Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Voimansiirto (kytkin, vaihteisto ja peräkeskustelut) => Aiheen aloitti: Ruusuja - 21.05.2014, 20:09:18

Otsikko: 940-97 b230fk + m90 diesel volvon kytkin
Kirjoitti: Ruusuja - 21.05.2014, 20:09:18
eli olis tarkoitus laittaa dieselin kytkin omaan kulkineeseen. tarviiko tehdä mitään muutoksia omaani? asetelma olis tiedossa kaverilta, mistä kannattaa hommata levy ja laakerit ja mitkä siihen käy? ja käykö tuo asetelma suoraan m90:iin?
Otsikko: Vs: 940-97 b230fk + m90 diesel volvon kytkin
Kirjoitti: Ruusuja - 21.05.2014, 20:18:11
ainiin ja pottapyörä löytyy jo.
Otsikko: Vs: 940-97 b230fk + m90 diesel volvon kytkin
Kirjoitti: ToniA - 09.06.2014, 20:33:39
Mulla on samanlainen projekti tulilla, autokin on samanlainen, eli '97 945 Classic, B230FK + M90. Pottapyörä tuli jo, kytkinpaketti on vielä tilauksessa. Samaten vauhtipyörään pitää tilata uudet pultit ja meinasin myöskin vaihtaa kampiakselin stefan samalla kun vauhtipyörä on irti. Mulle on tulossa Sachs 3000 696 001, eli täysi kytkinsarja (levy, paineasetelma, painelaakeri).

Tuon pitäisi olla muuten ihan "pulttaa kiinni" -asennus, mutta kytkinhaarukan pallopäämutterin alle pitää laittaa 4mm paksuudelta prikkoja jotta kytkin irroittaa oikeassa kohdassa.

Ks. http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=24435.0

Otsikko: Vs: 940-97 b230fk + m90 diesel volvon kytkin
Kirjoitti: 8-pätkä - 09.06.2014, 20:51:39
Ainakaan pottapyörällä, bensaturbon asetelmalla ja dieselin levyllä M90 ei vaadi mitään prikkapatentteja haarukan alle. Irroittaa ihan niinkuin pitääkin tuossa allekirjoituksen ysissä.
Otsikko: Vs: 940-97 b230fk + m90 diesel volvon kytkin
Kirjoitti: ToniA - 10.06.2014, 13:23:43
Hassua kun joka paikassa puhutaan tuosta pallopääruuvin shimmaamisesta, tosin dieselin asetelman kanssa. No, sillähän se homma selviää kun mittaa kummankin paketin korkeuden irrallaan.
Otsikko: Vs: 940-97 b230fk + m90 diesel volvon kytkin
Kirjoitti: 8-pätkä - 10.06.2014, 13:46:07
Hassua kun joka paikassa puhutaan tuosta pallopääruuvin shimmaamisesta, tosin dieselin asetelman kanssa. No, sillähän se homma selviää kun mittaa kummankin paketin korkeuden irrallaan.

Olisko dieselissä ja bensaturbossa sitten erilaiset asetelmat? En kyllä ymmärrä miksi se dieselin asetelmakin pitää sinne änkeä kun valmiiksi sopivaakin on saatavilla.
Otsikko: Vs: 940-97 b230fk + m90 diesel volvon kytkin
Kirjoitti: ToniA - 10.06.2014, 15:51:13
Onkohan siinä sitten parempi väännönkesto? Vaikka en mäkään tuosta vielä mitään tiedä, projekti on vasta alussa, eli osia on tilattu mutta pottapyörä on ainoa mikä jo löytyy tallista.
Otsikko: Vs: 940-97 b230fk + m90 diesel volvon kytkin
Kirjoitti: Juike - 11.06.2014, 04:50:33
Itellä kans alkaa kytkinremppa viikonloppuna, löytyy pottapyörä, sre -763, d24tic+m90 kytkinlevy, painelaakeri, sekä vauhtiksen pultit. En oikein löytäny tietoa tarviiko asetelman kiinnityspultteja vaihtaa? Jos tarvii, niin kelpaako normi 8.8 m8 kuusiokolopultti?

E. Jos jollain on heittää tähän kiristysmomentitkin, niin olisin erittäin kiitollinen!
Otsikko: Vs: 940-97 b230fk + m90 diesel volvon kytkin
Kirjoitti: 8-pätkä - 11.06.2014, 21:13:03
Itellä kans alkaa kytkinremppa viikonloppuna, löytyy pottapyörä, sre -763, d24tic+m90 kytkinlevy, painelaakeri, sekä vauhtiksen pultit. En oikein löytäny tietoa tarviiko asetelman kiinnityspultteja vaihtaa? Jos tarvii, niin kelpaako normi 8.8 m8 kuusiokolopultti?

