Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: jaakola69 - 21.05.2014, 19:38:03
-
Moi, eli käytin auton vikakoodin luvussa kun välkytteli tuota vikavaloa, joka aina poistui mutta sitten se jäi palamaan koko ajaksi, ja lukee moottorisysteemi seuraavassa huollossa. Vikakoodeja oli kaksi
-pakokaasun takaisinkierrätyksen ohjaiin, virheellinen virtaus ---katkonainen
-ahtopaineen ohjaus virheellinen virtaus----katkonainen.
Ja syyt mitä auto tekee, välillä kulkee ihan normaalisti mutta välillä sitten tuossa parissa tonnissa kun on kierrokset,niin selvästi nytkähtää hetken ennen ku taas lähtee menemään, välillä tuntuu että saa painaa kaasun lattiaan ja autossa ei tapahdu mitään, puhdistin tuon egr venttiiliin, vaikka ei omasta mielestä kyllä likainen edes ollut, lisäksi puhdistin tämän ilmamassamittarin ja vaihdoin uuden suodattimen,mutta mitä pitäsi alkaa tekemään näiden ahtopaine ongelmien kanssa, ja toki tämän prke.....egr,n että sais auton tomimaan, palaako se vikakoodi koko ajan jos sen egr;n tulppaa vai saako sen jotenkin sammumaan sen valon.
Kiitos neuvoista,olis mukava saada auto kulkemaan...
-
Onko D5 vai TDI koneella?
Jos on D5 niin koodi tulee EGR:n tukkimisesta, mutta ei sytytä vikavaloa. Tai ei ainkaan minulla syttynyt koskaan.
Ahtopaineen säädössä voisi olla vikaa siinä VNT s-ohjaus solenoidissa siinä moottorin etupuolella, jos on D5.
TDI ei tietoa.
-
kyseessä on tdi ei d5 kone, olisi mukava kun joku osaisi neuvoja antaa... :hello:
-
ei taida löytyä apuja meikäläisen vaivoille??
-
ei taida löytyä apuja meikäläisen vaivoille??
Jatketaan kuitenkin tähän samaan topiciin, poistin sen toisen koska sekoittaa vaan tilannetta jos tismalleen samasta autosta ja samasta viasta on kaksi eri topicia.
Jos EGR tukitaan, vikavalon saa sammumaan ohjelmoimalla. Samalla kannattaisi teettää virisofta. Mutta ennen sitä toki kannattaa pistää auto kuntoon.
Olisikohan siinä EGR:n ohjausventtiilissä (vai mikä se nyt onkaan nimeltään) vikaa?
-
Oliskos vika siinä imusarjan toisessa päässä. Map-anturin letkun lähtöä tarkotan, on tehny vähä kaikenlaisia vikoja. Kannattaa vaihtaa koko letku ja 2mm poranterällä kairata nippa puhtaaksi. Vaikka vika ei oliskaan siinä niin se on suositeltavaa.. Onko sulla ahtopainemittaria? Ois hyvä tietää mitä painepuolella tapahtuu.
-
Itellä oli S80 tismalleen samavika.. Tuo EGR vika tulee joko järjestelmä oikusta tai siitä että alipainejärjestelmä on nii täynnä öljyä(alipainepumppu laskee läpi). Ite kans puhistin ton egr:n ja ei ollu likanen ja joskus sytytti vika valon mut sammu sit seuraavassa käynnistyksessä. Ja sit koitin tulpata sen ni heti sytty vika valo.
Ja tuon ahtopaine ongelman sain pois vaihtamalla ahtopaineensäätimen ja puhistamalla hukkaportin kellon päältä sen ''banjo'' nipan mihin tulee putki turbon kompura pesästä.
Ja se on tietysti mitä haluaa mut ite heitin vesilintua sillä sähkösellä ahtopainesäätimellä ja laitoin ihan paineilma verkosto käyttöön tarkotetun paineen säätimen(paineen rajoitin) ja toimii ku sveitsiläinen kello eikä ahdot enää seilaa ja vetää tasasesti :) Makso biltemasta tuo venttaali nipponeen alle 15e :D ja se Pierburgin säädin maksaa sinisen tiskillä yli 90e...
-
kiitos vastauksista, aletaan näillä yrittämään vian korjausta, olisihan se mukava kun auto kulkisi eteenpäinki niin ku pitää =) ei ole ahtopainemittaria mutta täytyy lainata joltain jotta voi kokeilla mitä siellä tapahtuu!
