Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Alvari - 04.05.2014, 23:04:45
-
Huollossa mainitsivat että molemman puoliset takapitkittäistukivarren etuhelat pitäisi vaihtaa. Osan hinta Wetterillä oli kohtuullisen suolainen 140e. Joten Skandixilla näyttäisi olevan vastaava osa 89e. Mutta onko tuo oikea osa vai tilaanko sian säkissä?
http://www.skandix.de/en/spare-parts/suspension-steering/axle-mounting/bushing/bushing-suspension-left/1042022/
Mitähän tuosta vaihtotyöstä kannattaisi maksaa. Ja Oulusta voi suositella paikkaa johon pirssi kannattaa viedä..
-
Näyttää oikeansuuntaiselta osalta, mutta noita on olemassa eri malleja riippuen tarkemmasta auton specifioinnista, eli suoraa et voi tuota tilata, ellet sitten kokeeksi, että josko sattuisi sopimaan :)
Oikeat varaosanumerot on siis syytä tietää ennen tilausta.
-
Tuolla Skandixilla osat tulee auton alustanumeron mukaan joten lienee sopiva autoon.
-
Tuolla Skandixilla osat tulee auton alustanumeron mukaan joten lienee sopiva autoon.
Ei löydy volvon omasta varaosaohjelmastakaan oikea pusla vielä alustanumeron avulla.
Pikavilkaisun tein varaosakuviin.
Vaikka alustanumeron mukaan menee varaosakuviin, niin sieltä löytyy oikealle kaksi erilaista ja vasemmalle kolme erilaista puslaa.
Itse sain viimeksi karsittua vaihtoehdot yhteen oikeanpuoleiseen ja kahteen vasemmanpuoleiseen puslaan.
Valintakriteerit oli hieman epäselvät, niin päädyin sitten tilaamaan sen yhden oikeanpuolen ja molemmat vaihtoehdot vasemmalle.
Näytti muuten toi skandixin osanumero olevan jo vanha, volvolta on tullut uusi tuotenumero/tuote tilalle.
Eli siis, alustanumero ei anna aina absoluuttisesti oikeaa varaosanumeroa, vaan varaosaluettelossa on vielä lisäksi tiettyjä valintakriteereitä, joiden mukaan oikea osa pitää valita.
Pääsääntöisesti oikeat osat löytyy toki suoraan, mutta on iso läjä poikkeuksia, jossa vaatii joskus vähän jopa pähkäilyä ja selvittelyä.
-
Mikä vuosimalli ja moottori on kyseessä ja paljonko ajettu ? - oirehtiko mitenkään ?
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=36796.0
-
2010 vuosimallin 2.4d kyseessä. Ei oirehdi muuten kuin lisääntyneenä uraherkkyytenä paikoitellen. Ja kuulemma renkaat saattaa kulua reunoista. Ääntä ei kuulu kuopissa. Pitää ilmeisesti vaihdattaa tuossa merkkihuollossa jotta menee kerralla oikein. 550€ pakettihinta :(
Lähetetty minun ALCATEL ONE TOUCH 8008X laitteesta Tapatalkilla
-
mistäs toi sun hinta arvio muodostuu??jos en aivan väärin muista niin ohjeaika per puoli on 0.6 tuntia eli yhteensä 1.2 tuntia.jos tuntiveloitus ois 89e niin 106e on aika lähellä töiden osuutta.osat 280e+työ106 on 386e.
tuntihinta tuskin on paljoa isompi?
vaikka lisätään kulmien säätö niin aika kalliiksi menee.kulmien säädön oon todennut aika turhaksi.sitä paitsi kun hela asennetaan omilla työkaluilla niin virhe mahdollisuutta ei ole.se ei mene kuin tasan yhteen kohtaan.
-
Suomen autohuollossa sanoi tuon 550e kustantavan vaihdon molemmille puolin.
-
Mulla sama ongelma. Tai huollossa (Sininen) eilen kertoivat, että etuhelat revenneet. Eivät kuitenkaan oireile millään tavalla eikä kuulemma ole akuuttia hätää vaihtaa. Hinta-arvioksi sain noin 500 eur.
-
10 tkm ehdin ajella tuon huollon jälkeen eikä oire pahentunut joten ihan heti ei tarvitse huolehtia. Renkaissakaan en huomannut epätasaista kulumista. Itselläni vaihtui auto toisenmerkkiseen joten jää helojen vaihto seuraavan omistajan murheeksi.
