Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Showroom => Aiheen aloitti: R70AWD - 23.04.2011, 17:24:55
-
Tuli vaihdettua R:n vakiomaskin tilalle XC-maski ja samalla toiset umpiot kun entiset oli niin himmeät. Toinen syy oli että toinen villku oli vähän rikki, koska auton hakumatkalla kotiinpäin tullessa se tippui tielle ja kulma lohkesi. Edellinen omistaja oli vaihtanut juuri uudet vilkut, mutta tarvikevilkun pidikeklipsi oli sen verran väärän mallinen ettei vilkku pysynyt kiinni ja se tippui satasen vauhdissa motarille.
(http://i1100.photobucket.com/albums/g413/R70AWD/V70R/KopioIMG_4377.jpg)
Ennen
(http://i1100.photobucket.com/albums/g413/R70AWD/V70R/KopioIMG_4385.jpg)
Jälkeen
Maski on -99 mallia eli tavallaan päivittyi vuosimallikin. Pidän lisäksi tuosta uudesta merkistä enempi kun vanhasta. Seuraavaksi täytyy ruveta rakentelemaan takaspoileri kiinni, tuossa kun ei sitä jostain syystä ole.
-
Takaspoileri tuli rydättyä tänään paikalleen. Vaikka olikin Volvon alkuperänen spoikka, niin ohjeissa oli pari virhettä ja jarruvalon ruuvit puuttui. Lisäksi ylimääräiseksi jäi isot 8mm uppokanta ruuvit ja mutterit ??
(http://i1100.photobucket.com/albums/g413/R70AWD/V70R/Takaspoileri.jpg)
Uudempi versio jarruvalolla.
Päivän päätteeksi pesin vielä ilmansuodattien, kuivukoon yön yli ja huomenna voikin suihkutella uuden öljyn filtteriin.
-
Tuli vaihdettua ilmanputsari pestävään K&N malliseen. Ostohetkellä autossa oli myöskin pestävä BMC:n kaksoiskartio filtteri BSR:n kotelossa. Pesin ja öljysin aluksi sen BMC filtterin, sekä asensin takaisin paikalleen, mutta jotenkin se kyseinen rakennelma mietitytti. Suodatin vaikutti ensinnäkin pinta-alaltaan hirveän pieneltä ja lisäksi se imi turhaan konehuoneesta sitä kuumaa ilmaa. Päätin vaihtaa tilalle auton mukana tulleen vakion putsarinkotelon ja hankkia sinne sisälle pestävän K&N vapaavirtaussuodattimen. Vastaavalla tavalla kuin kaikissa muissakin autoissani on tehty, etuna on että moottoriin saadaan mahdollisimman viileätä ilmaa konehuoneen ulkopuolelta, mutta putsari on kuitenkin vapaavirtaus versio, pestävä ja pinta-alaltaan riittävä.
Asentaessa kävi ilmi vielä että O-rengas joka tiivistää ilmamassamittarin ja putsarikotelon toisiinsa oli tietenkin hukattu. Onneksi Tiivistekeskuksestä löytyi juuri sopiva nitriilikuminen 70 x 6mm O-rengas.
(http://i1100.photobucket.com/albums/g413/R70AWD/V70R/IMG_4105.jpg)
BMC suodatin BSR:n kotelossa auton ostohetkellä.
(http://i1100.photobucket.com/albums/g413/R70AWD/V70R/IMG_4491.jpg)
Vakio paperi suodatin vakiokotelossa.
(http://i1100.photobucket.com/albums/g413/R70AWD/V70R/IMG_4487.jpg)
33-2670 K&N suodatin menossa paikalleen.
(http://i1100.photobucket.com/albums/g413/R70AWD/V70R/IMG_4494.jpg)
K&N suodatin paikallaan.
(http://i1100.photobucket.com/albums/g413/R70AWD/V70R/IMG_4498.jpg)
K&N paikallaan ja varoitustarrat liimattu kanteen kertomaan huoltomiehelle ettei parane sorkkia.