E. Jos jollain on heittää tähän kiristysmomentitkin, niin olisin erittäin kiitollinen!

Vauhtipyöränpultit kannattaa uusia ja momentti on 70 Nm. Asetelman olen aina laittanut vanhoilla ja kiristänyt vaan sillein kun hyvältä tuntuu, pysynyt on.
Otsikko: Vs: 940-97 b230fk + m90 diesel volvon kytkin
Kirjoitti: Juike - 12.06.2014, 00:07:22
Vauhtipyöränpultit kannattaa uusia ja momentti on 70 Nm. Asetelman olen aina laittanut vanhoilla ja kiristänyt vaan sillein kun hyvältä tuntuu, pysynyt on.

Jep, ne on uudet. Pitänee laittaa asetelma vanhoilla, vähän lukitetta väliin niin saa mielenrauhan ::)
Otsikko: Vs: 940-97 b230fk + m90 diesel volvon kytkin
Kirjoitti: ToniA - 12.06.2014, 08:13:51
Mistä olette muuten ostaneet noita pultteja?
Otsikko: Vs: 940-97 b230fk + m90 diesel volvon kytkin
Kirjoitti: 8-pätkä - 12.06.2014, 15:07:58
Mistä olette muuten ostaneet noita pultteja?
Tiskiltä.
Otsikko: Vs: 940-97 b230fk + m90 diesel volvon kytkin
Kirjoitti: sorvari - 12.06.2014, 21:37:59
Miksi tollanen dieselin asetelma laitetaan,onko se halvempi vai mitä??
kaupasta saa 712 numeroista asetelmaa jolle luvataan 480nm kestoa ja menee ruuvaamalla paikoilleen.
Tuollainen on mulla ollut n.60tkm josta vajaa 30tkm holset koneessa kiinni,tehot 350hp luokkaa.
Aika rajoillahan se on että kestääkö mutta järkevällä käytöllä on kestäny.
Otsikko: Vs: 940-97 b230fk + m90 diesel volvon kytkin
Kirjoitti: Juike - 12.06.2014, 23:15:38
Miksi tollanen dieselin asetelma laitetaan,onko se halvempi vai mitä??
kaupasta saa 712 numeroista asetelmaa jolle luvataan 480nm kestoa ja menee ruuvaamalla paikoilleen.
Tuollainen on mulla ollut n.60tkm josta vajaa 30tkm holset koneessa kiinni,tehot 350hp luokkaa.
Aika rajoillahan se on että kestääkö mutta järkevällä käytöllä on kestäny.

Varmaan lähinnä kaksoismassapyörän takia, joka mullaki kopisee ikävästi. Kovan vauhtiksen kans tarvii jousitetun levyn. Dieselin kytkinlevy on jousitettu, toisin ku bensan, ilmeisesti siis dieselin kytkinpaketti menee suoraan, jossa tulee sitten tuo asetelmakin mukana?
Otsikko: Vs: 940-97 b230fk + m90 diesel volvon kytkin
Kirjoitti: 8-pätkä - 13.06.2014, 06:31:51
Varmaan lähinnä kaksoismassapyörän takia, joka mullaki kopisee ikävästi. Kovan vauhtiksen kans tarvii jousitetun levyn. Dieselin kytkinlevy on jousitettu, toisin ku bensan, ilmeisesti siis dieselin kytkinpaketti menee suoraan, jossa tulee sitten tuo asetelmakin mukana?
Sehän on totta, että M90:n kaveriksi jos laittaa kovan vauhtipyörän, niin ainoa jousitettu levy alkuperäisistä on dieselissä koska siinä on jo alkujaan kova pyörä. Bensaturboissa kaksoismassan kanssa on aina jäykkä levy, joka ei ole kovin hyvä vaihtoehto kovan pyörän kanssa. En oo kyllä kuullut että dieselin asetelmaa sentään kovin yleisesti ois käytetty, vaan levy on se mikä dieselistä yleensä otetaan pottapyörän ja M90:n kaveriksi ja käytetään ihan pottapyörän asetelmaa.

Omassakin tuollainen setti on ja ainakin maltillisilla tehoilla oikein pätevä, mukava käyttää ja täysin bolt-on paketti.
Otsikko: Vs: 940-97 b230fk + m90 diesel volvon kytkin
Kirjoitti: ToniA - 13.06.2014, 09:08:13
Miksiköhän FAQ listaa nimenomaan tuon dieselin asetelman?

