Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: The moose - 12.05.2014, 19:30:59

Otsikko: b230 F meinaa sammua kaasun antoon
Kirjoitti: The moose - 12.05.2014, 19:30:59
tollanen yllättävä ominaisuus tuli vastaan puolilämpösellä / kylmällä koneella.
vaihde päällä, juu automaatti ja lähdössä valoista tai vastaava tilanne. annat kaasua ja kierrokset putoo, muttei auto sammu kuitenkaan. lämmittyään kone pelaa kuten ranskalaisen moottorin kuuluukin, eiku.

ei vikakoodeja, konetta ohjaa lh2,4

mistäköhän ettis vikaa.
Otsikko: Vs: b230 F meinaa sammua kaasun antoon
Kirjoitti: The moose - 13.05.2014, 20:02:32
imuvuotoja ei ole eikä kaasuläpän säätö ollut pielessä. eikä vikakoodeja vieläkään.
Otsikko: Vs: b230 F meinaa sammua kaasun antoon
Kirjoitti: TOK - 13.05.2014, 20:19:53
IMM tai sytkäosat tulis ekana mieleen.
Otsikko: Vs: b230 F meinaa sammua kaasun antoon
Kirjoitti: The moose - 13.05.2014, 20:55:43
juu ei taida melkein rikkinäisestä immusta tulla vikakoodia, lanka jos on poikki niin tulee.

releet tilasin uudet ja tulpat saa volvolta.
Otsikko: Vs: b230 F meinaa sammua kaasun antoon
Kirjoitti: KariL - 13.05.2014, 21:37:53
tollanen yllättävä ominaisuus tuli vastaan puolilämpösellä / kylmällä koneella.
vaihde päällä, juu automaatti ja lähdössä valoista tai vastaava tilanne. annat kaasua ja kierrokset putoo, muttei auto sammu kuitenkaan. lämmittyään kone pelaa kuten ranskalaisen moottorin kuuluukin, eiku.

ei vikakoodeja, konetta ohjaa lh2,4

mistäköhän ettis vikaa.
Sanoisin, että kylmänä käy liian laihalla. Kannattaa zekata moottorin lämpötila-anturi.
Otsikko: Vs: b230 F meinaa sammua kaasun antoon
Kirjoitti: The moose - 14.05.2014, 16:25:03
joo tarttee tilailla uus bosch lämpötila-anturi.

en ala mittaileen anturia yhtään mistään liittimistä.
Otsikko: Vs: b230 F meinaa sammua kaasun antoon
Kirjoitti: mikan - 14.05.2014, 16:43:27
en ala mittaileen anturia yhtään mistään liittimistä.

No, se mittaus on helppoa tehdä niistä LH:n liittimen piuhoista, sillä vika voi olla kontakteissakin, eikä anturissa, jolloin anturin vaihto voi olla turhaa työtä poistamatta itse vikaa.

Ja lämpötila-anturi minullakin tulee mieleen oireesta, jos IMMu antaa tyhjäkäynnillä n. 2,3V jännitteen lämpimällä koneella.
Toinen vaihtoehto on IMMu itsessään.
Otsikko: Vs: b230 F meinaa sammua kaasun antoon
Kirjoitti: The moose - 14.05.2014, 17:51:19
uudet releet ei vaikuttanu mitään. pitää vielä pestä imm ja vaihtaa tulpat.

mun kanta tohon anturin mittaukseen vaan on, et se vaihdetaan ja samalla vähän kiristää liittimiä jos siltä tuntuu, bensapoksin päästä saa kyl katottua tuleeko sinne mitä ohmeja mut... empä jaksa kykkiä auton vieressä.

olis voinu ottaa videon siittä mitä tapahtuu kun antaa kaasua, mut siis selitettynä: annat kaasua niin kiekkamittari laskee, nousee ja auto liikkuu.
Otsikko: Vs: b230 F meinaa sammua kaasun antoon
Kirjoitti: mikan - 14.05.2014, 18:32:53
Vaikka pääsääntönä LH:n tyhjäkäynnin sekoiluun syy löytyy sopista ja niihin vaikuttavista komponenteista, niin TK-servokin voi jumitella ja aiheuttaa ongelman.

TK-venttiilin tulee nimittäin avautua ja siirtyä toiseen tyhjäkäyntikierroslukuun, kun automaagissa TK-kärjet avautuvat.
Eli heti kun TK-kärjet avautuvat ja vaihde on päällä, tulee kohdetyhjäkäynniksi 1125rpm (ainakin 9XX bineissä).

Jos TK-kärjet pätkivät ai eivät avaudu oikein, voi kyseinen ilmiö esiintyä myös.
Otsikko: Vs: b230 F meinaa sammua kaasun antoon
Kirjoitti: The moose - 14.05.2014, 19:37:26
Vaikka pääsääntönä LH:n tyhjäkäynnin sekoiluun syy löytyy sopista ja niihin vaikuttavista komponenteista, niin TK-servokin voi jumitella ja aiheuttaa ongelman.

