Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Aiheen aloitti: Vi1tteri - 20.05.2014, 00:10:34
-
Moro, tuttavalla olisi myynnissä otsikon mukainen mittaristo, osaisiko joku kertoa missä hinnoissa nuo liikkuvat ja mitä kannattaisi maksaa ?
Ja kuinka harvinaisia kyseinen mittaristo on ?
Kiitos.
-
GT vai rallye?
GT on neljällä mittarilla
(http://www.davebarton.com/142gt_cluster2.jpg)
ja rallye viidellä
(http://www.davebarton.com/140_5gauge-setmed.jpg)
GT toimii ymmärtääkseni auton orkkisantureilla ja rallye tarvitsee ainakin oman öljynpaineanturinsa joka toivottavasti on mukana.
Hinta tietysti riippuu siitä kuinka paljon ostaja tuotetta haluaa. ;)
Ruotsin puolella hintapyynnöt näyttää liikkuvan 2000-4000 kruunua kunnosta riippuen.
Viime viikonloppuna oli Jokimaan rompepäivillä hyväkuntoinen rallye (ilman antureita) myynnissä 250 euroon ja oli vielä iltapäivällä myymättä.
Toimivuus kannattaa varmistaa ennen kaupantekoa sillä ikäähän noilla on jo nelisenkymmentä vuotta. Itse jumppasin GT:n risan matkamittarin ja takertelevan nopeusmittarin kanssa ja mittarivalojen säädin on risa.
Tuollainenkin oli tarjolla puolisen vuotta sitten ja hintapyyntö oli 1000 euroa.
(http://img465.imageshack.us/img465/7740/gtlitenxc7.jpg)
-
Mulla on tommonen jaegerin setti, maksaisiko joku siitä tonnin?
-
Ihan tuommoinen 5mittarin mittaristo.
oli rikki tai ei ostan silti, on niin naurettavan halpa.
-
Mulla on tommonen jaegerin setti, maksaisiko joku siitä tonnin?
Eli noita jaegereitakin on Suomessa ainakin kaksi, jos et kysyttäessä tarjonnut omaasi myyntiin helmikuussa.
Helkutin hieno (ja harvinainen) mutta itselläni ei ollut ylim. toimintatonnia silloin (eikä nytkään :-[).
-
Ihan tuommoinen 5mittarin mittaristo.
oli rikki tai ei ostan silti, on niin naurettavan halpa.
Jos siinä on vikaa niin taitaa Tampereella Palanto noitakin korjailla rahaa vastaan ja Tradera.com:ssa on ajoittain (uusiakin) irtomittareita ja muitakin osia noihin tarjolla.
Ja, jos itse sain nakkisormillani purettua/kasattua ja viinanpolttamilla aivoillani järkeiltyä ja korjattua nopeusmittarin niin onnistuu se muiltakin.
Jos siinä siis vikaa edes on :P.
-
Juu ei ole vikaa ja kaikki anturit löytyy + nopeusmittarin vaijeri sovitusvaihteistolla, which is nice.
En ole tuota koskaan ollut myymässä...
Mä ostin aikoinaan tuohon settiin varalle nos öljynpaineanturin ja lämpötila-anturin huuto.netistä kahdella kympillä. :)
Samalla ostin muutaman ylimääräisen pikkumittarin varaosiksi halvalla...
Tuo oma mittaristo on purettu ruotsista tuodusta 144sta, jossa oli runkonumero jotain kahden sadan korvilla.
Kenelläköhän on se toinen suomessa? :)
-
Kenelläköhän on se toinen suomessa? :)
Tuohon en osaa vastata koska vanhoista Volvoista jutustellessamme Keski-suomalaisen korjaamonpitäjän kanssa soitti hän kaverilleen jolla moinen mittaristo on.
Tämä sanoi (myös ;)), että ei ole varsinaisesti myymässä mutta tonnilla jne...
-
Aa, sitten se olin minä.:)
-
Aa, sitten se olin minä.:)
:)
-
Mun pitäis asentaa omaan autoon tollanen gt-mittaristo, vaan nyt pitäis löytää mittaristoon nopeusnäyttö joka sopis tohon 80mm aukkoon. Mielellään joku elektroninen,vaihdelaatikko ei ole enää auton oma, joten vaijerikäyttöinen mittari ei käy.
Oisko jollain ideoita mistä sellaisen löytäisi?
