Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: poke88 - 14.05.2014, 16:23:14
-
Terve. Elikkä tuli ostettua muutama viikko sitten otsikon mukainen v70 volvo. Vikana on että välillä lähtee käyntiin oikeen nätisti ja välillä joutuu sahaamaan hetken aikaa. Vaihdettuja osia kaikki puolat, tulpat,maf, jakopään kaikki mahdolliset kilkkeet ja sit oli joku vanos venttiili.. ehdotuksia mistä moinen voisi johtua. Käyntiin lähtee kyllä aina mutta silti jännittää aina että lähteekö kun sahaamaan joutuu :2funny:
-
Ja lisäys vielä että ilmiö on lämpimällä konella ja ei anna vikakoodeja. :-\
-
Bensapumpun rele?
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=5257.0
-
Kiitos vinkistä, täytyypi kokeilla :).
-
Ei auttanut bensapumpun releen vaihto. Pahenee vaan eli välillä saa sahatamelkeen 20 sekunttia ennen ku käynnistyy ja toisinaan lähtee nätisti. Voisiko olla virtalukon pohja? Tai moottorin ohjausyksikkö?? Apuja kaivataan :o. Ja myös satunnaisesti alkaa kuumalla koneella tyhjäkäynti heittelemään siinä 900-1000 välillä ja ja käy ns röpöttäen..
-
Nokka-akselin asentotunnistin? Moottorin lämpötila-anturi?
-
Mut eikös vikavalo pitäs syttyä jos vika olis asentotunnistimessa tai lämpötila anturissa??
-
Ei välttämättä syty. Kokeile puhdistaa jollain asiaankuuluvalla puhdistusaineella se tunnistin.
-
Tuota bensapumppu tekee tarpeeksi painettaa linjaan (3.03 ba)r menee siinä reilussa 310tkm vaihtoon .Bensasuodatin koska vaihdettu eli kone saa ainetta. Kun koodeja ei anna niin vika on näissä normi huolto-osissa.Ilmaputsari ja koska vaihdettu ja paljonko autolla on ajettu tulppien kunto ja se muu kipinä puoli kunnossa.Ajoitukset kunnossa
-
Ja volvo on 250tkm ajettu suomi auto. Bensansuodattimesta ei tietoa koska vaihdettu että sen vois vaihtaa.
-
Nyt oli vikakoodina sytytys katkonainen, yhdessä tai useammassa sylinterissä.. vikakoodit nollattiin niin eilen toimi moitteitta ;D.
-
Ihan niinkin yksinkertainen vika voisi olla kun tiensä ehtoopuolella oleva startti. Ei pyöritä enää riittävän vauhdilla -> käynnistyminen on joskus hankalaa. Juuri lämpimällä koneella korostuu, kylmänä kun kylmärikastus yms. tulee apuun.
Dieselkoneessa minulla kävi juuri näin, bensavehkeessä toki hieman eri asia mutta kuitenkin.
-
mitkä tulpat on laitettu?osaavat olla ronkeleita tulpista nää volvot.siis kaikki puolat uudet?vaihdettu tämän oireen takia?
-
Juu kyseistä vikaa etsiessä kaikki 5 puolaa vaihdettu. Ja iridium platina tulpat laitoin ku ei ollu muita tarjolla kyseisessä varaosa liikkeessä. Startti ei kyllä sitten taas siihen vaikuta kun lämpösenä tyhjäkäynti alkaa heittämään 900-1000 väliä ja ampuu vähän ku painaa kaasua.. noh mut katsotaan autoliike vissiin korjaa ni ei tartte omaa kukkaroa keventää :D
-
Kerroppa sitten miten kävi. Toivottavasti löytävät vian.
-
Volvon Vanha omistaja on 3 vuotta sitte vaihtanu nokka akselin asentotunnistimen. Onko ne kuinka pitkä ikäsiä???
-
Juu kerron sitten kun tulee kuntoon että missä vika oli. Maanantaina menee volvon merkki korjaamoon missä se jo kerran olikin kun katsottiin jakopään ja venttiilien ajoitukset kuntoon mutta eipä nekään vieneet vikaa pois :buck2:.
-
tyhjäkäynnin humppaaminen viittais legendaariseen kaasuläppään mutta muut oireet ei..nooh laitas tosiaan infoo mikä mättää.
-
Mulla joskus kasipätkässä humppas kierrokset kun moottorin lämpötila-anturin liitin oli löysä. Toisinaan sytytti vikavalon, joka välillä sammui omia aikojaan.
-
Koneen pyörimisnopeutta analysoi kaksi sensoria nokassa ja kampiakselissa - niiden pitäisi tarkkailla toisiaan ja heittää vikakoodi joten unohdetaan ne tässä vaiheessa mutta molemmat tunnetaan kuumakäynnistysongelmisen syinä.