(http://i1100.photobucket.com/albums/g413/R70AWD/V70R/IMG_4512.jpg)
Lopputulos, väittäisin virtaavan saman tai enempi kuin ennen muutosta, mutta ainakin se on varmaa että kone saa viileämpää ilmaa turbolle asti. Mistäköhän tuo putsarikotelo on peräisin, käy heittämällä paikalleen, mutta nähdäkseni tuossa kannessa pitäisi lukea TURBO eli onkohan tuo matalapaineturbosta peräisin, havaintoja kellään ?
Edit: Positiivista oli huomata koeajolla että aikaisemmin niin voimakkaasti kuuluneet sihinät, puhinat ja poksahtelut vaimenivat tuolla putsarin muutoksella pois. Ei enään "siiihhh- piiiih-puuuuuuhhh-poks" ääniä, hävetti melkein ajaa kun kuulosti ihan vatun tuningautolta. Silti vitosen ominaiset murinat BSR:n tuplaputkista turbon säestyksellä kuuluu edelleen kunhan antaa enempi hanaa, mutta silleen juuri sopivasti 8)
Purin ja pesin kaikki putkistot ja huomasin siinä samalla oudon muovin kappaleen syylärin etupuolella olevassa imuaukossa. Muovinkappale tukkii käytännössä koko imuaukon, se on vakio osa, Volvon osanumerot ja kaikki. Ilmeisesti sen tarkoitus on jotenkin estää talvella kurakelillä ajettaessa veden ja suolamössön pääsy putsariin...käytännössä se kuitenkin estää ja kurtistaa ilmanpääsyä ilmanputsarille. BMC:n filtterin kanssakin se on estänyt käytännössä kokonaan sen vähäisenkin raittiinilman pääsyn putsarille asti.
(http://i1100.photobucket.com/albums/g413/R70AWD/V70R/IMG_4502.jpg)
Muovin pala irrotettuna, kiinni oik.yläkulmassa näkyy ruuvinreikä jolla se on ollut kiinni.
(http://i1100.photobucket.com/albums/g413/R70AWD/V70R/IMG_4501.jpg)
Outo käikäle lähikuvassa.
(http://i1100.photobucket.com/albums/g413/R70AWD/V70R/IMG_4509.jpg)
Imuaukko näkyy nyt hyvin ja ilma pääsee esteettä putsarille, niin tietysti vesikin, mutta kotelon pohjalla on vedenpoisto reikä. Talveksihan tuon käikäleen voi asentaa taas paikalleen jos ilmenee coolerin jäätymistä tms.
-
Onpas harvinaisen siistin näköinen ärrä, paljonko on kilometrejä mittarissa?
-
Onpas harvinaisen siistin näköinen ärrä, paljonko on kilometrejä mittarissa?
Onhan tuo jo maailmaa nähnyt, 171 tkm.
-
Mistäköhän tuo putsarikotelo on peräisin, käy heittämällä paikalleen, mutta nähdäkseni tuossa kannessa pitäisi lukea TURBO eli onkohan tuo matalapaineturbosta peräisin, havaintoja kellään ?
850:ssä taitaa lukea se TURBO teksti siinä kopassa mutta muistaakseni V70:ssä enää ei. Mulla on tuo kiessi "matalapaine" ja ei siinäkään sitä tekstiä ole. Ja on ihan samanlainen kuin tuo sunkin.
-
850:ssä taitaa lukea se TURBO teksti siinä kopassa mutta muistaakseni V70:ssä enää ei. Mulla on tuo kiessi "matalapaine" ja ei siinäkään sitä tekstiä ole. Ja on ihan samanlainen kuin tuo sunkin.
