Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Kojontti - 14.05.2014, 11:59:38
-
Sellainen alkoi vaivata kun taas enemmän ajelin tuolla uudemmalla, että pikkukierroksilta kun lähtee kiihdyttämään niin veto on heikkoa tuonne lähes 2000rpm seutuun. Sitten lähtee, erittäin terävästi, pari kertaa meinasi luistonestokin vilkutella ihan tahattomasti vaikka auto onkin ihan tehotonta mallia...
Vikakoodeihin ei ole vielä ollut pääsyä, mutta katsoin että läppäakselin välitanko on paikallaan. Lisäksi polttoaineen paineensäädin on välillä oireillut (tyhjäkäynti aaltoilee).
Miten oireilee jumivat turbon johdinsiivet tai jumiva EGR?
-
Turboahdin alkaa suurinpiirtein noilla kierroksilla toimia eli se lienee kunnossa. Siitä voisi arvella että ilman ahtimen tuottamaa painetta ei ilma kulje imuputkistossa. Esimerkiksi egr:n jälkeinen osa putkistoa voi olla varsin tukossa.
-
Auto lienee manuaali, jos kerran pystyy kiihdyttämään noin pienillä kierroksilla? Juuri tuo Nortin mainitsema karsta vaikuttaa alakierrosten herkkyyteen aika paljon.
Jos auto taasen on automaatti ja kierrokset kiihdytettäessä noin alhaalla, niin veikkaisin viallista turbiinia. Mulla oli just omasta turbiini rikki ja risteyksistä kiihdyttäminen oli aika tuskaisen rauhallista ennen kierrosten kunnollista nousua.
-
Eikai nyt niin tukkoon mene noin 5cm halkaisija putki vaikka EGR onkin sitä sotkenut. Oireet ennemminkin kuulostaisi MAF vialta, joka on juuri tuollainen, että alhaalta totaalikuollut ja 2000rpm niskat poikki. Tuo on ilmeisesti uudempaa moottorimallia 163hv, joka 4.vaihteella 1000rpm vedätettäessä alkaa heräämään siinä 1600rpm ja 2000rpm on jo täysi rähinä päällä. Turbon siivet ei jumita, koska ne ovat sähköohjattu ja jos jumii niin vikakoodia pukkaa, siis jos on uudempi moottori. EGR menee kiinni kun kaasun painaa pohjaan, tietty voi jäädä kantamaan, mutta pöllyttää kamalasti, tosin uudemmassa moottorissa on DPF, joten savua ei näy, mutta vikakoodia pukkaa kyllä jumittavasta egr:stä kummankin moottorin yhteydessä.
Onko sinulla itsellä mahdollisuus lukea vikakoodit? Kokeile meinaa irroittaa MAF:n liitin ja kokeile ajaa, pitäisi nimittäin käyttää varaohjelmaa ilman ennustamiseen, joten jos alhaalta herää liittimen ollessa auki niin se oli siinä. Saattaa mennä kyllä suoraan vikatilaan, jolloin on hengetön vaikka miten ajaisi. Tämän vuoksi lähinnä koodien nollaustyökalua kyselin.
-
Eikai nyt niin tukkoon mene noin 5cm halkaisija putki vaikka EGR onkin sitä sotkenut.
Kyllä sillä on vissi vaikutus. Pahimmillaan sitä karstaa voi olla putken seinämillä noin 1cm kerros, niin ei se reikä siinä sitten ole enää kuin 3cm.
Omastani putsasin about 0,5cm kerroksen ja senkin huomasi ajossa. Kulkee paljon keveämmin, eikä tunnu siltä, että joku jarru laahaisi, mitä teki ennen puhdistusta.
-
Tuossa mun projekti D5:ssa oli lähes puolet putkesta jo tukossa ku sen avasin.
En tosin ole ajanut ennen ja jälkeen. Mutta varmasti vaikuttaa ajoon jo tuommoinen määrä.
Suosittelen putsaamaan kaikki ahtoputket liasta. Ei siitä ainakaan haittaa ole..
-
Millain käy tyhjäkäyntiä?
-
Auto lienee manuaali, jos kerran pystyy kiihdyttämään noin pienillä kierroksilla? Juuri tuo Nortin mainitsema karsta vaikuttaa alakierrosten herkkyyteen aika paljon.