-
minkäslainen noissa on tuo takapyrän tuenta?sieltä kuuluu kuopissa ilkeää ääntä,vaikuittaisi tulevan siitä joka kiinnittyy koriin takapyörän edestä..saako niihin jotain puslia yms ?
-
minkäslainen noissa on tuo takapyrän tuenta?sieltä kuuluu kuopissa ilkeää ääntä,vaikuittaisi tulevan siitä joka kiinnittyy koriin takapyörän edestä..saako niihin jotain puslia yms ?
Juuri niistä puslistahan on koko tämän viestiketjun verran juteltu :)
-
Ite teetin kyseisen rempan + muuta Jäälissä LapKaaralla. Hintaa tuli 331 euroa.
-
Puslat saa tarvikkeena Lemförderiltä ( kaha tai joku muu tukkuri jota useimmat varaosaliikkeet käyttävät ). Oikea puoli on ilmeisesti kaikissa sama ja vasemmanpuoleista on kahta eri mallia, pakoputken kiinnikkeellä ja ilman. Tarvikkeena maksavat noin 40€/puoli.
Koko takakynkkä irti ja prässissä puslat pois/uudet tilalle. Pitää olla oikeanlaiset jigit siihen prässäämiseen, ainakin Haaparannan Volvohuollossa on nyt sellaiset ;)
Toisen puolen pusla oli, niin sökö että lähti käsin vetämällä vulkanoinnista irti.
Vaihdatin molemmat, ja kylläpä muuttui meno autossa. Ajettavuus taas lähellä Volvoa, vaikka pyöränkulmia ei vielä säädetty.
-
Itse ostin myös nuo Lemförderin puslat, jotka olivat alennuksineen 30 euroa/kpl. Fixus-liike möi ne rekisterikilven perusteella, joten katsotaan miten istuvat paikalleen. Ei ollut kyllä mitään puhetta, että niitä olisi useaa erilaista vaihtoehtoa? Liekö Lemförder suunnitellut osan siten, että sama osa sopii kaikkii variaatioihin?
Ensiviikolla menee vaihdettavaksi. Aika suolainen on originaaliosan hinta, jos Lemförderiä myydään neljä kertaa halvemmalla. Ja käsittääkseni Lemförderiä pidetään yleiseesti laatuvalmistajana, joka valmistaa paljon osia autovalmistajille.
-
Ensiviikolla menee vaihdettavaksi. Aika suolainen on originaaliosan hinta, jos Lemförderiä myydään neljä kertaa halvemmalla. Ja käsittääkseni Lemförderiä pidetään yleiseesti laatuvalmistajana, joka valmistaa paljon osia autovalmistajille.
Tuliko vaihdettua? Missäs vaihdatit ja paljonko köyhdyit työstä?
Piti käydä tuosta omasta kulmat säädättämässä, koska syö renkaita epätasaisesti. Keskusautohallissa kuitenkin sanoivat että ei kannata kulmia säätää ennenkuin ko. helat on vaihdettu ja heidän hinta vaihto+osat n. 400e. Tämän lisäksi kulmien säätö 99e. Lisäksi autossa raidetankon sisäpää väljä, ja tästäkin osasta pyytävät 120e, kun tarvike maksaa 20e... Kokonaisuudessa siis tarjosivat n. 700e remonttia hommasta jonka osat tarvikkeena alle 100e... :(
-
Tuliko vaihdettua? Missäs vaihdatit ja paljonko köyhdyit työstä?
