Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: JT83 - 23.04.2011, 19:03:54
-
Pamahti sitten laturi :( Käryä hyvin lähti, mutta asiaan siis. Eli autona 240 GLi automaatti vm.88. Jonkun aikaa laturi piti kolinaa ja nyt hajosi. Vaikuttikohan asiaan leveämmät hihnat ja niitten kireys? Nimittäin laturista puuttui se kiristin ja laitatettiin leveämmät ja hiukan pienemmät hihnat.
Saattoiko tämä vaikuttaa asiaan tai se että ne oli kiristetty väärin vai olisiko vain tullut tiensä päähän? Alkoi vain ottaa päähän se hihnojen huutaminen kun ei pystynyt kunnolla kiristämään.
Onko mahdollista tästä tapahtuneesta rikkoutua jotain muutakin moottorista? Hihnat vain kärvähti ja rullat meni aivan mustaksi. Laturin vaihtamisessa yhteydessä varmaan joutuu puhdistaa rullat?
Neuvoja otetaan vastaan ja myydään/ostetaan palstalle tulee ilmoitus laturin ostamisesta.
-
Riippuen missä laturi on? Oikealla alhaalla vai vasuri ylhäällä? Tsekkaa ainakin kampiakselin hihnapyörän vulkanointi ja vesipumpun/ohjaustehostimen rullaavuus.
Oliko remmit liian kireällä?
-
Riippuen missä laturi on? Oikealla alhaalla vai vasuri ylhäällä? Tsekkaa ainakin kampiakselin hihnapyörän vulkanointi ja vesipumpun/ohjaustehostimen rullaavuus.
Oliko remmit liian kireällä?
Laturi löytyy oikealta alhaalta kun katsoo perästä päin. Vesipumppu ainakin pyöri kun testasin, laturi jumahtanut eli se ainakin syy että ne hihnat suli ja kärysi. Eihän siellä mene mitkään sekaisin kun meni vain hihnat poikki. Ei siis nokkahihna, luojan kiitos.
Hihnat varmaan oli liian kireällä, jos ne rikkoi laakerit laturista? Laturista puuttui se hienosäätö kiristin ja asentajat veti hihnat vaan kireälle korjaamolla. Muistan joskus vanhalla foorumilla jonkun ehdottaneen leveämpiä ja hiukan kireämpiä hihnoja siihen kun laturi huusi löysyydestä.
Tarttee vielä tähän lisätä kuinka vittumaista on kun jarrutehostin on poissa käytöstä hinauksen ajan tai siis kun moottori sammutettuna :D
-
Todennäköistä on myös se että laturin laakerit olivat väljät ennestäänkin joten oli tavallista raskaampi pyörittää kun hihnat normi kireydellä ja sen takia vinkui. Ja nyt kun piti laittaa ylikireälle, laakerit ei enää kestäny.
-
Todennäköistä on myös se että laturin laakerit olivat väljät ennestäänkin joten oli tavallista raskaampi pyörittää kun hihnat normi kireydellä ja sen takia vinkui. Ja nyt kun piti laittaa ylikireälle, laakerit ei enää kestäny.
Näin ehkä itsekin epäilin, mutta oli pakko saada varmuus. No alkuperäinen laturi, et 23vuotta vääntänyt virtaa myllyyn :)
-
Pitää varmaan putsata noista rullista palanut/sulanut kumi pois?
-
hyvähä se ois sieltä kaikki ylimääräne kuona pois ottoo ???
-
Ainakin vielä 10/10 sai siniseltä kiristysosan 12,99€ , tosin 2pvä toimitusajalla. Mutta loppuu ainakin säätäminen muulloin kun hihnan vaihdon yhteydessä.
-
Ainakin vielä 10/10 sai siniseltä kiristysosan 12,99€ , tosin 2pvä toimitusajalla. Mutta loppuu ainakin säätäminen muulloin kun hihnan vaihdon yhteydessä.
No haettava laturi vaikka tuolta romulasta, niin samalla tulee se kiristysosakin matkaan. Toisaalta motonetistä sais laturin jollain rapialla 90eurolla.
-
Nyt sit sain vanhan laturin pyörimään, mutta haettava toinen varmuudeksi ellei kauhean iso työ ois vaihtaa laakereita sinne.