Joo, manuaali on ja se 92Kw nuhapumppuversio, ajettu paljon. Tuo MAF vika voisi olla, pitää tutkailla ja putsailla nuo putketkin. Tyhjäkäynti on normaali eikä muita oireita ole kuin tuo käytös. Silloin "uutena" tuo veti ilman selviä potkuja 1200-4000rpm suunnilleen tasaisen kuminauhamaisesti. Vikakoodien luku onnistuu ainakin osittain tuossa paikallisella korjaamolla helposti.
Jos oikein innostuisi, voisi imusarjankin purkaa ja vaihtaa/korjata sen läppäakselin kun se on edelleenkin mallia patentti...
-
Kyllä sillä on vissi vaikutus. Pahimmillaan sitä karstaa voi olla putken seinämillä noin 1cm kerros, niin ei se reikä siinä sitten ole enää kuin 3cm.
Kyllä tuollaisessa on tehot olleet niin olemattomia että tuntuu selvältä vialta. Kyseisessä tilanteessa ei moottori saa tarpeeksi ilmaa. Siitä on dieselissä seurauksena huono ja tehoton palaminen. Pakokaasussa on tuolloin paljon nokea ja jopa palamatonta dieseliä nesteenä. Jos egr sattuu olemaan auki niin tuo suttaa sitä imupuolta entistä enemmän ja vielä kiihtyvässä tahdissa. Lievästi suttuista hommaa se puhdistus ;).
-
Mulla 2.4D vm.2010, 175hv. Tehot poissa, vata kun n.120km/h ottaa tehot takaisin. Ei mitään herjaa... Automaatti, ei auta vetoihin vaikka pienempää pukkaa päälle, kierrokset kyllä nousee, mutta vetoa vaan ei tunnu ??
Mikähän vikana ?
-
Mulla 2.4D vm.2010, 175hv. Tehot poissa, vata kun n.120km/h ottaa tehot takaisin. Ei mitään herjaa... Automaatti, ei auta vetoihin vaikka pienempää pukkaa päälle, kierrokset kyllä nousee, mutta vetoa vaan ei tunnu ??
Vikakoodit:
P042800 kATLYSAATTORIN LÄMPÖTUNNISTIN(LOHKO 1) impulssi liian korkea
P229368 POLTTONESTEPAINEEN SÄÄTÖVENTTIILI 2 Yleistyyppinen vika
P02E168 SÄÄTYVÄ IMUJÄRJESTELMÄ signaali alueen ulkopuolella
P061168 Sisäinen ohjausmoduli, polttonesteen suihkutus: Algoritmivika
P160868 VALVONTAPROSESSORI/SISÄINEN OHJAUSMODUULI: Algoritmivika
Miten vedot takaisin ?
-
Mulla 2.4D vm.2010, 175hv. Tehot poissa, vata kun n.120km/h ottaa tehot takaisin. Ei mitään herjaa... Automaatti, ei auta vetoihin vaikka pienempää pukkaa päälle, kierrokset kyllä nousee, mutta vetoa vaan ei tunnu ??
Vikakoodit:
P042800 kATLYSAATTORIN LÄMPÖTUNNISTIN(LOHKO 1) impulssi liian korkea
P229368 POLTTONESTEPAINEEN SÄÄTÖVENTTIILI 2 Yleistyyppinen vika
P02E168 SÄÄTYVÄ IMUJÄRJESTELMÄ signaali alueen ulkopuolella
P061168 Sisäinen ohjausmoduli, polttonesteen suihkutus: Algoritmivika
P160868 VALVONTAPROSESSORI/SISÄINEN OHJAUSMODUULI: Algoritmivika
Miten vedot takaisin ?
Vaihda ylin eli lämpötilatunnistin ja nollaa vikakoodit niin johan pitäisi liikkua!
-
Nyt pelaa ja vetää.
Pakoputkessa on kaksi anturia heti pakosarjan jälkeen (voi vaihtaa konetilan puolelta) ja toinen ennen hiukkas-suodatinta.
Tämän jälkimmäisen vaihdoin. Ostin Suomen Autohuollolta 104 eur. Vaikeassa paikassa pakoputken yläpuolella ja vähän tahtoo olla kireällä, koska lämpötilat huilaa korkealla. Suomen autohuolto sanoi vaihtohinnaksi 50eur. Wetteri ilmoitti vaihtohinnaksi 100eur.
Nyt katosi kaikki muutkin vikakoodit. Liittimellä ja n.30cm johto.