-
nyt kun lomat on vietetty on aika palata sorvin ääreen, mutta ku on uus tämä kapistus niin sen verran vielä kyselen että mikä näistä liittimistä on sitten ahtopaineen säätöventtiili? ja mikä nippa pitäisi löytää ja puhdistaa, ku tuossahan näkyy näin äkkiä silmiltä katottuna kolme jotain liitintä, tuossa ilmanputsarikotelossa kiinni kaksi, toinen yläpuolella ja toinen alapuolella, lisäksi mikä tämä on mikä on syylärin edessä,lähtee myös kolme eri letkua menemään eri suuntiin. auttakaa tyhmää hädässä =)
-
Ahtopaineen säätöventtiili on se johon menee johto ilmanmassamittarilta. Ja se putsattava nippa on imusarjan vänkärin puoleisessa päässä. :) se mikä on syylärin eessä on alipaineventtiili joka ohjaa egr:rää ja moottorin kumityynyille menevää ilmaa.
-
Kiitos henkka valaistuksesta;) nyt Alko selviämään mullekin. .. no asiaan vielä täytyy palata että voiko tämä syylärin edessä oleva a li paine venttiili vaikuttaa tuon egr; toimimattomuuteen? mulle on nyt tulossa egr venttiili, Ahtopaineen säädin sekä mitkä nämä nyt on nimeltään mitkä tulee ilmanputsari kotelon päälle toinen ja siihen etupuolelle toinen? Lisäksi tulee myös tämä syylärin edessä oleva a li paine venttiili. Elikkä kun vaihdan kaikki osat pitääkö vikakoodit kuitata ja moottori vikavalo vai sammuuko ne ilman kuittausta? ja toivoa että vedot palautuu sekä valot taulussa sammuu☺ kiitos vastauksista, on ollut apua!
-
Älä vaihda summanmutikassa kaikkia. Siellä voi olla hyvinki pieni painevuoto jossakin. Se toinen säädin siinä on alipainesolenoidi, siitähän menee letku sinne venttiilille joka ohjaa egrrää. Jos jotaki haluat vaihtaa niin ne kaikki pikkuletkut. Yhellä foorumilaisella oli kulkupuoli ihan hukassa ja kokeiltiin uudella ahtopaineensäätimellä ja map-anturilla ja loppujen lopuksi vika oli murtuneessa alipaineletkussa egr-venttiilin juuressa. Oliko sulla vikakoodeja tiedossa? Missä päin auto liikkuu, aattelin vaan että joku paikallinen foorumilainen vois kaverina vilkasta :)
-
Laitetaan nyt tähän samaan kysymys samantyyppisestä ongelmasta.
Auto on S60 -05 265tkm.
Sain tulemaan muutama viikko sitten 'moottori vaatii huollon' tekstin ja tehot hävisivät. Tilanne oli kuin kaarteessa olevan moottoritein rampissa mentiin lappu lattiassa. Polttoaine oli niin vähissä että 15km myöhemmin syttyi punavalo. Sopivasti olin hieman aikaisemmin hankkinut vikakoodinlukijan ja ongelmaksi sain ecm-6805, joka tuntuu olevan hyvin perinteinen ahtimen ohjaukseen liittyvä vaiva. Ensin epäilin että ahtopainehäiriö olisi tullut että auto saanut naftaa kaarteessa, mutta varmuudeksi tankki täyteen pro dieseliä ja kävin 90 km polttamassa karstoja. Ilman ongelmia, joten aattelin että se siitä sitten.
Juhannuksena putsasin sitten imusarjalla menevistä letkusta ja putkesta isot körsnät pois, mutta sillä nyt tähän varmaan vaikutusta.
Eilen kävin pienet karstanpoltot vielä ja tänään konttorille hakemaan tuoretta leimaa. Savut oli 0.94 ekalla vedolla ja katsuri onnitteli puhtaasta koneesta. Tuoreella leimalla sitten taas samaisessa motarin rampissa kaarteessa lappu lattiassa ja tehot hävisivät. Äsken luin vikakoodit ja ecm-6805 löytyi. Tällä kertaa en enää epäile polttoaineen saantia kun tankissa oli ~3/4 vielä.
