Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: mirtti - 08.05.2014, 07:35:18
-
Morjensta!
Tässä tuli mieleen, että onkohan volvo voimanpesässä kaikki ok? Hiukan taustaa: Eli V70 mk2 -07 D5 185hp Automaatti, Optimoi Autosi softaus 217hp/450nm, DPF poistettu ja Egr tukittu softalla ja mekaanisesti. Missä kulutuksen pitäisi suurinpiirtein olla? Aluksi kun lähtee ajamaan, vaikka on webastolla lämmittänyt auton niin näyttää n. 6.5-8l hetkellistä kulutusta matka-ajossa ja jonkun matkaa ajettua ja pienen kiihdytyksen jälkeen putoaa sinne n. 5.4-7.0 matka-ajossa.. Autossa myös eilen vaihdetut uudet renkaat.
-
Eikö lähde? Oikean kulutuksen selville saat pienellä seurannalla, eikä katsomalla sitä mittaria.
Verrokkina oma jossa muut vastaavat toimenpiteet mutta egr edelleen toimii ja on neliveto. Kulutus melkein päivälleen vuoden ajalta on 7.8l/100km.
Sisältää lämmittimen käytön, kärryn vedon, lievän ylinopeuden yms. Etuveto menee seiskaan tai alle.
-
Kulutus mielestäni näyttää normaalilta. Alun korkeampi kulutus johtuu automaatin luistamisesta, ja öljyjen lämmettyä luistaminen vähenee jolloin kulutuskin myös putoaa.
-
Moottorin ohjaus varmaan jotenkin säätelee ruiskutuksen ajoitusta ja onhan kylmänä tietysti öljytkin jäykempiä niin koneessa kuin laatikossa. 2001 D5 manuaali etuvedossa näyttää kylmänä tuplakulutusta eli 5-9 /100 km. Sitä mukaa kuin lämpömittari nousee, lukemat tippuu. Lämpimällä koneella lukemat yleensä vain 3-4 l/100 km mutta keskikulutus (tankatusta määrästä) minulla tarkalleen 5,8. Ajotietokoneen ilmoittama kulutus yleensä yli litran vähemmän. Jos paljon lyhyitä ajoja niin kulutus varmaan nousee reippaasti.
Kuinkahan nuo softaukset ja tehonnostot? Liekkö niillä vaikutusta kulutukseen, en tiedä. Ilmeisesti ainakin jos niitä tehoja käyttelee niin kulutus nousee. Oman kokemukseni mukaan EGR:n eliminointi ei ainakaan havaittavaa vaikutusta tuonut suuntaan tai toiseen.
-
Morjensta!
Tässä tuli mieleen, että onkohan volvo voimanpesässä kaikki ok? Hiukan taustaa: Eli V70 mk2 -07 D5 185hp Automaatti, Optimoi Autosi softaus 217hp/450nm, DPF poistettu ja Egr tukittu softalla ja mekaanisesti. Missä kulutuksen pitäisi suurinpiirtein olla? Aluksi kun lähtee ajamaan, vaikka on webastolla lämmittänyt auton niin näyttää n. 6.5-8l hetkellistä kulutusta matka-ajossa ja jonkun matkaa ajettua ja pienen kiihdytyksen jälkeen putoaa sinne n. 5.4-7.0 matka-ajossa.. Autossa myös eilen vaihdetut uudet renkaat.
Miten mahtaa sen imusarjan läppäakselin tila olla? jos on luiskahtanut pois paikaltaan niin läpät ahdistelee ilman kulkua ollessaan väärässä asennossa, tosin ei nuo autosi kulutuslukemat nyt mitenkään epänormaaleja ole, mutta lähinnä jos tilanne on muuttunut siitä missä se on ollut.
-
Volvon ajotietokonen kulutuksen osalta on vain viitteellinen. Heittoa voi olla useitakin litroja. Vain tankkauksista ja aina samalla mittarilla auto samoin päin voi saada kunnolla luotettavia lukemia.
-
Niin, ja plus miinus matkamittarin heitto, joka itsellä on n.2%, ajotietokone näyttää liian vähän 1.5-1.6ltr. :hello: