Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Markus_82_ - 12.05.2014, 21:33:06

Otsikko: 850 takajousen alapään kiinnitys ja takapään äänekäs "naksaus"
Kirjoitti: Markus_82_ - 12.05.2014, 21:33:06
Eli takajouset olisi tarkoitus uusia, simppeliltä hommalta vaikuttaa kun korjausopasta lukee, mutta tuo alapään lukitus mietityttää.
Ostaessani auton kuskin puolen takapäästä kuului kolinaa, aiheuttaja oli tuo alapään kiinnike joka ilmeisesti oli irti, kiristää sitä ei voinut kuin inan. Jos yritti kunnolla kiristää niin antoi heti peräksi löystyi/irtosi taas uudestaan. Kyllä se nyt kolisemati on pysynyt tuolla pienellä kiristyksellä. Kysymys kuuluukin että minkämoinen tuo systeemi on jolla jousi alhaalta kiristetään, jousien mukana ilmeisesti ei tule uutta? Eikä tunnu varaosanakaan olevan missään..
Otsikko: Vs: 850 takajousen alapään kiinnitys
Kirjoitti: Hurm0s - 12.05.2014, 21:41:48
Siellä alapäässä on sellainen kiekko jolla se jousi kiristetään siihen alalautaseen. Siinä pitäisi olla yhdessä kohtaa tappi joka tulee siitä jousilautasen pienestä reiästä läpi ja estää sen koko kiekon pyörimisen kun sitä mutteria kiristää. Eli yritä jos saat sen kiekon sellaiseen asentoon, että se tappi tulee siitä reiästä läpi. Jos se tappi on taipunut/katki, niin siitä kiekosta voi yrittää pitää kiinni esim. papukaijoilla samalla kun sitä mutteria kiristää. Käsityökaluilla voi olla hankalampi kuin pyssyllä...
Otsikko: Vs: 850 takajousen alapään kiinnitys
Kirjoitti: jaskajokunen - 12.05.2014, 21:48:22
Siellä alapäässä on sellainen kiekko jolla se jousi kiristetään siihen alalautaseen. Siinä pitäisi olla yhdessä kohtaa tappi joka tulee siitä jousilautasen pienestä reiästä läpi ja estää sen koko kiekon pyörimisen kun sitä mutteria kiristää. Eli yritä jos saat sen kiekon sellaiseen asentoon, että se tappi tulee siitä reiästä läpi. Jos se tappi on taipunut/katki, niin siitä kiekosta voi yrittää pitää kiinni esim. papukaijoilla samalla kun sitä mutteria kiristää. Käsityökaluilla voi olla hankalampi kuin pyssyllä...

Lukkopihdeillä oon oman jousen alapään kiekosta pitänyt kiinni kiristyksen ajan.
Otsikko: Vs: 850 takajousen alapään kiinnitys ja takapään äänekäs "napsaus"
Kirjoitti: Markus_82_ - 22.05.2014, 19:18:44
Jouset tuli vaihdettua Toisessa pyöri se koko rulla, sen sai junkottua sorkkaraudalla sen verran että aukesi. Toisessa pyörikin sitten se hammastettu pultti sen rullan sisässä, että rälläkän se vaati että sai pois. Ei ollutkaan mikään simppeli homma kun se mutteri on siellä syvennyksessä.. Tilalle laitoin normi pultit muttereineen, saa auki vastaisuudessakin

Sellainen ominaisuus jäi vielä jousien vaihdon jälkeenkin että toisinaan kuuluu sellainen äänekäs kimmahtava napaus/naksaus kuskin puolelta takaa. Luulin vanhojen jousien tekevän tuota, mutta sama jatkuu uusillakin.
Tekee tuota kun auto on paikallaan ja siitä lähtee liikkelle, niin hetken päästä liikkeelle lähdöstä pitää sellaisen kovaäänisen kimmahtavan napauksen, välillä voi päiviä olla napsumatta ja välillä taas tekee tuota jatkuvasti..
Jousiakaan ei kovin väärin sinne paikoilleen voi saada? Jousten alapäät istuvat mielestäni oikein lautasta vasten ja alakiinnike on kunnolla kiristetty. Käsijarru/jarru se ei ole, ne kun palauttaa normaalisti. Iskarit menee myöskin vaihtoon tässä seuraavaksi, ovat aikansa eläneet, mutta eikai niistäkään tuollaista ääntä tule, kun kiinnitykset niissä kunnossa.

Mistäköhän tuollainen voisi johtua?


Otsikko: Vs: 850 takajousen alapään kiinnitys ja takapään äänekäs "naksaus"
Kirjoitti: Hurm0s - 23.05.2014, 22:57:50
Mulla ainakin oli taannoin jousi aavistuksen väärässä asennossa ja otti siihen alajousilautaseen kiinni päästäen tuollaisia ääniä. Jousessa pitäisi näkyä jälki jos ottaa lautasen kiinni..
Otsikko: Vs: 850 takajousen alapään kiinnitys ja takapään äänekäs "naksaus"
Kirjoitti: Chili - 14.06.2014, 12:33:36
Tarkistapa, että sieltä vasemmalta puolelta oikean puolen renkaan luokse asti ulottuvan tukivarren kiinnityspiste on ehjä, ettei siitä vain ole lohjennut puolikas pois. Ja sama siellä vastakkaisella, oiealla puolella oleva kiinnityspiste.

Eli osa nro 6...



http://volvospeed.com/vs_forum/topic/163028-poly-bushings-for-rear-trailing-arm-delta-link/