-
Itsellä samanlainen "ongelma". Yritän ratkaista tuollaisella:
http://www.ebay.com/itm/Programmable-Speedometer-80mm-Diameter-work-with-Hall-Effect-sensor-/131192642236
Näyttämä on ohjelmoitavissa, mutta joutuu asentamaan jonnekin hall-anturin. Omassa projektissa on perässä anturin kehä, joten vaihtan vaan perään toisenlaisen anturin. Voisi laittaa myös lukemaan kardaanin pultteja vaihteiston päähän? Hyvinä puolina mainittakoon että GT:n mittarin oma kromikehys ja viisari käyvät siihen suoraan. Tausta on hieman erilainen, joten tilasin siihen uuden pohjan, ilman tripin aukkoja. Niitä on vielä ylimääräisiä. V:>
Tuonne kirjoittelen joskus, miten saan toimimaan.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=54513.msg1061033429#msg1061033429
Olisko ollut 1984 ja uudemmissa nopeusmittari vasta pakollinen? En muista.
-
Mun pitäis asentaa omaan autoon tollanen gt-mittaristo, vaan nyt pitäis löytää mittaristoon nopeusnäyttö joka sopis tohon 80mm aukkoon. Mielellään joku elektroninen,vaihdelaatikko ei ole enää auton oma, joten vaijerikäyttöinen mittari ei käy.
Oisko jollain ideoita mistä sellaisen löytäisi?
Ebayssä näyttäisi olevan 85mm GPS-mittareita vaikka minkälaisia.
Kova jätkä purkaisi molemmat ja siirtäisi GPS-romppeet GT-mittariin...
Pitäisi vain valita semmonen jossa olisi noin sama asteikko.
Mä voin värkätä jos maksat jotain.
-
Itsellä samanlainen "ongelma". Yritän ratkaista tuollaisella:
http://www.ebay.com/itm/Programmable-Speedometer-80mm-Diameter-work-with-Hall-Effect-sensor-/131192642236
Näyttämä on ohjelmoitavissa, mutta joutuu asentamaan jonnekin hall-anturin. Omassa projektissa on perässä anturin kehä, joten vaihtan vaan perään toisenlaisen anturin. Voisi laittaa myös lukemaan kardaanin pultteja vaihteiston päähän? Hyvinä puolina mainittakoon että GT:n mittarin oma kromikehys ja viisari käyvät siihen suoraan. Tausta on hieman erilainen, joten tilasin siihen uuden pohjan, ilman tripin aukkoja. Niitä on vielä ylimääräisiä. V:>
Tuonne kirjoittelen joskus, miten saan toimimaan.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=54513.msg1061033429#msg1061033429
Olisko ollut 1984 ja uudemmissa nopeusmittari vasta pakollinen? En muista.
Tuo näyttäisi toimivalta ratkaisulta, miten tuota mittaria voi "ohjelmoida"?
t. Leka
-
Mulla oli viime kesän active gps nopeusnäyttö käytössä. Näyttö oli rattiakselin muovin päälle kiinnitettynä.
Hyvinhän sekin toimii, vaan on niin pirun ruman näköinen.
-
Tuo näyttäisi toimivalta ratkaisulta, miten tuota mittaria voi "ohjelmoida"?
t. Leka
Ihan en koko ohjetta ole vielä tavannut läpi, kun se on englannin kielinen, mutta pääpiirteittäin näin:
Mittarin takana on nappi jota painetaan laitettaessa virrat päälle, niin saadaan mittari kalibrointi tilaan. Ajetaan jokin tunnettu matka esim. 1km, jonka aikana tripin näyttöön tulee impullssien lukumäärä. Arvo tallennetaan ja mittari laskee nyt matkan ja nopeuden tallennetun tiedon mukaan. Ei tosin ollut mainittu montako impulssia kilometrin aikana voi tulla, että se ehtii ne kaikki lukea. Anturista ja sen kytkennästä ei ollut mitään ohjetta. Hall-anturi mainittiin myynti-ilmoituksessa, mutta ei mukana tulleessa A4-ohjeessa, joka käsitteli vain tuon kalibrointi-jutun.
-
Miten GT nopeusmittarin saa purettua? Pikaisesti katsoin että takana on kaksi ruuvia mutta niillä oli koneisto kopan sisällä. Ilmeisesti kehys pitää saada irti? Pitäisi km lukema muuttaa ja puhdistaa.
-
Kromikehyksen kun saa varovasti käänneltyä esim. Pienellä tasapäisellä meisselillä irti niin sitten purkuu. Just 5min sitten purin omasta mittarista irti.
-
Kiitoksia. Onko kilsojen ruuvailuun jotain niksejä?
-
Kiitoksia. Onko kilsojen ruuvailuun jotain niksejä?
Itse tein mittareiden purkuun sellaiset pihdit joilla mittarin saa purettua.
Smirkelillä ajelin tongeista sellaiset sopivat joilla tuon kantatun reunuksen saa suoristettua nätisti puristamalla.
Kun tutkit tarkasti sitä numerokiekkosettiä, huomaat että siellä on sellaisia stoppareita, joita _varovasti_ nostamalla saa kiekkoja pyöritettyä.
Tämä ainakin jaegerin(smith) mittareissa, uskoisin että pätee sama vdo:n mittareihinkin.
t. Leka