Hmmm...kaverin -97 V70 T5:ssa lukee TURBO putsarin kannessa ja jotenkin luulen että just matalapaineesta se teksti puuttuukin. Tuo kotelo ei kuulu autoon, edellinen omistaja lienee hankkinut sen Ruotsista ja se tuli irrallaan mukana kun ostin auton. Oikea putsarikotelo on kadonnut varmaan jo vuosia sitten johonkin matkan varrelle, vaan eipä tuota olla entisöimässäkään.
-
Mullaki tuossa -97 s70 lukee tuo turbo teksti putsarin kopassa.
-
Mulla taas ei luo turbo tuos kotelos(V70 T5 -97).. On kyllä siisti volvo O0
-
Komea on pirssi. Mites muuten tuo suodattimen hinta, paljon jäi maksettavaa? Itellä kun ois lähiviikkoina edessä pien kevät siistimen auton parissa niin...
-
Komea ärri on kyllä S*. Joo vituttaa omassa kunnella kun kartiofiltteri pitää sihinää ja varsinki kun kiihdyttää niin on melkein kuin suihkukoneessa olisi. Ja ajatuksena olisi hankkia tuo vakio kotelo ja yksi olisi tiedossakin mutta se on dieselistä niin että käykö se sitten paikalleen? vai onko noissa jotain eroakin?. Jos joku viisaampi tähän osaisi vastata ja autona itselläkin 98 mallin R.
-
Joo vituttaa omassa kunnella kun kartiofiltteri pitää sihinää ja varsinki kun kiihdyttää niin on melkein kuin suihkukoneessa olisi.
Kannattaa tarkistaa että kaikki johtojen ja läpivientien kumit on paikallaan
-
Aika erilaiselta näyttää dieselin putsarikotelo, tuossa -98 V70 diesel purkaamolla ja kuva konehuoneesta.
http://www.varaosahaku.fi/?link=item&post_id=5083976
Tuo K&N 33-2670 elementti maksoi 88.00 eur Mopo Sportissa. Sama esim Harlin:lta 81.00 eur ja onhan noita muitakin merkkejä. Lisäksi tarvitaan huoltosarja, mutta sen ehtii hommaamaan myöhemminkin. Itellä pesulitkua ja öljyä himassa ennestään, koska olen käyttänyt kyseistä suodatinta autoissani jo parisenkymmentä vuotta.
Piti mullakin ihme suhinaa aina kun puhallin nosti paineita, mitään vuotoa ei löytynyt mistään ja sihinä katosi kun vaihto putsarin, joten sieltä se pakosta kuulu. Vaihtamaan ei pystynyt käytännössä ollenkaan edes pintakaasulla ilman että olis lisäksi puhahtanut...puuuuhhh-poks...no olihan se aluksi ihan jännä pihahdus, kuulosti siltä kun pelissä olis enempikin voimaa vaikka ei olekaan, mutta siihen kyllästyy valitettavan nopeasti.
-
Itellä taas on tarkoitus jostain hommata tuommonen vapari suodatin setti ja kokeilla kuinka kauan sitä jaksaa kuunnella? :idiot2:
On kyllä siisti tää ärrä ja väri on täys 10! :)
-
850:ssä taitaa lukea se TURBO teksti siinä kopassa mutta muistaakseni V70:ssä enää ei. Mulla on tuo kiessi "matalapaine" ja ei siinäkään sitä tekstiä ole. Ja on ihan samanlainen kuin tuo sunkin.
Omassa ei ainakaan lue putsarin kotelossa mitn. Auto on siis tuo allekirjoituksen R.
-
Ihme romua alkaa kertymään vaikka mitään ei pitänyt hankkia ?
(http://i1100.photobucket.com/albums/g413/R70AWD/V70R/IMG_4552.jpg)
"Typykän" TCV ja adabteri tarvikkeet.
(http://i1100.photobucket.com/albums/g413/R70AWD/V70R/IMG_4522.jpg)
AC DELCO ja Hecho in Mexico...ennen tuokin valmistusmaa oli kirosana, mutta nykyään se tarkoittaa laatua kun kaikki tehdään muuten Kiinassa, niin se maailma vaan muuttuu... ???
