Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Cortti - 08.05.2014, 16:39:47
-
Ostin Biltemasta uudet etujarrusatulat. Ne on Bendixin kaksimäntäiset satulat. Uusissa satuloissa on kaksi jarruletkun paikkaa (molemmille männille oma) kun taas vanhoissa oli vain yksi.
No, nämä uudethan ei sitten toimi pelkällä yhdellä jarruletkulla, kun toinen mäntä ei ole yhteydessä näköjään painelinjaan millään tavalla. Ilmeisesti vanhassa liikkuivat kuitenkin molemmat männät.
Pitääkös tässä nyt vetää uudet jarrulinjat molemmille puolille? Onko letkuille/putkille paikat tehostimen päässä?
-
Yhdellä letkulla olevat on ABS-jarrullisiin ja kahdella letkulla ilman ABS:ia. Ei ole paikkoja kahdelle lähdölle jos alunperin on yhdellä letkulla per puoli. T-haaralla kötöstelemällä voisi onnistua. Vie satulat takaisin ja vaihda sopiviin.
-
Näin on ,satuloiden oma virittely johtaa todennäköisesti ainakin katsastuksessa hylkyyn. Takaisin vaan ja oikeat tilalle. Tarkista nyt samalla tarvitsetko uusia jarruletkuja tai muuta härpäkettä. Nää kun menee samassa hommassa.
-
No voi helvata, ei kai siinä muu auta ku kysellä uusia satuloita.
Jarruletkutkin löytyy, mutta eihän ne vanhat lähde niistä jarruputkista millään irti. Pitäisi varmaan vetää vaikka teräspunosletkulla uusiksi tuo jarruputken osuus.
-
No voi helvata, ei kai siinä muu auta ku kysellä uusia satuloita.
Jarruletkutkin löytyy, mutta eihän ne vanhat lähde niistä jarruputkista millään irti. Pitäisi varmaan vetää vaikka teräspunosletkulla uusiksi tuo jarruputken osuus.
lähtee irti, haulla löytyy erilaisia temppuja täältä millä lähtee. Hanki ainakin kunnolliset avaimet jos ei jo ole. ???
-
No voi helvata, ei kai siinä muu auta ku kysellä uusia satuloita.
Jarruletkutkin löytyy, mutta eihän ne vanhat lähde niistä jarruputkista millään irti. Pitäisi varmaan vetää vaikka teräspunosletkulla uusiksi tuo jarruputken osuus.
Hio rälläkällä letkun ja putken liitos siten, että putkessa olevan kierreosan kierteet tulevat koko matkalta näkyviin.
Nyt letku lähtee irti avaimilla(tai lukkopihdeillä) ja putkessa oleva kierreosa liikkuu "taakse päin".
Katkaise todella pienellä putkileikkurilla mahdollisimman lyhyt pätkä putkesta.
Nyt putkesta saa irti myös sen kierreosan.
Sitten ostat uudet kierreosat ja puristelet putken päät.
Jos tuota edellämainittua ei ole tehty kovin montaa kertaa, niin putkissa on sen verran varaa, että ylettää vielä kannakkeilleen.
-
Tuo edellä mainittu konsti on hyvä, rälläkän voi korvata vingulla missä on viila.
Putken päitä ei ole mitään tarvetta katkoa.
-
Tuo edellä mainittu konsti on hyvä, rälläkän voi korvata vingulla missä on viila.
Putken päitä ei ole mitään tarvetta katkoa.
Ei tarvi, jos kierreosa on siedettävässä kunnossa aikaisempien irrotusmetodien jäljiltä.
-
Yhdellä letkulla olevat on ABS-jarrullisiin ja kahdella letkulla ilman ABS:ia.
Tämä erottelu ei aina päde.Itsellä 940-92,jossa satula yhdellä letkulla,eikä ole ABS-jarruja
-
Ostin Biltemasta uudet etujarrusatulat. Ne on Bendixin kaksimäntäiset satulat. Uusissa satuloissa on kaksi jarruletkun paikkaa (molemmille männille oma) kun taas vanhoissa oli vain yksi.
No, nämä uudethan ei sitten toimi pelkällä yhdellä jarruletkulla, kun toinen mäntä ei ole yhteydessä näköjään painelinjaan millään tavalla. Ilmeisesti vanhassa liikkuivat kuitenkin molemmat männät.
Pitääkös tässä nyt vetää uudet jarrulinjat molemmille puolille? Onko letkuille/putkille paikat tehostimen päässä?
Ellen väärin muista niin ne on ristiikytketty niin, että vasemman takajarrun putki on yhteydessä etusatuloiden x mäntiin, ja oikea takajarru etusatuloiden y mäntiin, on kyllä ollut turvallisuuden maksoimoinnit mielessä vähän turhassa paikassa IMO.
