Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: ässä60 - 21.04.2011, 14:06:31
-
S60 ei tunnu löytyvän kuorma-/vetojousia. V70 vakiojouset ovat mitoiltaan lähes samat, mutta käyvätkö ne paikoilleen ja nouseeko perä paljonkin alkuperäisestä ( lue: tarpeettoman ylös) ? Mitoissa eroa langan halkaisija +0,75mm, pituus +1 mm ja jousipakan halkaisija +2mm.
-
S60 ei tunnu löytyvän kuorma-/vetojousia. V70 vakiojouset ovat mitoiltaan lähes samat, mutta käyvätkö ne paikoilleen ja nouseeko perä paljonkin alkuperäisestä ( lue: tarpeettoman ylös) ? Mitoissa eroa langan halkaisija +0,75mm, pituus +1 mm ja jousipakan halkaisija +2mm.
Mites paljon S 60:n pitäs kuormaa kestää, jos ei uudet normi jouset sitä kestä ? 8)
Ei S 60:n ole mikään vetoauto.
-
4x 110kg Suomalaista, miespuolista lihaa kyydissä ( joskus kokeiltiin 5:llä ei mahdu ;D, eikä ole pakko, kun ei oo vihitty :2funny:), vkl juomat takakontissa ja 75 kg aisapainoa samanaikaisesti.
-
Nivot olisi mielestäni paras ratkaisu. Auto on kuormaamattomana ja kuormattuna lähes samalla korkeudella. Ovat todella mukavat kärryä vedettäessä. Markkinapaikalla niitä välillä myydäänkin, kun toiset taas haluavat tavalliset esim. madalluksen takia.
-
Nivot varmaankin olisivat hyvä ratkaisu. Ongelma on että tuli jo ostettua täysi kierros Bilstein B6:ia ja pitäisi saada takapäähän lisää kantavuutta.
-
4x 110kg Suomalaista, miespuolista lihaa kyydissä ( joskus kokeiltiin 5:llä ei mahdu ;D, eikä ole pakko, kun ei oo vihitty :2funny:), vkl juomat takakontissa ja 75 kg aisapainoa samanaikaisesti.
Tuossahan on jo aika kovasti ylikuormaa, ei ihmekkään että jouset pohjaa. :nohnoh
-
Tuossahan on jo aika kovasti ylikuormaa, ei ihmekkään että jouset pohjaa. :nohnoh
`98 626 Mazda kuljetti vielä sen 5:kin, eikä jouset pohjannut
-
Niin, kysästäämpäs tähän yksi kysymys.
Kun taas vaihteeksi takaiskarit päästi öljyt pellolle, niin olisikohan viisasta panna uudet jouset samalla kun laittaa uudet takatolpat, kun autolla on ajettu kuitenkin 150tkm?
Edelliskerralla en jousia vaihtanut.
Nykyset takatolpat (KYB) kesti reilu 2v ja vajaa 40tkm. >:(
-
Tuossahan on jo aika kovasti ylikuormaa, ei ihmekkään että jouset pohjaa. :nohnoh
Se on 5 henkilön auto, eikä kai erikseen rajoiteta ihmisten painoa. Kun mulla oli s60, niin aika herkästi kyllä jouset pohjasi tuollaisella kuormalla.
-
Se on 5 henkilön auto, eikä kai erikseen rajoiteta ihmisten painoa.
Kokonaispainon ja omapainon erotuksesta muodostuu kantavuus eli maksimikuorma. Esimerkiksi omassa autossani ulkomaisen sivuston mukaan 564 kg. Suomessa voi olla pienempi, koska täällä lasketaan omapainoon 75 kg kuljettaja. Jos ei yli, niin ainakin lähelle tuota voidaan päästä, jos viisi ukkoa & varusteet yritetään pakata S60:een.
-
Kokonaispainon ja omapainon erotuksesta muodostuu kantavuus eli maksimikuorma. Esimerkiksi omassa autossani ulkomaisen sivuston mukaan 564 kg. Suomessa voi olla pienempi, koska täällä lasketaan omapainoon 75 kg kuljettaja. Jos ei yli, niin ainakin lähelle tuota voidaan päästä, jos viisi ukkoa & varusteet yritetään pakata S60:een.
