Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: vitonen - 05.05.2014, 21:01:04
-
Olen tuloksetta etsinyt ohjeita s60 kattoverhoilun irroitukseen. Jos ohjeet jostain löytyy valmiina tai foorumilaisilla on hommasta kokemusta, niin auttakaa kädetöntä.
Auto on mallia 01' ja tarkoitus on lisätä hieman äänieristystä kattoon. Eristin ovet, ja nyt tuntuu että suunnilleen korvien kohdalla on raja jonka yläpuolella ajokohina on kovaa, alapuolella taas ei ole. Vaikka kokonaismelu väheni, on tuo raja aika ärsyttävä. Ilman ohjeita ei huvittaisi alkaa purkamaan, kun sielläkin on airbageja... luulisin :o
-
Kova homma,ottaa kipeetä pahvi kun vääntää takaoven aukosta ulos... Takalasin kun ottaa pois niin helpottuu. ;D Muuten homma simppeli irroitus siis,a-pilarin verhoukset nykästen irti,jokaisessa "kauhukahvasssa" muutama pultti ja takana muutama muovinipsu kääntäen/vääntäen irti. Edestä keskeltä kattokonsoli irti,muutama pultti.Aurinkolipat irti, ruuveja ja valojen liittimet liimattu kattopahviin teipillä,vedä johdoista varoen,saat liittimet näkyviin. C-pilarin muovit vissiin vetämällä/ellei ole niitä muovilätkiä joiden alla oli ruuvit.
Mutta suurin pelko noissa kattopellihommissa on että kun laitat noita mattoja kiinni sinne niin niiden pysyvyys.. Kattopellissä kun on aikamoiset lämmönvaihtelut,kuumaa ja kylmää.. Ja maan vetovoima irroittaa ne äkkiä.Sitten on hieno niiden kopinaa kuunnella kattopahvin päällä. Joten en suosittele.
-
Kyllä kunnon eristysmatto pysyy. Siis nyt ei puhuta bilteman bitumeista vaan esim vibroblast,dynamat jne...
-
Kiitos vastauksista, erityisesti purkuohojeista!
Ajattelin, että paneelin saisi tiputettua alas ilman että sitä yrittääkään saada pois auton sisältä. Oviin laitoin STP Goldia, tosin etuoviin ajattelin vielä lisätä jotain varsinaista äänieristettä, joka ei kuitenkaan ime vettä. Kattoon ajattelin lisätä viipaleet samaa STP:tä, ainakin ovipelteihin se tuntui ottavan hyvin kiinni.
Lämmönvaihtelut katossa on kyllä isot, ja saattaa se vähän hikoillakkin.. Pitää vielä vissiin harkita maksaako vaivaa. Muilla foorumeilla katon eristämisestä on ollut positiivisia kokemuksia, mutta mutta...
-
Lämmönvaihtelut katossa on kyllä isot, ja saattaa se vähän hikoillakkin.. Pitää vielä vissiin harkita maksaako vaivaa. Muilla foorumeilla katon eristämisestä on ollut positiivisia kokemuksia, mutta mutta...
Katon vaimentaminen kannattaa aina! Erityisesti farmareissa, mutta kyllä sedanissakin hyödyt tulevat esiin.
Se on härski fiilis, kun ajelee täysin vaimennetulla autolla sateella, pisarat näkyvät... mutta ropinaa ei kuulu 8)
Been there, done that!
Mikäli ajatellaan äänentoistoa, niin katon vaimentaminen vaikuttaa aivan mielettömästi bassotoistoon :)
-
Ok, tuota toivoinkin :)
C-pilarissa on ne suojaverhot / airbagit? Mitäs niiden kanssa pitää ottaa huomioon muuta kuin akun kenkä irti 15 min ennen purkua?
-
Ok, tuota toivoinkin :)
C-pilarissa on ne suojaverhot / airbagit? Mitäs niiden kanssa pitää ottaa huomioon muuta kuin akun kenkä irti 15 min ennen purkua?
Ei sun niitä tarvitse purkaa, jätät ne vaan rauhaan - et liimaile vaimennusmattoa niiden päälle :pomo:
-
Eli irroitan A-pilarien muovit ja muut kilkkeet, mutta jätän C-pilarit koskematta. Tämä selvä, kiitos avusta. Kun ilmat paranee, pitää alkaa hommiin.
-
Eli irroitan A-pilarien muovit ja muut kilkkeet, mutta jätän C-pilarit koskematta. Tämä selvä, kiitos avusta. Kun ilmat paranee, pitää alkaa hommiin.
Ilmaisin epäselvästi. Pura kaikki verhoilut, myös C-pilarit, mutta jätä bägit rauhaan. ;)