Mitäs tässä seuraavaksi sitten aletaan tutkimaan?
-Alipaineletkut ilmatyynyille ja ahtopaineventtiilin putsaus
-Ilmatyynyjen vuotojen tutkiminen
Täytynee tutkia lisää vanhoja kirjoituksia.
edit. Ei savuta, tehot on muuten mielestäni normaalit ja alipaine riittää erinomaisesti jarruille.
-
Joo ensimmäisessä viestissä on nuo koodit mitä herjaa auto liikkuu tässä Ylivieskan seudulla..mitähän sitä sitten vaihtaisi ensimmäisenä noiden koodien mukaan. Saako noita a li paine letku tilattua jostain vai löytyykö ihan jostakin letkuliikkeestä? jos se vika onkin siellä.?
-
Mistä tilasit toimivan lukijan? Itellä oli tuo volvo pro lukija elekmalta mutta ei nollannut koodeja eikä moottorin vikavaloa. Korjaamolla luku ja nollaus onnistui, mutta valo syttyi kohta uudelleen
-
Elekman Volvo Prolla olen lukenut koodit ja suostuu myös nollaamaan tuon ecm-6805 koodin. Koodi ei ole jatkuva, vaan häiriö hävisi ajaessakin ~kilometrin matkalla.
-
Biltemasta löytyy sopivia letkuja. :) oisko sulla ouluun päin kulkua? Täältä löytyy kans testeri ja usiampi tdihin perehtyny harrastaja. Ykan seudulta en tunne ketään..
Egr toimii vaan osakaasulla. Täyskiihdytyksessä se on kiinni ja tyhjäkäynnillä kiinni. Tällä perusteella syyttäsin jumivaa egrrää tai vuotoa alipaineletkuissa kun egr ei sulkeudu tarpeeks nopeasti. Sillon pakosarjasta tuleva paine kerkeää map-anturille joka ei ymmärrä miten paine voi olla niin korkea ja tietokone väittää ahtosolenoidin olevan rikki kun se ei nakuta painetta alemmas.
-
Ahaa ok. vaihdan sen egr:n ensimmäisenä, mutta vaikuttaako tämä myös noihin Ahto ihan, kun auto ei vedä vai voiko sitten olla vika myös siinä Ahto säätimessä tai niissä alipaine letkuisa. ei ole käyntiä mutta toki voisi tulla käymään jos sulta apua sekä koodinlukija löytyy. voisin ostaa myös lukijan jos tiedät mikä lukee tästä koodit.... d5252t on tämä kone. tuolla volvo prolla en tehnyt mitään, tänään vein postiin takaisin.
-
Ahaa ok. vaihdan sen egr:n ensimmäisenä, mutta vaikuttaako tämä myös noihin Ahto ihan, kun auto ei vedä vai voiko sitten olla vika myös siinä Ahto säätimessä tai niissä alipaine letkuisa. ei ole käyntiä mutta toki voisi tulla käymään jos sulta apua sekä koodinlukija löytyy. voisin ostaa myös lukijan jos tiedät mikä lukee tästä koodit.... d5252t on tämä kone. tuolla volvo prolla en tehnyt mitään, tänään vein postiin takaisin.
sinällään hauska, mutta täällä on korjaamokäytössä just tuo volvo pro. Toimii ihan täysin :)
ei kannata heti ostaa uutta egrrää vaan ensin vaihtaa kaikki pikkuletkut alottaen egrrään liittyvistä, sen jälkeen ahtopaineen säätimessä olevat ja loput niiden jälkeen. Oothan jo kattonu sen map-anturin nipan inusarjasta?
Egr on niin kallis ja turha osa että mää en sitä vaihtanu vaan pistin sokeointilaipan egrn ja imusarjan väliin ja vein auton ohjelmoitavaks että vikavalo saadaan pois. Moottorin kannalta ystävällisin ratkasu ja onhan se ihan kiva kun pari hevosta tulee lisää tehoa samalla.
-
Onhan hauska että toimii... mulla kyllä otti yhteyden etsi koodit mutta ei nollannut ollenkaan, eikä myöskään tätä moottorin valoa . tänään katon sen nipan ku sain suunnilleen selvyyden mihin se letku nyt tulee:) eli mapilta menee letku siihen nippaan..? tarkistan kunhan pääsen kotiin... olikohan mun lukijassa vain vika vai käyttäjässä? ? saakoha noita letkuja tilattua vai pitääkö ne lähteä hakemaan. ja jos osaisi sitte vielä oikeat letkut löytää... siis ympärysmitat. .