Kyllä tutkisin vielä lisää bensapainetta. Starttausprosessin voisi muuttaa sellaiseksi, että varmistut "rail:ssa" olevasta paineesta esim. jollai ao.tavalla:
-Avaat sen sinisen/mustan korkinhatun ja ruikkaat neulaa painamalla bensat sormille
-Käännät virrat pälle pariin kolmeen kertaan ja kuuntelet kuinka pumppu käy ja sammuu paineen noustua
-Laitat ihan oikean painemittarin kiinni siihen railiin
-(varmuuden vuoksi) Et pumppaa käynnistettäessä kaasupolkimella tai tee mitään muita outoja manöövereitä
Vaatiiko sahaamista todetusta paineesta huolimatta? -> viittaa sähköpuoleen tai esim. venttiilin jumittamiseen auki.
Paine katosi jonnekin? (Kiskosta ei tirskahda bensaa, pumppu käy pitkään virrankytkentöjen välillä)? -> mahdollisesti bensapaineen säädin tai vuotava suutin (vuotaa usein kuumana)? -> tässä vaiheessa laitetaan se painemittari siihen kiskoon ja varmennetaan vika.
-
Ite veikkaisin kiskossa olevaa bensapaineen säädintä.. ainaki noissa x40 volvoissa tosi yleinen oire ja yhteen s70 muistelen vaihtaneeni kans säätimen pitkän starttauksen takia.
Ja kaikki vika esiintyy vai ja ainoastaan lämpimänä?
-
Eipä löytäneet volvo huollossa vikaa kun auto toimi koko sen ajan moitteetta ;D. No nyt tilasin tyhjäkäynti moottorin niin koitetaas sitä seuraavaksi, suositteli yks tuttavan isä koittamaan kun on 50v volvoja korjaillut ;).
-
Ja kyllä kaikki vika esiintyy vaan ja ainoastaan lämpöisellä koneella.
-
Kuinkas moottorin maadoitukset? Vois olla yksi syypää tuommoiseen vikaan.
-
Virtalukon antennikäämi...siinä lukon ympärillä...lukee avaimen sirua...
-
Jos nyt sitten on tarkistettu p-paineet eli soppaa riittää niin mennään sinne toiseen laitaan - saa liikaa soppaa. Viekö kovasti bensaa, antaako joskus mustaakin savua?
Viallinen lämpötila-anturi kertoo ohjaukselle, että kuuma kone onkin kylmä jota varten annettu ryyppy tukehduttaa kuuman koneen startin. Anturi on venakopan vasemmassa laidassa termostaatin tykönä jossain - en nyt muista. Kylmänä anturin navoista mitattu vastusarvo pitäisi olla useampia tuhansia Ohmeja, lämpöisenä putoaa 200-300 Ohmiin.
-
Pari viikkoa sit volvo huollossa vaihdettiin joku anturi mikä on nimenomaan venttiilikopan vasemmassa laidassa. Ei savuta ja kulutus mielestäni semmonen kun kuuluukin. Bensan paineita en saanut vielä mitattua mutta noi muut kikat koitin mitä laitoit ja hyvin käynnisty ei tarvinnu sahata ja ruiskasi bensat sormille.
-
Ens viikon keskiviikkona menee huoltoon ni vaihdetaan bensa suodatin ja moottorin lämpötila anturi ja mitataan bensan paineet ja jos lukis vika koodit onko ilmaantunut mitään koodeja. Näillä mennään ja katsotaan sitten taas lisää ::)
-
Kokeileppas ihan piruutttaan seuraava... eli maapiuha akusta irti ja ota moottorin ohjausyksikkö irti... Hankaa sitä useita (10 kertaa) kiinni ja irti. Anna - piuhan olla irti ainakin 30 min ja kokeile miten lähtee käyntiin.
-
Nyt on vaihdettu moottorin lämpötila anturi ja bensan suodatin.. ei apuja. Mutta nyt oli vikakoodi: nokka akselin ajoitus, eli puhdistan sen asento tunnistimen ja katson onko apuja. :-\
-
Kokeileppas ihan piruutttaan seuraava... eli maapiuha akusta irti ja ota moottorin ohjausyksikkö irti... Hankaa sitä useita (10 kertaa) kiinni ja irti. Anna - piuhan olla irti ainakin 30 min ja kokeile miten lähtee käyntiin.
Aloittelijan kysymys tosta moottorin ohjaus boxista että onko siinä jotkut lukitus liuskat siellä alhaalla vai nostetaanko ihan vaan pois?
-
siinähän on edessä se vipukahva joka täytyy nostaa/vetä yksikön päälle ja sitten lähtee irti nostamalla..