Piti käydä tuosta omasta kulmat säädättämässä, koska syö renkaita epätasaisesti. Keskusautohallissa kuitenkin sanoivat että ei kannata kulmia säätää ennenkuin ko. helat on vaihdettu ja heidän hinta vaihto+osat n. 400e. Tämän lisäksi kulmien säätö 99e. Lisäksi autossa raidetankon sisäpää väljä, ja tästäkin osasta pyytävät 120e, kun tarvike maksaa 20e... Kokonaisuudessa siis tarjosivat n. 700e remonttia hommasta jonka osat tarvikkeena alle 100e... :(
Kyllä ne vaihdettiin. Duuni tehtiin Olarin Biliassa, jonne toimitin ne Lemförderin osat. Sitten asennettaessa totesivat että ainoastaan toinen puoli niistä sopii paikalleen. Olikohan nyt apukuskin puoli? Kuskin puolelle piti laittaa Bilian hyllystä originaali pusla, jonka kiinnitykset olivat jotenkin erilaiset. Ja sen Lemförderin palautin takaisin Fixukselle. Koko hoidon hinta, eli yksi orig. pusla + vaihto molemmille puolille + suuntaus tekivät jotain karvan alle 400 euroa. Ja sen päälle se Lemforderin itse hankkimani pusla 30 euroa. Tosin koko Bilian lasku meni myyjäliikkeen piikkiin. Kannattaa muistaa, että orig. puslien mukana tulee jotkut puslien päähän tulevat suojakotelot, jotka suojaavat niitä tiesuolalta ja lialta. Niiden pitäisi estää puslien ennenaikaisen tuhoutumisen. Näitä "suojakoteloita" ei tule tarvikepuslien mukana. Ne suojat saa kuulemma myös irto-osana merkkiliikkeen tiskiltä ja kannattaa ehdottomasti asentaa! Kyseessä ilmeisesti tehtaan jälkeenpäin lanseeraama päivitys ko. puslaan.
-
Tässä taas näkee ns. orkkis osan eron.
Varmasti Lemforder tekee myös Volvolle osia, niin ne voi olla kumminkin erilaisia mitä tarvikkeena ostetut osat on :pomo:
-
Ensimmäisen sivun lopussa kuvia huonoon kuntoon menneistä etuheloista.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=56&t=110643
-
Moi on näkymä mullakin alkavaa ratkeamista, lemfölderiltä löyty osat, vaihto on otettava siniseltä, ei löydy meiltä työkalua sen laittoon perk... >:( >:( >:(
-
Puslien vaihto onnistuu kyllä perinteisinkin keinoin prässissä kun nappaa tukivarret ensin pöydälle, on aikas nopeat irroittaa.
Siinä toisenpuolen alkuperäisessä puslassa taitaa olla erona tarvikkeeseen vaan pakoputken kannakkeelle oleva pinnapultti joka on helppo soveltaa vanhasta rikkinäisen puslan rungosta.... ja ne alkuperäiset suojat on käytännössä joustavaa korikittiä....
-
Puslien vaihto onnistuu kyllä perinteisinkin keinoin prässissä kun nappaa tukivarret ensin pöydälle, on aikas nopeat irroittaa.
Siinä toisenpuolen alkuperäisessä puslassa taitaa olla erona tarvikkeeseen vaan pakoputken kannakkeelle oleva pinnapultti joka on helppo soveltaa vanhasta rikkinäisen puslan rungosta.... ja ne alkuperäiset suojat on käytännössä joustavaa korikittiä....
Itsellä olis huomenna sama homma edessä. Mitä olisi hyvä olla ..esim 90 mm putkenpätkä ? Oliko helppo irrottaa koko tukivarsi ?
-
Jokos Juki65 sai puslat vaihdetuksi? Ei oo paha homma irottaa koko kynkkä, jarrusatula irti ja muutamia pultteja pois et saa irti poikittaisista tukivarsista ja sitten vaan soveltaen rässin ääressä muistaakseni yks rässi holkki piti loveta että sai "sopivat" työkalut homman onnistumiseen...
-
Muistaa sitten ruostesuojata helojen ulkokehät kunnolla niin ei ruoste tunkeudu sinne kumin väliin ja irroita sitä.taksihuolloissa laitoin reilusti teflon spray rasvaa heti ensihuollossa niin ei tarvinnu helojakaan uusia ainakaan ensimmäisen 300tkm aikana.
-
Jokos Juki65 sai puslat vaihdetuksi? Ei oo paha homma irottaa koko kynkkä, jarrusatula irti ja muutamia pultteja pois et saa irti poikittaisista tukivarsista ja sitten vaan soveltaen rässin ääressä muistaakseni yks rässi holkki piti loveta että sai "sopivat" työkalut homman onnistumiseen...