-
Ei se poista vikakoodia jos vika on kokoajan päällä. Tarkistan kun kerkeän niiden letkujen mitat. Mun auto on keskipohojammaala tällä hetkellä niin en pääse heti kattomaan.
-
ahaa ok. Kiitos jään odottelemaan.
-
NO niin kokeillaan josko tätä vielä joku lukisi... oon yrittäny ettiä tietoakin foorumilta mutta ei ole löytynyt.. eli vika senkun jatkuu, vaihdettuja osia on tällä hetkellä egr, egr:n ohjaussolenoidi, ahtopaineensäädin, sekä kaikki alipaineletkut laitettu uudet, myös se mapilta menevä putki, sekä puhdistettu nippa. Ei apua mistään. Samanlailla nykii kun ajelee menemään yleensä noin 80km/h kohdillla joskus jo aikaisemmin, sitten taas lähtee menemään. Myös moottorinvikalo palaa ja edelleen sanoma taulussa moottorisysteemi seuraavassa huollossa. Eli missä voi piillä vika, alkaa jo hermot menemään tämän kanssa kun mikään ei auta.
-
NO niin kokeillaan josko tätä vielä joku lukisi... oon yrittäny ettiä tietoakin foorumilta mutta ei ole löytynyt.. eli vika senkun jatkuu, vaihdettuja osia on tällä hetkellä egr, egr:n ohjaussolenoidi, ahtopaineensäädin, sekä kaikki alipaineletkut laitettu uudet, myös se mapilta menevä putki, sekä puhdistettu nippa. Ei apua mistään. Samanlailla nykii kun ajelee menemään yleensä noin 80km/h kohdillla joskus jo aikaisemmin, sitten taas lähtee menemään. Myös moottorinvikalo palaa ja edelleen sanoma taulussa moottorisysteemi seuraavassa huollossa. Eli missä voi piillä vika, alkaa jo hermot menemään tämän kanssa kun mikään ei auta.
hyppää rattiin ja ajele käymään oulussa.
-
Mulla on varmaan ässässä sama onkelma, mutta vielä lapsen kengissä eli tuossa välkyttelyvaiheessa. Nyt tosin vikailmoitus on ruvennut ilmestymään entistä tiiviimpään tahtiin. Ilmestyy yleensä tasakaasulla eli egr:n ollessa toiminnassa. Itse en ole huomannut vikavalon ja kulkupuolen välillä yhteyttä, mutta siitä huolimatta välillä kulkee kuin täi tervassa (automaatti) ja välillä taas tyypilliseen tapaansa hitaasti kiiruhtaen.
Koodit luettu, egr:ää herja oli sisässä mutta toiminnasta ei löytynyt moitteita. Servo pelasi, virtaus oli ok, alipaineet hyvät ja mapin arvot hyvät.
Tarttee varmaan roiskasta merikontista ahtopainemittari kiinni ässään että näkee tapahtuuko putkissa mitään. Sitä ennen varmaan kuitenkin egr:n tulppaus ja imusarjan putkiin kurkkaus sekä tuon paljon puhutun nipan rassaus. Ja näitä ennen varmaan ajoitus kohilleen, on ruvennut haluamaan yhden pyörähdyksen enemmän käynnistyäkseen kun aiemmin.
Itellä oli S80 tismalleen samavika.. Tuo EGR vika tulee joko järjestelmä oikusta tai siitä että alipainejärjestelmä on nii täynnä öljyä(alipainepumppu laskee läpi). Ite kans puhistin ton egr:n ja ei ollu likanen ja joskus sytytti vika valon mut sammu sit seuraavassa käynnistyksessä. Ja sit koitin tulpata sen ni heti sytty vika valo.
Ja tuon ahtopaine ongelman sain pois vaihtamalla ahtopaineensäätimen ja puhistamalla hukkaportin kellon päältä sen ''banjo'' nipan mihin tulee putki turbon kompura pesästä.
