan sitä uutta osta, tosin jos IMM on jokin muu kuin alkuperäinen niin sitten asia on toinen!