Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Voimansiirto (kytkin, vaihteisto ja peräkeskustelut) => Aiheen aloitti: miksu01 - 15.05.2014, 06:50:39
-
Kun tuosta M47 puhutaan niin paljon että se kestää vain sen 200hv- 250hv kunnes 3 ratas antaa periksi..
Niin kiinnostaisi tietää kun myös puhutaan tuosta M45 laatikosta että on kuulemma kestävempi kuin M47 niin paljonko tuollainen M45 kestää??
Tämä kysymys siksi että hankin volvo 240 jossa on M45 paikallaa, mutta haluaisin laittaa autoon M47 paikalleen mutta onko siinä järkeä kun olen turbottamassa auton? Pitäisikö vaan jättää tuo M45 paikalleen ennemmin..
Kiitos vastauksista ;)
-
Olen ollut siinä uskossa, että vääntö sen rikkoo, ei hevosvoimat. Tai sitten olen vain huono ihminen.
-
Juu vääntö sen rikkoo, mutta kestääkö tuo m45 kuinka paljon enemmän kuin M47? sitä tässä hain takaa..
-
Juu vääntö sen rikkoo, mutta kestääkö tuo m45 kuinka paljon enemmän kuin M47? sitä tässä hain takaa..
Mä oon siinä uskossa, että sisikalut on hyvinniin samoja....joten väännönkesto hyvin samaa luokkaa.
-
Plus että tän ikäluokan vaihdelaatikot on enempi vähempi yksilöitä. Toiset kestää enemmän ja toiset vähemmän. Kyllä sitten ekan särjettyä alkaa katse kääntyä johonkin ihan muualle kuin volvon laatikoihin. :D
-
Mä oon siinä uskossa, että sisikalut on hyvinniin samoja....joten väännönkesto hyvin samaa luokkaa.
Vaikuttasko vaihteiston kuorien materiaali mitenkään asiaan?
-
M47:ssa pidemmät akselit => taipuvat väännön alla helpommin => rattaista lähtee hampaat helpommin. M45 kestää enemmän kuin M47. Jotakin kertoo sekin, että tehtaalta ei ole rullannut yhtään turbokoneista autoa, jossa olisi ollut M47.
-
M47:ssa taitaa olla laakeroinnit eli tukipisteet samassa kohdassa kuin m45:ssä joten mahtaako olla sen kummosempi lodju...
-
Jossain 400-450nm kieppeillä kestää vääntöä.
-
Eikös jo Volvolandian aikoihin ollu nyrkkisääntö et M4X lootat kestää 300hv ja 300nm noin karkeasti. Saahan laatikon rikki helpostikin jos sitä käyttää väärin. Kun lueskellu näitä juttuja et missä tilanteessa laatikko on menny rikki niin lähes poikkeuksetta on "vähän kokeiltu" kuinka auto liikahtaa.
-
Eikös jo Volvolandian aikoihin ollu nyrkkisääntö et M4X lootat kestää 300hv ja 300nm noin karkeasti. Saahan laatikon rikki helpostikin jos sitä käyttää väärin. Kun lueskellu näitä juttuja et missä tilanteessa laatikko on menny rikki niin lähes poikkeuksetta on "vähän kokeiltu" kuinka auto liikahtaa.
Riippuu nyrkistä. Kyllä tuo väännönkesto enemmän on kun vakio turbo mallitkin vääntivät lähes tuon 300nm.
-
Vaikuttasko vaihteiston kuorien materiaali mitenkään asiaan?
Ymmärtääkseni ei, koska kuolema tulee akselien taipuessa toisistaan poispäin.
-
Laatikon kuorilla on tarkotus pitää öljyt sisällä. Onhan niitä alukuorisia joilla säästetään painoa. Tää mun viittaus 300hv ja 300nm on niitä lukuja joiden varaan voi luottaa kun paikallaan on vakio voimansiirto. Kaiken kyllä saa rikki kun tarpeeks kauan rääkkää.
-
Noi alukuoret teoriassa laajenee enemmän lämmetessään jolloin sivuakselin shimmaus vois muuttua. Mutta akseleitten välisen etäisyyden muuttuminen vaatii kartiorullalaakerit ja 47:ssa taitaa etulaakeri olla aina suora rullalaakeri. En muista onko m45:sta tehty alukuorilla mutta jos tekis alukuori+ kartiolakru-laatikon niin sivuakseli olis hyvä shimmailla hyvinkin tiukalle ettei vääntö niin helposti pakottais akseleita eroon toisistaan( 0 hammaskosketusta kärjelle)
Kun tuosta M47 puhutaan niin paljon että se kestää vain sen 200hv- 250hv kunnes 3 ratas antaa periksi..
Niin kiinnostaisi tietää kun myös puhutaan tuosta M45 laatikosta että on kuulemma kestävempi kuin M47 niin paljonko tuollainen M45 kestää??
Tämä kysymys siksi että hankin volvo 240 jossa on M45 paikallaa, mutta haluaisin laittaa autoon M47 paikalleen mutta onko siinä järkeä kun olen turbottamassa auton? Pitäisikö vaan jättää tuo M45 paikalleen ennemmin..
Kiitos vastauksista ;)
M45 ja M47 kesto on enemmän kiinni kaikesta muusta kuin pelkästä vaihteistotyypistä. Kumman tahansa "huono" yksilö on heikompi kuin toisen "kunnollinen", eikä kummallakaan mennä kuuhun ;)
-
Ymmärtääkseni ei, koska kuolema tulee akselien taipuessa toisistaan poispäin.
Tapahtuukohan taipuminen laakerivälyksien sallimissa rajoissa vai alkaako laakeri vääntymään/vääntämään pesässä/pesää siinä vaiheessa kun mennään sietokyvyn rajamailla ja yli? Mutta kuten Masa71 totesi, yksilökohtaisia eroja varmasti on ja paras terä näistä laatikoista on jo mennyt kun vanhimmat alkaa olemaan melkein 40vuotiaita..
-
En tiedä muuta kuin että tukilaakereita on rakenneltu sivuakselin alle ja sillä saa ainakin vähän kestoa lisää. Yleensä se hajoava vaihde taitaa olla kolmonen ja toisinaan vain hampaan kärjet lähtee.