-
Kävin kyselemässä sopivia satuloita ja selvisi, että ilmeisesti sopivia satuloita ei enää valmisteta.
Eli ilmeisesti Bendixin kaksimäntäinen, yksiletkuinen satula on ollut jonkin sortin välimalli.
No, vaihtoehdoiksi jää korjata vanhat satulat, tehdä jarruletkuun haaroitus tai vaihtaa koko etujarrun tyyppiä vaikka Girlingiin.
-
Se mikään välimalli ole kun ABSillisen satula.
http://www.osamies.fi/Volvo/740_%28744%29_2.3_%281988_-_1992%29/tuote/Jarrusatula,-Etu,-Vasen,-vaihto-osa-%28Lisaksi-pantti-40,00-sis.-alv%29/152698-25/6924 (http://www.osamies.fi/Volvo/740_%28744%29_2.3_%281988_-_1992%29/tuote/Jarrusatula,-Etu,-Vasen,-vaihto-osa-%28Lisaksi-pantti-40,00-sis.-alv%29/152698-25/6924)
http://www.osamies.fi/Volvo/740_%28744%29_2.3_%281988_-_1992%29/tuote/Jarrusatula,-Etu,-Oikea,-vaihto-osa-%28Lisaksi-pantti-40,00-sis.-alv%29/042698-25/6924 (http://www.osamies.fi/Volvo/740_%28744%29_2.3_%281988_-_1992%29/tuote/Jarrusatula,-Etu,-Oikea,-vaihto-osa-%28Lisaksi-pantti-40,00-sis.-alv%29/042698-25/6924)
Putkien haaroitus tyssää leimalla jos inssi huomaa, jälkikäteen putkiin ei saa tehdä ylimääräisiä liitoksia.
-
Putkien haaroitus tyssää leimalla jos inssi huomaa, jälkikäteen putkiin ei saa tehdä ylimääräisiä liitoksia.
Tähän putkien liitoshommaan on tullut muutos.
eli putkea saa jatkaa kartioliitoksella (sananlainen liitos kuin jarruputken ja letkun välissä) mutta ne helmi/puriste liitosjatkot ei ole vieläkään sallittuja.
kaksi autoa olen leimannut eri konttoreilla joihin on joutunut takajarrujen putket uusimaan puolesta välistä autoa asti.
-
Tähän putkien liitoshommaan on tullut muutos.
eli putkea saa jatkaa kartioliitoksella (sananlainen liitos kuin jarruputken ja letkun välissä) mutta ne helmi/puriste liitosjatkot ei ole vieläkään sallittuja.
kaksi autoa olen leimannut eri konttoreilla joihin on joutunut takajarrujen putket uusimaan puolesta välistä autoa asti.
Eli prässäämällä saa jatkaa / haaroittaa? Mistä jarrunestettä kestäviä osia?
-
Se mikään välimalli ole kun ABSillisen satula.
http://www.osamies.fi/Volvo/740_%28744%29_2.3_%281988_-_1992%29/tuote/Jarrusatula,-Etu,-Vasen,-vaihto-osa-%28Lisaksi-pantti-40,00-sis.-alv%29/152698-25/6924 (http://www.osamies.fi/Volvo/740_%28744%29_2.3_%281988_-_1992%29/tuote/Jarrusatula,-Etu,-Vasen,-vaihto-osa-%28Lisaksi-pantti-40,00-sis.-alv%29/152698-25/6924)
http://www.osamies.fi/Volvo/740_%28744%29_2.3_%281988_-_1992%29/tuote/Jarrusatula,-Etu,-Oikea,-vaihto-osa-%28Lisaksi-pantti-40,00-sis.-alv%29/042698-25/6924 (http://www.osamies.fi/Volvo/740_%28744%29_2.3_%281988_-_1992%29/tuote/Jarrusatula,-Etu,-Oikea,-vaihto-osa-%28Lisaksi-pantti-40,00-sis.-alv%29/042698-25/6924)
Putkien haaroitus tyssää leimalla jos inssi huomaa, jälkikäteen putkiin ei saa tehdä ylimääräisiä liitoksia.
No välimalli tai ei, Motonetin tietokoneet ilmoittivat, ettei kyseistä satulaa enää valmisteta. Bilteman systeemit eivät tunnistaneet koko satulaa.
-
No välimalli tai ei, Motonetin tietokoneet ilmoittivat, ettei kyseistä satulaa enää valmisteta. Bilteman systeemit eivät tunnistaneet koko satulaa.
Kannattaa kysellä varaosaliikkeistä.
Eikä mainitsemistasi halpahalleista.
-
Lisää selvittelyä.
Katsoin tuosta varaosa- autostani (940, vm.-90), jos siitä olis saanut jarrut tohon omaani. No eipä saanut. Jostain syystä ABSillisessa 940:ssä on Bendixin kaksimäntäiset satulat KAHDELLA jarruletkulla.