TK-venttiilin tulee nimittäin avautua ja siirtyä toiseen tyhjäkäyntikierroslukuun, kun automaagissa TK-kärjet avautuvat.
Eli heti kun TK-kärjet avautuvat ja vaihde on päällä, tulee kohdetyhjäkäynniksi 1125rpm (ainakin 9XX bineissä).

Jos TK-kärjet pätkivät ai eivät avaudu oikein, voi kyseinen ilmiö esiintyä myös.

tää ainakin käy 780 rpm tyhjäkäyntiä vaihde päällä, vapaalla, kuormitettu ilmastoinnilla.

kuten myös muut tietämäni volvot joissa tomaattiloota.
Otsikko: Vs: b230 F meinaa sammua kaasun antoon
Kirjoitti: mikan - 14.05.2014, 22:12:15
tää ainakin käy 780 rpm tyhjäkäyntiä vaihde päällä, vapaalla, kuormitettu ilmastoinnilla.

kuten myös muut tietämäni volvot joissa tomaattiloota.

No, ainakin 954 binääri käy vaihdepäällä (automaatti) korotettua tyhjäkäyntiä ja sille on ihan oma target RPM karttakin binissä, josta sen voi säätää vaikka 2200rpm lukemaan. Isompaa arvoa en ole viitsinyt kokeilla.

Tässä automaagin tyhjäkäynti RPM vaihde päällä lämpötilan funktiona.
-30     -11          8       31      54      101     128
1750    1600   1400   1275   1200   1125   1000


5XX bineistä en tiedä.
Otsikko: Vs: b230 F meinaa sammua kaasun antoon
Kirjoitti: The moose - 15.05.2014, 20:03:42
uus lämpötila-anturi laitettu..

ryyppysuuttimen päätä putsasin kun oli vähä likainen, tk moottorilta tullut vissiin vuosien saatossa öljysumua tai jotain muuta kuraa mut suuttimen toinen puoli mustanruskea ja kaasuläpän puoli iha putipuhdas.

tässä tuskin aletaan mitää binejä lukemaan tai mitään muutakaan turhaa säätämään.
Otsikko: Vs: b230 F meinaa sammua kaasun antoon
Kirjoitti: seiskanelonen - 16.05.2014, 03:54:55
Joo aina kun käy niin niin kaasu pohjaan ja menoks. Starttipilotti on kova juttu jos vaan kipinä tulee
Otsikko: Vs: b230 F meinaa sammua kaasun antoon
Kirjoitti: KariL - 16.05.2014, 13:25:14
Selvisikö tämä ongelma? Vai onko vielä vaiheessa?
Otsikko: Vs: b230 F meinaa sammua kaasun antoon
Kirjoitti: The moose - 16.05.2014, 14:36:14
tarttee illalla kattoa ja kokeilla.

vai et starttipilottia.
Otsikko: Vs: b230 F meinaa sammua kaasun antoon
Kirjoitti: The moose - 17.05.2014, 16:45:31
vika on nyt pysynyt poissa.

Otsikko: Vs: b230 F meinaa sammua kaasun antoon
Kirjoitti: KariL - 17.05.2014, 20:05:39
Millä se korjaantui? Oli niin monta vaihtoehtoa, että putosin kärryiltä.
Otsikko: Vs: b230 F meinaa sammua kaasun antoon
Kirjoitti: TVS - 17.05.2014, 20:18:51
Millä se korjaantui? Oli niin monta vaihtoehtoa, että putosin kärryiltä.
Tämä varmaankin jää vain suurten gurujen tiedoksi eikä leviä tavan kuolevaisille.
Otsikko: Vs: b230 F meinaa sammua kaasun antoon
Kirjoitti: The moose - 17.05.2014, 23:44:37
vaihdetut osat on jo lueteltu.
Otsikko: Vs: b230 F meinaa sammua kaasun antoon
Kirjoitti: KariL - 18.05.2014, 08:32:05
Minkä osan vaihdon jälkeen vika korjaantui?
Otsikko: Vs: b230 F meinaa sammua kaasun antoon
Kirjoitti: The moose - 18.05.2014, 09:41:13
tulppien vaihdon ja ilma-massamittarin pesun jälkeen tuli pientä parannusta kylmänä käyntiin, ja lämpötila-anturin vaihdon jälkeen ongelmaa ei ole ollut.

Otsikko: Vs: b230 F meinaa sammua kaasun antoon
Kirjoitti: Haka740 - 06.06.2014, 22:56:29
Itsellä oli sama vika vuosi sitten. Vika löytyi IMM:sta.
Itsellä ei aina temppuillut ollenkaan ja yleensä jossain vähän pidemmällä matkalla alkoi tekemään tuota.

Onko IMM jo tarkistettu?