(http://i1100.photobucket.com/albums/g413/R70AWD/V70R/IMG_4540.jpg)
Teline A-pilariin saapui vihdoin Slamit:lta...
(http://i1100.photobucket.com/albums/g413/R70AWD/V70R/IMG_4543.jpg)
Tollanen Autometerin ahtopainemittari löyty ennestään.
-
Täytynee päivittää tännekin.
Tuli laitettua YATOUR-merkkinen Digital Music Changer SC-805 mankan perään.
(http://img.mysoocuu.com/photo/ycarlink/uploaded/month_1104/201104071606293567.jpg)
http://ycarlink.mysoocuu.com/pd_10525_Car-MP3-Integration-kit-for-Volvo-SC802-SC805-SC816-SC836.htm
Korvaa sen vakion CD-vaihtajan jota mulla ei edes ollut...
Tuntus toimivan vaikka onkin Made in China, radio luulee että perässä CD-vaihtaja ja "levyä" eli kansiota voi vaihtaa 1 - 6 kanavapainikkeilla ja kappaleet nuolilla ihan normaalisti.
USB-tikku tai SD-kortti alustetaan FAT32 ja merkitään sisältö seuraavasti, kansiot CD01 - CD06 ja biisit 001 - 099.
Laitteen asensin hanskalokeron kattoon siten että luukun saa kinni vaikka USB-tikku olisi kiinni. Vie todella vähän tilaa sieltä ja on sopivasti piilosssa, mutta toisaalta helppo pääsy tarvitaessa.
MP3 soittimen käyttö ohjelmalähteenä myös mahdollista 3,5mm plugin kautta, mutta se mukana tuleva johto on todella lyhyt...no tuskin tulee edes käytettyä.
Laite on paljon asiallisemman oloinen kun saattoi olettaa, ihan kätevä pieni ohjekirjanen englanniksi. Helppo asentaa, tökätään liitin CD-vaihtajan liitäntään mankan perässä ja haarotetaan +12 jatkuvavirta mankan johdoista.
Seuraavaksi pitäs kai asentaa Bluetooth Handsfree...
-
Hieno projekti! Mistäs tuon AC-Delcon venttiilin hommasit? Itselläkin pyörinyt mielessä tuollainen 850:een.
-
Hieno projekti! Mistäs tuon AC-Delcon venttiilin hommasit? Itselläkin pyörinyt mielessä tuollainen 850:een.
Tuo TCV kuuluu siis alunperin GMC Typhoon/ Cyclone, osanumero AC Delco #214-474 tai GM #1997152, liitin AC DELCO #PT374 tai GM #12102747.
Tilasin tuolta ->> https://www.rockauto.com/
Noita saanee myös kotimaasta esim. US-Parts tai http://www.racersplace.fi/home.php
-
Poikkitukikin löysi vihdoin paikkansa vietettyään aikansa naulakon takana. Uskomattoman paljon tuo hiljentää autoa, etupään nitinät ja natinat katoaa kerrasta, ei olisi uskonut 8)
(http://i1100.photobucket.com/albums/g413/R70AWD/V70R/IMG_0036.jpg)
Volvon alkuperäinen, käy paikalleen juuri eikä melkein.
(http://strana-sota.ru/images/akses/nokia/bluetooth_avto-komplekt_ck-100.jpg)
Lisäksi tuli asennettua Hands Free mallia Nokia CK-100.
(http://i1100.photobucket.com/albums/g413/R70AWD/V70R/IMG_0040.jpg)
Osaa se Volvon SC-805 radio mykistyä kun puhelu on päällä. Vaatii kyllä yhden pinnin lisäämisen isompaan liittimeen radion takana.