Ja se on tietysti mitä haluaa mut ite heitin vesilintua sillä sähkösellä ahtopainesäätimellä ja laitoin ihan paineilma verkosto käyttöön tarkotetun paineen säätimen(paineen rajoitin) ja toimii ku sveitsiläinen kello eikä ahdot enää seilaa ja vetää tasasesti :) Makso biltemasta tuo venttaali nipponeen alle 15e :D ja se Pierburgin säädin maksaa sinisen tiskillä yli 90e...
Minkälaisen säätimen laitoit, tämän tyyppisenkö http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Paineilma/Lisavarusteet/Paineensaadin-ja-painemittari-17179/? Jotenkin ajattelisin ettei tuota sähkösäädintä uskaltaisi ihan rajapaineventtiilillä lähteä korvaamaan, mutta tietty voishan sitä kokeilla jos kerran muutkin... V:>
-
Älä kokeile, ahtopaine tippuu 0,6-0,7bariin. Syystä että hukkaportti on kaksitoiminen, paine tulee molemmilta puolen ja solenoidi alkaa nakuttamaan tavotepaineen ylitettyään painetta huohottimen suuntaan.
-
Älä kokeile, ahtopaine tippuu 0,6-0,7bariin. Syystä että hukkaportti on kaksitoiminen, paine tulee molemmilta puolen ja solenoidi alkaa nakuttamaan tavotepaineen ylitettyään painetta huohottimen suuntaan.
Aaa si si, muistelinkin että jotain volkkarimaisen simppeliä liittyi ahtojen ohjaukseen! Katsotaan ne ahdot nyt ensin, mihin letkuun tällaisessa uskaltaa mittarin törkätä? :x Vai onko kohde vapaa kuten vinokoneessakin?
-
Aaa si si, muistelinkin että jotain volkkarimaisen simppeliä liittyi ahtojen ohjaukseen! Katsotaan ne ahdot nyt ensin, mihin letkuun tällaisessa uskaltaa mittarin törkätä? :x Vai onko kohde vapaa kuten vinokoneessakin?
tarkimman saa mapin letkusta. Siellä solenoidin puolella tahtoo viisari pomppia kun solenoidi nakuttaa painetta pois..
-
Semmosta alkoin miettimään että kun tuo tehostin ei täysillä taida olla mukana,että voiko se sitte vetää ilmaa jostain välistä. Uutena asiana tuli semmonenkin että niinku turbo olis välillä mukana,kun lyö kaasun tuohon 2000-3000 kiekan kohdille niin hurraus kuuluu turbon suunnalta että oisko sielä kumminkin välillä jotain eloa, mutta kun tämäkään ei sitten taas aina kuulu vaan saattaa olla päiviä että ei kuulu mitään ku kaasuttelee ja sitten taas hurraa, ei oikein niinku vingu mutta semmonen nouseva ääni ja ku löysää niin laskee.... ;D on tämä mielenkiintonen kapistus kyllä täytyy sanoa. Onko tuola vielä jotain letkuja jotka voi vaikuttaa, että ois vuotoa jossain vai oonko jo kaikki letkut saanu uusittua... siitäkään ei täyttä varmuutta kyllä voi SANOA =)
-
Semmosta alkoin miettimään että kun tuo tehostin ei täysillä taida olla mukana,että voiko se sitte vetää ilmaa jostain välistä. Uutena asiana tuli semmonenkin että niinku turbo olis välillä mukana,kun lyö kaasun tuohon 2000-3000 kiekan kohdille niin hurraus kuuluu turbon suunnalta että oisko sielä kumminkin välillä jotain eloa, mutta kun tämäkään ei sitten taas aina kuulu vaan saattaa olla päiviä että ei kuulu mitään ku kaasuttelee ja sitten taas hurraa, ei oikein niinku vingu mutta semmonen nouseva ääni ja ku löysää niin laskee.... ;D on tämä mielenkiintonen kapistus kyllä täytyy sanoa. Onko tuola vielä jotain letkuja jotka voi vaikuttaa, että ois vuotoa jossain vai oonko jo kaikki letkut saanu uusittua... siitäkään ei täyttä varmuutta kyllä voi SANOA =)
kokeileppa semmosta että siitä egr-ohjausventtiilistä otat yks kerrallaan letkun irti ja laita sopiva pultti letkulähtöön. Voi ne moottorin kumityynytki vuotaa. Niin ja onko se turbosta kuuluva ääni poliisiautomainen? Kylmällä koneella selvemmin kuuluu?
