Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: pilippa - 13.05.2014, 18:06:04
-
Elikkäs löytyy tämmönen vuuen -90 740 B234F konneella. Tyhjäkäynti ja kulutus ei asetu millään vaikka säädöt kohdillaan. Lopulta Jetronic boksin irtikäyttö sai auton käymään n. 30 sek normaalisti. Pitäisi varmaan testata toimivaa moottorinohjausboksia(-571 loppuinen). Vikakoodit ilmoittaa lambda arvoa ja rpm signaalia. Testit on ajettu läpi eikä releissä ym. pitäisi olla vikaa. Voisko saada vinkkejä missä vika voisi olla, vrcf FAQ ja vastaavat tapaukset käyty läpi jo...
Vaihdetut/tarkastetut osat
Lambda anturi
YKK anturi
Imuvuodot tarkastettu
Lämpöanturi
Ruisku
Toimivaa 571 tai 628 boksia Kuopion lähiseuvuilta jos löytyy, olisin halukas testaamaan!
E: Anturit ja IMM mallia bosch
-
Mieluummin kokeilisin toimivasta autosta IMMua.
E: Luin uudestaan ajatuksen kanssa. Kirjoitit, että säädöt on kohillaan. Mitkä säädöt?
-
IMM puhdas ja lanka kunnossa, säädöillä tarkoitin kaasuläpän asennon tarkistaminen ja autokorjaaja hiplaili jotain vaijereita yms ja tuumasi ettei siellä puolen ainakaan ole mitään vikaa.
Voiskos IMM olla muutoin muka epäkunnossa?
-
Voiskos IMM olla muutoin muka epäkunnossa?
Voi.
-
Ainakin tarvike IMM ja lambdojen kanssa on monasti ongelmia.
-
Kerrotkos ne vikakoodit ihan numeroina, mitä LH antaa?
Jotenkin tulee mieleen piuhavika EZK:n ja LH:n välillä, jos LH herjaa kierrosluvusta.
Antaako EZK mitään vikakoodeja?
-
Kun aloituspostaukseen joku vastaa, niin on tapana vastata siihen uudella postauksella, eikä aloituspostausta muokkamalla.
Syy siihen on se, että tarinasta tulee muutoin suhteellisen sekava.
-
Vikakoodit ovat 1-3-1 ja 2-3-2 eli rpm signaalia ei ole startatessa ja lambda arvo liian rikas/laiha tyhjäkäynnillä.
Kulutushan on sitä tasaista 13-15 litraa satasella...
-
Kulutushan on sitä tasaista 13-15 litraa satasella...
Matka-ajossa liian korkea kulutus.
-
Vikakoodit ovat 1-3-1 ja 2-3-2 eli rpm signaalia ei ole startatessa ja lambda arvo liian rikas/laiha tyhjäkäynnillä.
Kulutushan on sitä tasaista 13-15 litraa satasella...
1-3-1 tarkoittaa sitä, ettei LH saa EZK:lta kierros-tietoa. = johdotusvika
2-3-2 voi tarkoittaa myös liian rikasta seosta, eikä pelkästää laihaa. Se taasen voi johtua polttoaineen paineesta, joka on liian korkea.
Antoikos EZK mitään vikakoodeja?
-
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=149.0
Tuon ohjeen mukaan katsoin vikakoodit eikä anna muita vikakoodeja. Tarkoitus olisi aukasta boksi ja katsoa onko huonoja juotoksia tai kosteusvaurioita mitkä on kuulemma ylleisiä ollu näissä.
Joo eihän kulutuksen pitäs olla tosissaan lähelläkkää 13 litraa jos ei kylillä pole nilikka suorana...
-
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=149.0
Tuon ohjeen mukaan katsoin vikakoodit eikä anna muita vikakoodeja. Tarkoitus olisi aukasta boksi ja katsoa onko huonoja juotoksia tai kosteusvaurioita mitkä on kuulemma ylleisiä ollu näissä.
Joo eihän kulutuksen pitäs olla tosissaan lähelläkkää 13 litraa jos ei kylillä pole nilikka suorana...
Eli luit vikakoodit nastoista 2 ja 6 ?
Jos ainoastaan LH antaa nastasta 2 tuon 1-3-1 koodin, niin todennäköisesti piuhavika.
Minä tutkisin bensan paineen, ennenkuin menisin boxia aukomaan, sillä todennäköisesti vika ei ole siellä LH:ssa. Tuo 2-3-2 taas viitaisi kulutuksen keralla ennemmin bensan paineisiin. Seuraava mitattava asia on se IMMu. Eli sen pitäisi antaa n. 2,3V jännite tyhjäkäynnillä. Ohje löytyy tuolta FAQ:sta vikakoodi-viestiketjusta.
Enkä avaisi boxia muutenkaan, ellei elektroniikka ole tuttua!
Ollakseni rehellinen, itse en ole törmännyt LH:n boxi vikoihin ollenkaan, vaikka tuttavapiirissä näitä LH2.4 on läjäpäin. Vika on poikkeuksetta löytynyt muualta kuin ECU:sta.
-
IMM käyty mittarin kanssa läpi aijemmin kesällä mutta katompa huomenna vielä uudelleen että siellä on lukemat OK.
Elikkäs tännään on käyty piuhat läpi (huh huh mikä savotta). Silmään sattu boksin liitin missä ol minussa eppäilyksen herättävä haarotus. Joku näitä aijjemmin räpläillyhhän se ossois sannoo onko se ihan orikinaali sytös...Eli kuvassa oleva vihreä piuha haarottuu ennen liitintä ja vihreä piuha männöö nappaan 24 ja ruskee nappaan 5. 5 napa on FAQin mukkaan 12V jatkuva jännite mutta 24 navasta ei tietoo.