4: kin riittää, että jouset pohjaa.
V70 jousen paksuus on lesjöforssin mukaan 15,0 mm ja S60 14,25 mm, kuitenkin mitattu paksuus mulla on 14,60 mm. Joten arvoisa foorumi, kummatko laitetaan, sillä jos olen oikein keskustelun oikein ymmärtänyt, niin kukaan ei vastaa kysymykseen vaan :idiot2: :idiot2: :idiot2: :idiot2: :idiot2: :nohnoh
edit: fontin kokoa
-
Nivot varmaankin olisivat hyvä ratkaisu. Ongelma on että tuli jo ostettua täysi kierros Bilstein B6:ia ja pitäisi saada takapäähän lisää kantavuutta.
Itse palauttaisin bilsteinit ja hommaisin nivot vaikka käytettynä. Jos se ei ole mahdollista, niin itse laittaisin nuo vahvemmat jouset ja kokeilisin. Takajousien vaihto on kuitenkin senverran helppo homma, ettei kaiken tarvitse onnistua ensimmäisellä kerralla. Voi olla, ettei kukaan varmuudella tiedä mikä vaikutus paksummalla jousella on. Tuskin kovin dramaattinen perän nousu kuormaamattomana kuitenkaan. Koska aiemmat ovat saattaneet pehmentyä, niin hyvälaatuisilla vakiojousillakin saattaa kantavuus olla riittävä.
-
Itse palauttaisin bilsteinit ja hommaisin nivot vaikka käytettynä. Jos se ei ole mahdollista, niin itse laittaisin nuo vahvemmat jouset ja kokeilisin. Takajousien vaihto on kuitenkin senverran helppo homma, ettei kaiken tarvitse onnistua ensimmäisellä kerralla. Voi olla, ettei kukaan varmuudella tiedä mikä vaikutus paksummalla jousella on. Tuskin kovin dramaattinen perän nousu kuormaamattomana kuitenkaan. Koska aiemmat ovat saattaneet pehmentyä, niin hyvälaatuisilla vakiojousillakin saattaa kantavuus olla riittävä.
Kiitos, juuri tälläistä vastausta kaipasin. Kokeillaan farkun jousilla.
-
Motonetissä näkyy olevan V70 vahvistetut takajouset 42.90e/kpl.
Tekeekö näillä mitään?
-
Kiitos, juuri tälläistä vastausta kaipasin. Kokeillaan farkun jousilla.
Se tässä tiedetään, että v70:n takajouset ovat hiukan jäykemmät. Kerralla arvaamalla voisi mennä kohdilleen kun laittaisi vaikkapa 2cm madaltavat v70:n jouset, jotka olisivat jäykemmät. S80:ia on käytetty takseina ja niistäkin saattaisi löytyä sopivia. Jousia saattaa kieriskellä irtonaisena purkaamoissa, joten testaus olisi äkkiä toteutettu vaikka ilman iskarien laittamista.
Motonetin vahvistetut v70:n jouset voivat nostaa perää liikaa ja näyttää amistuunaukselta.
-
Se tässä tiedetään, että v70:n takajouset ovat hiukan jäykemmät.
Totta taka-akselin akselipainoissa on ~70kg ero. Uskoisin, että perä nousee V70 jousilla, mutta kuinka paljon.
Motonetin vahvistetut v70:n jouset voivat nostaa perää liikaa ja näyttää amistuunaukselta.
Lesjöforssin luettelon mukaan V70:n vakiojouset on 15mm langalla ja vahvistetut 16mm langalla. Tarkoituksenani on saada perään kantavuutta, ei tehdä amistuunausta.
-
Totta taka-akselin akselipainoissa on ~70kg ero. Uskoisin, että perä nousee V70 jousilla, mutta kuinka paljon.
Lesjöforssin luettelon mukaan V70:n vakiojouset on 15mm langalla ja vahvistetut 16mm langalla. Tarkoituksenani on saada perään kantavuutta, ei tehdä amistuunausta.
Jos Lesjöfors:in jouset ( Farkun, normaalit tai vahvistetut ) laitat S60:n taakse, niin perä nousee ja rajusti.