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=24435.0
Lainaus
-Kiinteä vauhtipyörä, ns. pottapyörä jossa LH2.4 rei'itys hammaskehällä. Tällaisen löytää kaikista LH2.4 moottorinohjauksella olleista 700, 200 ja 900 sarjan volvoista.
-Esimerkiksi D24TIC+M90 (1995->) kytkinpaketti, eli asetelma, levy ja painelaakeri
-Riippuen painelaakerista, prikkoja (3xM8 pulttiin käyviä)

http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=94325
Lainaus
Option #1:
Standard 940TDi clutch setup. Good for up to 400NM.

Clutch disc 940TDi, stock, organic, 20 splines, 228mm, Sachs p/n: 18 1862 468 031

Pressure plate, stock, 228mm, Sachs p/n: 04 3082 204 033 and 86 3082 204 033.

Mä en tiedä, kysyn vaan...
Otsikko: Vs: 940-97 b230fk + m90 diesel volvon kytkin
Kirjoitti: Juike - 13.06.2014, 10:56:33
Siellähän lukee, että esimerkiksi deekun kytkinpaketti, jossa tulee kaikki kerralla. Toki voi ostaa vain kytkinlevyn deekuun ja asetelma vanhemmasta turbovolvosta <-1995 joissa ei vielä kaksoismassaa ja m90:stä ole. Painelaakeri sitten taas m90 tarkoitettu.
Otsikko: Vs: 940-97 b230fk + m90 diesel volvon kytkin
Kirjoitti: Juike - 15.06.2014, 22:21:43
Nyt on vaihdettu pottapyörä, SRE -763 + m90 dieselin levy, ja normi m90 painelaakeri. Uusi paketti oli tosiaan n. 4mm matalampi kuin vanha, joka oli n. 85mm korkea. Laitoin 4,2mm edestä prikkoja sinne pallon alle, luultavasti kiristettäessä painui siihen 4 milliin. Kytkin on selvästi jäykempi käyttää, muttei paha. Käytös on samanlainen kuin vanhallakin, kopina, jurina ja luisto vain jäi pois ;)
Otsikko: Vs: 940-97 b230fk + m90 diesel volvon kytkin
Kirjoitti: ToniA - 24.06.2014, 08:54:10
Tämä Sachs kytkinsetti (diesel + M90, eli levy, asetelma, painelaakeri) maksoi muuten 230€, toimitusaika oli 5 viikkoa: http://spareto.com/products/3000-696-001-clutch-kit. Tuli eilen :)
Otsikko: Vs: 940-97 b230fk + m90 diesel volvon kytkin
Kirjoitti: ToniA - 16.07.2014, 15:40:34
Nyt on sitten täälläkin kytkin vaihdettu otsikon mukaiseen autoon. Eli LH2.4 pottapyörä, Sachs 3000 696 001 kytkinsarja (levy, asetelma, painelaakeri) ja kolme prikkaa pallopääruuvin alle. Uudet vauhtipyörän ja asetelman pultit + kampuran takapään stefa tulivat varaosa.fi:stä, kytkin oli spareto.com:lta.

Vanha levy oli kulunut noin 6mm paksuuteen, ei ollut vielä niiteillä. Uusi levy oli noin 8mm paksu. Hyvin toimii, vakio dieselin asetelma ei tunnu sen kummallisemmalta kuin käyttää kuin vanhakaan ja nyt kytkin puree täsmällisesti. Ja vaikka vauhtipyörä on nyt kiinteä, edes alle 1500 kierroksen isolla vaihteella ei kuulu mitään ylimääräisiä jurinoita.

Vanha vauhtipyörä vaikutti silmämääräisesti tarkistettuna ihan OK:lta, kilometrejä sillä oli takana 298000.

Nyt tarttis vielä vaihtaa syyläri (ei ole kuin paikalle ruuvaamista vaille) ja uusia tuulilasi.
Otsikko: Vs: 940-97 b230fk + m90 diesel volvon kytkin
Kirjoitti: Ruusuja - 14.09.2015, 22:42:50
olisko mahdoton ajatus että joku joka viitsis ja jaksais niin katsois skruvatilta sopivat kytkin kilkkeet mun kulkineeseen, PLEASE? tekniikkana toimii b230fk+m90 -97 jossa on kaksoismassapyörä, MUTTA TILALLE TULEE pottapyörä. eli ota huomioon pottapyörän vaihto!   KIITOS etukäteen jos joku viitsis tämän tehdä.   eli tarvisin vaan tilausnumerot näille: asetelma,levy,laakeri(t).