-
Täytyy vielä katsoa mut mielestäni semmosta ei kyl ollu tossa???
-
Noita oireita ja vaihettuja osia kun vielä silmäilin niin kyllä mun mielestä vaihtoehdot on sopimattomat tulpat tai viallinen asentonturi , joko kannessa oleva tai kytkinkopassa oleva.. Väärällä tulpallakin muuten antaa vikakoodiksi camshaft position in circuit tai sinne päin.. Itellä toimii parhaiten v70 98 t5 ngk bkr6eix tulpat vaikka kirjat tarjois mieluummin 7 lämpöarvon tulppaa.. Noilla ei mitään ongelmia 2 vuoteen ollu
-
Okei. No täytyy varmaan noita halvempiakin tulppia koittaa kun niitä moni kehunut ja sitten se asento anturi :o
-
Ja putsaa niitten asentoanturien liittimet kunnolla.. ebayn kautta muuten saat tollaiset mainitsemani tulpat englannista kaikkine kuluineen alle 50 e kaikki 5 kappaletta ja tulee viikossa kotia
-
Pystyiskö joku laittamaan esim valokuvaa missä nokka akselin ja kampi akselin tunnistimet on, itse en löytänyt kun en oo ikinä vaihtanu :o.
-
Nokka akselin tunnistin mitattu ja antoi 727 eli rikki kö???
-
Nokka-akselin anturi kun kunnossa lukemat liikkuu 1300-1600 ohm hujakoillaa.Teillä on vajaa joten jotain sanomista siiinä on.
Kampiakselin luona oleva anturi tasen taitaa ollaa noita vajaa 600 ohm lukemissa
-
siinähän on edessä se vipukahva joka täytyy nostaa/vetä yksikön päälle ja sitten lähtee irti nostamalla..
Eikös tämä muuttunut -99 mallissa väyläjuttujen mukana, ettei ole sitä vipukahvaa vaan ecun irroitukseen tarvii erikoistyökalun.
-
On varmaan muuttunut kun ei oo vipuja. Ei tarvii sit irrotella ecua kun ei oo hajuakaan mimmosella työkalulla se irrotetaan :D.
-
Pystyiskö joku laittamaan esim valokuvaa missä nokka akselin ja kampi akselin tunnistimet on, itse en löytänyt kun en oo ikinä vaihtanu :o.
Nakutustunnistimet sijaitsevat sylinterilohkossa imusarjan alapuolella,
vaatii sorminäppäryyttä ja pitkääääääääää hermoa tämä vaihto jutska.
-Lisäksi Volvoissa on 2 tunnistinta kampiakselin asentotunnistin.
-Tehtävä on lähettää ohjausyksikölle kampiakselin asennosta
ja moottorin käyntinopeudesta tietoa.
-Sijaitsevat vaihteistokotelossa siellä moottorin vauhtipyörän luona,irrota
miinuskaapeli akusta jos rupeat vaihtamaan.
-Nokka-akselin asentotunnistin jonka kautta tämä ohjausyksikkö saa
tietoa pakoventtiilien liikkeestä ja sitä kautta tarkkaa tietoa männän
kulloisesta liikkeestä ,tarkkaa hommaa jos koneessa on
yli 6000 kierrosta
-Nokka-akselin tunnistin sijaitsee (virranjakajan oikealla puolella)(auton perän puolella) pakonokka-akselin päässä sellainen musta pyöreäkö osa.
-
Okei. Virran jakajaahan tossa ei käsittääkseni oo kun on puolat kaikille pytyille omat mutta katsotaan eiköhän ne sieltä anturit pitäs noilla ohjeilla löytyä, ja se oli hopeinen osa minkä oletin olevan nokan tunnistin minkä mittasinkin mutta täytyy nyt vielä tarkastella oliko oikea anturi mikä mitattiin ;D
-
Siksi laitoin tuon virranjakajan sulkuihin kun teidän mallissa sitä ei ole.
Tuossa mittaus ohjeet.
http://www.rs2000-16v.co.uk/technical/diagnostics/page8.jpg tässä on noita antureita ja releiden mittauksia kun niitä kysellään aika paljon alimmainen on se kampiakselin asentotunnistin.
-
Noniin nyt kun rupesi tekemään sitä ettei lähtenyt välillä lainkaan käymään niin vikakoodeja rupesi tulemaan. Ajonestohan se siellä kiusaa tekee. korjaamolla tietokoneella tehtiin ajonestoon jotain päivityksiä kun nyt toimii taas moitteitta :buck2:. Ja uusi virtalukon antenni käämi lähti tilaukseen. Kiitoksia kaikille vinkeistä . Tyhjäkäynti on lakannut humppaamasta itsekseen ;D