-
joo juurikin sellanen ääni, se on ja tuntuu kyllä että kylmällä kuuluu enemmän ku lämpimällä, täytyy kokeilla nuo letkut tulpata, mitä sillä pitäs selvitä, jos ne vuotaa jostain niin pitäskö tehojen tulla sitte takasi ku tulppaa vai?
-
joo juurikin sellanen ääni, se on ja tuntuu kyllä että kylmällä kuuluu enemmän ku lämpimällä, täytyy kokeilla nuo letkut tulpata, mitä sillä pitäs selvitä, jos ne vuotaa jostain niin pitäskö tehojen tulla sitte takasi ku tulppaa vai?
jep, pitäs palautua jos vika on siellä päässä. Moottorin tärinät sitte kantautuu sisälle vähän voimakkaammin ku tuota kokeilet, elä säikähä. Se ujeltava ääni kuuluu pääsääntösesti osumaa ottaneesta imusiivestä jos on sellanen piipaa-autoa muistuttava ääni.. (http://i324.photobucket.com/albums/k352/hhamalai1989/Mobile%20Uploads/IMG-20140408-WA0003_zpsuilsjrfl.jpg) (http://s324.photobucket.com/user/hhamalai1989/media/Mobile%20Uploads/IMG-20140408-WA0003_zpsuilsjrfl.jpg.html)mulla oli siiven päät taittunu näin. Ääni oli samallainen.
-
Sehän on ottanut osumaa.... täytyy testata tuo tulppaaminen jospa löytyy jo se vika paikka.... monenlaista on kokeiltu, mutta kyllä se vielä selviää.... toivottavasti:)
-
Täälläkin viheltää ahdin epäsäännöllisen säännöllisesti, mutta on vielä mielestäni aika kaukana siitä palosireeniäänestä jota noi vanhemmat autot on sököillä ahtimilla. On ollut mielessä kurkata siipiä ja kokeilla välystä jahka malttaisi.
Pureuduin tuohon tehottomuuteen, ja vaikuttais siltä että 1400-1750rpm on se kuollut alue. Noilla kierroksilla on ykkösellä ihan sama kuinka painaa kaasua, kiihtyvyys ei muutu. Turbo tais alkaa tuottaa painetta jossain 1800 kierroksen tienoilla? Erityisesti kuumalla ilmalla tuntuisi ahdistavan. Voi olla hyvinkin vaan automaattilaatikon toimintaa tai luonteeseen liittyvä juttu. Monta juutuup-klippiä katsoneena kierrosten pitäisi nousta selkeästi ripeämmin kun lapun painaa lattiaan. Jos turbo alkaa tuottamaan painetta vasta 1800rpm niin eikai tuo vääntyneiden siipien aiheuttamasta hitaasta spoolista voi johtua?
Täällä (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=18676.0) lisää juttua siipivioista.
-
Vaikea sanoa mitä siellä on rikki ennen ku on purkanu, ehjä vakioahdin herää 1600 kierroksen kohilla.
-
No nyt lukee sitte taulussa huolla moottori heti ja moottori systeemi seuraavassa huollossa. mukavaa kun edelliset viat vielä hakusessa niin uutta pukkaa.... enään ei käsitä. no huomenna sai ajan vikakoodinluku lukuun jälleen, mielekästä nähdä mitä nyt...
-
No nyt lukee sitte taulussa huolla moottori heti ja moottori systeemi seuraavassa huollossa. mukavaa kun edelliset viat vielä hakusessa niin uutta pukkaa.... enään ei käsitä. no huomenna sai ajan vikakoodinluku lukuun jälleen, mielekästä nähdä mitä nyt...
hyvä juttu. Jos ei ala selkiämään niin ajele tänne.. En pääse nyt omasta autosta sitä yhtä tötteröä kattomaan kun se lähti reissuun, vilkasen heti ku pystyn.
-
No niin vikakoodin luvussa käyty jälleen.