Vissiin vaan ruotsalainen versio kun lukee TEL, pitäisi lukea PHONE ::)
(http://i1100.photobucket.com/albums/g413/R70AWD/V70R/IMG_0043.jpg)
Ahtopainemittari tuli laitettua jo joskus keväällä, mutta Active GPS:lle lisäsin nyt virransyötön kiinteällä virtalähteellä.
(http://i1100.photobucket.com/albums/g413/R70AWD/V70R/KopioIMG_0037.jpg)
Ihan vaan fiilistely kuva...syksy tulee.
-
Tulipa tehtyä tänään tuo Puusilmä:n modaus noihin ajovaloihin. Vaihdoin samalla polttimoiksi Osram +90% Nigh Breaker:t.
Parkeiksi vaihtui tollaset siniset polttimot (http://www.katuauto.fi/product_info.php?cPath=33_50&products_id=246) jotka palaessaan näyttävät aika liki valkoisilta.
http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?topic=50068.0
Merkkasin ennen hommaa maalarin teipillä valokuviot tallin oveen tavallaan muistiin ja sitten lopuksi säädin valot teippikuvion kanssa kohdakkoin.
Umpion purku ja kasaus on todella helppo, jopa se umpion irrotus on hankalampi eli ei paha homma. Kannattaa ehdottomasti tehdä jos keulilla on samat valot.
Lopputulos: Huomattava parannus...pitkät näyttävät nyt jopa hieman kauemmas kun vakiot S/V70 valot kun vertasimme kaverin autoon. Valokiila on tosin aika pistemäinen vakioihin verrattuna.
Alunperin noiden umpioiden pitkät vastasivat lähinnä sumuvaloja, koska pitkät näyttivät korkeintaan yhtäpitkälle kun lyhkäset...siis varmasti paskimmat valot jolla koskaan ajanut missään laitteessa.
Nyt voisi sanoa että ovat kohtalaiset valot...ehkä noihin pitkiin voisi vaihtaa talveksi 100W polttimot, mutta johtojen kestävyys arveluttaa.
-
ehkä noihin pitkiin voisi vaihtaa talveksi 100W polttimot, mutta johtojen kestävyys arveluttaa.
Kyllä mua ainakin arveluttaa sen umpion kestävyys enemmän...
Lähes satavarmana voi sanoa, että heijastinpinta sulaa 100w kynttilöiden kanssa.
-
Mitä etua toi Typhoonin TCV tarjoaa?
-
Näpsäkästi sopii tähän väriin noi tummaoptiikat O0
-
Hieno volvo! :) itsekkin ajatellut hommaavani samanlaiset tummaoptiikka valot omaan äRRääni.. :D ovatko hankala asentaa?
-
ahh :smitten: kylläpäs näitä ärriä on alkanut ilmestyä viimeaikoina paljon tänne foorumille 8) onneksi on muutamia joita ei bensan hinta haittaa :)
-
ahh :smitten: kylläpäs näitä ärriä on alkanut ilmestyä viimeaikoina paljon tänne foorumille 8) onneksi on muutamia joita ei bensan hinta haittaa :)
Onhan tää tullu jo 1,5v sitte. :P
Tyylikäs silti edelleen S*
-
Vaihtelin vähän sisävalojen lamppuja LED-mallisiksi. Autossa on täysin tumman harmaa sisusta, penkit, oviverhoilut, sivuverhoilut ja katto. Tästä johtuen autossa tuppasi olemaan vähän turhan pimeää varsinkin tälläisenä vuoden aikana, mutta led-muutoksen jälkeen tuli valkeus 8)
(http://www.led-lamppu.fi/productimages/led-lamppu/tuotekuvat/autoledit/ba9s_13_1.JPG) (http://www.led-lamppu.fi/productimages/led-lamppu/tuotekuvat/autoledit/36mm_6_hs_1.JPG) (http://www.led-lamppu.fi/productimages/led-lamppu/tuotekuvat/autoledit/ba9s_5_1.JPG) (http://www.led-lamppu.fi/productimages/led-lamppu/tuotekuvat/autoledit/710_3_1.JPG)
Eteen siihen taustapeilin luokse kattoon tuli 234 lumenin 13 ledin (http://www.led-lamppu.fi/tuote/led_polttimo_ba9s_t4w_13_led_234_lm/) polttimot, jalkatiloihin 120 lumenin 3 ledin (http://www.led-lamppu.fi/tuote/led_polttimo_t10_lasikanta_w5w_3_led_120_lm/) polttimot ja tavaratilaan 240 lumenin 6 ledin polttimo (http://www.led-lamppu.fi/tuote/sukkulapolttimo_6_led_36_mm_240_lm/).