Juu sain vaihdettua,sain lainaksi siihen kuuluvan prässin ei ollut iso homma.Suojata tarvitsee vielä,siniseltä oli saanut suojat niihin..mutta yllättäen ei ollut hyllyssä
-
Juu, suojaus on näköjään aika tärkeä. Katsoin nosturilla juuri omia viime kesänä vaihdettua puslia ja olivat jo tosi ruosteessa (voin yrittää ottaa kuvia ), mutta puslat ovat vasta olleet puolivuotta ajossa n.30tkm. Vaihto ammattimiehllä sen verran nopea homma että seuraavat puslat voisin "tervata" jotenkin jos orig.suojat ei ole hinnoiteltu pilalle?
Onko Volvon alkuperäisille suojille varaosanumeroita?
-
Nostelen vanhaa juttua. Jos joku rupeaa itse väsäämään, niin tuosta vähän ajatuksia työkalun tekemiseen http://www.sealey.co.uk/pdfs/instructions/VSE4784.pdf
-
No niin. Nyt meikäläisellä sökönä nuo puslat. Törkeen hintaset sinisellä vaihdettuna 550€ säädetyillä kulmilla. Tarvike osilla (febi-bilstein) pikkupajalla vajaa 300€. Tekeeköhän tuon merkkisillä osilla mitään?
-
Varmaan on ihan samat osat ku volvon originel noi febit. Itse vaihdan ens viikolla. Kaveri tuo volvolta mukanaan prässin.
-
Jos joku tähän vanhaan lankaan päätyy vaikkapa Veijo Googlen avustuksella niin nostelen sen verran että tänään vaihdettu Bilia Konalassa V70 2008 (mk3) laitokseen nämä puslat, osat noin 160 e ja työt toiset noin 160 e. Ei kulmien säätöä enkä kyllä muistanut kysyä mittasiko niitä.
Vaihtaja sanoi ettei ollut noin paskoiksi menneitä aiemmin nähnyt, viimeinen oire lienee tämä toisen käyttäjän tallentama ääni https://www.youtube.com/watch?v=ksKOsokidpw
Muutoinhan oireet lienevät takageometrian muutokset eli perse seilaa miten sattuu ja sitä myötä renkaat kuluu omituisesti jne.
-
Jos joku tähän vanhaan lankaan päätyy vaikkapa Veijo Googlen avustuksella niin nostelen sen verran että tänään vaihdettu Bilia Konalassa V70 2008 (mk3) laitokseen nämä puslat, osat noin 160 e ja työt toiset noin 160 e. Ei kulmien säätöä enkä kyllä muistanut kysyä mittasiko niitä.
Vaihtaja sanoi ettei ollut noin paskoiksi menneitä aiemmin nähnyt, viimeinen oire lienee tämä toisen käyttäjän tallentama ääni https://www.youtube.com/watch?v=ksKOsokidpw
Muutoinhan oireet lienevät takageometrian muutokset eli perse seilaa miten sattuu ja sitä myötä renkaat kuluu omituisesti jne.
Avaan nyt sanaisen arkkuni vaikka juurikaan en ole tänne kirjoitellut. Mulla vaihdettiin mondeo alustaiseen S60 samat puslat ja pyörien suuntaus oli tämän jälkeen 8mm pielessä, joten kyllä ne kulmat kannattaa tarkistuttaa ja säätää. Ja halvalla sait, Kouvolan autosalvassa ilmoitettiin TYÖN hinnaksi 400€ ja puslat 77€ kappale. Laitatin puslat fixuksella ja sain ruinattua hinnaksi 250€ + nelipyöräsuuntaus, kun kerroin työkalun maksavan sen verran ja teen itse jos työ on sitä kalliimpi.
-
Kesärenkaiden sisäreunassa on kulumaa vasemman puolen sekä etu että takakumissa. En tosin tiedä miten päin pyörät on olleet edelliskesänä. Olen ollut myös huomaavinani pientä venkoilua pitkittäissaumojen ylityksessä.
Etupyörän kuluma oli viiskymppisessä oire etu-alatukivarren puslan kulumisesta. Onko tuo tyypillistä näissä isommissakin, vai voiko tuo takapitkittäistukivarsi oireilla näin? Ne on jo kahdesti vaihdettu tähän.
-
Katsastuksessa tuli minullekin muikkari noista heloista (V70 -08). Juuri sain tarjouksen jyväskylän siniseltä 430 € sis. kulmien tark. ja säädön. Kai ne on vaihdettava, ajossa perä tuntuu kieltämättä välillä vähän löysältä ja seilaavan. Ei äännä.