000B Ilmamassamittari, anturipiiri, virheellinen singaali -katkonainen
0006 imuilman lämpötila-anturi, kohtuuton arvo - katkonainen
0023 kytkimen asema-anturi, virhe -jatkuva
Tuon sai poistettua tuon imuilman lämpötila- anturi, muut jäivät muistiin ja vikavalo jäi palamaan. Mutta enään ei herjannut siitä egr viasta eikä myöskään ahtopaine ongelmasta,joten ne on varmaan nyt sitten korjaantuneet. Mutta kuitenkaan auto vedä niinkuin kuuluu, ja muita vikakoodeja ei enään ollut, ja tämäkin moottori huolla heti, teksti tuli vasta eilen että ei kai nuo ole voineet vaikuttaa siihen kulkevuuteen. Missä sijaitsee tuo imuilman lämpötila- anturi? ja kannattaako sitä alkaa vaihtamaan onko sillä jokin merkitys kulkemiseen? ja onko tuo kytikimen asema-anturi siinä kytkin polkimen juuressa oleva mötikkä kuten jarrupolkimen päässä oleva?
Lisäksi ihmettelen tuota ilmamassamittarin toimivuutta kun ostin sitä crc:n puhdistus-spräytä ja puhdistin tuon mittarin nätisti ,että onko se jo sillon mennyt rikki.. ken tietää.... Käytin toissa päivänä sitä johtoa irti siitä ilmamassamittarin pistokkeesta kun jossain luki että tälläkin voi kokeilla menohalujen lisääntymistä, tai hyytymistä mutta ei ollut vaikutusta siihen asiaan puolin eikä toisin.
Elikkä mitä alettas suunnitteleen seuraavaksi ?
-
Imm vaihtoon. Ne ahtopuolen kooditki on voinu tulla siitä, imm on yhteydessä ahtosolenoidiin.
-
Laitetaanpas imm vaihtoon seuraavaksi ja katotaan tilannetta uudelleen =)
-
onko tämä imuilman lämpötila anturi nyt sitten tuossa ilmanputsarikotelon kyljessä, vai onko se tuo vänkärin puolella oleva mötikkä mistä lähtee se alipaineletku siihen imusarjaan eli tämä map anturi?
-
Imuilman lämpöanturi on rakennettu ilmamassamittarin kanssa samaan pakettiin.
-
Kiitos vastauksesta =)
-
Tämä prosessi sai päätöksen. Ilmamassamittarin juuri löin paikalleen ja odotin näitä vikailmoituksia,niin kappas ne katos kaikki sen silän tien. Mutta eipä päässy kun 500metriä ajamaan niin tuli taas tauluun moottorisysteemi seuraavassa huollossa,auto kumminkin toimii paremmin kun koskaan ennen.. Onko ajatuksia mahdollisista muista syistä mikä tämän nyt ois taas sytyttäny?
-
Tarkennusta. Kun auton sammuttaa ja käynnistää uudelleen niin moottori systeemi seuraavassa huollossa ei tule... taas kun ajoi tällä kertaa noin 7 km syttyi uudelleen... eli kun sammuttaa ja käynnistää niin ei herjaa mutta syttyy ajossa uudelleen??
-
Mahtaakohan sulla nyt kuitenkin vuotaa ne alipaineet jonnekin. Lähiaikoina olen kaksi samoilla oireilla olevaa autovanhusta korjannut. Mittaan yleensä alipaineen. Siihen minulla on alipainemittari ja parin metrin letkun päässä T-haara jolloin sen saa alipaineletkuun. Ilmavuotoja voi olla useassa paikassa samaan aikaan jolloin ei sitä vuotoa niin helposti huomaa. Alipaine on noin 0.1 bar mittarilla jossa se näyttää 1bar aukinaisena ja -0.9 bar mittarilla jonka asteikko on -1 ... 0bar. Kun mittari on parin metrin letkun päässä, voi sen ottaa hyttiin ja tehdä ajolenkin.
Jäähdytintä lähinnä oleva egr:n ohjausventtiili vuotaa usein jolloin sen reikiä tukkimalla tuo näyttämä voi muuttua. Vanhaa ei oikein saa korjattua toimivaksi. Ilmanputsarin etupuolella on moottorityynyjen ohjaus. Tyynyille menevän, sivusta lähtevän letkun voi tukkia. Tyynyt saattavat vuotaa enemmän vasta ajossa kun asento muuttuu.
Vikakoodi tietysti auttaisi. Ja voi siellä olla joku muukin vika.