Kuvvaa en suanu näkyviin mutta allapa on linkki siihen
http://www.imgur.com/zE8pcYY
Jos tiijät asiasta jottain nii elä ujostele kertoo!
-
Nyt sulla taitaa olla kyllä väärä kaavio. Vihreä piuha on lambdan suojattu signaali piuha.
pinni 24 lambda signaali ja 5 maadoitus/lambdan johdon suoja. eli ihan tehdastekoisia johtoja ovat.
(http://i92.photobucket.com/albums/l28/xuppo/b234flh_zps02fb086a.jpg)
-
Tännään käyty ylläolevan kaavion avulla tärkeimmät piuhat läpi ja kaikki ol niistä kunnossa. IMM liittimen 3. navasta tuli 2,45V, mikä varmaan riittävän lähellä 2,3V??
Vikakoodit nollattiin ja autoa tovi pyöriteltiin nii semmonen koodi tul kun 1-2-2 Imuilman lämpöanturi. Pitäskö tämmönen anturi jostain löytyäkkii?
-
Tännään käyty ylläolevan kaavion avulla tärkeimmät piuhat läpi ja kaikki ol niistä kunnossa. IMM liittimen 3. navasta tuli 2,45V, mikä varmaan riittävän lähellä 2,3V??
Vikakoodit nollattiin ja autoa tovi pyöriteltiin nii semmonen koodi tul kun 1-2-2 Imuilman lämpöanturi. Pitäskö tämmönen anturi jostain löytyäkkii?
Kumpikos polttoaineen syöttö siinä on? Regina vai LH ?
LH:ssa ei tiettävästi ole vikakoodia 1-2-2 (ei ole, tarkistin koodista juuri äsken).
1-2-1 ja 1-2-3 Ja noista molemmista vikavalo syttyy.
1-2-1* Väärä signaali IMM:ltä Johdotus tai IMM-viallinen Moottorin epänormaali toiminta, Korkea polttoaineen kulutus
1-2-3* Lämpötilaanturin tieto puuttuu Johdotus, viallinen maadoitus (imusarja/moottori) Vaikea kylmäkäynnistys
Mutta jos autossasi on LH ja IMMu, ei siellä ole mitään lämpöäantureita moottorin ja mittariston anturien lisäksi.
-
LH:han siinä on ja siinä uskossa itekkii olin että tämmöstä anturia ei pitäs olla. Mysteeri tässä nyt on että minkä takia se antaa sitä 1-2-2 vikakoodia...
Seuraillaan käyntiä ja vikakoodeja, uuden lämpötila anturin vielä vaihdan ja jos joltain saisi toimivasta autosta testattua -016 loppuista IMM. Sitten vaan leiman metästystä kohti!
-
Mokoma -016 loppuinen on vaan harmillisen harvinainen ja kallis hankittava. Kokemuksen mukaan jos vaihdat sekä IMM:n että poksin esim. B230F:n ruiskusta, pelaa hienosti. Toki -010 IMM mittausalue on vähän pienempi, mutta ei sen vakiossa pitäisi tulla vastaan. Itsellä toimii tällä hetkellä ihan hienosti taas toiseen suuntaan, -016 IMM ja LH:n ohjauspoksi B230FB:n kaverina. Piti hillota hipo-osat myytävästä laitteesta talteen eräs kerta... V:>
-
Nonii syksyn aikana tapahtunutta päivittelemmään...Ensin tuli vaihettua lämpöanturi - ei vaikutusta. Toimiva -016 imm paikoilleen nii käynti tasaantui ja volvohan reagoi kaasuun!! MUTTA vielä antaa vikakoodia 2-3-2.
Leimaa hakiessa lambda arvo alako nousta 2000 kierroksilla mutta ku tarpeeks aikasin nappas nii ei menny yli sallitun rajan V:>
Jos jollain on ideoita mistä vikaa seuraavaks ettis nii kertoo. Boksit ku jostain sais nii testais.
-
Nonii syksyn aikana tapahtunutta päivittelemmään...Ensin tuli vaihettua lämpöanturi - ei vaikutusta. Toimiva -016 imm paikoilleen nii käynti tasaantui ja volvohan reagoi kaasuun!! MUTTA vielä antaa vikakoodia 2-3-2.
Leimaa hakiessa lambda arvo alako nousta 2000 kierroksilla mutta ku tarpeeks aikasin nappas nii ei menny yli sallitun rajan V:>
Jos jollain on ideoita mistä vikaa seuraavaks ettis nii kertoo. Boksit ku jostain sais nii testais.
Tutki imuvuodot.
Ja kumpikos IMMu siinä olikaan vakiona 016 vaiko 012?
-
-016 vakiona. Imuvuotoja etitty mutta eipä löyvy.
-
-016 vakiona. Imuvuotoja etitty mutta eipä löyvy.
Pakoputki ennen lambdaa? Jos vuotaa, voi aiheuttaa kuvatunlaisen tilanteen.
-
Ja nyt ajosta hyytynyt :'( Kipinä löytyy, bensanpainetta on ainakkii jonku verran ei mitattu, jako kohillaan, virranjakaja katottu, toista ykk anturia ja immua testattu.
Huomenna vielä imuvuodot ja puristukset tarkastetaan.
Mistähän sitten lähtis ehtimmään vikkaa? :idiot2: