Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: ArtzaT5 - 11.05.2014, 15:58:28

Otsikko: V70 2.3 T5 98vm 255tkm kolisee ja kilisee.
Kirjoitti: ArtzaT5 - 11.05.2014, 15:58:28
Morjes!
Eli otsikon mukainen volvo rupes naputtaan ja kolisemaan ripeän kiihdytyksen yhteydessä/jälkeen.Moottori käy nätisti. Kolina kuulu kannen puolelta, ehkä alakerrasta ja ei ole säännöllinen vaan enemmän sen kuuloinen kun joku olisi heittänyt 3-4 mutteria sekaan :D Hyviä neuvoja otetaan vastaan ja olen varautunut jo kankien vaihtoon, on sen verran tullut luettua foorumia läpi.
Otsikko: Vs: V70 2.3 T5 98vm 255tkm kolisee ja kilisee.
Kirjoitti: ArtzaT5 - 12.05.2014, 11:21:05
Noniin eilen kuuneltiin ja todettiin että ääni tulee 1-2 pyttyjen kohtaalta kannesta, ääni koittaa hävitä välillä mutta tulee takaisin joten en usko että kanki olisi vielä väärässä mutta ei sitäkään voi poissulkea. Jos kanki on väärä niin onko aina ääni ollut tasainen naputtava?? mistä syystä kanki on mennyt väärään? vaikea uskoa että se menisi vaan käytössä? yleensä siihen on aina joku syy esim. laakerit tai ylimääräinen este?
Kiitos vastauksista jo :D
Otsikko: Vs: V70 2.3 T5 98vm 255tkm kolisee ja kilisee.
Kirjoitti: Hurm0s - 12.05.2014, 19:17:47
Kiero kanki yleensä alkaa ottaa kiinni kampuran vastapainoon ja kolkuttaa tasaisen jatkuvasti.
Tämä myös kuuluu paremmin auton alla kuin päällä...

Voisi olla kangen laakeri tms.

Ootko varma ettei tule jakopään kopasta se ääni?
Otsikko: Vs: V70 2.3 T5 98vm 255tkm kolisee ja kilisee.
Kirjoitti: ArtzaT5 - 12.05.2014, 21:47:12
Nyt on venakoppa pois, jakopää purettu, nokat nostettu pois ja nostajat viety koneistamolle tarkastukseen. ei mitään näkyvä vikaa jakopäässä. moottorin perus ääni normaali mutta se kilkatus/kolkotus kuuluu.  ja kun auton laittaa käymään pitää ihan todella pienen hetken kovempaa ääntä niinkuin nostaja olisi tyhjä.
Otsikko: Vs: V70 2.3 T5 98vm 255tkm kolisee ja kilisee.
Kirjoitti: Hurm0s - 12.05.2014, 21:54:29
Voihan se olla ihan vaan nostaja tullut tiensä päähän, yleensähän noi oireilevat starttauksen yhteydessä kun öljy on jähmeää ja nostaja valunut tyhjäksi...

Noista on vaan tosi hankala sanoa, että mikä on ehjä ja mikä ei, kaikki 20kpl tulee taas aika arvokkaaksi uusia...
Otsikko: Vs: V70 2.3 T5 98vm 255tkm kolisee ja kilisee.
Kirjoitti: ArtzaT5 - 12.05.2014, 22:02:55
juu niinhän se on että vaikea niitä on tarkastaa, saa ne mutta aika työlästä ja tyyristä sekin on. keskiviikkona tulee uudet ja hintaa jäi 16e kpl.
Otsikko: Vs: V70 2.3 T5 98vm 255tkm kolisee ja kilisee.
Kirjoitti: dometic - 12.05.2014, 22:14:23
juu niinhän se on että vaikea niitä on tarkastaa, saa ne mutta aika työlästä ja tyyristä sekin on. keskiviikkona tulee uudet ja hintaa jäi 16e kpl.

Muistaakseni Tiskillä oli ainakin 850 niin 200e koko sarja. onkos V70 sitten muuttunu noi kupit? kpl hinta oli 20e ja koko sarja tosiaan 200e
Otsikko: Vs: V70 2.3 T5 98vm 255tkm kolisee ja kilisee.
Kirjoitti: ArtzaT5 - 13.05.2014, 09:00:13
Niin monen auton kans tullu tapeltua et koivunen ja örum käydään eka läpi :)
Otsikko: Vs: V70 2.3 T5 98vm 255tkm kolisee ja kilisee.
Kirjoitti: ArtzaT5 - 13.05.2014, 19:41:47
 Mutta vieläkin on epäselvää se että mikä tuon kanken vääntymisen aiheuttaa? ei se vaan voi vääntyä itsestään? :P
Otsikko: Vs: V70 2.3 T5 98vm 255tkm kolisee ja kilisee.
Kirjoitti: dometic - 13.05.2014, 20:22:44
Nakutus.
Otsikko: Vs: V70 2.3 T5 98vm 255tkm kolisee ja kilisee.
Kirjoitti: Hurm0s - 13.05.2014, 21:01:09
Nakutus.
Ei...

Yleensä näistä vääntyy kanget viritettynä, eli sylinteripaine vaan on vakiokankien kestoon nähden liian suuri, tuohon jokin sytytyskatkos päälle ja varmasti vääntyy.
Otsikko: Vs: V70 2.3 T5 98vm 255tkm kolisee ja kilisee.
Kirjoitti: ArtzaT5 - 13.05.2014, 21:46:52
Noniin nyt tuli se mitä olen koittanut täältä etsiä, kaikki puhuu vaan kankien vääntymisestä ja vaihtamisesta, mutta ketään ei ole vielä kertonut sitä syytä että miksi ne kanket vääntyy.

Vääntö syntyy sylinteripaineesta, männän halkaisijasta, sekä iskunpituudesta joka määrää kampiakselin kammen pituuden, joka on voiman varsi sylinteripaineen painaessa mäntää.
Otsikko: Vs: V70 2.3 T5 98vm 255tkm kolisee ja kilisee.
Kirjoitti: ArtzaT5 - 13.05.2014, 21:49:04
ja noissa T5 moottoreissa on kyllä aika iso vääntö ottaen huomioon että kyseessä on 2.3l bensa
Otsikko: Vs: V70 2.3 T5 98vm 255tkm kolisee ja kilisee.
Kirjoitti: Hurm0s - 13.05.2014, 22:00:35
Se alakierroksien vääntö (joka johtuu pienestä ahtimesta) juuri ne kanget tappaa.

Mulla väänty aikoinaan kanki kun kiihdytin öpaut 3000rpm kohdilla kaasu pohjassa ja sytkä pätkäisi kerran. Ahtoa oli varmaan 1,2bar paikkeilla...
Otsikko: Vs: V70 2.3 T5 98vm 255tkm kolisee ja kilisee.
Kirjoitti: ArtzaT5 - 14.05.2014, 23:38:29
Noniin nyt on taas tänään väkerretty. Tulpanreijästä korkoja mitattu kellolla ja ei löytynyt huomattavia korkoeroja. 5 pytty -0.6 . 4 pytty 0 , 3 pytty -0.6  2 pytty -1,3 ja 1 pytty +0.1 nämä siis kymmenesosamillejä. Uudet nostajat paikalla ja auto käyntiin, ääni kuuluu edelleen, nyt vain muuttuneena, tasaisella 1500 kierroksella ääni on aaltoileva, ei kuulu tyhjäkäynillä ja kuuluu moottorin etuosasta. voiko jokin suutin naputtaa noin? huomenna otan videopätkää. apulaitte remmi on vielä pois. Ainut mikä huolestuttaa on tosiaan tuo 2 pytyn korkoero ja tuossa kun laitoin nostajia paikalle niin katselin 1 pytyn pakonostajan kupissa oli aika pahat raapasteet

 (https://scontent-b.xx.fbcdn.net/hphotos-prn1/v/t1.0-9/10256808_10152384906100102_2864029925994088091_n.jpg?oh=ef6729634e4c55293299cb054f1a1163&oe=53F1C3EA)
Otsikko: Vs: V70 2.3 T5 98vm 255tkm kolisee ja kilisee.
Kirjoitti: Justus - 16.05.2014, 08:59:17
Taitaa kantava venttiili siellä naputtaa.
Oletko mitannut puristuspaineita?

Noillakin kilometreillä venakumit voi olla jo aika heikosssa hapessa-> venttiilin päälle vuotaa öljyä joka palaa ja karstoittaa ventiilin->alkaa kantamaan.
Itellä oli 6 pyttysessä tuollainen ongelma ja lopulta venttiilistä lohkesi pala.
Vaihtelin kans nostajat ensin, mutta ei se vika niissä ollut.
Kansi remppaan vaan ja samalla hivaisee nuo naarmut.
Otsikko: Vs: V70 2.3 T5 98vm 255tkm kolisee ja kilisee.
Kirjoitti: ArtzaT5 - 28.05.2014, 19:49:31
Noniin. Öljypohja pois ja kakkosen laakeri venynyt 1cm päälekkäin. Moottori jouduttiin purkamaan ja kampura oikaistiin, kakkosen kaula hiottiin ja loput kiillotettiin. Nyt pakettiin punametalli laakereilla ja vahvemmilla kankilla. Vielä jäi mysteeriksi mikä kaiken aiheutti. Mikä särki kakkosen laakerin.
Otsikko: Vs: V70 2.3 T5 98vm 255tkm kolisee ja kilisee.
Kirjoitti: +200 - 29.05.2014, 15:21:18
Ei taida olla ensimmäinen eikä viimeinen laakerivikainen turbo vitonen. Omalle B5234T:lle kävi sama homma, vielä h-profiilin veiveillä ja glycon laakereilla, ykkösen laakeri täysin tohjona. Kun kiikutin moottorin osia koneistamolle huomasin pajan lattialla samanlaisen N-sarjalaisen lohkon. Kysyin herra koneistajalta onko koneelle käynyt isompikin tuho niin kuulemma siitäkin hajonnut kiertokangen laakeri ja mäntä kaputti kanteen.  :idiot2: Minkähän takia näiden veivien laakereissa ei ole niitä keskittäviä/paikallaan pitäviä "kynsiä" liuskan vastapuolella?

Täydelliseksi mysteeriksi jäi mikä tuhon aiheutti.