Itte vaihdoin 855 perään aikoinani Nivojen tilalle Monroe original gas iskarit, ja Lesjöfors:in vahvistetut jouset, niin perä nousi noin 2-3cm ( mikä oli hyvä tuolle autolle ) Mites paljon nousee S60:n perä ;)
-
Jos Lesjöfors:in jouset ( Farkun, normaalit tai vahvistetut ) laitat S60:n taakse, niin perä nousee ja rajusti.
Mites paljon nousee S60:n perä ;)
Sen kun tietäisi.
S60 jousen paksuus on 14,25 mm, V70 15,0 mm ja V70 vahvistettu 16,0 mm. Prosentteina kasvu on 5% S60=>V70 vakio ja 6,7% V70 vakio=> V70 vahvistettu. Mutuilen, että V70 vakio jousi S60 alla vastaisi V70 vahvistettua jousta V70 alla.
-
Sen kun tietäisi.
S60 jousen paksuus on 14,25 mm, V70 15,0 mm ja V70 vahvistettu 16,0 mm. Prosentteina kasvu on 5% S60=>V70 vakio ja 6,7% V70 vakio=> V70 vahvistettu. Mutuilen, että V70 vakio jousi S60 alla vastaisi V70 vahvistettua jousta V70 alla.
Veikkaamalla heitän että perä nousee V70:n vahvistetuilla jousilla noin 40-50mm, tai jopa enemmän. ::) koska jousien progressiivisuuskin on täysin erilainen.
-
Veikkaamalla heitän että perä nousee V70:n vahvistetuilla jousilla noin 40-50mm, tai jopa enemmän. ::) koska jousien progressiivisuuskin on täysin erilainen.
Hyvinkin mahdollista, että vahvistetuilla nousee tuon 50 mm.
Tarkoituksenani kuitenkin on laittaa V70 vakiojouset, noilla nousuksi veikkailen 20-30 mm. Tavoitteena on saada vastaavaa kantavuuden kasvua, kuin asennettaessa V70 alle vahvistetut jouset vakioiden tilalle.
-
Hyvinkin mahdollista, että vahvistetuilla nousee tuon 50 mm.
Tarkoituksenani kuitenkin on laittaa V70 vakiojouset, noilla nousuksi veikkailen 20-30 mm. Tavoitteena on saada vastaavaa kantavuuden kasvua, kuin asennettaessa V70 alle vahvistetut jouset vakioiden tilalle.
Kokeile, ei siinä häviä kun jousien hinnan ;) kantavuus ei välttämättä kasva.
-
Kokeile, ei siinä häviä kun jousien hinnan ;) kantavuus ei välttämättä kasva.
Saattaa käydä niinkin, ettei kasva.
Uudella varaosanumerolla 30748383 kun myydään takajousia, joiden pitäisi käydä niin V70 kuin S60. Näissä merkinnät 50, 53, 70, B3 tai E3. Tämän pitäisi vastata vanhaa Volvon numeroa 9492186, joka taas vastaa Lesjöforssin numeroa 4295828, jota taas tarjotaan vain S60:n alle. Jos Lesjöfors:in jouset ( Farkun, normaalit tai vahvistetut ) laitat S60:n taakse, niin perä nousee ja rajusti.
Mites paljon nousee S60:n perä ;)
Mikäli edellä olevat numeroiden vastaavuudet pitävät paikkansa, laittamalla Lesjöforsin jouset 4295828, tosiasiassa alle tuleekin V70 jouset. Tarkoittaako tämä nyt sitä, että mulle tulee amistuunattu Volle :'(
-
Hyvinkin mahdollista, että vahvistetuilla nousee tuon 50 mm.
Tarkoituksenani kuitenkin on laittaa V70 vakiojouset, noilla nousuksi veikkailen 20-30 mm. Tavoitteena on saada vastaavaa kantavuuden kasvua, kuin asennettaessa V70 alle vahvistetut jouset vakioiden tilalle.
Tuliko alle V70 vakiojouset vai mitkä? Nousiko perä kuormaamattomana ja kasvoiko kantavuus?
Itse pohdin samaa jousten vaihtoa kun vaunu koukussa perä heijaa melko alhaalla.