Takapenkin lamput menee vielä vaihtoon, sinne tulee 5 ledin ja 100 lumenin lamput.
-
Laitapas sisävaloista kuvaa kun paikoillaan ja käytössä.
Millaset niihin takapenkkiläisten valoihin kuuluu?
-
Onko tuo tuohon ac delcon tcv:hen sopiva liitin ns. GM-liitin?
-
Täytyy ottaa kuvia kun loputkin ledit tulee. Takapenkille tilasin mallia kolmas vasemmalta, saa nähä mahtuuko paikalleen...hanskalokeroon täytyy kanssa vaihtaa kun sekin on sellanen pimeä musta-aukko ;)
LED-lamppuja löytyy vaikka tuolta ->>> http://www.led-lamppu.fi/tuotteet/led_polttimot_autoon/ tai http://www.xenonled.com/
Tuo GM - DELCO - DELPHI tyyppinen liitin, numero PT374...löytyy ihan tarvikkeena , käytetään mm. pissapojan pumpuissa GM-autoissa.
http://www.rockauto.com/catalog/moreinfo.php?pk=82691
Kotimaassa liitintä saa USA-vauhtikaupoista ja tietysti Nippeli Nappelit Tepolta... http://www.nippelit.fi/1st/html/default.asp?id=16311&p_id=5644&editmode=showprod
Toiseen päähän BOSCH-liitin jota saa helposti autosähköliikkeistä.
-
Hirvimerkkejä pukkaa...
(http://i1100.photobucket.com/albums/g413/R70AWD/V70R/6e128b40-8184-4735-8a49-25bc909c732e_zpsaa712487.jpg)
(http://i1100.photobucket.com/albums/g413/R70AWD/V70R/20130701_115720_zpseaadffbb.jpg)[
(http://i1100.photobucket.com/albums/g413/R70AWD/V70R/20130701_120003_zpsf0c25be5.jpg)
...ja myös uutta keulamerkkiä, vihdoinkin oikea merkki vuosimallinkin mukaan. Se uudempi sininen on vain minusta yksinkertasesti sovi.
(http://i1100.photobucket.com/albums/g413/R70AWD/V70R/e75facb4-4ed8-49f2-be79-1d84139ccb69_zpsf0ee35de.jpg) (http://s1100.photobucket.com/user/R70AWD/media/V70R/e75facb4-4ed8-49f2-be79-1d84139ccb69_zpsf0ee35de.jpg.html)
Seuraavaksi kai pitäisi päivittää nuo sumarit...päivävalot niiden sisään, saa nähä miten onnistuu.
-
S*
Tämä on kyllä ehdottomasti hienoin VÄRI v70:piin, siis minun mielestä, ja äRRä vielä. S*
Sanokoot mitä sanoo.. saffranin, laser bluen ,blackin yms omistajat. ;)
E: Hihkase, jos joskus olet aikeissa myydä. ;)
-
Kyllä toi saffran on tosiaa aika nähty.. :-\
-
Kyllä toi saffran on tosiaa aika nähty.. :-\
PAALIIN.. :pomo:
-
Tuohon vielä alle Cometit hopeisen alle S*