-
siihen tulokseen tässä alkaa päätyä että se vuotaa jostakin. letkut on vaihdettu samoten egr ja sen ohjainventtiili, Ahtopaineen säädin myös se ilmanputsari edessä oleva säädin vaihdettu. Ainut mitä mietin enään on että kun tehostin vuotaa sieltä jarru polkimen juuresta se tiiviste, voiko tämä vaikuttaa moottoriin että antaa sen systeemi seuraavassa huollossa. eilen käytetty koodin luvussa ja ilmamassamittari oli sökö sekä kytkimen anturi irronnut. muuta vikaa ei herjannut. täytyy käyttää vielä koodin luvussa josko siellä sitte jotain vielä olisi, ihanan kalliiksi käy niitäkin luettaa monta kertaa viikossa mutta eipä se auta.. kumma homma ku ei anna jo periksi että sammuu viimeinenkin valo ja herja. Tuo alipaine mittari ois varmaan hyvä hommata jostain.
-
antaako se vikakoodia jos tyynyt on sökönä? kokeilla tukkia se letku jos sillä katoaa tuo systeemi seuraavassa huollossa...
-
Kyllähän se alipainetta sinne hukkaa jos ne on rikki, tulppaa nyt ne letkut ja mietitään sitte jotaki muuta jos vielä tarvii. Se jarrupolkimesta tulevan akselin tiiviste kans paikalleen.
-
Siniselläkin on ekoja juttuja joita egr-koodien yhteydessä testaavat nuo kumityynyt. Kotioloissahan tuon testaa (ainakin alustavasti) tosiaan tulppaamalla, ei juuri huku aikaa. Värinätkään ei ainakaan mulla kauheasti lisääntynyt, ainoastaan tyhjäkäynillä eron huomasin. Voi pitää vaikka pitempään jos ei ole varma vaikutuksesta.
Tuli rassattua se mapin nippa ja letku auki, kaameassa mönjässä olivatkin. Toivottua lopputulosta ei kuitenkaan tullut. Ahtoja katselin mittarilla, niin 1400 rpm tapahtuu ensimmäistä kertaa eloa viisarissa. 1700 kierroksessa painetta oli 0,3 ja kahdessa tonnissa 0,5. Maksimipaineet oli jossain 0,9 barin kieppeillä, joten kyllä siellä ilma vaikuttaisi liikkuvan.
Seuraavaksi katse immuun ja sitten egr irti kokonaan. Kuinka paljon egr:n tulppaaminen hidastaa lämpenemistä? Voiko talvikäyttöä sen jälkeen harkitakkaan ilman pa-lämmitintä?
Sellainen tuli vielä mieleen, että ajossa kuuluu aika ajoin säksätystä. Kaksi volvo-korjaamoakin tätä on ohimennen kuunnellut ja todennut normaaliksi. Voiko egr vuotaa ja päästää tuollaista meteliä (luulisin että jättäisi jälkensä?)? Tai miten egr reagoi esim. vuotavaan pakosarjantiivisteeseen?
Tässä (http://www.youtube.com/watch?v=LHAAji2mXy0) vielä video auton suorituskyvyttömyydestä (referenssivideo) (http://www.youtube.com/watch?v=kuw_gPqzyzA).
-
itellä ainakaan en huomannu mitää eroa, nyt kun tulppasin eilen tuon kumityynyille menevän letkun, ja ajellu nyt 60km eikä mitään vaikutusta. Eilen tuossa vaan huomasin että kun laittoi käden tuohon egr:n ja turbon seudulle niin pukkas hirviät lämpöilmat käsille että kyllä sielä taitaa vuotaa jostain, eihän sieltä vissiin pitäs tulla tuommosta ilma virtaa kun kiekat on jossain 1500-2000? siis niinku ois puhallin puhaltanu suoraan naamalle, pukkas tulemaan. täytyy alkaa tutkimaan mistä se vuotaa.. vedot on tallella nyt,kun imm:IN vaihdoin eilen ja tuo vikakoodikin syttyy ja sammuu miten sattuu...
-
Egr vuotaa? Ei tarvi jäädä isoa rakoa sinne egrn ja imu- tai pakosarjan väliin nin vuotaa.
-
siihen tulokseen minäki tulin että se vuotaa, tuonne varmaan voi heittää semmosta kuuman kestävää tiivisteliimaa kaveriksi ku ruuvaa ruuvit kiinni, varmaan vuotaa tuolta pakosarjan päästä luulisin. Vikakoodin pukkauskin varmaan tulee nyt tuosta vai mitä ootte mieltä ?